Pagina 2 van de 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 48
    Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dR3 Bekijk Berichten
    Nog een goede tip! Bear Grylls was hier vast niet op gekomen. En die buigzame zijn ook handig voor pubers, de mijne heeft m'n middelbare school overleeft nadat vele 'onbuigbare' gesneuveld waren in de dagelijkse strijd (=tas).
    Graag gedaan!

PC2K
    Guest
    Ik ben zelf fan van de Recta DS series kompassen. Met een DP kan je heel goed pijlen, maar wanneer je op de kaart tekent, meet en de koerst bepaald vind ik de DS veel beter. De DS heeft bijna een volledige kaarthoekmeter ingebouwd.

Bij hoogtemeters, bijvoorkeur elke dag calibreren! Zo niet, heb krijg je afwijkingen.

Wat kaarthoek meters betreft, de Oosterijkse kaarthoek voor hun alpine kaarten is super. Enorm ding en een super handige tool om de graden goed te bepalen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    [MENTION=182]dR3[/MENTION] echt een hele goede post met nuttige informatie. Ik heb geen ervaring met stafkaarten maar heb begrepen dat je gps coordinaten kan omrekenen en dan op de kaart vinden. Weet jij of er een goede howto voor bestaat die dit aan een leek duidelijk kan maken?

In ieder geval bedankt

Rover

PC2K
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wild Rover Bekijk Berichten
    [MENTION=182]dR3[/MENTION] echt een hele goede post met nuttige informatie. Ik heb geen ervaring met stafkaarten maar heb begrepen dat je gps coordinaten kan omrekenen en dan op de kaart vinden. Weet jij of er een goede howto voor bestaat die dit aan een leek duidelijk kan maken?

In ieder geval bedankt

Rover
    Het is eigelijk best makkelijk. Op je kaarten staan op op de zijkanten de lijnen en de corresponderende graden. Neem je GPS coordinaat, zoek de juiste graden op beneden en aan de zijkant. Waarschijnlijk staat de punt van jouw niet precies op de snijpunt van de coordinaten. Je meet dan de tussen afstand tussen de kaartlijnen en reken de afstand met de schaal en je weet hoeveel mm je meer naar rechts en/of na boven moet voor je punt.

Ohja, stel je GPS hetzelfde in als de gebruikte raster op je kaart. Anders heb je er niets aan.

Adventurer
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik gebruik de silva Expeditie 54, dit is een prisma& plaatkompas en werkt vele malen handiger (wat PC2K ook schrijft). Je kan met die Recta DP6g niet goed door je kompas heen kijken om goede kaartkoersen te schieten, hierdoor werk je minder nauwkeurig en heb je weer meer afwijking.

Voor gebruik GPS en kaart en welk coordinaat stelsel. Stel je GPS in naar het juiste coordinaat stelsel UTM is veel gebruikt, een afgeleide hier van is het MGRS wat wordt gebruikt op stafkaarten.
    Per land zie je wel vaak weer dat hier verschil in zit, Brits grid, fins grid, rijksdriekhoekmeeting etc.
    Lengte en breedte graad werkt minder in het veld (nautisch is het prima).

Senior Prepper
    Ingeschreven
    May 2012
    [MENTION=806]PC2K[/MENTION] Bedankt ik ga dit eens testen met een kaart uit de buurt. Navigeren lijkt zo simpel in de auto in Nederland. Maar als je 2km van de weg door bossen of velden loopt zijn deze skills al een must. In grote landen neemt dit helemaal toe. Misschien ook goed om herkeningspunten op je kaart te markeren als het nu makkelijk kan tijdens vakantie ofzo. Als je dat elke 20 a 30 km doet kom je met een kompas op zak al heel ver.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    [MENTION=806]PC2K[/MENTION], [MENTION=874]overleven[/MENTION], dank voor jullie feedback! Jullie hebben gelijk dat je gemakkelijker door een kaartkompas (bijv Recta DS of Silva Expedition) heen kunt kijken. Dat is echter niet noodzakelijk om nauwkeurig de richting op een kaart te kunnen aflezen: als je de linker (of rechter) zijkant van de Recta DP op de lijn tussen punt A en B legt, kun je zeer nauwkeurig de richting aflezen. Dat werkt natuurlijk ook met kaartkompassen: het middelpunt v/h kompas hoeft niet op je vertrekpunt te liggen om de richting te bepalen.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door overleven Bekijk Berichten
    Voor gebruik GPS en kaart en welk coordinaat stelsel. Stel je GPS in naar het juiste coordinaat stelsel UTM is veel gebruikt, een afgeleide hier van is het MGRS wat wordt gebruikt op stafkaarten.
    Per land zie je wel vaak weer dat hier verschil in zit, Brits grid, fins grid, rijksdriekhoekmeeting etc.
    Lengte en breedte graad werkt minder in het veld (nautisch is het prima).
    Klopt, was ik vergeten dus zal het toevoegen aan m'n startpost. Thanks! Stel je GPS altijd in op het grid wat je kaarten gebruiken! In NL is dat meestal de rijksdriehoeksmeting, ook voor stafkaarten.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    May 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wild Rover Bekijk Berichten

In ieder geval bedankt

Rover
    Stond al in m'n post, maar misschien is het een goed idee om er een aparte kop voor te maken. En ik moet nog toevoegen dat je de GPS moet instellen op hetzelfde grid als je kaart, anders beland je zo in een ander werelddeel

Kaarthoekmeter:
    Ik gebruik vooral de functie om een coŲrdinaat te bepalen, een coŲrdinaat bestaat uit twee nummers (hoogte & breedte). Een coŲrdinaat op een (staf)kaart bepaal je van links naar rechts, en van onder naar boven. De eerste drie cijfers v/d hoogte & breedte lees je van de horizontale en verticale kaartlijnen, de hoogte is de lijn onder de locatie, de breedte is de lijn links naast de locatie. De overige cijfers meet je mbv de kaarthoekmeter; breedte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn links, hoogte is de afstand tussen locatie en de eerste lijn onder.

Adventurer
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Nederlandse Stafkaarten werken juist met UTM en MGRS (Military grid reference system) en Lat & Long. Militairen werken nu juist met MGRS omdat het een NAVO standaard is zodat iedereen over het juiste praat.

De kabouter kaarten die ooit online stonden waren geen stafkaarten mocht je deze bedoelen.
    Die heb ik trouwens nog wel ergens digitaal staan.

Forum Rechten