Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kettingzaag (tips en advies)


Dr.Prepper

Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt een kettingzaag te kopen (w.s. tweedehands) want heb flink wat boomstammetjes (diameter tot zo'n 30cm) die nog houtkachel-ready gemaakt moeten worden. Electrisch is nu w.s. wat handiger/voordeliger, maar ga toch voor SHTF-proof dus kies toch voor benzine. (al stond al wel een leuke accu-kettingzaag thread hier op het forum)

 

Zie via Marktplaats dat het merk Stihl wel zo'n beetje de bom is, maar het prijskaartje is daar dan ook naar. Maar: goedkoop is (vaak) duurkoop, en met zo'n ding wil ik niet te veel risico lopen, dus ik wil wel voor kwaliteit gaan.

 

Any advise?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

inderdaad goeie zagen kosten geld, ik gebruik altijd een husqvarna, werken prima

 

let je op de ketting olie? de ketting moet gesmeerd blijven anders looptie vast, en gebruik de goeie brandstof dan blijven ze het heel lang doen.

zagen op stroom vind ik niet wat, die komen vaak echt kracht te kort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast armageddon

Ik heb een Stihl en een Husqvarna.

Beiden zijn goed, de meeste B merken of Chineese merken kan je beter weg laten.

Die houden het binnen de kortste keren voor bekeken of werken vaak helemaal niet.

Kijk ook de ketting goed na als die breekt en in je been slaat kan helemaal fout uitpakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

En wat mbt veiligheid? Zaagbroek/schoenen, bril met kap? Oja, en gebruik je gezond verstand als je ermee aan de slag gaat! Zorg voor dat je te zagen stuk goed vast staat!

 

Stihl en de Huskies zijn de betere zagen.....bespaar niet op kwaliteit. Zelfs 2e hands zijn ze vaak nog erg goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop nooit een tweedehands ketting zaag als je er geen verstand van hebt;kat in de zak is dan bijna gegarandeerd;die dingen lopen wel maar geen power en verlopende carburatie standen waardoor ze snel afslaan;kortom niets als ellende.

Als het dan toch tweedehands moet;

let op een goede compressie;het apparaat moet snel starten en niet pas na vijf minuten trekken.laat hem een tijdje onbelast lopen en let er op dat het TT hetzelfde blijft,bij gas geven moet hij snel reageren.bij het zagen moe je duidelijk de power voelen,ongeacht de scherpte van de ketting.

Een lekkend apparaat duid uiteraard ook op slecht onderhoud/slijtage.

Zoals hier hierboven ook al gezegd;koop een goed merk en geen Chinese troep.

heb geen ervaring met accu maar er zijn zeker ook goede elektrische zagen te koop voor een redelijke prijs

 

Een versleten ketting,blad en/of tandwielen zijn niet zo.n probleem;gewoon verkrijgbaar,versleten motor is een groter probleem.

De enige manier om een goede tweedehands te kopen is direct bij een houtvester;die ruilen hun apparaten meestal jaarlijks in en kunnen je welke van hun inruilers nog goed is en ze zullen hem liever particulier verkopen als voor een schijntje in te ruilen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sta op het punt een kettingzaag te kopen (w.s. tweedehands) want heb flink wat boomstammetjes (diameter tot zo'n 30cm) die nog houtkachel-ready gemaakt moeten worden. Electrisch is nu w.s. wat handiger/voordeliger, maar ga toch voor SHTF-proof dus kies toch voor benzine. (al stond al wel een leuke accu-kettingzaag thread hier op het forum)

 

Zie via Marktplaats dat het merk Stihl wel zo'n beetje de bom is, maar het prijskaartje is daar dan ook naar. Maar: goedkoop is (vaak) duurkoop, en met zo'n ding wil ik niet te veel risico lopen, dus ik wil wel voor kwaliteit gaan.

 

Any advise?

 

Ze hadden ze laatst bij de Aldi, wellicht toch eens kijken, soms blijven de gekste dingen wekenlang liggen, soms binnen één dag verdwenen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je aanraden Aspen benzine te gebruiken. Niet alleen is dit heel schone benzine die de motor van je kettingzaag in optima forma houdt de benzine van Aspen gaat ook nog eens 10 jaar mee wat het de ultieme preppersbenzine maakt. Kijk op http://www.aspen-benelux.nl voor meer info en voor leveranciers.

 

dan hoop ik dat Dr Prepper ook aspen geld heeft.. aspen is duur.. en het stinkt enorm.. ga gewoon voor normale benzine en haal hier de juiste toevoegingen voor, je zaag zal als een zonnetje lopen.

heb zelf ook aspen gebruikt voor de ketting zaag, banden zaag en generator, maar ik blijf er vanaf..

ps. als een 2e hands zaag altijd op mix gelopen heeft dan kan je zaag nog erg beroerd gaan werken zodra je er aspen in flikkert..

aspen is dan eigenlijk ook bedoelt voor nieuw matriaal.. dit geintje heeft mij al is een kettingzaag gekost.. en vice versa

 

stihl en husqvarna zijn goede merken, deze raad ik je dan ook aan. kost een paar stuivers maar dan heb je ook wat, 2e hands is opzich geen probleem, als je weet wat je naar moet kijken of als je iemand bij je hebt die er verstand van heeft.

@Dr.Prepper als je mijn zaag is uit wilt proberen bij een volgende meeting/workshop dan hoor ik het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je aanraden Aspen benzine te gebruiken. Niet alleen is dit heel schone benzine die de motor van je kettingzaag in optima forma houdt de benzine van Aspen gaat ook nog eens 10 jaar mee wat het de ultieme preppersbenzine maakt. Kijk op http://www.aspen-benelux.nl voor meer info en voor leveranciers.

 

 

Aspen is perfect om gelijk mee te beginnen als je een NIEUWE zaag koopt.

Mocht je toch een tweedehands kopen, vraag dan of deze ook altijd op aspen heeft gelopen. Zo ja, geen probleem.

Aspen is duurder, maar heeft als voordeel dat de benzine langer houdbaar (tot 10 jaar!)

Heeft de aangeschafte tweedehandszaag altijd op de traditionele mengsmering gelopen, bouw dan langzaam op naar aspen en ga niet in 1 keer over op aspen.

Mengsmering geeft meer roet en koolstof afzetting in en op de zuiger, aspen is aggressiever, en lost deze afzetting gedeeltelijk op, wat tot gevolg kan hebben, dat de kooldelen los in de cylinderwand komen, met alle gevolgen van dien..

 

Koop geen nieuwe benzinezaag van een niet bekend merk..Het is niets dan ellende. goedkoop is duurkoop!

Goede merken zijn in mijn optiek : Husqvarna | Stihl } Dolmar |

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb een husqvarna, met aspen benzine (deze kost +- 4,20 per liter) best prijzig. maar is idd wel langer houdbaar en beter voor de machine, of ie beter voor jezelf is ,betwijfel ik.

 

Jonsered en dolmar zijn ook zeer goeie zagen. en stihl natuurlijk.

 

Luna1

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als je een zaag koopt dan ga je voor qualiteit.

Zog dat je ermee kunt omgaan zoniet laat iemand je de basis uitleggen en ga ermee aan de slag.

wat meer vermogen werk fijner en veiliger, moderne tweetakten zijn super licht en hebben voldoende vermogen, koop niet de goedkoopste modellen dus denk snel aan 500-900 euro.....

Met een goede kettingzaag kun je een hele dag werken, met rommel voel je na een half uur je handen al niet meer en wordt het levensgevaarlijk.

 

Bij een kettingzaag hoort:

Gehoorbescherming,

Handschoenen die voor een kettingzaag zijn ( als je daar in hapt stopt je ketting)

Op zijn minst stevige schoenen liever kettingzaagschoenen

Kettingzaag broek.

ik draag vaak een veiligheidsbril

Smeernippel voor je bladwiel en vet.

Spulletjes om je zaagblad scherp te maken

 

Als je bomen gaat vellen:

Lees wat theorie en oefen het liefst onder begeleiding.

Een goede hefboom of wiggen enz.

Ik zou een helm opzetten

Doe je eigenlijk niet in je eentje

Z'n can waar zowel benzine als olie in zitten zodat je een dagje kunt zagen.

