Resultaten 1 tot 7 van de 7
  1. #1
    Administrator
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Prepper Island
    Berichten
    3.351

    TARGET2 - de achilleshiel van de Euro?

    Een nieuwe blog op Preppers.nl: TARGET2 of Waarom Griekenland niet uit de Euro kan.
    Aanrader! Vooral als je denkt "Target2, huh wat is dat?"

    Aangezien er nog geen specifieke thread is over TARGET2, het financiŽle transactie systeem van de Eurolanden, hier ook even wat achtergrondinfo:

    TARGET2 is the real-time gross settlement (RTGS) system owned and operated by the Eurosystem. TARGET stands for Trans-European Automated Real-time Gross settlement Express Transfer system. TARGET2 is the second generation of TARGET. [...] TARGET2 processed a daily average of 348,505 payments, representing a daily average value of €2,385 billion.

    - Bron: http://www.ecb.europa.eu/paym/t2/html/index.en.html
    Ja, je leest het goed, TARGET2 verwerkt dus gemiddeld zo'n 2,4 biljoen (= 2385 miljard = 2 385 000 000 000) euro.

    En dat dit een tikkende tijdbom is kan je lezen in onze column TARGET2 of Waarom Griekenland niet uit de Euro kan.
    Prepping is a statement of independence

    In Omnia Paratus ~ Preppers.nl admin

    http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels

  2. #2
    Moderator
    Ingeschreven
    Feb 2012
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    4.443
    Over een tikkende tijdbom gesproken. Engeland begint ook te dreigen.
    http://www.dailymail.co.uk/news/arti...Matt%2BChorley

  3. #3
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    156

    Target2

    ik weet niet of target2 bij jullie bekend is ?

