Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelf een gasmasker bouwen


schuilkelders

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Ik overweeg zelf een gasmasker te bouwen op basis van geactiveerd koolstof en zeoliet. Mijn ideeën hierover wil ik delen. De reden is dat ik ontdek dat dat Preppen een vrij "dure hobby" is. Ik kan me daarom voorstellen dat je het zelf wilt kunnen maken. Met name ook voor kinderen. Er zijn niet zoveel kleine maskers te vinden. (Tips hierover zijn welkom)

 

Van geactiveerd koolstof weten de meeste mensen de werking wel.

Over de werking van zeoliet heb ik hier een artikel geplaatst.

Op pagina 3466 zie je dat zeoliet (Clinoptiloliet) de eigenschap heeft radioactief Strontium en Cesium aan zich te binden. Overigens raad ik aan het gehele artikel te lezen

 

Met een combinatie zeoliet en geactiveerd koolstof haal je dus praktisch alle schadelijke stoffen uit de lucht (inclusief fijne stofdeeltje als gevolg van de fijnmazige kristalstructuur van het zeoliet).

 

Het idee is om (zoals ook gezien op National Geographic) twee stofmaskers (te koop bij Praxis, Gamma, enz. enz.) te nemen en hier een laag koolstof poeder een zeoliet poeder tussen aan te brengen.

Ik wil dit binnenkort gaan testen.

Wat is jullie mening hierover?

Let wel: mijn doel is dus mensen met weinig budget een alternatief te bieden. Ik bied hiervoor poedervormig zeoliet aan in de webshop/

Voor alle duidelijkheid..alles wat ik daar aan bied is overal te verkrijgen en vaak ongetwijfeld voordeliger. Dat maakt mij niet uit. Ik wil mensen alleen en vooral bewust maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

ik vond dat inderdaad een interessante ontwikkeling tijdens deze uitzending. Ik vind het principieel te ver gaan om hier een set gasmaskers neer te hangen buiten het feit dat ze ook nog eens behoorlijk aan de prijs zijn!

 

tevens ben ik benieuwd hoe jij dat 'testen' ziet...

kamer vullen met één of ander gas, en dan kijken....

 

naaah lijkt me niet ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog even geduld hebt, ik ben van plan om deze week nog een heel artikel over gasmaskers te plaatsen.

Ik spaar die dingen en dan heb ik het niet over de oude types die je voor 5 euro bij de dump koopt.

Wel zou ik zelf niet gaan lopen klooien, er zijn genoeg goedwerkende en vooral betaalbare gasmaskers met werkende filters te koop.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vond dat inderdaad een interessante ontwikkeling tijdens deze uitzending. Ik vind het principieel te ver gaan om hier een set gasmaskers neer te hangen buiten het feit dat ze ook nog eens behoorlijk aan de prijs zijn!

 

tevens ben ik benieuwd hoe jij dat 'testen' ziet...

kamer vullen met één of ander gas, en dan kijken....

 

naaah lijkt me niet ;)

 

Ik wil niet testen op de werking van zeoliet of geactiveerd koolstof. Daar zijn de testrapporten voor (zie de links). Ik wil eigenlijk meer testen hoe goed e.e.a blijft zitten. Ik wil de 2 stofmasker (net als op National Geographic) met tape of met lijm aan elkaar plakken. Het gaat mij er meer om dat het poeder goed blijft zitten en bij welke hoeveelheid je nog goed kunt ademhalen. Het blijft natuurlijk een "knutsel" alternatief op een professioneel masker. Maar in survival situaties moet je soms kunnen knutselen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nog even geduld hebt, ik ben van plan om deze week nog een heel artikel over gasmaskers te plaatsen.

Ik spaar die dingen en dan heb ik het niet over de oude types die je voor 5 euro bij de dump koopt.

Wel zou ik zelf niet gaan lopen klooien, er zijn genoeg goedwerkende en vooral betaalbare gasmaskers met werkende filters te koop.

