Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Edu] 9 Manieren om vuur te maken zonder lucifers


Tom

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Kwam het al een keer eerder tegen op het forum.

Maar als je het niet kent : Zoek voor de gein ook eens op 'Fire Piston'. Dat vind ik persoonlijk één van de mooiste wijzes om vuur te maken.

Heb een aluminium versie in mijn BOB zitten.

 

Het voornaamste voordeel van zo'n ding :

Het verbruikt niks, gaat nooit 'op'.

In tegenstelling tot de meeste gangbare vuurstart-attributen, die eindig zijn.

 

Iedereen kent wel de warmte die een fietspomp tijdens het gebruik opwekt. Een fire-piston ('vuur zuiger') werkt volgens hetzelfde principe. Snel samengeperste lucht wordt gloeiend heet. Een Dieselmotor werkt overigens ook zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
Kwam het al een keer eerder tegen op het forum.

Maar als je het niet kent : Zoek voor de gein ook eens op 'Fire Piston'. Dat vind ik persoonlijk één van de mooiste wijzes om vuur te maken.

Heb een aluminium versie in mijn BOB zitten.

 

Het voornaamste voordeel van zo'n ding :

Het verbruikt niks, gaat nooit 'op'.

In tegenstelling tot de meeste gangbare vuurstart-attributen, die eindig zijn.

 

Iedereen kent wel de warmte die een fietspomp tijdens het gebruik opwekt. Een fire-piston ('vuur zuiger') werkt volgens hetzelfde principe. Snel samengeperste lucht wordt gloeiend heet. Een Dieselmotor werkt overigens ook zo.

 

Een Firepiston is een leuk idee maar is 1 van de moeilijkst manieren om vuur te krijgen, een vuurboog is zelfs nog makkelijker.

Dit komt omdat het aanmaak materiaal perfect moet zijn anders werk het niet.

 

En over het nooit opgaan ben ik het ook niet helemaal mee eens, het hele ding is afhankelijk van een rubberen o ring en het is bekent dat die dingen vaak valen en makkelijk kapot gaan en al helenmaal in temperaturen onder de 0 graden.

 

Vandaar dat je de firepiston ook bijna nooit ziet in survival kits of series of bij preppers.

 

M.v.g. JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fire piston met wat verkoold katoen werkt naar wat ik gezien heb best goed.

Dat verkoolde katoen moet je dus ook preppen.

 

Dat klopt ja maar er is maar het word heel lastig om iets natuurlijks te gebruiken, dat bedoelde ik er mee.

 

Het lijkt mij vooral makkelijk om een secundaire manier van vuur maken te hebben waarbij je niet nog van alles en nog wat nodig heb, vooral als het niet gemakkelijk te vinden is.

 

Dan is het nut volgens mij een beetje weg.

 

M.v.g JP

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Staalwol als vuurstarter

 

Staalwol is een goede vuurstarter en is te vergelijken in gebruik met charcloth (Google: Charcloth).

Men kan dit materiaal op 2 manieren gebruiken:

 

Met een 9 Volt batterij:

leg een klein stukje staalwol uit elkaar getrokken zo groot als een muntje op jutevezels, katoen, met lampolie geïnpregneerde houtvlokken, etc.

Druk voorzichtig de polen van de 9 Volts batterij op het stukje staalwol. Het gaat dan gloeien. Blaas bovenop de gloeiende staalwol waardoor de vonken de andere tondel raken en u heeft vuur.

 

 

Met de ferrocerium firesteel:

Idem als hierboven beschreven. Gebruik wat meer staalwol om een groter oppervlak te bekomen.

Zie hiervoor de volgende links:

 

Steel Wool an Incredible Alternative to Char Cloth

Tuesday, October 27

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! :)

opwarmen met body heat en gebruik al het droge materiaal wat je hebt (slaapzak/tent/ shelters etc.) trek um desnoods de droge kleding van jezelf aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden.

Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven...

Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...?

Wat ga jij dan dragen...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, klopt helemaal, maar dat was niet de stelling. Maak vuur met slechts één lucifer in de meest beroerde omstandigheden.

Het heeft namelijk geen enkele zin jezelf op te offeren voor het leven van iemand anders als je ook iets kunt bedenken waarbij ierdereen het gaat overleven...

Je vriend raakt zwaar onderkoeld en jij moet iets bedenken....Je kleren weggeven is een idee, maar of het de beste is...?

Wat ga jij dan dragen...?

 

De stelling was: vuur maken zonder lucifers... Dus leuk, zo'n extreem voorbeeld, maar niet realistisch. Ik heb wel meer lucifers, dus waarom in zo'n situatie maar 1 lucifer gebruiken? En waarom lucifers als het dus ook anders kan? Zoals al werd gezegd: waarom altijd die extremen... Irrelevant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Zelfs met een lucifer kan het al knap lastig zijn vuur aan te krijgen. Je maat is in ijskoud water gevallen en dreigt nu onderkoeld te raken. Je moet gewoon binnen 5 minuten vuur hebben om hem op te warmen. Probeer maar eens in 5 minuten genoeg droog klein spul te vinden en aan te krijgen met niet meer dan 1 lucifer. En daarna als het een beetje regent, En daarna als het hard regent en waait. En dan een keer als het weken lang heeft geregend en alles zompig en doornat is... Sterkte! :)

 

In Nederland ben je binnen 5 minuten wel bij iemand binnen.

 

Ben je ergens in de middle of nowhere dan mag ik hopen dat je een beetje voorbereid was en tondel hebt meegenomen of iets anders brandbaars.

Heb je dat niet dan had je ook niet in de buurt van water moeten komen.

 

Extreme scenario's zijn altijd wel te bedenken.

Slimmer is om uit extreme situaties te blijven of tenminste zorgen dat je wat basis spul bij je hebt voordat je in een extreme situatie beland.

 

Als ik ga hiken dan heb ik altijd een waterdicht blikje met lucifers en tondel bij me.

Meestal ook een paar aanmaakblokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...