    dus bij deze target2
    jol

    > Retouradres Postbus 20201 2500 EE Den Haag
    Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
    Postbus 20018
    2500 EA 'S-GRAVENHAGE
    Datum 11 april 2012
    Betreft Opheffen vertrouwelijkheid brief target-2 onevenwichtigheden
    Directie FinanciŽle Markten
    Korte Voorhout 7
    2511 CW Den Haag
    Postbus 20201
    2500 EE Den Haag
    www.rijksoverheid.nl
    Ons kenmerk
    FM/2012/ 523
    Uw brief (kenmerk)
    2012D11150
    Bijlagen
    Brief Target-2 (FM/2012/230M)
    Pagina 1 van 1
    Geachte voorzitter,
    Op 27 februari jl. stuurde ik u een vertrouwelijke brief over Target-2, het systeem
    dat directe overboekingen tussen banken in de eurozone mogelijk maakt. Uw
    Kamer verzocht schriftelijk (kenmerk 2012D11150) deze brief openbaar te maken.
    De situatie nogmaals beziend in het licht van de recente ontwikkelingen heb ik na
    contact met De Nederlandsche Bank besloten de brief inderdaad openbaar te
    maken. De brief is als bijlage bij deze brief gevoegd.
    Hoogachtend,
    de minister van FinanciŽn
    J.C. de Jager
    aotz 2 03L(co
    ac)ľz 69,),
    Ministerie van FinanciŽn
    Retouradres Postbus 20201 2500 EE Den Haan
    VERTROUWELI3K
    De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
    Postbus 20018
    2500 EA 'S-GRAVENHAGE
    Directie FinanciŽle Markten
    Korte Voorhout 7
    2511 CW Den Haag
    Postbus 20201
    2500 EE Den Haag
    www.rijksoverheid.n1
    Ons kenmerk
    FM/2012/230
    Datum
    27
    FEB, 2012
    Betreft: Target 2
    Geachte voorzitter,
    Door middel van deze brief wil ik u vertrouwelijk informeren over een relatief
    technisch onderwerp dat verband houdt met de Europese schuldencrisis. Het
    onderwerp waar het hier om gaat betreft de intra-eurosysteem vorderingen en
    verplichtingen die tot stand komen via het zogenaamde 'Target-2 systeem', dat
    directe overboekingen tussen banken binnen de eurozone mogelijk maakt 1,2 . Een
    systeem als Target-2 is noodzakelijk voor het goed functioneren van de
    Economische en Monetaire Unie (EMU); in extreme scenario's waarbij het
    voortbestaan van de EMU in gevaar komt doordat een lidstaat de EMU zou kunnen
    verlaten, brengt het Target-2 systeem echter risico's met zich mee. Omdat ik
    eraan hecht u zo goed mogelijk te informeren, wil ik door middel van deze brief
    deze potentiŽle risico's zo helder mogelijk uitleggen.
    De belangrijkste manier om de huidige risico's van het Target-2 systeem
    aan te pakken is door te werken pan herstel van het vertrouwen van markten in de
    Eurozone. Zoals u weet is dat een van de belangrijkste doelen die dit kabinet voor
    ogen heeft met het grote pakket aan Europese maatregelen dat de afgelopen
    anderhalf jaar is en wordt genomen (oprichting en vergroting van de effectieve
    capaciteit van het noodfonds EFSF, vervroeging van het ESM, de
    bankenherkapitalisatie exercitie op basis van de recente EBA test van december ji.
    en de strengere afspraken over nationale begrotingen etc.). In die zin wijst de
    problematiek rondom het Target-2 systeem nogmaals op het belang van deze
    maatregelen3.
    In deze brief zal ik eerst ingaan op hoe het Target-2 systeem werkt,
    vervolgens waarom de zogenaamde Target-2 saldi van het Target-2 systeem sterk
    zijn opgelopen door de crisis, daarna op welke risico's dit met zich brengt in