 

Greener

 

mee eens...maar gezien het feit dat veel mensen financiële crisis hebben en zich dus minder goed kunnen voorbereiden dan mensen die het nog wat ruimer hebben dacht ik "laat ik het opperen". Ik bied zelf ook gasmaskers aan, maar ze zijn natuurlijk goed te krijgen. Alleen voor veel mensen zijn de dagelijkse boodschappen en de rekeningen al een probleem, dus het leek mij een nuttig weetje dat je zelf ook wat kunt doen. Doe in ieder geval iets.

En ik wil de werking van zeoliet als filter op (o.a.) nucleaire deeltje benadrukken.

 

Ik ben in dat kader erg benieuwd naar jouw artikel!

Wat kun je zeggen over filtering op nucleaire deeltjes?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duur, duur. Tsja. Ik vind ze toch iets te essentieel om ze niet mee te begraven. Beter mee verlegen dan om verlegen. Ik heb zelf van die Israelische maskers met filters van Draeger (paar tientjes op eBay, ingeblikt hebben die een beste houdbaarheidsdatum en voor de meeste rotzooi beschermt het wel aardig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trainingen gehad op dit gebied en die leerden mij dat straling je vijand is en niet die deeltjes.

De deeltjes zijn voor het merendeel veels te groot en zullen worden tegengehouden.

Belangrijker zijn die deeltjes die op je kleding en huid zitten, die moet je kwijt zien te raken.

 

Daarnaast zou ik andere promo's hebben bij een Nike dan klooien met een masker.

Edit (Domme Ipad, ik bedoel andere prio's bij een nuke...)

 

Zeoliet gebruikt men trouwens ook in de aquariumwereld ;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trainingen gehad op dit gebied en die leerden mij dat straling je vijand is en niet die deeltjes.

De deeltjes zijn voor het merendeel veels te groot en zullen worden tegengehouden.

Belangrijker zijn die deeltjes die op je kleding en huid zitten, die moet je kwijt zien te raken.

 

Daarnaast zou ik andere promo's hebben bij een Nike dan klooien met een masker.

Edit (Domme Ipad, ik bedoel andere prio's bij een nuke...)

 

Zeoliet gebruikt men trouwens ook in de aquariumwereld ;)

 

Greener

 

Straling is de eerste vijand. De tweede vijand is de "fall out". De genoemde deeltjes komen dan in de atmosfeer en kunnen heel ver gedragen worden en dan neer dalen. Dan kun je ze inademen. Meer over de stralingsrisico's onder deze link en over fall out onder

. Deze link op Wikipedia is ook leerzaam. Dan is een masker die op deze fall out deeltjes filtert erg nuttig.

En inderdaad zeoliet wordt in de aquariumwereld gebruikt, maar heeft nog veel te weinig bekendheid in andere marktsegmenten. Als voormalig eigenaar van een zeoliet groothandel (nu is dit in handen van http://www.zeolite-products.com) heb ik mij er jaren lang erg voor ingezet om de fantastische eigenschappen van dit natuurproduct bekendheid te geven. Nu ik er commercieel niets meer mee van doen heb, maar ik me met "preppen" bezig ben gaan houden komt deze kennis goed van pas. Die wil ik graag delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel het artikel door gescrolled. Ik zie geen luchtfilter benoeming? Het is steeds een soort van appels met peren vergelijken. De gemiddelde universitair opgeleide persoon wordt niet echt blij van dit soort verwijzigen.

 

Anyways. Waar wil je je voor voorbereiden met zo een filter?

 

En als je een goede gasmasker hebt (vaak een foute assosiatie dat iets luchtdicht ook dampdicht is), waar is dan je huidbescherming? Wat heb je voor de ontsmetting? Wanneer weet je wanneer je weer veilig bent (meet apparatuur)? Wat doe je met je besmette materiaal na het ontsmetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snel het artikel door gescrolled. Ik zie geen luchtfilter benoeming? Het is steeds een soort van appels met peren vergelijken. De gemiddelde universitair opgeleide persoon wordt niet echt blij van dit soort verwijzigen.

