Ga naar inhoud

Charlie

Aanbevolen berichten

Er is al veel over geschreven, er wordt veel over nagedacht. Het beste zou zijn om een Martial Art onder de knie te krijgen (voor mij wordt dat dan Tai Chi ;)), maar dat is niet iedereen gegeven en het kost jaren om je erin te bekwamen.

 

Maar laatst kwam ik een dingetje tegen dat zo eenvoudig is en zo doeltreffend, dat het haast belachelijk leek. Het is de Kobutan stick.

 

De kobutan stick is niet meer dan een aluminium staafje van zo'n 14 cm lang en 1 cm in doorsnee. Je kunt het los in je zak dragen of aan je sleutelbos. Het doel van kobutan is pijnprikkels veroorzaken waarvan de grootste en sterkste tegenstander in elkaar krimpt. Ook met kobutan kun je door middel van veel trainen een master worden, maar dat hoeft niet. De basistechniek heb je in een paar uur onder de knie. En ja, hoe meer je traint, hoe effectiever het wordt.

 

Oké, je zult er geen horde voetbal hooligans mee op de knieën krijgen, maar dat gaat je met een shotgun misschien ook niet lukken.

 

Zie dit artikel in Spits. Verder zijn er veel demo filmpjes op you tube te vinden.

 

Toevoeging: Ik heb dit niet geplaatst als het ultieme verdedigingswapen bij wtshtf situaties. Meer als handig voor het dagelijkse, normale leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Heel leuk die Kobutan stick ...maar alleen in de handen van n geoefend persoon..Daarmee wil ik zeggen dat mensen zich zeker moetten realiseeren dat die technieken die er allemaal erg simpel uitzien en best wel in n middagje zijn op te pikken.Vaak geoefend en herhaald moetten worden wil t in de realiteit n beetje nut hebben.Prima om n Kobutan stick te kopen .en iedereen kan er wel mee prikken ofzo maar de klemmen vergt echt oefening voordat je ze met n beetje overtuiging uitvoeren kan....:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

voor kobutan stick geldt hetzelfde als voor martial arts:

 

in een shtf is het allemaal leuk en aardig maar je begint er niks mee tegen iemand met een knuppel.

leuk om in een grote hal een leuke kungfu kick uit te delen om die knuppel uit handen te schoppen in een gang van een meter breed werkt dat niet.

dan ben je blij dat je eraan gedacht had om die slagerssnijf aan die lange stok te tapen of die samurai zwaard op je rug te gespen.

 

iedereen zou zowiezo nu al kunnen preppen op het maken/kopen van lichaamsbeschermende middelen. toque,s, knie/elleboog/nek/rug/been/scheen beschermers etc

leuk die tai chi(mooie sport idd) maar als iemand je een doodsklap in je maag geeft dan was je denk ik blijer geweest met een slagwerend vest, dan met prachtige rustige bewegingen.

motorkleding voldoet in grote mate al aan lichaamsbescherming, ijshockey ook dus dat zijn onder andere dingen waar je het in kunt zoeken.

of hier bijvoorbeeld:

http://www.benscore.com/Bescherming-c-743.html

 

zelf kun je dit nog bekijken of je het kunt upgraden met aluminium platen in steekwerendheid of kevlarplaten of voor kogelwerendheid(al denk ik niet dat je dat veel zult tegenkomen)

ik ben wel van plan om iets te fabriceren wat mijn lichaam voor minimaal 85% kan beschermen tegen meest voorkomende vormen van fysiek geweld, schoppen,slaan,beuken, steken,snijden etc

ik ben simpelweg nu eenmaal geen bruce lee of chuck norris, en ik kan het me niet eigenmaken in korte tijd ook. dus dan maar bescherming en zelf conventionele dingen gebruiken om offensief te zijn wanneer dat nodig mocht zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tai-Chi is het eerste dat ik ooit deed en om eerlijk te zijn en je een goed advies te geven, kies snel iets anders.

 

Tai-Chi is niet ontworpen als vechtsport of verdedigingsdiscipline maar puur voor de show, hetzelfde geldt voor Kung-Fu. Het ziet er allemaal leuk uit maar niets er van werk. En om nog een aan dat rijtje toe te voegen neem ook geen lessen in Aikido of verwanten.

 

Kijk of er een MMA gym in de buurt is bij je. Dit is je nummer 1 discipline gezien het alomvattend is. Anders een staande vechtsport zoals Kickboxing of Thai-boxing. Als er niets dergelijks is kun je nog uitwijken naar iets in de trend van Krav Maga. Pas alleen op omdat Krav Maga veel oplichters kent welke lesgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tai-Chi is het eerste dat ik ooit deed en om eerlijk te zijn en je een goed advies te geven, kies snel iets anders.