    1 Target-2 staat voor Trans-European Automated Real time Gross Settlement Express Transfer.
    3 In de bijlage van Kamerstuk 33000, nr. 36 bent u geinformeerd over de zogenaamde
    `Griekenlandscenario's'. Op p. 6, B en 9 van deze bijlage wordt het aandeel van DNB benoemd In de
    potentlŽle verliezen van de ECB door haar blootstelling aan Grlekenland vla het Eurostelsel. Deze
    potentlŽle verliezen betreffen deels verlIezen die voortkomen ult het Target-2 systeem, dat echter In deze
    brIef nlet als zodanIg bij naam wordt genoemd.
    2 Het eurosysteem bestaat uit de ECB en alle nationale centrale banken (NCBs) in de eurozone.
    VERTROUVVELTIK Pagina 1 van 5
    extreme scenario's om te concluderen hoe de huidige beleidsmaatregelen mede
    beogen de Target-2 saldi weer langzaam te doen afnemen.
    Werking Target-2
    Een monetaire unie kan enkel en alleen bestaan wanneer er grenzeloos en vrij
    betalingsverkeer tussen ingezetenen uit de verschillende lidstaten kan zijn.
    Betalingen tussen banken in verschillende eurozone lidstaten vinden in principe op
    dezelfde dag plaats, wat betekent dat indien een rekeninghouder in lidstaat A een
    overboeking doet naar een rekeninghouder in lidstaat B de rekeninghouder in
    lidstaat B vrijwel gelijk over zijn geld kan beschikken. Om deze
    betalingsinfrastructuur mogelijk te maken vindt op de achtergrond van de
    transactie tussen een rekeninghouder in lidstaat A en B een parallelle transactie
    plaats tussen de nationale centrale banken (NCBs). Een betaling van een bank in
    lidstaat A aan een bank in lidstaat B zorgt er namelijk voor dat de NCB van lidstaat
    A een verplichting krijgt ten opzichte van de ECB en de NCB van lidstaat B een
    vordering krijgt op de ECB. De balans van alle vorderingen en verplichtingen die de
    NCBs to.v. de ECB hebben heet de Target-2 balans en de saldi van individuele
    NCBs heten de Target-2 saldi (zie voor een voorbeeld tabel 1). In de periode tot
    2007 waren de omvang van de Target-2 balans en de individuele saldi van NCBs
    relatief klein. Sinds de kredietcrisis is deze situatie echter verandert, centrale
    banken van Duitsland, Luxemburg, Nederland en Finland kennen momenteel een
    fors positief saldo op de Target-2 balans. De overige eurolanden hebben een (fors)
    negatief saldo.
    Oorzaken oploop Target-2 saldi
    Als gevolg van de banken- en schuldencrisis is er sprake van een netto
    kapitaaluitstroom uit met name perifere lidstaten, mede door het opdrogen van de
    interbancaire kredietverlening. Investeerders in perifere lidstaten percipiŽren een
    groter kredietrisico en trokken hun geld uit deze lidstaten en de daar gevestigde
    banken terug. Perifere banken vingen het wegvallen van financiering via de
    internationale financiŽle markten op door tegen onderpand te lenen bij de ECB (via
    het herfinancieringloket). Naar mate de crisis verdiepte kwam bovenop het
    kredietrisico in de ogen van investeerders nog een potentieel wisselkoersrisico,
    doordat uittreding van lidstaten uit de eurozone niet meer werd uitgesloten door
    de markt. Tot slot kozen ook bedrijven en burgers uit perifere lidstaten ervoor
    tegoeden te verplaatsen naar banken in kernlanden. Deze factoren zorgden ervoor
    dat de banken in perifere lidstaten nog afhankelijker werden van het
    herfinancieringsloket van de ECB.