 

Anyways. Waar wil je je voor voorbereiden met zo een filter?

 

En als je een goede gasmasker hebt (vaak een foute assosiatie dat iets luchtdicht ook dampdicht is), waar is dan je huidbescherming? Wat heb je voor de ontsmetting? Wanneer weet je wanneer je weer veilig bent (meet apparatuur)? Wat doe je met je besmette materiaal na het ontsmetten?

 

Ik denk dat een wetenschappelijk geschoold iemand niet zoveel spelfouten maakt en tevens denk ik dat een wetenschappelijk geschoold iemand de moeite zou nemen om er wat dieper in te duiken dan er slechts even over heen te scrollen.

Het lijkt me niet voor niets dat er fabrikanten als Philips zijn die luchtfiltersystemen ontwikkeld hebben op basis van Zeoliet. Zeoliet staat erg bekend om zijn absorberend vermogen voor nucleaire deeltjes en is daarom ook bijvoorbeeld bij Fukushima in grote hoeveelheden in de zee gedumpt om radioactief cesium te absorberen. Ik zou even op mijn website kijken om te beoordelen hoe ik denk dat je je moet voorbereiden op een nucleaire ramp. Je gaat iets te kort door de bocht. Vergelijk ik appels en peren? Ik zou niet weten waar je op doelt. Heb ik het over "damp"? Nee, ik spreek over "fall out". Het is waar dat zeoliet zowel in gasfilters als in vloeistoffilters toegepast wordt, maar dat betekent niet dat je appels en peren vergelijkt. Het geeft aan dat er hele brede toepassingen zijn. Ik zou er toch iets minder denigrerend over doen. Zeoliet is uitermate geschikt als gasfilter en in combinatie met geactiveerd koolstof zeker effectief. In mijn optiek is dit een beetje een denigrerende manier van praten van iemand die niet eens de moeite neemt om er studie van te maken.

Om te voorkomen dat je radioactieve straling op loopt moet je je dus in een schuilkelder gaan verstoppen of andere voorbereidingen treffen. Als je niet over een schuilkelder met goede luchtfilters beschikt zijn er andere wegen te bewandelen. In zo'n geval is een goed gasmasker aan te raden tegen de fijnere nucleaire deeltjes die via kieren je ruimte toch binnen komen. Het eerste gevaar is straling (nabij een kernramp), maar in een veel grotere omgeving is fall out zeer bedreigend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En eerlijk gezegd erger ik mij aan hoe je telkens met linkjes reclame loopt te maken. Je bevindingen zijn interressant maar om die reden heb ik besloten je berichtjes niet meer te lezen omdat ik dit zeer storend vind.

 

Ik ben het met je eens dat je spelfouten kunt maken. Dat doe ik zelf ook regelmatig met mijn dyslexie, maar ik vond de reactie wat kort door de bocht.

Het is niet mijn bedoeling om reclame te maken, want ik bied niets aan wat nergens anders te verkrijgen is. Sterker nog: in sommige gevallen is dat veel interessanter.

Ik wil mensen gewoon bewust maken van de mogelijkheden. Als ik geen linkjes zou gebruiken, zou ik wellicht de opmerking krijgen dat ik mijn opmerkingen niet goed onderbouw. Omdat ik graag zaken wil onderbouwen plaats ik artikelen in een link.

Dus ik hoop dat we een positieve constructieve discussie kunnen voeren. Ik zal daar bij mij zelf ook op letten. Daarom mijn excuses voor mijn opmerking over de spelling.

