Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alternatief koken


Preppy

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heb even de inhoudsopgave bekenen en lijkt me wel interessant. Zag pas trouwens Barecook staan in de Bever folder. Iemand daar ervaring mee?

Lijkt mij onhandig omdat je veel heat-packs moet meenemen? of lijkt dat maar zo.. :) (heb me er eerlijk gezegd nog niet zo in verdiept)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

De Action heeft trouwens nu leuke briketten in de verkoop.

2 briketten in een verpakking, met een lucifer aan te steken en brandt per briket ca 2 uur. Kost bijna niets. (geloof 1 of 2 euro)

Zeer ruimtebesparend en makkelijk als nood(kook)voorziening.

Heb een paar pakketjes gekocht en zal deze binnenkort eens uitproberen. (Maar dan moet het weer wel een beetje beter worden :()

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Voor een bug-in is een rocket stove een uitkomst. Verbruikt heel weinig hout; met slechts een paar takjes kun je al een maaltijd bakken. Stovetec is hier een prima merk voor (in Nederland kan ik geen verkopers vinden, hij is op wildstoves.co.uk te koop). Hij is ook relatief makkelijk zelf te maken, in

wordt het duidelijk uitgelegd. Zorg wel dat je zwarte kachelpijp gebruikt, want de gegalvaniseerde pijp zoals in het filmpje gebruikt wordt laat giftige gassen vrij bij verhitting.

 

Voor je BOB is een houtgasbrandertje meer geschikt. Bijvoorbeeld de bushbuddy die preppie noemt, en ik kwam net de '

' tegen. Te koop op rocketstoves.nl.

 

De snelste en meest efficiënte manier om met vaste brandstoffen water te koken is een '

' (er zijn een aantal verschillende merken).
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
wshtf zal ik grote blikken bewaren om erin te koken

Wat voor blikken zijn dat? Aan de binnenkant van voedselblikken zit een kunststof laag om het blik tegen roesten en het eten tegen metaalsmaak te beschermen, die zijn dus heel erg ongeschikt om in te koken op directe hitte; om de inhoud te conserveren wordt een au bain-marie gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Action heeft trouwens nu leuke briketten in de verkoop.

2 briketten in een verpakking, met een lucifer aan te steken en brandt per briket ca 2 uur. Kost bijna niets. (geloof 1 of 2 euro)

Zeer ruimtebesparend en makkelijk als nood(kook)voorziening.

Heb een paar pakketjes gekocht en zal deze binnenkort eens uitproberen. (Maar dan moet het weer wel een beetje beter worden :()

 

Grappig, ik heb vanmorgen dezelfde briketten gekocht en hetzelfde gepost. Lijken mij ook toffe dingen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een bug-in is een rocket stove een uitkomst. Verbruikt heel weinig hout; met slechts een paar takjes kun je al een maaltijd bakken. Stovetec is hier een prima merk voor (in Nederland kan ik geen verkopers vinden, hij is op wildstoves.co.uk te koop). Hij is ook relatief makkelijk zelf te maken, in
wordt het duidelijk uitgelegd. Zorg wel dat je zwarte kachelpijp gebruikt, want de gegalvaniseerde pijp zoals in het filmpje gebruikt wordt laat giftige gassen vrij bij verhitting.

 

Voor je BOB is een houtgasbrandertje meer geschikt. Bijvoorbeeld de bushbuddy die preppie noemt, en ik kwam net de '

' tegen. Te koop op rocketstoves.nl.

 

De snelste en meest efficiënte manier om met vaste brandstoffen water te koken is een '

' (er zijn een aantal verschillende merken).

 

Ik heb idd een kleine rocketstove, met 2 korte stokjes grenen houtjes in vier minuten een grote mok aan de kook. Ik ga nu een grotere bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ik heb idd een kleine rocketstove, met 2 korte stokjes grenen houtjes in vier minuten een grote mok aan de kook. Ik ga nu een grotere bouwen.

 

Waarschijnlijk heb je er al aan gedacht maar misschien kan je een rocketstove maken van een oude melkbus.

