Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kiemen


Aanbevolen berichten

Ja Ja, kiemen, 12 maanden per jaar vers supervoer gekweekt in een bak of potje, geen zon nodig, geen tuin nodig, geen grond nodig, geen dure apparaten nodig.

 

[video=youtube_share;eRwzQYq6dOs]

 

Dit zijn de dingen die ik zelf spruit,

 

sprouting-004.jpg.9482b8c9f053402998be5dca0c647655.jpg

 

In het dekseltje voor de schaal zit de hoeveelheid linzen die zich tot spruiten ontwikkelen tot de hoeveelheid die je in de schaal ziet, zoals je ziet, de moeite meer als waard.

 

Alles komt wel bij een biologische winkel vandaan overigens, die spruiten namelijk wel, van de gewone supermarkt is veel spul genetisch gemodificeerd en niet alles komt tot leven ( hun bedoeling, niet de mijne), als je gedroogde peulgroenten en zaden spruit neemt hun gewicht en voedingswaarde vele malen toe en het is levend voedsel ipv doodgekookt en je merkt snel genoeg hoe gezond het is, je kan het lekker als salade eten, tussen de bammetjes, in je sapcentrifuge gooien en het is superdupergoedkoop, zelfgekweekt, je weet wat er wel of niet inzit en je kan indien gewenst een flinke voorraad aanleggen vangedroogde bonen, erwten, linzen, mungbonen, azukis, kikkererwten en het dus zoals ik al zei 12 maanden per jaar vers voer dat weinig ruimte inneemt.

 

En het is LEUK om te doen.

 

Veel plezier mijn spruitjes

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • 6 maanden later...

Maar weer eens een lans breken voor de kiemen:

 

http://www.realfarmacy.com/microgreens-have-up-to-40-times-more-vital-nutrients-than-mature-plants/

 

Researchers found microgreens like red cabbage, cilantro, and radish contain up to 40 times higher levels of vital nutrients than their mature counterparts. Microgreens are young seedlings of edible vegetables and herbs harvested less than 14 days after germination. Although nutritional claims about microgreens abound on the Internet, this study is the first scientific evaluation of their nutritional content. Researchers say they were astonished by the results. “The microgreens were four- to 40-fold more concentrated with nutrients than their mature counterparts,” says researcher Qin Wang, PhD, assistant professor at the University of Maryland in College Park. “When we first got the results we had to rush to double and triple check them.”

 

Kortom, dit is ideaal prepper-voer. Je moestuin wordt tzt immers leeggeroofd, je achtertuintje is te klein om voldoende te verbouwen. Kiemen hebben niet/nauwelijks licht nodig (dat hebben die zaden onder de grond ook niet) dus zelfs te verbouwen in een bunker. En voor ze echt ruimte gaan innemen eet je ze op. Niet afdoende tegen de honger, wel goed voor de vitamientjes.

 

Er is een heel assortiment kiemen te koop, maar ook veel andere groentezaden kun je prima eten in het kiemstadium : ontkiemde erwtjes, bladgroente etc etc. (sommige wel ff blancheren).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar is toch telkens de zo belangrijke slag van zaden terugwinnen.

Ik moet eerlijkheidshalve bekennen dat ik naast het moestuin gebeuren ook actief met de kiemzaden bezig ben, maar van de kiemgroenten nog geen zaden terug win.

Tijd om hier eens in te duiken.

 

Wellicht kom ik er op terug...

 

Driehart

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Dankjewel voor deze supertip!

 

Graag gedaan, en tip bij de jumbo en albert heijn hebben ze ook genoeg keuze uit gedroogde peulvruchten etc, ik heb het geprobeerd ook ook die zijn te kiemen, is welliswaar niet biologisch, maar het kiemt wel ( niet alles)en das beter als niets.

 

Je kan ook naar natuurwinkels gaan en de biologische varianten kopen, helaas betaal je dan wel het dubbele zo ongeveer, aan de andere kant, Goodyfoods, geeft je 10% karting als je een doosje koopt met zes zakken er in, feitelijk komt dat neer op drie maanden eten voor ongeveer 165 euro, vers eten, voorgedroogd, verpakt en tot je beschikking wanneer gewenst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

In geval van de SHTF zal verse groenten een groot probleem kunnen zijn vooral voor degenen die niet de beschikking hebben over een eigen moestuin. Groenten zijn bovendien moeilijk te preppen. Gedroogde groenten laten zich nog wel preppen in een zeer droge atmosfeer in aanwezigheid van een zuurstofadsorber (bv. gedroogde soepgroenten). Theoretisch zou je groenten nog kunnen confijten zoals vruchten, maar een dergelijk product is niet erg aantrekkelijk voor de prepper.