En het lijkt mij totaal ongeloofwaardig om te geloven dat je van de verkoop van een paar emmertjes zeoliet rijk zult worden. Nogmaals: ik wil mensen gewoon wijzen op de mogelijkheden. Juist door alternatieven te bieden op commerciële producten voor mensen met een wat kleiner budget. In dat kader noemde ik het zelf bouwen van een gasmasker op basis van zeoliet en geactiveerd koolstof.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter een zogenaamde "positive pressure room" maken ,

dat is vrij eenvoudig te bewerkstelligen met behulp een goede keukenafzuigkap en deze omgekeerd te monteren

(inzuigend in plaats van uit-blazend). Aan de inzuig-zijde (buitenkant) plaats je dan enkele gasmaskerfilters

(hoeveelheid filters, afhankelijk van de hoeveelheid luchtverplaatsing).

 

Zolang de druk binnen in huis hoger is dan de buitenluchtdruk, zit je 100% veilig,

er kan dan namelijk onmogelijk nog (ongezuiverde) lucht de ruimte binnenkomen, enkel verlaten (via kieren e.d.)

Als je het principe doorziet, begrijp je wat ik bedoel.

 

Het is verbazend om te zien met hoe weinig inzuiging al een positieve druk ontstaat.

Afhankelijk van de grootte van de ruimte kies je het juiste debiet van de afzuigkap (inzuigkap dus :cool:)

Het enige wat je dient te hebben zijn dus goede gasmaskerfilters (en je moet de juiste aansluitingen maken voor op de afzuigkap).

 

-Hier- (en volgende pagina) heb ik al geschreven welk filter eigenlijk de enige juiste keuze is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En nu weer verder over zeoliet en gasmaskers.

Bere interessant.

 

Greener

 

Hier nog even iets over Fukushima en der rol van zeoliet.

Maar het is duidelijk dat zeolieten ook in gasfiltratie worden toegepast. Tegenwoordige worden de eigenschappen van natuurlijke zeolieten nagebouwd in synthetische vorm. Maar het juist mooi dat de natuurlijke variant voor iedereen beschikbaar is.

Het lijkt er een beetje op alsof ik reclame maak voor zeolieten nu ik het er zo vaak over heb, maar ik heb vooral gemerkt dat het een delfstof is die te weinig bekendheid heeft. Dat is de insteek.

Hier een artikel over de combinatie koolstof/zeoliet. Een terechte opmerking: niet mee in een vochtige omgeving komen. Dan slaan ze meteen dicht.

Ik zie te weinig de eigenschap dat zeoliet nucleaire isotopen aan zich bindt, maar dat komt wellicht omdat het niet al te vaak actueel is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt beter een zogenaamde "positive pressure room" maken ,

dat is vrij eenvoudig te bewerkstelligen met behulp een goede keukenafzuigkap en deze omgekeerd te monteren

(inzuigend in plaats van uit-blazend). Aan de inzuig-zijde (buitenkant) plaats je dan enkele gasmaskerfilters

(hoeveelheid filters, afhankelijk van de hoeveelheid luchtverplaatsing).

 

Zolang de druk binnen in huis hoger is dan de buitenluchtdruk, zit je 100% veilig,

er kan dan namelijk onmogelijk nog (ongezuiverde) lucht de ruimte binnenkomen, enkel verlaten (via kieren e.d.)

Als je het principe doorziet, begrijp je wat ik bedoel.

 

Het is verbazend om te zien met hoe weinig inzuiging al een positieve druk ontstaat.

Afhankelijk van de grootte van de ruimte kies je het juiste debiet van de afzuigkap (inzuigkap dus :cool:)

Het enige wat je dient te hebben zijn dus goede gasmaskerfilters (en je moet de juiste aansluitingen maken voor op de afzuigkap).

 

-Hier- (en volgende pagina) heb ik al geschreven welk filter eigenlijk de enige juiste keuze is.

