Ga naar inhoud
GENEGEERD

Brommer of extra preps?


Deventerprepper1

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw hier, misschien heb je hier al mijn introductie gelezen.

 

Nadat ik een paar meerdere mensen van ongeveer mijn leeftijd ben tegengekomen

vroeg ik mij het volgende af:

 

Wat zou het slimste plan zijn;

 

1. Een brommer, scooter of ander AM-bewijs voertuig kopen

met bijbehorende brandstof etc. of

 

2. Het geld wat je anders daar aan zou uitgeven investeren

in voedsel preps en dergelijke

 

Ik hoor graag van jullie allemaal (al helemaal de echte (ex)brommerfanaten:))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Deventerprepper1 fijn die brom-scooter kopen als je het NU kan doen.

Prep artikelen kan je gradueel opbouwen.

Vb.:ik kocht elektrische fiets - heb al scootmobiel daar reken ik niet op bij SHTF-

Als ik boodschappen doe en ik zie wat voordeligs dan koop ik het naast mijn gewone uitgaven.

Ook kijk ik op gratis afhalen in Marktplaats en google it.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het slimste plan is kan alleen jij bepalen. Hoe jij bijvoorbeeld de kans op SHTF inschat, hoeveel plezier jij uit een brommer haalt, in hoeverre de aanschaf van een brommer jou beperkt in de aanschaf van preps ed. weten wij niet.

Overigens zou een brommer als prep beschouwd kunnen worden: sneller dan een fiets, zuiniger met brandstof dan een auto.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Deventerprepper1 dag jongen uit die schitterende oude stad. Ben het met alle bovenstaande commentaren eens. 'Have fun now' zoals Mrsjones zegt, want het kan zomaar afgelopen zijn met je leventje en dan heb je ook niks aan al je preps, daarnaast slaat Rothbard ook de spijker op z'n kop wat betreft het feit dat de aanschaf van de brommer an sich als prep beschouwd kan worden. Maar: hoeveel ga je uitgeven aan de brommer en weet je al of je je autorijbewijs zelf moet betalen? Want anders kan je het geld wellicht beter uitgeven aan autorijlessen. Tegenwoordig mag je al op je 17de beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweedehands zelf makkelijk te fixen brommertje/scootertje lijkt mij wel een ok investering als je een keer moet maken dat je wegkomt je kan ook een paar 1.5 literflessen met benzine onder je zadel gooien by the way, moet je wel een paar 100 km mee komen toch?

 

Tis wat jij wil of wat jij verwacht in de toekomst, hou er wel rekening mee dat er in een mogelijk doemscenario waarschijnlijk wel meer mensen zijn geïnteresseerd in jouw brommertje die vinden dat ze ineens ook haast hebben en jou mogelijkerwijs met alle liefde van je brommertje ontdoen.

 

groet

 

Ed

 

PS, wel handig een brommertje trouwens.

Als ik jouw was en zou besluiten een brommertje/scootertje te kopen zou ik ervoor zorgen dat het er uitziet alsof je er nog niet dood mee gevonden zou willen worden maar dat stiekem loopt als een tierelier en elektrisch en mechanisch totaal in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

...

Als ik jouw was en zou besluiten een brommertje/scootertje te kopen zou ik ervoor zorgen dat het er uitziet alsof je er nog niet dood mee gevonden zou willen worden maar dat stiekem loopt als een tierelier en elektrisch en mechanisch totaal in orde is.

 

Zo zagen al mijn brommers er binnen no-time uit :p

 

Ik vind het ook zo jammer dat je daar tegenwoordig een rijbewijs voor moet hebben. Het is nu inderdaad wijzer om gewoon door te sparen voor je autorijbewijs (dat was ook de opzet).

Mijn kinderen, en dan voornamelijk mijn zoon, mist hierdoor gewoon een hele leuke periode als pubert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TIP en WAARSCHUWING

 

Waarschuwing; als je een (oude) brommer hebt en deze niet gebruikt dus sommigen ook niet verzekerd hebben dan krijg je over enige tijd een enorme boete omdat je het voertuig niet verplicht verzekerd hebt, staat wel op je naam:mad:

Dus als je een brommer in de schuur hebt en niet verzekerd dan snel schorsen kost maar 10 euro ik heb al gehoord dat het was opgelopen tot 900 euro boete:confused:

 

TIP

 

Een oldtimer brommer is goedkoper in de verzekering, scheelt nogal, maar wel meer onderhoud nodig. Echter niet de dure elektronica of module's

En de oplettende lezer weet dat je bij een EMP scenario beter een oldtimer motor kunt hebben dus zonder elektronica voor de onsteking.

