Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koken en jezelf warmhouden maar er is geen gas of elektrischiteit wat te doen


dude007

Aanbevolen berichten

stel je voor dat er geen gas meer is of elektrischiteit wat zou je dan doen je kan overgaan op gas flessen die je thuis nog heb staan maar als die op zijn wat zijn je opties vanuit huis of moet je je huis maar verlaten en je kansen in een tentje in het bos maar proberen om te overleven

en wat neem je dan mee om te koken en jezelf in je tent warm te houden

 

ben zeer benieuwd wat iedereen hier daar heeft op bedacht als je jezelf heb voorbereid om vanuit huis te overleven en je strategie volledig moet omgooien om buiten te gaan overleven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
stel je voor dat er geen gas meer is of elektrischiteit wat zou je dan doen je kan overgaan op gas flessen die je thuis nog heb staan maar als die op zijn wat zijn je opties vanuit huis of moet je je huis maar verlaten en je kansen in een tentje in het bos maar proberen om te overleven

en wat neem je dan mee om te koken en jezelf in je tent warm te houden

 

ben zeer benieuwd wat iedereen hier daar heeft op bedacht als je jezelf heb voorbereid om vanuit huis te overleven en je strategie volledig moet omgooien om buiten te gaan overleven

 

Ik heb in elk geval een paar ouderwetse metalen kruiken, die hoop ik dan met een kampvuurtje en wat water uit een sloot/plas te kunnen opwarmen. Lekker voor in de slaapzak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vertrouw op meerdere fall-backs. petroleum stellen. Dikke dekens, slaapzakken, kampvuur...

Dit soort onderwerpen zijn al ruimschoots besproken op het forum ;)

 

Mocht je iets bedenken, check dan eerst met de zoek optie (rechtsboven) of er al niet een topic over geopend is ;)

 

dat voorkomt veel dubbele berichten.

 

En natuurlijk.. Welkom Dude!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor kou kan je je kleden. Dus warme kleren en goede slaapzak.

 

Wat koken betreft heb ik zelf een keuze aan een aantal branders.

 

Overigens zijn mijn spullen gekocht voor mijn outdoor hobbies, niet voor het preppen. De kans dat ik mijn huis verlaat voor het bos is niet zo groot. Nederland heeft niet echt heel veel bos...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor kou kan je je kleden. Dus warme kleren en goede slaapzak.

 

Wat koken betreft heb ik zelf een keuze aan een aantal branders.

 

Overigens zijn mijn spullen gekocht voor mijn outdoor hobbies, niet voor het preppen. De kans dat ik mijn huis verlaat voor het bos is niet zo groot. Nederland heeft niet echt heel veel bos...

 

Nou hier hebben wij bos waarin je flink kan verdwalen

 

jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hier hebben wij bos waarin je flink kan verdwalen

 

jolanda

 

Ik heb ooit wel geleerd om eten te zoeken in het bos, brandhout, etc. Dat gaat prima in een groot Nederlands bos. Voeg nu een kleine percentage van de Nederlandse bevolking toe. Laten we 2% zeggen 320.000 die nu in de die bossen zitten... Dan denk ik dat het vinden van iets opeens een heel ander verhaal wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Collega preppers, volgen mij hebben wij (nederlanders) pas z´n 50 of 75 jaar vaste gas aansluitingen toch? Hoe deden mensen het hiervoor?

Zoek een oud hout kacheltje. Echte kunnen vrij prijzig zijn maar een goede investering! Verder alle DVD´s van Little house on the prairie kijken en opletten hoe de Ingles het deden. (ik zelf vraag het gewoon aan mams. Heeft vroeger op hout kachels gekookt en een zeer grote fan van de tv serie)

 

toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Collega preppers, volgen mij hebben wij (nederlanders) pas z´n 50 of 75 jaar vaste gas aansluitingen toch? Hoe deden mensen het hiervoor?

Zoek een oud hout kacheltje. Echte kunnen vrij prijzig zijn maar een goede investering! Verder alle DVD´s van Little house on the prairie kijken en opletten hoe de Ingles het deden. (ik zelf vraag het gewoon aan mams. Heeft vroeger op hout kachels gekookt en een zeer grote fan van de tv serie)

 

toch?

 

Onze flats hebben in de kelder zelfs nog een kolen hok en die zijn gebouwd in de jaren 60. En nu verbieden ze een hout kachel (alles brander) omdat de schoorsteen hier niet

tegen kan, grappig hé.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een petroleum brander en petroleumlampen om warm te blijven. Ik heb een houtkacheltje maar in de flat waar ik woon is er een wand voor de opening naar de schoorsteen gezet. Ik mag geen houtkachel stoken, dus nu staat hij buiten te staan op het overdekte balkon. Ik vraag mij af hoe het in een shtf situatie moet, dan toch een gat in de buitenmuur slaan en een pijp eraan knutselen? Of is alleen een gat voldoende?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier een petroleum brander en petroleumlampen om warm te blijven. Ik heb een houtkacheltje maar in de flat waar ik woon is er een wand voor de opening naar de schoorsteen gezet. Ik mag geen houtkachel stoken, dus nu staat hij buiten te staan op het overdekte balkon. Ik vraag mij af hoe het in een shtf situatie moet, dan toch een gat in de buitenmuur slaan en een pijp eraan knutselen? Of is alleen een gat voldoende?

 

Is het een afgesloten brander? met een deur ervoor?

Simpel een pijp naar buiten steken is niet echt voldoende. Alleen als er genoeg wind langs gaat heb je kans van slagen (trek). Anders is het zelfs gevaarlijk. De reden dat schoorstenen boven de huizen uitsteken is om wind te vangen die voor de trek zorgt.

Ook niet vergeten dat de pijp vrij heet kan worden en omliggende materialen kan doen ontbranden. Vroeger zou je de pijp en branddoorgangen van asbest maken maar dat lijkt me niet heel erg slim...

Link naar reactie
Delen op andere sites

kachels aan zich zijn niet zo duur, vanaf 600 heb je een nieuwe, dubbelwandig geisoleerde pijp kost 100 euro per meter

 

je hebt speciale kachel doorgangen van staal, werk daarom heen met gips (is brandvertragend) gaat prima

bij mij ligt er achter de kachel pijp een dikke dradenbos, daar zit 4 cm gips en 2 lagen hittebestendig en weerkaatsend folie er bij, geen enkel probleem, terwijl het er een 30 cm achter ligt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vooroorlogse woning met een kamer-en-suite. In de woon- en eetkamer is een open haard. Warmte in huis is dus geen probleem. Temeer omdat er in de buurt veel bomen staan (hout zat).

Om water te koken heb ik een Kelly Kettle gekocht. Daarmee kook je in een paar minuten 1,5 liter water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonder elektriciteit wordt overleven in Nederland bijna onmogelijk, met name in de winter. Wie daarvoor aan het preppen is verspilt zijn energie en overlevingskans. Dan kun je dus inderdaad beter in Afrika zitten. Nog beter is een dunbevolkt en warm land, zoals Suriname.

 

Zweden zou overigens ook een goede keuze zijn gezien de ruimte die je daar hebt. De strenge winters zijn dankzij die ruimte waarschijnlijk goed te overleven. Maar dat vraagt dan wel om complexere oplossingen. Niet ideaal dus, maar wel degelijk mogelijk en binnen Europa wellicht een van de beste plekken om te zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...