  4. #4
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    156
    De ECB ziet zich nu door de crisis gedwongen om onbeperkt krediet tegen
    onderpand aan banken te verstrekken om de monetaire transmissie in de Eurozone
    te waarborgen.4 Immers, zonder dit ruime monetaire beleid zouden
    liquiditeitsproblemen voor deze banken hebben geleid tot een onverantwoord
    scherpe terugval in de kredietverlening en daarmee de economische groei en
    inflatie in deze landen.
    De kapitaaluitstroom uit perifere landen naar kernlanden, die opgevangen
    wordt door centrale bank liquiditeit, is terug te zien in de Target-2 saldi van de
    NCBs van de eurolidstaten. Waar de NCBs van de relatief sterke landen in de
    Eurozone een steeds positiever Target-2 saldo hebben, hebben de NCBs van
    4 Banken die onvoldoende onderpand van afdoende kwaliteit hadden, deden een beroep op Emergency
    Liguidity Assistance (ELA) bij hun nadonale centrale bank, om zo de gaten aan de passivazijde van hun
    balans te vullen.
    Directie FinanciŽle Markten
    Ons kenmerk
    FM/2012/230 M
    VERTROWNELDK Pagina 2 van 5
    perIfere landen waar de banken en overheidsfinanciŽn sterk onder druk staan een
    steeds negatiever saldo. De NCBs van de kernlanden krijgen een vordering op de
    ECB voor de netto kapitaalinstroom; de NCBs van de perifere lIdstaten hebben een
    verplichting aan de ECB voor de netto kapitaaluitstroom, deze uitstroom hebben ze
    moeten opvangen met het herfinancieringsloket van de ECB. De onderstaande
    tabel geeft een overzicht van de netto positfes van NCBs ten opzichte van de ECB.
    Tabel 1. Ta et-2 Saldi in mil a
    Eind 20 7ó Eind ZOtr September
    2011ó
    Duitsland 71 326 449**
    Luxemburg 18 68 84
    Nederland -22 41 89**
    Finland 3 20 49
    ItallŽ 36 3 -103**
    Cyprus -6 -8
    Malta -1
    Estland 2
    SloveniŽ 2 - -2
    Slowakije -13 -13
    BelgiŽ -62 -14 -24**
    Oostenrijk -25 -28 -36
    Frankrijk 0 -28 -98
    Spanje -3 -51 -83
    Portugal -6 -60 -59
    Griekenland -10 -87 -101
    Ierland -1 -145 -135
    * desbjcis geen lid van de Eurozone
    ** bron openbare jaarverslagentaarrekeningen nationale centrale banken
    *** schattingen Deutsche bank "Deutsche Bank Research Target2-Watchers update"
    Bezien vanuit een breder perspectfef betekent deze oploop van Target-2 saldI voor
    een deel dat de rIsico's die de Nederlandse banken liepen op commerciŽle banken
    in de perifere fanden verschuiven naar een risIco dat DNB loopt op de ECB en
    uiteindelijk op de NCBs van met name de perlfere landen. Vanuit risico-oogpunt is
    dat op zich geen verslechtering, omdat de NCBs in die landen over het geheel
    genomen een beter rislco zullen zijn dan de commerciŽle banken. Daarnaast is het
    echter ook een verschuivIng van risico van privaat naar publiek.
    Risico's Target-2 systeem
    Zoals hIerboven uiteengezet is, Illustreren de oplopende Target-2 saldl een gebrek
    aan vertrouwen in (het bankwezen van de) perlfere landen, maar het bestaan
    ervan vormt niet direct een probleem. De Target-2 saldi zljn feitelijk
    admInfstratieve saldi, die niet worden verrekend - wat in prIncipe ook niet nodig is
    In een muntunie. Echter indlen een lIdstaat met een negatief Target-2 saldo zou
    besluIten zijn nationale munteenheId opnleuw in te voeren en uit het Eurosysteem
    te treden, dan houdt de NCB van dat land een schuld ten opzichte van de ECB.
    Echte problemen rnet de Target-2 saldl ontstaan dan indfen de ulttredende lidstaat
    bepaalt dat haar ingezetenen (Inclusief de centrale bank) hun externe
    verplIchtingen nIet langer mogen nakomen. Er zullen dan (eventueel in Club van
    Parijs verband) afspraken moeten worden gemaakt over hoe om te gaan met deze
    Directle FinandŤle Markten
    Ons kenmerk
    F1/20121230 M
    VERTROUWELIJK PagIna 3 van 5
    schuldenkwestie. In het uiterste geval zou het Eurosysteem dan een verlies
    kunnen lijden. Deze mogelijke verliezen zouden vervolgens volgens de
    kapitaalsleutel worden verdeeld over de achterbInvende Lidstaten. Deze
    kapitaalsleutel moet dan wel gecorrigeerd worden voor het feit dat er minder
    lidstaten zijn. Het aandeel van Nederland in de huidige kapitaalsleutel bedraagt
    5,6%; als een lidstaat uittreedt zou het Nederlandse aandeel in het verlies op de
    Target-2 vorderingen dus iets meer dan 5,6% zijn. Als in een extreem en
    onwaarschijnlijk scenario meerdere landen de Eurozone zouden verlaten neemt de
    kans op verliezen navenant toe: de verliezen op de uitstaande Target-2
    vorderingen moeten dan immers onder minder landen worden verdeeld.
    Afname risico's Target-2 systeem
    Zoals hierboven aangegeven lopen de Target-2 saldi en de risico's die hiermee