Uitkomst bieden de kiemzaden die goed houdbaar zijn en de kiemen hieruit kunnen binnenshuis worden gekweekt, zijn altijd vers, smakelijk en zitten vol nutriënten en vitaminen. Zij kunnen een SHTF-maaltijd opleuken, kruiden, en voorzien van zeer gezonde nutriënten.

 

Ik heb wat rondgesurfd over dit thema en wat info verzameld en deze (nog provisorisch) gebundeld in een kleine website.

In de toekomst wordt de kiemzaden-database bij belangstelling ingebonden in de "Voedingsmiddelen database".

 

Ik heb zelf geen grote ervaring met kiemzaden. Wel grote interesse. Er zijn op dit forum beslist users die daar véél meer over kunnen vertellen. Als iemand ervaring heeft met databases of het onderhouden van webpages, en er zin in heeft, dan wil ik wel mijn geZIPte webpage of database als voorzet wel aan hem/haar overdoen. Ik ga dat zelf niet doen. Uiteraard geef ik dan ook technische ondersteuning.

 

Op de preppers.nl website is al eerder sprake geweest van kiemzaden. Hier een overzicht:

Draadje: http://preppers.nl/forum/threads/2204-Kiemen

 

En de postings buiten dit draadje:

http://preppers.nl/forum/threads/5266-SHTF-en-dan-koken?p=120478&highlight=kiemzaden#post120478

http://preppers.nl/forum/threads/4680-Voedsel-uit-de-supermarkten-rommel-Muesli-met-ijzervijlsel?p=105555&highlight=kiemzaden#post105555

http://preppers.nl/forum/threads/3833-Gezond-blijven-na-SHTF?p=82261&highlight=kiemzaden#post82261

http://preppers.nl/forum/threads/1570-Spruit-groenten-en-kiem-groenten-tuinieren-zoals-columbus-deed?p=62360&highlight=kiemzaden#post62360

http://preppers.nl/forum/threads/1570-Spruit-groenten-en-kiem-groenten-tuinieren-zoals-columbus-deed?p=62338&highlight=kiemzaden#post62338

http://preppers.nl/forum/threads/2320-Zo-veel-mogelijk-eten-uit-een-kleine-quot-tuin-quot?p=50783&highlight=kiemzaden#post50783

http://preppers.nl/forum/threads/1776-Permacultuur-en-kiemen?p=31489&highlight=kiemzaden#post31489

http://preppers.nl/forum/threads/1570-Spruit-groenten-en-kiem-groenten-tuinieren-zoals-columbus-deed?p=30641&highlight=kiemzaden#post30641

http://preppers.nl/forum/threads/1570-Spruit-groenten-en-kiem-groenten-tuinieren-zoals-columbus-deed?p=30607&highlight=kiemzaden#post30607

http://preppers.nl/forum/threads/1570-Spruit-groenten-en-kiem-groenten-tuinieren-zoals-columbus-deed?p=28012&highlight=kiemzaden#post28012

http://preppers.nl/forum/threads/635-Hoeveel-eten-hebben-jullie?p=9868&highlight=kiemzaden#post9868

 

@vheeswijk

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kiem in de winter ook. Ik kocht hiervoor als test vorige winter het volledige assortiment van 'de peuleschil' een Nederlands bedrijf. De ene kiemen vind ik al lekkerder dan de andere. Ik vind de produkten best prijzig en ik zou biologisch zaad willen kopen in een groothandel voor biologische landbouw. Enig idee waar ik tegen een schappelijke prijs radijszaad, koolzaad en luzern (alfalfa) kan kopen ? Ik gebruik overigens afgedankte weckpotten die ik ondersteboven plaats, met een stukje muggengaas er over, wat geen ruk kost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

Kiemen van vogelzaad - Een SHTF groentensoep vol vitaminen.

 

Ik heb voor preppers.nl al een database gemaakt voor kiemgroenten.

Kiemgroenten zijn een bekende bron van een breed spectrum van vitaminen.

 

Het inslaan van grote hoeveelheden populaire kiemzaden blijkt toch een dure aangelegenheid. @Piroska heeft in dit forum al melding gemaakt van vogelzaad-kiemen voor humane consumptie. Vogelzaad is erg goedkoop. De kleinste verpakking van kiembaar vogelzaad is al 1 kilo en ik ben hiermee aan het experimenteren geslagen. In de dierenspeciaalzaak moet men wél expliciet vragen naar KIEMBAAR vogelzaad. Dit vogelzaad werd in een fles verpakt met een droogmiddel (niet echt noodzakelijjk) en een zuurstofadsorber (beslist noodzakelijk).

 

Vogelzaad.jpg

 

Een kleine hoeveelheid (ca. 5 gram) werd gekiemd volgens de weckfles-methode en de kiemen werden na één week geoogst, zie foto hieronder.

 

Kiemen.jpg

 

De verse kiemen hadden een aanvankelijk frisse neutrale smaak die wegloopt naar een wrange nasmaak. Géén lekkernij dus zoals we van de gangbare kiemzaden kennen. De bedoeling van mijn experimenten is te komen tot een goedkope voedselbron vol vitaminen en mineralen in grotere hoeveelheden en die te verwerken in SHTF-maaltijdsoepen, dus als een alternatief voor soepgroenten als verse groenten schaars zijn of niet meer te krijgen voor de "urban prepper".

 

De kiemen werden geblancheerd in kokende bouillon, waarna het "groentensoepje" direct van de verwarming werd weggenomen. Bij een SHTF-soep moeten de kiemen dus het laatst worden toegevoegd. Op deze manier hoop ik de teruggang van nuttige vitaminen tegen te gaan. Het gaat mij voornamelijk om de voedingswaarde van dit product en niet zo zeer om de smaak. De smaak kan in een maaltijdsoep altijd wel worden gecorrigeerd. Tot mijn grote verbazing bleek echter de wrange nasmaak van verse vogelzaadkiemen verdwenen te zijn. De soep blijkt prettig eetbaar.

 

Vogelzaad-kiemen blijken volgens mijn proefnemingen een absurd goedkope bron van verse soepgroenten met een absurd hoog gehalte aan vitaminen. Zij zullen het ook goed doen in de zwaardere SHTF-maaltijdsoepen. Het enige nadeel is dat het kiemen van vogelzaad wel 1 week kan duren.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote peulvruchten kunnen ook gekiemd worden. De kiemen kunnen gegeten worden als de wortel uit de boon is. De bonen kunnen dan kort geblancheerd of geroerbakt worden. Hierdoor zijn de bonen beter verteerbaar. De bonen die hiervoor gebruikt kunnen worden zijn: mungbonen, adukibonen, zwarte bonen, groene linzen, groene erwten en kikkererwten. Maar ook andere bonen soorten als de witte, bruine, kievits, heilig, Ying-Yang en zo voort bonen kunnen op deze manier gegeten worden.

 

Afgelopen week zijn de paarse Hongaarse bonen die ik in Budapest gekocht had per ongeluk gaan kiemen. Die heb ik even over de kook gehaald en met een witte roomsaus gegeten. Ze waren heerlijk.

 

IMG_8931.jpg.6c804c1a48ada9251139fdc55dba7941.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ook tarwe is relatief goedkoop , ik heb er indertijd Essener brood meegemaakt (wordt gemaakt met kiemen van spelt ,tarwe of rogge )

het was niet echt een succes (lag aan de bakker , ik was wat ongeduldig toen :o :D ), maar eetbaar (en niet vies )

en blijkbaar wel heel erg gezond en omdat het op een lage temperatuur wordt gebakken spaar je op je hout of wat ook

Zoiets zou je goed bij een kom van je soep kunnen eten :cool: en wellicht zou je in zo'n soort super groentesoep nog scheepsbeschuit kunnen doen

want ik denk niet dat daar veel vitamine in zitten .

http://www.fonteine.com/tarwekiembrood.html

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk maakt ook deel uit van mijn voorraadje :) maar ik moet wel achter dit vogelzaad aan dat is toch wel zo belangrijk

en door de soep doen vind ik prachtig gevonden door u ,want normaal eet ik kiemgroente rauw op mijn broodje kaas , maar weet dat het een makkelijke manier is om een bacterie die je niet wilt hebben binnen te krijgen :p dus dan is een soep een prachtige oplossing

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk ook tarwe is relatief goedkoop , ik heb er indertijd Essener brood meegemaakt (wordt gemaakt met kiemen van spelt ,tarwe of rogge )

het was niet echt een succes (lag aan de bakker , ik was wat ongeduldig toen :o :D ), maar eetbaar (en niet vies )

en blijkbaar wel heel erg gezond en omdat het op een lage temperatuur wordt gebakken spaar je op je hout of wat ook

Zoiets zou je goed bij een kom van je soep kunnen eten :cool: en wellicht zou je in zo'n soort super groentesoep nog scheepsbeschuit kunnen doen

want ik denk niet dat daar veel vitamine in zitten .

http://www.fonteine.com/tarwekiembrood.html

gr will

 

De volledige tarwekiem laat zich zeer goed ontkiemen en is (rauw) ook lekkerder dan vogelzaad dat moet worden geblancheerd om de smaak te verbeteren en bacterie-vrij te maken:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Hele tijd geleden dat ik dit item gestart was zeg, iedereen hartstikke bedankt voor jullie genereuze bijdrage aan dit topic:)

 

Dit is mn huidige stash, op de pannenkoekenmix en de ham en hamburgers na is alles te kiemen, van de week al een paar fotos gepost trouwens maar kan geen kwaad om dit draadje weer een beetje leven in te blazen, en @ v Heeswijk, topwerk die kiembieb, dank je wel.

 

DSCN1597.jpg.77c08c4d56acb0840857a5e68a4cb80e.jpg

 

DSCN1598.jpg.05635e8b96b0e93a49230f74e6483e0d.jpg

 

DSCN1600.jpg.58bca743cf3c24ac452fd8cb4841a42c.jpg

 

DSCN1601.jpg.972d14f02f18adcea21cb96a9593f59a.jpg

 

Ik heb trouwens van de zomer deze slowjuicer gekocht via Bol.com, is een Princess Vitapure, de kiemen zijn ook prima te juicen voor een vitaminen/mineralen/ enzymenbom, helemaal als je ze eerst laat weken met een beetje Himalayazout ( beetje kan geen kwaad, ze kiemen gewoon en zetten de mineralen uit het zout om in een meer bio absorbeerbare variant) Lekker lui de kiemen het harde werk voor je laten doen, lol)

 

[video=youtube_share;EnOfyOmBxLU]

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor grotere hoeveelheden ( als je er van zou moeten leven, of ze graag in je juicer wil mikken), geweekte zaden, bonen, what ever, bak, latjes, roostertje, natte theedoeken, mes. De video verklaart het hele proces dus ik heb er weinig aan toe te voegen, behalve misschien dat het handig zou zijn om dezelfde procedure te doorlopen in de stapellades zoals die waar ik maar ik mijn voorraad in bewaar( zie bovenstaande foto's in vorige post ( nr 19).

 

Wellicht dat het jullie op nog creatievere ideeën brengt, in dat geval post ze gerust in het draadje en foto's zeggen vaak meer als 1000 woorden, dus als het niet teveel gevraagd is..........plaatjes graag voor de visueel ingestelden onder ons. Nogmaals en alvast bij voorbaat dank voor jullie bijdragen aan dit draadje.

 

[video=youtube_share;61SFVUHqXqs]

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Kiemen van vogelzaad - Een SHTF groentensoep vol vitaminen.

 

Ik heb voor preppers.nl al een database gemaakt voor kiemgroenten.

Kiemgroenten zijn een bekende bron van een breed spectrum van vitaminen.

 

Het inslaan van grote hoeveelheden populaire kiemzaden blijkt toch een dure aangelegenheid. @Piroska heeft in dit forum al melding gemaakt van vogelzaad-kiemen voor humane consumptie. Vogelzaad is erg goedkoop. De kleinste verpakking van kiembaar vogelzaad is al 1 kilo en ik ben hiermee aan het experimenteren geslagen. In de dierenspeciaalzaak moet men wél expliciet vragen naar KIEMBAAR vogelzaad. Dit vogelzaad werd in een fles verpakt met een droogmiddel (niet echt noodzakelijjk) en een zuurstofadsorber (beslist noodzakelijk).

 

Vogelzaad.jpg

 

Een kleine hoeveelheid (ca. 5 gram) werd gekiemd volgens de weckfles-methode en de kiemen werden na één week geoogst, zie foto hieronder.

 

Kiemen.jpg

 

De verse kiemen hadden een aanvankelijk frisse neutrale smaak die wegloopt naar een wrange nasmaak. Géén lekkernij dus zoals we van de gangbare kiemzaden kennen. De bedoeling van mijn experimenten is te komen tot een goedkope voedselbron vol vitaminen en mineralen in grotere hoeveelheden en die te verwerken in SHTF-maaltijdsoepen, dus als een alternatief voor soepgroenten als verse groenten schaars zijn of niet meer te krijgen voor de "urban prepper".

 

De kiemen werden geblancheerd in kokende bouillon, waarna het "groentensoepje" direct van de verwarming werd weggenomen. Bij een SHTF-soep moeten de kiemen dus het laatst worden toegevoegd. Op deze manier hoop ik de teruggang van nuttige vitaminen tegen te gaan. Het gaat mij voornamelijk om de voedingswaarde van dit product en niet zo zeer om de smaak. De smaak kan in een maaltijdsoep altijd wel worden gecorrigeerd. Tot mijn grote verbazing bleek echter de wrange nasmaak van verse vogelzaadkiemen verdwenen te zijn. De soep blijkt prettig eetbaar.

