Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 29 van de 29

Onderwerp: Kiemen

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vheeswijk Bekijk Berichten
    Kiemen van vogelzaad - Een SHTF groentensoep vol vitaminen.

Ik heb voor preppers.nl al een database gemaakt voor kiemgroenten.
    Kiemgroenten zijn een bekende bron van een breed spectrum van vitaminen.

Het inslaan van grote hoeveelheden populaire kiemzaden blijkt toch een dure aangelegenheid. @Piroska heeft in dit forum al melding gemaakt van vogelzaad-kiemen voor humane consumptie. Vogelzaad is erg goedkoop. De kleinste verpakking van kiembaar vogelzaad is al 1 kilo en ik ben hiermee aan het experimenteren geslagen. In de dierenspeciaalzaak moet men wél expliciet vragen naar KIEMBAAR vogelzaad. Dit vogelzaad werd in een fles verpakt met een droogmiddel (niet echt noodzakelijjk) en een zuurstofadsorber (beslist noodzakelijk).

Een kleine hoeveelheid (ca. 5 gram) werd gekiemd volgens de weckfles-methode en de kiemen werden na één week geoogst, zie foto hieronder.

De verse kiemen hadden een aanvankelijk frisse neutrale smaak die wegloopt naar een wrange nasmaak. Géén lekkernij dus zoals we van de gangbare kiemzaden kennen. De bedoeling van mijn experimenten is te komen tot een goedkope voedselbron vol vitaminen en mineralen in grotere hoeveelheden en die te verwerken in SHTF-maaltijdsoepen, dus als een alternatief voor soepgroenten als verse groenten schaars zijn of niet meer te krijgen voor de "urban prepper".

De kiemen werden geblancheerd in kokende bouillon, waarna het "groentensoepje" direct van de verwarming werd weggenomen. Bij een SHTF-soep moeten de kiemen dus het laatst worden toegevoegd. Op deze manier hoop ik de teruggang van nuttige vitaminen tegen te gaan. Het gaat mij voornamelijk om de voedingswaarde van dit product en niet zo zeer om de smaak. De smaak kan in een maaltijdsoep altijd wel worden gecorrigeerd. Tot mijn grote verbazing bleek echter de wrange nasmaak van verse vogelzaadkiemen verdwenen te zijn. De soep blijkt prettig eetbaar.

Vogelzaad-kiemen blijken volgens mijn proefnemingen een absurd goedkope bron van verse soepgroenten met een absurd hoog gehalte aan vitaminen. Zij zullen het ook goed doen in de zwaardere SHTF-maaltijdsoepen. Het enige nadeel is dat het kiemen van vogelzaad wel 1 week kan duren.

En als je ze weekt met een snufje grof roze Himalayazout in het water zitten ze niet alleen vol vitaminen maar help je ze ook met opnieuw mineraliseren ( 84 mineralen en sporenelementen).
    Waarom kan dit belangrijk zijn? Omdat je kan zeggen dat in principale bijvoorbeeld 'biologisch' helemaal niets zegt over de grondkwaliteit waar moeders de plant ( de zaaddonor)in grootgebracht is, biologisch betekend maar al te vaak 'onbespoten" en onbespoten kan net zo goed in verarmde grond hebben gestaan als bespoten, dus het kan in principe geen kwaad om bij het kiemen wat mineralen toe te voegen op de meest simpele manier, een beetje vol spectrum zout, Je merkt snel genoeg wanneer het te veel is en het is een spotgoedkoop experiment dat in potentie enorme voordelen voor je lichaam, vergeet niet dat je een zak vettig zout water bent vol elektrolyten ( zout) en je hersens en spieren oftewel je volledige lichaam werkt op elektrische signalen, steriel water bwvs geeft helemaal geen signalen door omdat de signalen letterlijk niets hebben om naar over te springen ( er is tenslotte wel een geleider nodig voor de vonken, lol, om naar over te springen) dit werkt niet alleen in het groot zo, maar ook in het klein, tot op moleculair niveau zelfs, dus zout mits het goede zout, is PRIMA en helpt je beter te functioneren, oceaanwater in een vleeskostuum, dat ben jij, het mechanische deel tenminste, wat steken ze in het ziekenhuis als eerste in je arm als je bent uitgedroogd, een naald met aan de andere kant van de aanvoer een zoutoplossing. ZOUT is belangrijk, mits je het goed doet, ghehehe.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Goede bijdrage @Toverlevingsdrang . Kiemen kunnen wél vitaminen maken, maar natuurlijk géén mineralen. Deze moeten uit de omgeving worden gehaald. Gekweekt op gedestilleerd water bevatten ze geen mineralen. Dit geldt natuurlijk ook voor de gisten. Bierbrouwerijen gebruiken hiervoor voedingsvloeistoffen waarbij de mineralen apart zijn toegevoegd. Dit zijn meestal 'keukengeheimen' van de producent.