    gepaard gaan op naarmate het vertrouwen van investeerders in bepaalde lidstaten
    en de banken die er gevestigd zijn afneemt. Om nu het tij te keren en de Target-2
    saldi weer af te laten nemen is herstel van vertrouwen noodzakelijk. Indien het
    vertrouwen herstelt, zal de rente die perifere lidstaten betalen op de kapitaalmarkt
    immers afnemen, c.q. hun markttoegang verbeteren. Dit heeft dan tevens
    positieve gevolgen voor de banken in die lidstaten. Door de afname van het
    gepercipieerde kredietrisico wordt het voor investeerders nI. weer aantrekkelijker
    om aan perifere banken te lenen. Hierdoor raken deze banken minder afhankelijk
    van de financiering van de ECB en hun NCBs, wat zich vertaalt in afnemende
    Target-2 saldi. Het herstel van vertrouwen zal er ook toe bijdragen dat de rente
    die deze banken betalen voor hun eigen financiering lager zal worden; daardoor
    stijgt hun winstgevendheid en kunnen ze sneller hun buffers versterken. Op die
    manier zullen investeerders het kredietrisico van deze banken lager inschatten,
    waardoor waarschijnlijk meer private partijen weer in hen zullen willen investeren.
    Ook op die manier nemen de Target-2 saldi dan weer verder af, omdat er immers
    weer een netto kapitaalinstroom naar deze lidstaten plaats zal vinden.
    Herstel van vertrouwen is dus cruciaal. Om dit vertrouwen te herstellen is en wordt
    een breed pakket aan maatregelen in Europa en de Eurozone genomen. Het betreft
    hier, zoals bekend, maatregelen om zowel het vertrouwen in eurozone lidstaten als
    in de in die lidstaten gevestigde banken te herstellen.
    ē Om op korte termijn het vertrouwen in lidstaten te herstellen is er het
    noodfonds EFSF en zijn opvolger ESM, die in ruil voor strenge conditionaliteit
    financiering ter beschikking stellen aan lidstaten die niet meer zelfstandig naar
    de kapitaalmarkt kunnen.
    ē Om op de lange termijn te borgen dat ingezette bezuinigingen en
    hervormingen in van kracht blijven en te borgen dat geen nieuwe lidstaten in
    de problemen komen is er het six-pack en het nieuwe begrotingsverdrag. Voor
    een recent overzicht verwijs ik u naar het verslag van de Europese Raad op 8
    en 9 december 20115 en de visie toekomst Economische en Monetaire Unie6.
    ē Om op korte termijn het vertrouwen in banken te versterken is er de EBA
    exercitie van december jl., waardoor banken per 1 juli 2012 aan een 9%
    kapitaalseis moeten voldoen na herwaardering van het overheidspapier op hun
    boeken tegen marktwaarden.
    5 kamerstuk 21 501-20, nr. 602
    6 kamerbrief van 7 september 2011 van het kablnet inzake een visle over de toekomst van de
    Economische en Monetaire Unle
    Directie FinanciŽle Markten
    Ons kenmerk
    FM12012/230 M
    VERTROUWELT3K Pagina 4 van 5
    ē Om op lange termijn te borgen dat de bancaire sector versterkt wordt in Directie Financtťle Markten
    Europa en een veel kleiner risico vormt voor de overheidsfinanciŽn is er een
    heel pakket aan structurele versterkingen en hervormingen zoals de hogere Ons kenmerk
    Bazelse kapitaal- en liguiditeitseisen en de extra kapitaaleisen voor FM/2012/230 M
    systeemrelevante instellingen. Voor een volledig overzicht verwijs ik u naar de
    beleid- en wetgevingsbrief financiŽle markten.7
    Om de huidige risico's die voortvloeien uit het Target-2 systeem te mitigeren is het
    dus noodzakelijk dat deze Europese maatregelen voortvarend blijven worden
    opgepakt. Deze brief over het Target-2 systeem onderstreept zo nogmaals het
    belang van deze maatregeten.
    Hoogachtend,
    De$irjister van FinanciŽn,
    mr. tlÁsJ.C. de Jager
    sepiso.
    7 Brief met kenmerk FM/2011/9075M van 26 oktober ji.
    VERTROUWELI31( Pagina 5 van 5

  5. #5
    Administrator
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Locatie
    Prepper Island
    Berichten
    3.351
    Beste [MENTION=1085]hobbyboerin[/MENTION], weet niet waar je deze tekst vandaan gecopierd hebt, maar de leesbaarheid is natuurlijk ruk zo

    Hier de deeplink naar de pdf van die brief, dat leest een stuk makkelijker: http://www.rijksoverheid.nl/bestande...f-target-2.pdf

    (of klik hier)
    Prepping is a statement of independence

    In Omnia Paratus ~ Preppers.nl admin

    http://preppers.nl/forum/threads/12-Forum-regels

  6. #6
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    156
    ja daar had ik hem ook gevonden

    jol

  7. #7
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    156
    lol ik ben verplaats jullie kende het al

    mooi

    jol

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50. Powered by vBulletin® Version 4.2.3
Copyright © 2019 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved. vBulletin skins by CompleteVB