Een oldtimer brommer heeft alleen een bobine en contactpuntjes met bougie.

 

En als bijkomend voordeel een oldtimer brommer zakt niet in waarde zoals een moderne scooter en je kunt toch meer zelf sleutelen aan een oldtimer.

Er zijn zelfs clubs voor zoals de batavusbromfietsclub.

 

Er zijn zelfs liefhebbers die de oldtimer brommers opslaan (al dan niet gedemonteerd) als belegging:D

Koop ze niet op de dure beurzen, maar gewoon op speurders of marktplaats.

 

En in Zwolle zit een zaak die gewoon compleet gereviseerde Honda's verkoopt dus lage verzekering lage branstof ( 1op 60) omdat het viertakt is dus ook geen mengsmering. Ze kosten wel wat, maar dan heb je ook wat http://www.coosmatser.nl/

 

Je kunt ook wel een Yamaha kopen, worden meen ik nog gemaakt in Japan of China dus voldoende onderdelen zoeken Yamaha FS1

 

Of een nederlandse oldtimer zijn wel een stuk goedkoper zoals batavus Sparta.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip van een motorrijder: koop eerst een oud barrel! Deze kan je helemaal afraggen en heb je 3x zoveel fun van als mooie nieuwe. Tegen de tijd dat je die oude brommer helemaal tot puin hebt gereden kan je wellicht alweer een nieuwe aanschaffen. Plus zo'n oude kan je vaak ook mooi aan sleutelen en hij is ook nog is minder opvallend tijdens SHTF ;).

 

Serieus koop een goede oude brommer (voer hem lkkr op :rolleyes:) en have fun! :cool:

 

ps. Vergeet vooral de remmen niet, hard rijden is leuk maar we kunnen het ons niet veroorloven een prepper te missen ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

allemaal leuke ideeën',

@offgrid die scooter is inderdaad wel badass..

 

heb op marktplaats al zeker wat mooie voor bij zien komen.

 

Nu ben ik echter (nog) niet financieel vermogend genoeg om er een te kopen

ook al ben ik nog al een 'spaarvarken'.

 

Ook zal de brandstof en onderhoud nog wel aardig wat kunnen kosten.

Ondertussen heb ik ook nog een fiets als BOV

met in de schuur aardig wat tassen om spul in te laden.

Maar dat gevoel van vrijheid en snelheid spreekt me inderdaad wel erg aan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lekker de brommer als prep kopen. heb je veel plezier van en misschien ook nog eens nodig. You never know ;-)

Voorraden kun je mondjesmaat en in kleine hoeveelheden voor paar euro per keer kopen, ga uit voor een water en eetvoorraad van 3 dagen (zoals de regering voorschrijft) en bouw dat langzaam uit. Genoeg geld voor je brommer dan toch!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tweedehands zelf makkelijk te fixen brommertje/scootertje lijkt mij wel een ok investering als je een keer moet maken dat je wegkomt je kan ook een paar 1.5 literflessen met benzine onder je zadel gooien by the way, moet je wel een paar 100 km mee komen toch?

 

Mijn brommer rijd 350 km op een volle tank. Dan kan ik nog een paar van die 1.5 liter 'campingjerrycans' in de zijkoffers gooien. ;)

 

PS, wel handig een brommertje trouwens.

Als ik jouw was en zou besluiten een brommertje/scootertje te kopen zou ik ervoor zorgen dat het er uitziet alsof je er nog niet dood mee gevonden zou willen worden maar dat stiekem loopt als een tierelier en elektrisch en mechanisch totaal in orde is.

 

Een SuperMotorCompany'tje bijvoorbeeld. Gebaseerd op de Honda C50, het meest geproduceerde voertuig ter wereld, dat complete continenten op de wielen bracht en voortstuwde in de vaart der volkeren.

