Ga naar inhoud
GENEGEERD

Alles over 12 volt


Gast Powerbox

Aanbevolen berichten

Ik heb hier heel veel vragen over gezien maar ben er nog niet een topic over tegen gekomen dus bij deze!

Kom maar op met jullie vragen betreffende 12 volt

 

Zelf heb ik een low budet systeem gemaakt met:

 

Ofgrid:

 

6x 230amp 12volt vrachtwagen accu's

16kwadraat kabels+camping stekkers

30amp zonnepaneel regelaar

2000watt omvormer

3x130watt 9amp Daglicht/Zonnepanelen

 

Ongrid

 

Ik kan het hele spul ook ongrid gooien door middel van solardin 120 net inverters.

Waarom deze inverters?? deze koop op je op het net voor 50eurie dus gaat er een stuk jammer dan dan neem je de volgende!

Normaal lever ik dus terug aan de nuon en bij eventueele callimiteiten kan ik overschakelen op 12 volt en met de onvormer naar 230volt!!

Mochten jullie vragen hebben zal ik proberen het stap voor stap uit te leggen!

 

Regel 1 meten is weten en samen weten we alles!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zo en zo een zonnepaneel zelf maken daar gaan we al.

De kosten tegen het zelf maken of de goedkope panelen ZELF UIT CHINA inporteren

Dan kan je beter de panelen kopen!

Zal je ff een link geven dan valt je mond open

 

http://www.alibaba.com/

 

Als je zonnepanelen besteld met dan wel dat het een sample betreft!!! heel belangrijk dan scheelt het jouw heel veel belasting!!!!

 

 

Er zijn drie dingen 1 een omvormer, 2 een zonnepaneel regelaar en 3 een inverter!

Deze dingen kan je niet door elkaar heen halen! anders gaat het goed fout!

Een omvormer is om van 12 volt 230volt te maken en heeft dus 12 volt gelijkstroom nodig!!!

Een zonnepaneel regelaar maakt van de 18-38volt spanning 12volt waarmee je een accu kan laden!

Een inverter maakt van de 18-38volt 230volt die je rechtstreeks in je stroomnet pompt waardoor je meter terug draait mits je een oude meter hebt!

Heb je een nieuwe meter moet je teruglever belasting betalen dus let hierop!!!

 

Bekijk de link maar eens en dan zal je zien dat kopen veel goedkoper is.

Wij worden hier genaait in Nederland!!

 

mvg een Voorbereider(prepper))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonnepaneel maken benodigheden

 

Fluxpen

Tin

Alluminiun frame

Foto cellen

Koperdraad

Speciaal glas!

Kit

 

Bekijk maar eens wat dit kost in de winkel!!

Ik heb zelf ook namelijk met de gedachte gelopen ;)

 

Zonnepaneel bij mij op de hoek 130wp 9amp 109 euro ff ter vergelijking!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk kan het met de goedkope zonnepanelen die je op het net kan kopen!

Het enigste waar je naar moet kijken is wat je inverter/omvormer aan kan!

Mijn solardin120 inverter kan bijvoorbeeld maar 120watt aan maar een zonnepaneel 100% draaien dat zal niet lukken in nederland!

Daarom heb ik er 130watt panelen op zitten! en deze inverters kosten 50 euro op marktplaats!

mvg Powerbox

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu zie ik dat jij 12v vrachtwagen accu's gebruikt om je energie op te slaan..

 

12v ? Zijn dat soort accu's niet standaard 24v ?

en hoe zit het met verlies van energie? Je hebt daar toch speciale accu's voor nodig?

 

ik zou ook zo graag met zon- wind- en water energie willen spelen :) Het zijn de kosten van al dat spul wat me tegenhoudt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Powerbox Je gebruikt wel heel veel het uitroepteken. Dit komt erg schreeuwerig over.

We horen je goed hoor :)

 

Ontopic:

Erg leuk systeem powerbox. Kan je aangeven hoeveel ruimte dit inneemt en hoe lang je offgrid kan opereren?

 

Een kritische noot: aan het zelf importeren vanuit China kleven de volgende bezwaren:

a. Er dient meestal een minimaal aantal panelen besteld te worden (meestal 50 of honderd)

b. Bateling is vooruit.

c. Verzekering is voor de koper.

 

Met andere woorden: reken je niet rijk en doe alleen direct zaken met China als je precies weet waar je mee te maken hebt en wat de spelregels zijn. Voor 99,9% van de preppers is het veel interessanteer om bij een goede aanbieder in NL een of meerdere panelen aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi the_communicator

Inderdaad vrachtauto's starten op 24volt dus dit zijn twee 12volt gekopelde accu's

Haal je een accu weg hou je 12 volt over ;)

De accu's die de winkel graag aan je wil slijten zijn inderdaad speciaal voor zonnepanelen daarom hebben ze ook een prijskaartje van gemideld 450euro voor 230amp.

Ik koop mijn gekeurde vrachtwagen accu's 230amp voor de prijs van 100euro dat is nog al een verschil

Gaat er dus een stuk na zoveel jaar ben ik er wel ziek van maar niet zo ziek als ik 450euro voor een accu betaald heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi kets_one

Ik zal proberen mijn uitroeptekens bij me te houden hahaha ;)

De ruimte die je nodig hebt bepaal je zelf.

Je kan namelijk ook een frame maken waar je de accu's in kan stapelen.

Wat heel belangrijk is dat waneer je met meerdere accu's gaat werken er voor zorgt dat je geen sluiting kan maken.

Daarom heb ik er een geisoleerde kist omheen gemaakt zowel voor de winter kou die accu's niet leuk vinden en tegen sluiting door middel van vallende spullen zoals een tang.