 

Ok, dit is inderdaad een logische redenatie. Helemaal mee eens. De inzuigfilters moeten wel uitermate goed zijn. Ik zou dan gaan voor een Hepa filter die worden gebruikt voor clean rooms in ziekenhuizen. Ik begrijp inmiddels dat in Hepa filters ook de combinatie koolstof/zeoliet te vinden is.

Dit zou wellicht een goed Hepa filter kunnen zijn om er tussen te schakelen hier.

Je hebt ook industriële Hepa filters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dit is inderdaad een logische redenatie. Helemaal mee eens. De inzuigfilters moeten wel uitermate goed zijn. Ik zou dan gaan voor een Hepa filter die worden gebruikt voor clean rooms in ziekenhuizen. Ik begrijp inmiddels dat in Hepa filters ook de combinatie koolstof/zeoliet te vinden is.

Dit zou wellicht een goed Hepa filter kunnen zijn om er tussen te schakelen hier.

Je hebt ook industriële Hepa filters.

 

Ik denk dat je HEGA (gas absorption) bedoelt, ipv HEPA (particulate air).

 

HEPA is enkel om een ruimte stofvrij te houden (zoals bijvoorbeeld het pollenfilter in je auto).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je HEGA (gas absorption) bedoelt, ipv HEPA (particulate air).

 

HEPA is enkel om een ruimte stofvrij te houden (zoals bijvoorbeeld het pollenfilter in je auto).

 

Ik doelde op "High efficiency particulate air (HEPA) filters are designed to screen particles larger than 0.3 µm with an efficiency of 99.99%. HEPA filters are used in many industries including, pharmaceutical manufacturing, Bio-Tech, Bio-Electronics, Aerospace, Hospitals, and more. Standard HEPA, High Capacity HEPA, Panel Filters, and High temperature filters are several styles available"

Hier wordt mooi uitgelegd wat de verschillen en overeenkomsten zijn tussen HEPA en HEGA.

Maar uit de slotopmerking blijkt dat de verschillen er in de praktijk niet meer zijn: "Therefore, by choosing a HEPA or HEGA air purifier, you can rest assured that you will get the same purification technology used by the government and have complete and thorough filtration of particulates, gases, and VOCs".

Dus eigenlijk blijkt dat we op het zelfde spoor zitten ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een wetenschappelijk geschoold iemand niet zoveel spelfouten maakt en tevens denk ik dat een wetenschappelijk geschoold iemand de moeite zou nemen om er wat dieper in te duiken dan er slechts even over heen te scrollen.

Het lijkt me niet voor niets dat er fabrikanten als Philips zijn die luchtfiltersystemen ontwikkeld hebben op basis van Zeoliet. Zeoliet staat erg bekend om zijn absorberend vermogen voor nucleaire deeltjes en is daarom ook bijvoorbeeld bij Fukushima in grote hoeveelheden in de zee gedumpt om radioactief cesium te absorberen. Ik zou even op mijn website kijken om te beoordelen hoe ik denk dat je je moet voorbereiden op een nucleaire ramp. Je gaat iets te kort door de bocht. Vergelijk ik appels en peren? Ik zou niet weten waar je op doelt. Heb ik het over "damp"? Nee, ik spreek over "fall out". Het is waar dat zeoliet zowel in gasfilters als in vloeistoffilters toegepast wordt, maar dat betekent niet dat je appels en peren vergelijkt. Het geeft aan dat er hele brede toepassingen zijn. Ik zou er toch iets minder denigrerend over doen. Zeoliet is uitermate geschikt als gasfilter en in combinatie met geactiveerd koolstof zeker effectief. In mijn optiek is dit een beetje een denigrerende manier van praten van iemand die niet eens de moeite neemt om er studie van te maken.