 

Tai-Chi is niet ontworpen als vechtsport of verdedigingsdiscipline maar puur voor de show, hetzelfde geldt voor Kung-Fu. Het ziet er allemaal leuk uit maar niets er van werk. En om nog een aan dat rijtje toe te voegen neem ook geen lessen in Aikido of verwanten.

 

Kijk of er een MMA gym in de buurt is bij je. Dit is je nummer 1 discipline gezien het alomvattend is. Anders een staande vechtsport zoals Kickboxing of Thai-boxing. Als er niets dergelijks is kun je nog uitwijken naar iets in de trend van Krav Maga. Pas alleen op omdat Krav Maga veel oplichters kent welke lesgeven.

 

Mee eens, de enige daadwerkelijke effectieve vechtsporten zijn kickboxen of muay thai boxen. YouTube staat vol met filmpjes over Karate VS Muay Thai, Kung Fu VS Muay Thai, etc. Drie keer raden welke vechtsporter er telkens wint. Kick- dan wel Muay Thai gaat enkel over het effectief slopen van je tegenstander, de rest is leuk MT en KB is effectiever... Jammer dat het jaren duurt om dit onder de knie te krijgen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Krav Maga is het voor mij. Zoals gezegd; kijk uit voor oplichters, neppers, niet-gecertificeerde instructeurs. Ik heb een geweldige instructeur waar ik al enorm veel van geleerd heb, maar ik weet dat er ook veel slechte zijn. Jammer! Schaadt de 'sport'.

Ben dol op de technieken die puur reflexmatig zijn en dan uitgebouwd tot techniek, enorm effectief en leuk om te doen. Tot nog toe het beste wat ik ben tegengekomen. Veel defensie tegen messen (steekwapens), dreiging van meerdere personen, stokken, liggend op de grond, alles komt aan bod.

Ik ben niet echt objectief meer haha ;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Krav Maga is het voor mij. Zoals gezegd; kijk uit voor oplichters, neppers, niet-gecertificeerde instructeurs. Ik heb een geweldige instructeur waar ik al enorm veel van geleerd heb, maar ik weet dat er ook veel slechte zijn. Jammer! Schaadt de 'sport'.

Ben dol op de technieken die puur reflexmatig zijn en dan uitgebouwd tot techniek, enorm effectief en leuk om te doen. Tot nog toe het beste wat ik ben tegengekomen. Veel defensie tegen messen (steekwapens), dreiging van meerdere personen, stokken, liggend op de grond, alles komt aan bod.

Ik ben niet echt objectief meer haha ;)

 

Inderdaad... ;)

 

Het probleem dat ik heb met Krav Maga is dat de technieken niet in een werkelijke sfeer worden toegepast en dat het wel werkt tegen een ongetraind iemand maar als je een vechter tegenover je hebt staan laat het je in de steek.

 

Verder heb ik samen met een vriend van me ooit wat situaties gecreëerd om de technieken beter te testen en daaruit bleek dat sommige van deze niet werken wanneer de tegenstander al een voet anders heeft staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad... ;)

 

Het probleem dat ik heb met Krav Maga is dat de technieken niet in een werkelijke sfeer worden toegepast en dat het wel werkt tegen een ongetraind iemand maar als je een vechter tegenover je hebt staan laat het je in de steek.

 

Verder heb ik samen met een vriend van me ooit wat situaties gecreëerd om de technieken beter te testen en daaruit bleek dat sommige van deze niet werken wanneer de tegenstander al een voet anders heeft staan.

 

Kan ergens wel kloppen, maar ligt natuurlijk ook aan je instructeur. Als het goed is moet je zoveel mogelijk situaties trainen als een voet, been, hand anders gaat dan je in eerste instantie leert. Bovendien; de meeste vechtsporten werken op bepaalde technieken die heel standaard zijn. Ik houd van het feit dat je bij Krav Maga iemand in zijn nuts mag schoppen, zijn ogen in mag drukken, aan haren mag trekken, whatever. Meest vrouw-vriendelijke verdedigingssport denk ik ook, want ik zie mezelf niet in zo'n ring staan om iemand KO te slaan. ;)

(natuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar KM is heel toegankelijk vind ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vanaf half jaren 70 actief in de vechtsport.Eerst tae kwon do later boksen kick boksen en MMAen Brazilian Jiu Jitsu.Ik had n sportschool en ook wij gaven regelmatig cursusen zelfverdediging.Ik denk dat er een groot verschil is tussen iemand die de vechtkunst(welke vorm dan ook)als sport ziet.Of iemand die wat truckjes klemen en stoten wil leren om zich in n benarde situatie op straat te kunnen verdedigen.Iemand die de vechtkunst als sport ziet traint regelmatig en wat belangrijk is die traint met mensen die t zelfde doel hebben en ook weerstand geven.een cursusje zelfverdediging is vaak te eenzijdig.En zonder een vorm van sparring komen die cursisten vaak voor een onprettige verassing te staan als t er ineens echt op aankomt.Ik denk dat de beste oplossing voor mensen die serieus over zelfverdediging denken t beste is een goeie MMA of voor de Dames misschien een Brazilian Jiu jutsi school in de buurt te vinden en gewoon 2 a3 maal in de week gaan trainen.......(en volhouden)Ush

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb lang geleden ergens op youtube een filmpje gezien over de 5 vingers van zelf verdediging:

1. Denk na. (ga niet alleen een donker straatje in)

2. Schreeuw ( vaak helpt een goede schreeuw bv. NEE of GA WEG)

3. Ren ( is het te voorkomen ren dan weg)

4. Vecht (om uiteindelijk uit de situatie te komen)

5. Vertel (therapeutische werking)

 

Mocht het dan toch er toch op aan komen om te vechten probeer dan de zwakke plekken te raken.

naamloos.JPG.d8e2c3258cadf37783b5e3ae08a4993b.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zwakke plekken raken heeft geen enkel nut bij iemand die vechtsport op enig niveau heeft getraind gezien hij/zij zich niet zomaar van de wijs laat brengen.

 

Ik heb in de tijd dat ik MMA deed een hoop mensen binnen zien komen uit allerlei vechtdisciplines, stuk voor stuk werden ze op hun plaats gewezen door beginners in onze gym.

 

Zoals Bas Rutten ooit duidelijk maakte. Een stoot van een getraind iemand komt sneller dan jij hem vast kunt pakken of blokkeren. Kortom ben je te schijterig voor MMA neem dan op zijn minst een paar bokslessen. Hoe effectief ook grappling (BJJ, Judo, etc.) is een secundair wapen gezien je er minder aan hebt bij een aanval van meerdere personen dan een vechtsport gebaseerd op stoten en trappen (om het simpel uit te leggen).

 

Overigens is het pertinent onzin te zeggen dat een vechtsport er in zal resulteren dat je eerder de confrontatie zoekt. Ik durf namelijk het tegendeel te claimen. Mijn ervaring zorgt er voor dat ik pas geweld gebruik indien het mijn laatste redmiddel is.

 

En eerder gewond raken. Gelukkig heb ik de afgelopen paar jaar maar 2 keer hoeven te vechten op straat. Een keer toen ik aangevallen werd door een gek met een mes omdat ik tussen hem en een vriend in stapte. En de andere keer stapte ik er tussen toen 2 man op iemand in stonden te trappen welke op de grond lag. In beide gevallen was mijn ergste blessure een pijnlijke knokkel van een slag op een van die 2 malloten zijn kaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geachte Preppers,

 

Even kort iets wat mij stoort. Veel / de meeste topics gaan over wat te doen als SHTF. Dan komt er plots commentaar op, dat je dit niet moet doen of dat niet moet doen, ivm politie oid.

Natuurlijk niet, dat snappen we allemaal. Zoals we nu met elkaar leven en wonen, overal ter wereld, is een poging tot vredige co-habitatie, waarin velen proberen lief en leed te delen en pijn te verzachten. Criminelen uitgezonderd.

 

Maar dan, dan kan het zijn dat er een ramp plaatsvind op grotere schaal, een SHTF situatie. DAN GAAT HET NIET MEER ZOZEER OM BELEEFD BLIJVEN EN ALTIJD DE WET VOLGEN, helaas. Dat is nu juist de kern van SHTF nietwaar? Als er een ramp zou zijn en iedereen blijft gewoon braaf zijn ding doen, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Maar als men een weekje zonder water en voedsel zit, DAN komt de aap uit de mouw, komt de demon in elk mens naar boven in meer of mindere mate, en worden bejaarde dames beroofd van hun laatste blikjes en flesjes, worden meisjes verkracht, worden vaders die vechten over het laatste blikje bonen vermoord. Totale chaos en wetteloosheid. En ja, dan moet je MEEDOGENLOOS trappen slaan steken gillen en zo hard mogelijk rennen. Dus alstublieft, geen flauwekul meer over dat je niet meer iemand mag slaan, dat je niet op mensen mag schieten. Echt waar, doen we niet willen we niet gaan we ook echt niet doen als ons leven er van afhangt echter wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hoeven niet eens zo erg lang terug te gaan in de tijd en we zien de rellen in Engeland.Nou duurde dat maar een paar dagen maar t was goed te zien dat de overheid je niet beschermen kan.Mensen belde in paniek 112 ....Jaja geen gehoor.Plunderende bendes aan de deur.En Engeland is nou niet een soort gekkenhuis als land bedoel ik.Dat is daar n beetje t zelfde als hier.Dit soort zaken is ook hier mogelijk en ik zal alles echt alles doen om mn Meisie en mezelf te beschermen(what ever it takes)en me geen enkele zorg maken of ik in n later stadium misschien voor t gerecht verschijnen moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelde waarschijnlijk "Geacht Rien" :)

 

We verstaan waarschijnlijk verschillende dingen onder SHTF.

Jij lijkt er onder te verstaan dat de complete structuur van de samenleving quasi permanent breekt en er geen verantwoordelijkheid meer afgedwongen kan worden.

Ik versta er onder dat er "iets" gebeurt dat onze manier van samenleven wijzigd. Een persoonlijke SHTF situatie is bijvoorbeeld onverwacht werkloos worden, of een fabriek in je buurt die chemicalien verspreidt.

Zelf geloof ik niet een een permanente globale rechtsloze samenleving. Ik geef wel toe dat dat kan gebeuren, maar dan is het een crap shot of je die overleeft of niet. Maw, daartegen kun je niet prepppen. Dan is het een jungle en ben je vooral van geluk afhankelijk.

Andere situaties daartegen, werkloos worden, zware ziekte in het gezin, tsunamie, kernramp, zeer zware economische crisis etc, deze zijn zeer waarschijnlijk. Daar loont het zich om zich daarop voor te bereiden.

 

Ik beschouw de SHTF a la "Ledgend", "Book of Eli" etc als hollywood fantasiën. Niet de moeite waard om je druk over te maken. (Wel leuke films, lol)

 

Jouw voorbeelden van SHTF zijn geen echte SHTF met totale caos en permanente ontwrichting van de samenleving zoals we die kennen. Legend / Book of Eli is ook niet waar ik bang voor ben, wel The Road, als 'post-apocalyptisch' gebeuren. En ik denk zeker niet dat het fantasie betreft, maar na er veel over gelezen te hebben en over te hebben nagedacht, inclusief voorbeelden van rampen in de recente geschiedenis (Katrina New Orleans), denk ik dat het ongeveer zo kan gaan. Tsunami, kernramp, uitbraak dodelijk virus, grote vulkaanuitbarsting, het kan allemaal leiden tot SHTF of wellicht beter gezegd: TEOTWAWKI - The end of the world as we know it. Jouw definitie (SHTF situatie is bijvoorbeeld onverwacht werkloos worden, of een fabriek in je buurt die chemicalien verspreidt) strookt volgens mij niet met de definitie zoals de gemiddelde prepper die gebruikt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Keyser Suze:

Nee, voor JOU heeft 'SHTF' die betekenis. SHTF is simpelweg een rampsituatie en kan voor iedereen wat anders betekenen. Jij maakt allerlei ongefundeerde aannames over hoe SHTF er precies uit gaat zien, en past vervolgens de definitie van 'SHTF' aan die aannames aan. En ieder die daarvan afwijkt heeft gewoon een verkeerde definitie van SHTF aldus Keyser Suze. En als we dan toch de ad populum drogreden gaan gebruiken: De meeste preppers zien TEOTWAWKI en SHTF niet synoniem aan elkaar. TEOTWAWKI is een SHTF, maar een SHTF is niet persé een TEOTWAWKI.

In Argentinië had de middenklasse er goed aan gedaan voor de crash (duidelijk een SHTF) een grote voorraad eten en adequate gereedschappen aan te leggen (duidelijk prepper-activiteiten), maar ook na de crash gingen er nog een heleboel mensen naar de gevangenis bij het overtreden van de wet. En dat wil niet zeggen dat je niet voldoende maatregelen moet nemen om jezelf en je naasten te beschermen, maar het is wel iets om mee te nemen in de overweging van een bepaalde aanschaf.

Kun je nu ophouden de toekomst proberen te voorspellen? Fantaseren is heel leuk, maar in een discussie over de realiteit zwaar irritant. Alvast bedankt.

 

En ik ben bijna Bear Grylls, yeah!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...