Bij Discovery Channel hebben ze zo'n ding een keer proberen te slopen. Overbeladen, motorolie vervangen voor oud frituurvet, uiteindelijk zelfs van een flat afgeflikkerd. Ze kregen 'm maar niet stuk.

 

En nog wat voordelen: 4-takt, dus geen ge-etter met mengsmering of 2-takt-olie die tijdens SHTF net uitverkocht is, want iedereen en z'n kat heeft een 2-takt-aggregaatje van de Gamma.

 

Mijn kinderen, en dan voornamelijk mijn zoon, mist hierdoor gewoon een hele leuke periode als pubert.

 

Tsja, ik had het wel geweten. Gewoon die brommer. Een brommer tijdens je puberteit is buitengewoon waardevol. Je wereld wordt opeens een stuk groter, de vrijheid gloort je tegemoet, het kieken begint zich langzaam buiten het ouderlijk nest begeven.

Huilend van geluk dat het niet meer met de ouders mee naar de camping hoeft, zal de eerste eigen vakantie, met een slaapzak achterop met het brommetje van jeugdherberg naar jeugdherberg, een rondje Nederland rijden.

 

Een auto is ook wel geinig hoor. Maar hoevelen kunnen gelijk na hun rij-examen een auto veroorloven? En waarvoor? Voor die ene keer dat je een vriend moet verhuizen? Je hebt nog lang geen gezin waarvoor je op zaterdag eerst naar de Intratuin of de Gamma moet, en daarna de grote boodschappen bij Appie.

 

En in Zwolle zit een zaak die gewoon compleet gereviseerde Honda's verkoopt dus lage verzekering lage branstof ( 1op 60) omdat het viertakt is dus ook geen mengsmering. Ze kosten wel wat, maar dan heb je ook wat http://www.coosmatser.nl/

Grote griebus, die SkyTeam Ace! Dat was de natte droom van iedere puberjongen in mijn middelbareschooltijd.

Mijn eerstvolgende bonus......

Link naar reactie
Delen op andere sites

aa brommers de goeie ouwe tijd, ga is kijken als je nog een knappe of redelijke mtx of dt tegenkomt, deze dingen zijn geweldig.

zijn nog genoeg onderdelen voor de krijgen.. als je een 125 tegen komt dan zou ik deze kopen;) helemaal als je op het platteland woont.. in de meeste gevallen is de brommer tijd toch de mooiste tijd van je jeugd, sla dit vooral niet over denk dat de meeste van ons er wel leuke verhalen aan overgehouden hebben.. vooral de mensen die zoals mij toch wat harder wouden dan de rest :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Goeie tips allemaal!

Evt. kan je een brommer ook schorsen. Dan hoef je hem ook niet te verzekeren. Brommers zijn zuinig met brandstof.

idd lekker oud ding nemen, je zag het al 100 tot 200 euro. Leren sleutelen. Reserveonderdelen mee (zie brommer-vakantie ergens op het net) en wat gereedschap.

Vroeger wat brommers in mn kamer gehad!

Maar een fiets is ook geen slecht idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeie tips allemaal!

Evt. kan je een brommer ook schorsen. Dan hoef je hem ook niet te verzekeren. Brommers zijn zuinig met brandstof.

idd lekker oud ding nemen, je zag het al 100 tot 200 euro. Leren sleutelen. Reserveonderdelen mee (zie brommer-vakantie ergens op het net) en wat gereedschap.

Vroeger wat brommers in mn kamer gehad!

Maar een fiets is ook geen slecht idee.

 

hehe ik ben dus niet de enige.. in mijn geval waren het onderdelen.. motorblok opnieuw opbouwen op mn slaapkamer.. moeders kwaad vanwege de benzine lucht :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb een Honda Zoomer 4 takt 300km op een volle tank start altijd vezekering e 70 per jaar

dat is mijn voertuig als ik weg moet :D en genoeg ruimte om aan alle kanten tassen enz er

aan vast te binden ( buizen frame onder je zadel)

 

Mooie brommers heb je tegenwoordig! 4 takt is ook wat makkelijker aan te komen. Dikke banden kunnen veel hebben. Alleen vraag ik me af hoe hij het doet in het terrein, vanwege het lagere middenstuk.

Lukt dat een beetje, met boomstammen en kuilen en zo?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...