Om te voorkomen dat je radioactieve straling op loopt moet je je dus in een schuilkelder gaan verstoppen of andere voorbereidingen treffen. Als je niet over een schuilkelder met goede luchtfilters beschikt zijn er andere wegen te bewandelen. In zo'n geval is een goed gasmasker aan te raden tegen de fijnere nucleaire deeltjes die via kieren je ruimte toch binnen komen. Het eerste gevaar is straling (nabij een kernramp), maar in een veel grotere omgeving is fall out zeer bedreigend.

 

Voor 5.00 in de ochtend zonder koffie, ben ik niet goed in spellen en ga ik geen complete literatuur onderzoek doen. Ik lees mij tekst ook niet na op spellingsfouten, daarvoor vind ik deze forum niet belangrijk genoeg.

- Je verwijzing gaan steeds over industrieel gebruik van zeoliet. Hierbij wordt bijna alleen gesproken over het zuiveren van afval water, delen van drinkwater en heel kort over lucht. Afvalwater zuiveren totdat het loosbaar is iets heel anders dan waar jij het over hebt. Als je verwijzing niet strookt met jouw bewering, ga ik het ook niet helemaal na lezen. De verwijzing naar nucleair fallout in het artikel gaat over grond en de absorptie door planten na het behandelen van de grond.

- Het is appel met peren verwijzen, omdat de toepassing van industrieel zuiveren totaal anders is dan zeoliet tussen twee wegwerpmasker monteren. Aller eerst is een industrieel filter in het algemeen afgestemd op het te zuiveren hoeveelheid. Een dikte van cm’s tot meters (toren opstellingen) is heel gebruikelijk. Tussen twee masker zeoliet monteren van meer dan een cm lijkt mij optimistisch. Tevens heeft lucht een veel lagere dichtheid, waardoor je door hetzelfde materiaal een hogere stroomsnelheid hebt en veel minder absorptie/reactie. (of te wel je hebt veel meer diepte nodig voor de filter). Ik weet niet wat de dikte is van de zeoliet laag in je gerefereerde literatuur, maar als het 20cm zou zijn, zou dat weinig zijn voor een industrieel filter, maar dat vergelijken met een zeoliet laag van 1cm (meer pas er waarschijnlijk namelijk niet tussen twee maskers) en dan van water filtreren met lucht, dan is dat dus appel en peren.

Andere praktische dingen:

- Wat is de ademweerstand van 2 maskers achter elkaar met zeoliet er tussen? (‘hygiene masker’, p1, p2, p3?, combinaties, met ventielen? etc). Teveel en je kan niet fatsoenlijk ademhalen.

- Bij twee maskers achter elkaar verminder je de mogelijkheid op een goede afsluiting op het gezicht.

- Bij de verhoogde ademweerstand (die heb je per definitie als je meer materiaal er tussen zet), heb je een verhoogde lekkage op de afsluiting van de masker

- Bij het knutselen van twee gelijk vormige objecten met tussen ruimte, heb je altijd een rand, waar dit niet mogelijk is. Dit soort voor een bypass van de aangezogen lucht.

- Nucleaire fallout is grof genoeg om met vrij betaalbare masker te filtreren.

Verder is adembescherming zonder goede huidbescherming, ontsmetting, meting en verwerking van besmet materiaal waardeloos. Gaat gaat om het totaal pakket.

Dampdichtheid referentie gaat meer over de goedkope maskers waar andere het over hadden.

 

Is deze tekst goed getikt, vast niet. Maar ik ga er niet meer tijd in steken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Therefore, by choosing a HEPA or HEGA air purifier, you can rest assured that you will get the same purification technology used by the government .

 

Dit gedeelte van de zin is het onzinnigste zin die ik echt in een hele tijd heb gelezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

idd het is van de zotte

hoe wil je ooit testen of zoiets werkt? of heb je ergens nog n busje cyclonB liggen, in dat geval sterkte en als het werkt wil ik er ook een:p

crimineel om mensen hiertoe aan te zetten.rare jongens die amerikanen

3M maakt geweldige maskers voor erg weinig geld

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...