Pagina 3 van de 3 EersteEerste 123
Resultaten 21 tot 28 van de 28
    Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=473]vheeswijk[/MENTION] ,dat met staalwol klopt maar je moet wel de fijnste (0000) hebben anders werkt het niet echt ,staalwol van deze fijnste kun jezelfs
    met een vuursteen en vuurstaal aankrijgen . grover staalwol gloeit wel maar brand niet echt
    gr will
    Ignorance is bliss

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Roel Bekijk Berichten
    Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte!
    opwarmen met body heat en gebruik al het droge materiaal wat je hebt (slaapzak/tent/ shelters etc.) trek um desnoods de droge kleding van jezelf aan.
    Saxon 7:2 Believe what is right
    Indeed, The Peaceful Majority Is Irrelevant !

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden.
    Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven...
    Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...?
    Wat ga jij dan dragen...?

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jan 2015
    Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden.
    Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven...
    Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...?
    Wat ga jij dan dragen...?
    De stelling was: vuur maken zonder lucifers... Dus leuk, zo'n extreem voorbeeld, maar niet realistisch. Ik heb wel meer lucifers, dus waarom in zo'n situatie maar 1 lucifer gebruiken? En waarom lucifers als het dus ook anders kan? Zoals al werd gezegd: waarom altijd die extremen... Irrelevant.

Jr. prepper
    Ingeschreven
    Nov 2015
    Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte!
    In Nederland ben je binnen 5 minuten wel bij iemand binnen.

Ben je ergens in de middle of nowhere dan mag ik hopen dat je een beetje voorbereid was en tondel hebt meegenomen of iets anders brandbaars.
    Heb je dat niet dan had je ook niet in de buurt van water moeten komen.

Extreme scenario's zijn altijd wel te bedenken.
    Slimmer is om uit extreme situaties te blijven of tenminste zorgen dat je wat basis spul bij je hebt voordat je in een extreme situatie beland.

Als ik ga hiken dan heb ik altijd een waterdicht blikje met lucifers en tondel bij me.
    Meestal ook een paar aanmaakblokjes.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2014
    [MENTION=1167]Roel[/MENTION] wie zegt dat de kleren weggeven worden? prio 1 is onderkoeling voorkomen, eerst de kou uit dat lichaam en zonder externe warmtebron gebruik je je eigen warmtebron. ergo, je warmt het lichaam op met je eigen lichaamswarmte.

nog een na-denkertje wie het koud heeft is lui of dom.
    Saxon 7:2 Believe what is right
    Indeed, The Peaceful Majority Is Irrelevant !

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    May 2013
    [MENTION=5496]Maurits[/MENTION] In Nederland binnen 5 minuten bij iemand binnen ??? Als ik hier bij mij in de buurt ,op strand bij de duinen in de winter een nat pak zou
    halen dan ben ik echt niet bij iemand binnen 5 minuten en afhankelijk van de buiten temperatuur , wind , kleding ed denk ik dat het een eenvoudige manier
    zou zijn om onderkoelt te raken [MENTION=1167]Roel[/MENTION] en ook voor de anderen , mochen je lucifers ooit nat of vochtig worden , dan is er een eenvoudige manier
    om ze snel te drogen .Namelijk de 1 of 2 lucifers pakken en door je haar (moet je haar wel droog zijn) wrijven . Je haar is statisch en hiermee wordt het vocht
    uit de lucifer kop getrokken . Wil je het zelf proberen , gewoon 2 lucifers in een kopje water gooien en even daarna eruit halen probeer er eerst 1 direct aan te steken
    dit zal dus niet gaan , daarna pak de tweede en wrijf deze enige tijd door je haar , je zult zien dat dit werkt .(wel lang genoeg doen natuurlijk )
    gr will
    Ignorance is bliss

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    @dubbel10 Het is meer bedoeld om de vaardigheid die nodig is om een één lucifer vuurtje te maken, te oefenen.
    Want ooit kun je maar één lucifer meer hebben en niet genoeg droge kleren om je maat langdurig in de verpakken. Onmogelijk?
    Ik zou het niet willen avonturen, de meest bizarre scenario's duiken altijd op als je er even niet op rekent.
    En wie is er dan lui of dom..?

Vergelijkbare onderwerpen

1. Vuur maken ( welke situatie, welk vuur )
    Door CMFC1988 in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 38
    Laatste Bericht: 26-10-13, 14:55
  2. Vuur maken
    Door Emmy in forum Vuur, verwarming en energie
    Reacties: 162
    Laatste Bericht: 29-09-13, 18:54
  3. Vuur maken: Fresnel lens
    Door leidseprepper in forum Survival uitrusting algemeen
    Reacties: 10
    Laatste Bericht: 05-02-13, 23:00
  4. Verschillende manieren van preppen