Zijn stamdragers wel erg handig.

Kun je het hout ook veilig thuis krijgen (niet een 750 kg aanhanger beladen met twee ton hout)

 

Als prepper:

Twee zaagbladen: korte voor snoeien en normale bomen, wat langer blad voor de knoeperts. (beter van elk twee bladen)

Voor korte blad drie vier kettingen, lange blad twee kettingen

Heb je voor 5-10 jaar bezine (10-40 liter) en ketting olie op voorraad (zaag heeft vaste verhouding benzine en kettingolie verbruik)

Twee reserve bouggies

Kun je zelf onderhoud uitvoeren, kettingzaag is een redelijk simpel ding..

Als je er twee koopt neem je hetzelfde model zodat je van twee kapote hopelijk weer een hele kunt maken.

 

Als je er je beroep van wilt maken dan mag je natuurlijk alles opschalen maar hoef ik je geen info te geven?

 

Hoop dat ik niks essentieels vergeten ben...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben sinds deze week een Stihl MS 211 rijker, wat een mooi apparaat! Meteen ook aan de slag gegaan met m'n boomstammetjes en dat ging super. Heb geen compleet veiligheidstenue, maar ben vrij voorzichtig van aard met scherpe dingen, en aangezien ik niet heel veel hoef te zagen vind ik het ook beetje duur worden om dat allemaal te kopen.

 

O ja, hij is op dit moment in de najaarsactie bij alle dealers, voor EUR 329 voor het 30cm blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper veel plezier ermee!

 

Ik wil je pa niet spelen, maar ik zou toch echt ook wat geld in veilige kleding stoppen.

(we kunnen je niet missen op het forum)

De meeste ongelukken gebeuren met snoei werkzaamheden in het hobby gebeuren en laat ik jou daar nu net onder scharen....

 

Maar het kan natuurlijk zijn dat je jezelf beschikbaar wilt stellen voor de volgende hechtingscursus idg rustig door zagen:rolleyes:

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dr.Prepper veel plezier ermee!

 

Ik wil je pa niet spelen, maar ik zou toch echt ook wat geld in veilige kleding stoppen.

(we kunnen je niet missen op het forum)

De meeste ongelukken gebeuren met snoei werkzaamheden in het hobby gebeuren en laat ik jou daar nu net onder scharen....

 

Maar het kan natuurlijk zijn dat je jezelf beschikbaar wilt stellen voor de volgende hechtingscursus idg rustig door zagen:rolleyes:

 

Grt

Kans

 

Ik trek mijn zaagbroek ondertussen niet altijd meer netjes aan maar een bril is toch echt een vereiste! Je wilt niet een houtsnipper in je oog laten schieten waarna je in je oog wilt wrijven (en dus de zaag los moet laten) met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n broek en helm zijn zeker aan te raden;de helm is geen last maar een lust.Zo.n broek is ook zeer aan te bevelen;zeker voor een beginner.Als beginner ben je uiterst voorzichtig,echter na een tijdje treed gewenning op en ga je fouten maken;net even onvoorzichtig een stuk hout verplaatsen met draaiende zaag in de aanslag ed.

Wie wel eens een geraakt been heeft gezien weet dat het geen luxe is,zo,n broek.

Ook scheelt het nogal of je een aangeleverd partijtje hout thuis zaagt of zelf in de bossen aan de gang gaat,nog afgezien van het soort bos waar je bezig bent,zorgt een bos altijd voor verrassingen;zwiependen takken,verkeerd vallende bomen,klemmende zaag en moeilijke positie's zorgen voor extra gevaar.

Ben normaal niet zo,n veiligheids freak maar met een kettingzaag zijn een broek en helm echt geen overbodige luxe.

 

Nog even over die Aspen benzine;ik koop wel eens "conditioner" voor benzine;meen een euro of 5 voor een flesje spul wat je in een jerrycan van 20l gooit en er voor zorgt dat deze goed blijft,kan me niet indenken dat die aspen benzine iets anders doet.

Klinkt een beetje naar afzetterij;extra schone benzine voor een euro of vier;net zoiets als mineraal water van 3 a 4 euro per liter;vooral leuk voor de verkoper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...