Als je een Ofgrid systeem gaat maken let dan wel heel goed op ventilatie,accu's horen in de schuur of garage en niet in huis ivm gas ontwikkeling.

Maak een goede planning en bedenk hoe jij het er uit wil laten zien.

Gebruik dikke stroomkabels dit ivm verlies en brand gevaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben en beetje rond aan het kijken voor een simpele degelijke electro oplossing rond de 1000 euro.

links zijn indicatief

 

 

12 V / 24 V DC systemen

http://www.conrad.nl/ce/nl/ShoppingList.html?id=67015b9cecefe1c247fe2671deb3de20 20A, 12V, 80Wp dit moet voldoende zijn om een radio en wat lampjes op te draaien voor een paar uur per dag.

 

Paneel
  |
Laadregelaar
  |     \
Batterij  Verbruiker

 

 

230V AC

http://www.zonneshop.nl/categorieen/kits-pannen-dak.html 670 Wp

 

Paneel
  |
Omvormer
  |
Lichtnet

 

 

 

Vragen opmerkingen:

 

- Zou mooi zijn om idd 230V systeem met een niet lichtnet afhankelijke omvormer te hebben. (soladin 600 schijnt goed te zijn) maar kan die ook zonder lichtnet? hij schakelt namelijk uit als hij geen lichtnet detecteerd.

 

- Kan je zo'n auto omvormer van 12V -> 230 aan een 12V systeem hangen? of fikt je batterij dan weg?

 

- Wat gebeurt er met een zonnecel waar geen verbruiker aan hangt? schakelt deze uit? of brand hij door?

 

- 1500 cycli voor een batterij (top segment lood), dat klinkt weinig. Li-ion kan 2000, ook dat lijkt weinig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

enkelvoud is cyclus

 

ik heb nog wat nuttige info gevonden:

 

klein paneel kan je ook verdekt opstellen, de duurste panelen (monocrystallijn) zijn het meest compact per Wp (piek watt) deze zijn wel duurder.

wat je nodig hebt voor een 12V installatie is een paneel , een laadregelaar, en een batterij (en een verbruiker)

http://www.conrad.nl/ce/nl/ShoppingList.html?view&id=67015b9cecefe1c247fe2671deb3de20 dit is een combo die volgensmij zou werken (goed spul qua specificaties maar wel duur, kan vast ook honderd euro goedkoper elders)

 

laadtijden:

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20100628034357AAu4Min

 

How long will it take 12v 80w Solar panel to fully charge a 100A battery?

 

Best Answer - Chosen by Voters

I assume you mean a 100 Amp-hour, 12V lead-acid type battery?

 

With 12V you can never fully charge a 12V battery. You need a minimum of 13.5V to fully charge the cells. 14.5V would be better. If the battery is low, you can use 12V to bring up the level of charge in the cells, but never to full capacity.

 

For an 80W solar panel with 12V loaded terminal voltage -- that is 6.66 Amps. 15 hours will get a "dead" battery as fully charged as it can be, under the circumstances.

 

.

Amy Amy

A 12V solar panel is actually usually at least 17V, so it will charge a 12V battery (which when fully charged is over 14V). They call them all 12V to make it easier, 12V components all work together.

 

You never want to use more than half of the power of a deep cycle battery, so you would be replacing about 50 amp hours (ah), not the full 100 amp hours. Depending where you are, you probably get about 5 sun hours a day (total number of sunlight to equal the test conditions the panel is rated under). An 80W panel is probably just under 5A, so to make the math easy, 50ah / 5A = 10 sun hours. 10 sun hours / 5 sun hours a day = 2 days to fill it back up.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In verband met watersport hobby heb ik hier altijd 1 of 2 105 Ah accu's aan de druppellader hangen en geinspireerd door de zonnestroom en 12v topics bedacht dat ik die efficienter ik kan zetten. Dus een 400W omvormer gekocht waarmee ik nu een alternatieve stroomvoorziening heb om bv laptop of telefoon op te laden of een bakkie Senseo kan zetten. Wil verder nog kijken naar een 12v systeem voor verlichting en andere toepassingen. Hoe lang ik de accu's in de praktijk kan gebruiken en bij welke belasting moet ik nog uit proberen maar ben hier al best tevreden mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hier net een stroom meter gekocht van de conrad 13 euro http://www.conrad.nl/ce/nl/product/125333/Basetech-COST-CONTROL-3000-LCD-000-999999-kWh-/SHOP_AREA_34149&promotionareaSearchDetail=005

dingen opwarmen met stroom is een slecht idee, onze waterkoker trekt 10A @ 230V 0.12KWh voor een liter water dat is al gauw 3 cent inclusief belastingen :)

~23 ct voor 10L

maargoed het gaat me even niet om de kosten, maar om het verbruik op je backup stroom systeem door zon senseo ding

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

http://www.zonnepanelen.nl/campingsystemen/steca-solarix-mppt-2010.html

 

dit is een vette laadregelaar, hierop kan je ook de grote 30V panelen aansluiten voor 230V systemen

dus deze zou je tussen een kleine installatie kunnen schakelen zodat je over kan schaklene naar je batterij als de grid down is, en als de grid up is je naar lichtnet kan terugleveren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt voor alle info zover. Inmiddels het ik 6 accu parallel geschakeld en die worden op geladen door middel van een acculader. Mijn volgende stap moet zijn dat ik zonnecellen ga kopen. Ik dacht aan

http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html

en dan de 200 (piek) watt. Lijkt mij de beste prijs/watt verhouding. Met de aanbieding van het totaal pakket duurt het ongeveer 5 jaar voordat ik het terugverdien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...