 

Vogelzaad-kiemen blijken volgens mijn proefnemingen een absurd goedkope bron van verse soepgroenten met een absurd hoog gehalte aan vitaminen. Zij zullen het ook goed doen in de zwaardere SHTF-maaltijdsoepen. Het enige nadeel is dat het kiemen van vogelzaad wel 1 week kan duren.

 

 

En als je ze weekt met een snufje grof roze Himalayazout in het water zitten ze niet alleen vol vitaminen maar help je ze ook met opnieuw mineraliseren ( 84 mineralen en sporenelementen).

Waarom kan dit belangrijk zijn? Omdat je kan zeggen dat in principale bijvoorbeeld 'biologisch' helemaal niets zegt over de grondkwaliteit waar moeders de plant ( de zaaddonor)in grootgebracht is, biologisch betekend maar al te vaak 'onbespoten" en onbespoten kan net zo goed in verarmde grond hebben gestaan als bespoten, dus het kan in principe geen kwaad om bij het kiemen wat mineralen toe te voegen op de meest simpele manier, een beetje vol spectrum zout, Je merkt snel genoeg wanneer het te veel is en het is een spotgoedkoop experiment dat in potentie enorme voordelen voor je lichaam, vergeet niet dat je een zak vettig zout water bent vol elektrolyten ( zout) en je hersens en spieren oftewel je volledige lichaam werkt op elektrische signalen, steriel water bwvs geeft helemaal geen signalen door omdat de signalen letterlijk niets hebben om naar over te springen ( er is tenslotte wel een geleider nodig voor de vonken, lol, om naar over te springen) dit werkt niet alleen in het groot zo, maar ook in het klein, tot op moleculair niveau zelfs, dus zout mits het goede zout, is PRIMA en helpt je beter te functioneren, oceaanwater in een vleeskostuum, dat ben jij, het mechanische deel tenminste, wat steken ze in het ziekenhuis als eerste in je arm als je bent uitgedroogd, een naald met aan de andere kant van de aanvoer een zoutoplossing. ZOUT is belangrijk, mits je het goed doet, ghehehe.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede bijdrage @Toverlevingsdrang . Kiemen kunnen wél vitaminen maken, maar natuurlijk géén mineralen. Deze moeten uit de omgeving worden gehaald. Gekweekt op gedestilleerd water bevatten ze geen mineralen. Dit geldt natuurlijk ook voor de gisten. Bierbrouwerijen gebruiken hiervoor voedingsvloeistoffen waarbij de mineralen apart zijn toegevoegd. Dit zijn meestal 'keukengeheimen' van de producent.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje (met dank) attendeerde mij op 'Schindele's mineralen' als mineralenbron voor voor kiemgroenten (Zie posts hierboven). Volgens mij zou dit inderdaad heel geschikt kunnen zijn. In ieder geval beter dan Himlayazout omdat deze veel te veel keukenzout (Natrium Chloride) bevat.

 

Samenstelling :

Kiezelzuur, aluminiumoxide, kaliumoxide, ijzeroxide, calciumoxide, magnesiumoxide, natrium, mangaan, koper, zink, kobalt, molybdeen, borium, chroom, nikkel, vanadium, fosfor, stikstof, ammoniakstikstof, stikstof organisch en overige sporenelementen.

 

Vooral de aanwezigheid van Kobalt is opmerkelijk omdat Kobalt het enige mineraal is dat in een vitamine wordt ingebouwd, nl. in Vitamine B12.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk wat als je zou kiemen met regenwater , zou dan het mineraal gehalte in de kiemen groter zijn ??

Toevallig ben ik vorige week ook met vogel kiemzaad bezig geweest (ik koop dat los bij een molenaar hier

in de buurt ,dit is goedkoper als bij een dierenspeciaal zaak )

Tevens heb ik gekeken hoelang je het zou kunnen laten groeien alvorens te ''oogsten''' (als je meerdere potjes zou kweken .)

het staat bij mij in de keuken voor het raam (op het noorden) , na plm 5 a 6 dagen kunnen je het oogsten en zoals ik het hier doe kan ik het 5 a 7 dagen

laten doorgroeien dan is het plm 10/11 cm lang maar langer zou ik toch niet wachten voor gebruik.

Het bewaren ervan doe ik net als tarwe , koel ,droog en in het donker .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...