Heb zelf een rocketstove gemaakt van grote blikken uit de horecagroothandel (+- 60cm hoog) en brande als een tierelier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

[

QUOTE=Rothbard;5044]Voor een bug-in is een rocket stove een uitkomst. Verbruikt heel weinig hout; met slechts een paar takjes kun je al een maaltijd bakken. Stovetec is hier een prima merk voor (in Nederland kan ik geen verkopers vinden, hij is op wildstoves.co.uk te koop). Hij is ook relatief makkelijk zelf te maken, in
wordt het duidelijk uitgelegd. Zorg wel dat je zwarte kachelpijp gebruikt, want de gegalvaniseerde pijp zoals in het filmpje gebruikt wordt laat giftige gassen vrij bij verhitting.

 

Voor je BOB is een houtgasbrandertje meer geschikt. Bijvoorbeeld de bushbuddy die preppie noemt, en ik kwam net de '

' tegen. Te koop op rocketstoves.nl.

 

De snelste en meest efficiënte manier om met vaste brandstoffen water te koken is een '

' (er zijn een aantal verschillende merken).[/quote

 

Inmiddels wel in Nederland verkrijgbaar. Omgerekend goedkoper,of dezelfde prijs.

 

http://www.rocketstoves.nl/index.php?action=extra&extra=A_demo_rocketstove&lang=NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Action heeft trouwens nu leuke briketten in de verkoop.

2 briketten in een verpakking, met een lucifer aan te steken en brandt per briket ca 2 uur. Kost bijna niets. (geloof 1 of 2 euro)

Zeer ruimtebesparend en makkelijk als nood(kook)voorziening.

Heb een paar pakketjes gekocht en zal deze binnenkort eens uitproberen. (Maar dan moet het weer wel een beetje beter worden :()

 

de action briketten passen precies in de Cobb, een heel handig kookgeval. Ik vind ze wel erg roken in het begin, daarom gebruik ik ze niet meer. Ecobrasa rookt veel minder/niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

ik ga zelf een wood/gas stove bouwen, is een net iets andere uitvoering dan een rocket stove. deze hebben het voordeel dat ze niet te groot en zwaar zijn en ze verbruiken minder hout, doordat ze ook de gassen laten ontbranden die door de hout verbranding vrij komen. De kosten van dit project schat ik op een maximum van 10 Euro. een heel verschil met als je ze op internet zou bestellen in het buiten land, daar kosten ze al snel rond de 100 tot 150 dollar.

 

ik heb een de eerste aankoop gedaan voor het materiaal die ik nodig heb, een terpetine/verf blik. deze heb ik gehaald bij de praxis voor 3.50 euro.

 

Nadere info volgt nog

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja , bij de gewone blikken zit een coating, maar als het goed is brand die er redelijk snel af.

 

 

ik heb nu ik heb hem net eventjes aan gehad, maar heb het snel weer uitgedaan vanwege de rook hahaha ik woon in een flat en als er teveel rook van het balkon af komt dan kan er nog wel eens gebeuren dat er op eens een boze buur of de brandweer voor de deur staat. Maar hij brande erg hard, ik moet nu alleen nog een rooster maken om erop te zetten zodat ik er een pannetje op kan zetten.

 

huidige kosten:

1 verfblik €3.50

1 blik soep €1.45

 

huidige totaal kosten: €4.95

 

[ATTACH=CONFIG]866[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bij stroomuitval of het ontbreken van gas kun je thuis ook heel goed koken op een oud petroleumstelletje maar dan gewoon met lampenolie: http://eigenwijslandelijkgeinspireerd.blogspot.nl/2011/10/slow-cooking-petroleumstel-in-gebruik.html

Die van mij is van het merk Edy en heb ik bij de kringloop gevonden.

Verder heb ik nog een Dutch oven oftewel gietijzeren pan, die gewoonop het fornuis kan, maar waarmee je ook met hout of briketten buiten kunt koken. Gevonden op MP...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was vergeten te zeggen dat die Dutch Ovens ook wel eens Potjies...oftewel Zuidafrikaanse Potjies (ook wel heksenketels) genoemd worden. Soms kun je ze onder die naam op MP dan ook nog wel eens vinden.

 

Dick Berts noemde in zijn boek de Dutch Oven van Qvist, die van Barbecook zijn goedkoper voor de mensen die op hun budget moeten letten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 weken later...

allemaal leuk maar wat als alles er niet meer is dan moet je zelf wat maken dus ik heb deze http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=997 en die steek ik aan met dit http://www.thuisexperimenteren.nl/science/biobrandstof/biobrandstof.htm

oftewel je maakt je eigen brandstof en met de tweede stap kun jezelf biodiesel maken voor bv je generator of oude diesel auto (je hebt dan geen computer gestuurde shit)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 4 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...