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    @Stuudje (met dank) attendeerde mij op 'Schindele's mineralen' als mineralenbron voor voor kiemgroenten (Zie posts hierboven). Volgens mij zou dit inderdaad heel geschikt kunnen zijn. In ieder geval beter dan Himlayazout omdat deze veel te veel keukenzout (Natrium Chloride) bevat.

Samenstelling :
    Kiezelzuur, aluminiumoxide, kaliumoxide, ijzeroxide, calciumoxide, magnesiumoxide, natrium, mangaan, koper, zink, kobalt, molybdeen, borium, chroom, nikkel, vanadium, fosfor, stikstof, ammoniakstikstof, stikstof organisch en overige sporenelementen.

Vooral de aanwezigheid van Kobalt is opmerkelijk omdat Kobalt het enige mineraal is dat in een vitamine wordt ingebouwd, nl. in Vitamine B12.
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 02-12-15 om 12:48.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] wat als je zou kiemen met regenwater , zou dan het mineraal gehalte in de kiemen groter zijn ??
    Toevallig ben ik vorige week ook met vogel kiemzaad bezig geweest (ik koop dat los bij een molenaar hier
    in de buurt ,dit is goedkoper als bij een dierenspeciaal zaak )
    Tevens heb ik gekeken hoelang je het zou kunnen laten groeien alvorens te ''oogsten''' (als je meerdere potjes zou kweken .)
    het staat bij mij in de keuken voor het raam (op het noorden) , na plm 5 a 6 dagen kunnen je het oogsten en zoals ik het hier doe kan ik het 5 a 7 dagen
    laten doorgroeien dan is het plm 10/11 cm lang maar langer zou ik toch niet wachten voor gebruik.
    Het bewaren ervan doe ik net als tarwe , koel ,droog en in het donker .
    gr will
    Ignorance is bliss

Prepper goeroe
    Ingeschreven
    Jul 2012
    @Wafels , Regenwater bevat net als gedestilleerd water geen mineralen. Ik vond de kiemen uit vogelzaad een bittere nasmaak hebben, maar deze smaak was verdwenen indien geblancheerd in boullion, dus als basis voor een SHTF groentensoep.

EDIT:
    Ik zie nu pas dat er twee draadjes over kiemen zijn. Deze en die andere.
    Laatst gewijzigd door vheeswijk; 03-12-15 om 10:44.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] ,even vergeten wat betreft regenwater en mineralen
    Lekker vond ik het ook niet ,maar je kan de smaak ervan maskeren door sterke kaas of zo te nemen denk ik
    (ik eet (liefst in de zomermaanden) kiemgroente op mijn boterham met kaas en wat sla . alhoewel ik wel aanzienlijk
    voorzichtiger ben geworden met kiemgroente en het schoon wassen ervan .Want ik heb al 2 keer gehad dat mijn maag en
    met name mijn darmen er niet blij mee waren dat in een SHTF situatie ik het zeker zou verwarmen tot boven de 100 C
    Je zou het ook als beleg extra op een pizza kunnen doen ipv groentesoep .
    gr will
    Laatst gewijzigd door Wafels; 03-12-15 om 11:23.
    Ignorance is bliss

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vheeswijk Bekijk Berichten
    @Wafels , Regenwater bevat net als gedestilleerd water geen mineralen. Ik vond de kiemen uit vogelzaad een bittere nasmaak hebben, maar deze smaak was verdwenen indien geblancheerd in boullion, dus als basis voor een SHTF groentensoep.

EDIT:
    Ik zie nu pas dat er twee draadjes over kiemen zijn. Deze en die andere.
    [MENTION=497]Kungfufox[/MENTION] beide draadjes samenvoegen? Of [MENTION=1609]Raycoupe[/MENTION]
    Preparedness is a state of mind as well as a style of life.

Moderator
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Davena Bekijk Berichten
    @Kungfufox beide draadjes samenvoegen? Of @Raycoupe

[MOD]
    En dan hebben we deze ook nog: http://preppers.nl/forum/threads/780...t=cressonnette

Best lastig als je ze alle drie samenvoegt, alle berichten gaan dan door elkaar op tijdstip van plaatsing. Uitzoek klusje dus wat het resultaat zal zijn. Zo even bij elkaar gooien lijkt me niet verstandig.

Wel labels toegevoegd zodat ze alle drie te vinden zijn als je zoekt op kiemen, kiemgroenten, kiemzaden, want cressonnette kennen we in NL niet. Heel vreemd, maar dit draadje had geen enkel label (?). [MOD]
    Laatst gewijzigd door Raycoupe; 03-12-15 om 22:55. Reden: mod opmerking
    Nieuw forum: preppers-shelter.nl (Bij aanmelden kijk voor de activatie mail in je spamfolder)

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    Dank je [MENTION=1609]Raycoupe[/MENTION] is inderdaad prettiger om het geheel te kunnen vinden
    gr will
    Ignorance is bliss

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten