Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gezond dieet tijdens SHTF: vitamines en mineralen


Vault 101

Aanbevolen berichten

Naast het inslaan van calorierijke voedingsmiddelen lijkt het me ook verstandig om ook eens te kijken naar andere zaken zoals de hoeveelheid vezels, vitamines en mineralen in onze voeding. Niet naar de wc kunnen door een gebrek aan vezels of vermoeidheid (of ernstigere klachten) door vitamine en/of mineralen tekort zijn niet echt handig als je al je energie hard nodig hebt.

 

Ik zal in dit topic proberen om een overzicht te maken van verschillende belangrijke vitamines en mineralen met voedingsmiddelen (in blik, relatief lang houdbaar) en eventuele supplementen die deze micronutriënten bevatten. Als ik me goed genoeg kan concentreren zal ik later deze week ook proberen om een soort weekmenu te fabriceren met een relatief gezond dieet bestaande uit lang houdbare en makkelijk te bereiden producten.

 

Deze post heeft dus nog weinig meerwaarde voor het forum, maar op deze manier kan ik voor mezelf wat beter het overzicht bewaren.

 

Wordt dus vervolgd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben benieuwd! Potjes multivitamines heeft iedereen natuurlijk geprept maar daar is natuurlijk veel meer over te zegggen.

 

Vooral vitamine C lijkt me belangrijk. B-vitamines zitten nog wel in blikvoer (mits je ook iets van vlees, vis hebt voor B12), Vitamine A heeft je lichaam nog wel een voorraadje van en kun je halen uit o.a. paté. Vitamine E kun je o.a. halen uit plantaardige olie (bijvoorbeeld vis in blik op zonnebloemolie), Vitamine D kun je (in de lente/zomer) aanmaken onder invloed van UV-B en je lichaam kan dit ook voor relatief lange tijd opslaan. Al is een vitamine D supplement ook zonder ramp in de winter vaak geen overbodige luxe, vooral voor ouderen.

 

Vitamine C zit echter voornamelijk in verse producten (groenten, fruit) en die lijken me erg schaars tijdens/na SHTF. Bovendien kan het lichaam maar een beperkte hoeveelheid vitamine C opslaan, terwijl het wel relatief veel vitamine C verbruikt. Een pot vitamine C (poeder) kost gelukkig vrijwel niets en synthetische vitamine C in supplementen (ascorbinezuur) is goed opneembaar door het lichaam.

 

Ik ga me hier later nog eens wat meer in verdiepen, want je hebt ook nog de mineralen waarvan calcium me momenteel nog lastig lijkt. Even opzoeken of ook calcium zit in melkpoeder.

 

Ik hoop dat deze post een beetje te volgen is, want ik heb het idee dat ik van de hak op de tak spring. :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vitamine-C heb ik Dextro Energy waar dat supplement in zit en als het goed is zit daar ook calcium in. Vitamine pillen heb ik nog niet, vind ze nogal duur in aanschaf maar komt waarschijnelijk omdat ik door mijn budget heen ben. Ben nu aan het "preppen" voor de mogelijke aanslagen van de belasting die ik op me dak kan krijgen... :-)

 

Verder heb je die Rennies, heel handig tegen opgeblazen gevoel maar daar zitten ook stoffen in zoals magnesium die ook zeer belangrijk zijn. Om daar af en toe eentje van te pakken, ookal heb je geen last van opgeblazen gevoel, doet toch veel goeds!

 

Voor vezels, je kunt al veel vinden in de vrije natuur, maar heb ook stapels sultana koekjes en van die vezelrijke koeken (vergelijkbaar met scheepsbrood) -- (die hebben mij destijds enorm geholpen toen ik last had van obstipatie, echt daar word je zo slap van en is bovendien zeer pijnlijk, proberen dat te voorkomen, echt ik kan het je niet aanraden)

 

Maar ik zal es naar die pot vitamine C poeder zoeken, als dat wat je zegt niets kost... :) Hoop dat er geen E300 stofje inzit, ben allergisch tegen stoffen tussen E300 en E400... En als dat wel zo het geval is, pak ik het toch wel, ga er niet dood van door de reactie, is alleen vervelend.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch een hele goeie, mijn vrouw heeft een gastric bypass gehad (maagverkleining) en is genoodzaakt extra vitamines te slikken... had er niet over nagedacht voor dit topic, maar als er een shtf scenario komt dan wordt mijn vrouw ziek zonder extra vitamines... Dat wordt inslaan. de houdbaarheid op de potten van kruidvat totaal vitamines staat op half 2014... Thanks voor deze reminder :) zie je, waar zou ik zijn zonder jullie :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor vitamine-C heb ik Dextro Energy waar dat supplement in zit en als het goed is zit daar ook calcium in. Vitamine pillen heb ik nog niet, vind ze nogal duur in aanschaf maar komt waarschijnelijk omdat ik door mijn budget heen ben. Ben nu aan het "preppen" voor de mogelijke aanslagen van de belasting die ik op me dak kan krijgen... :-)

 

Verder heb je die Rennies, heel handig tegen opgeblazen gevoel maar daar zitten ook stoffen in zoals magnesium die ook zeer belangrijk zijn. Om daar af en toe eentje van te pakken, ookal heb je geen last van opgeblazen gevoel, doet toch veel goeds!

 

Voor vezels, je kunt al veel vinden in de vrije natuur, maar heb ook stapels sultana koekjes en van die vezelrijke koeken (vergelijkbaar met scheepsbrood) -- (die hebben mij destijds enorm geholpen toen ik last had van obstipatie, echt daar word je zo slap van en is bovendien zeer pijnlijk, proberen dat te voorkomen, echt ik kan het je niet aanraden)

 

Maar ik zal es naar die pot vitamine C poeder zoeken, als dat wat je zegt niets kost... :) Hoop dat er geen E300 stofje inzit, ben allergisch tegen stoffen tussen E300 en E400... En als dat wel zo het geval is, pak ik het toch wel, ga er niet dood van door de reactie, is alleen vervelend.

 

Volgens mij is de magnesium in een Rennie wel erg slecht opneembaar. Magnesiumcitraat schijnt een relatief goed opneembare verbinding te zijn.

Weet je overigens zeker dat je allergisch bent voor E300 (= ascorbinezuur)? Dat lijkt me namelijk vreemd, aangezien ascorbinezuur in een heleboel voedingsmiddelen voorkomt zoals sinaasappels.

 

Bij de Kruidvat kost een pot vitamine C (400 x 60 mg) €1,99. De ADH is zo'n 70-80 mg per dag.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is de magnesium in een Rennie wel erg slecht opneembaar. Magnesiumcitraat schijnt een relatief goed opneembare verbinding te zijn.

Weet je overigens zeker dat je allergisch bent voor E300 (= ascorbinezuur)? Dat lijkt me namelijk vreemd, aangezien ascorbinezuur in een heleboel voedingsmiddelen voorkomt zoals sinaasappels.

 

Bij de Kruidvat kost een pot vitamine C (400 x 60 mg) €1,99. De ADH is zo'n 70-80 mg per dag.

 

Nou ik was vroeger een heel allergisch kereltje. Uitgebreide testen gedaan bij de doktor en eigen ervaringen op geschreven van het nuttigen van bepaalde voeding en snoep en dergelijke wat ik destijds weleens nam. Die banaantjes snoep bijvoorbeeld, daar zit een E300-E400 stofje in waar ik op reageer. Die reactie leidt tot rode jeukerige bultjes op mijn borst en armen en soms kunnen ze veranderen in kleine blaartjes als ik er teveel van heb gegeten. Verleden week bood iemand mij banaantjes aan en ik dacht, zoveel jaar geleden zal ik nu toch wel ontsprongen zijn? Nee dus, kreeg weliswaar niet veel rode bultjes, had er ook maar 3 van genomen.

 

Maar in het dagelijks leven kijk ik niet alleen naar de THT op produkten maar ook naar de E-stoffen. Daarom eet ik niet alles.

 

Ooooooooohhhh bij het Kruidvat he? Nou, daar ga ik morgen gelijk 10 potten van halen dan! :) Dat vind ik een zeer bruikbare tip, dank je wel! Zal wel weer meer dan 5 jaar geleden zijn dat ik ooit in een Kruidvat zaak ben binnengestapt, maar zo kom je weer es ergens na een goede tip! :)

 

Ja dat klopt over dat magnesium. Doch, als je niets anders voorhanden hebt, het lichaam neemt uiteindelijk toch wel stoffen op. Zelfs tijdens een SHTF, wanneer je bijna tegen de rand van ondervoeding zit, neemt het lichaam meer op dan normaliter. Tenminste, dat klinkt logisch in mijn complex hoofd. ;) Maar kan me uiteraard vergissen dat het lichaam ten alle tijden op een bepaalde manier stoffen opneemt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooooooooohhhh bij het Kruidvat he? Nou, daar ga ik morgen gelijk 10 potten van halen dan! :) Dat vind ik een zeer bruikbare tip, dank je wel! Zal wel weer meer dan 5 jaar geleden zijn dat ik ooit in een Kruidvat zaak ben binnengestapt, maar zo kom je weer es ergens na een goede tip! :)

 

Ook online te bestellen in hun webshop.

@Vault 101: Dat is een stuk goedkoper dan die Roter snoepjes, zijn ze ook net zo lekker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren bij een vriendin een lepel rauw gekiemd zaad geproefd. Heel gezond. Ze liet me de beschrijving in een boekje zien. Er zitten meer vitaminen en mineralen in dan in welke groente dan ook. Het zag eruit als Couscous en is droog te bewaren. Je strooit het gewoon over je eten of je eet een lepel ervan. Blijkt dat zij ook prept! :rolleyes: Ze heeft haar kelder vol staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou kunnen kijken voor "ascorbinezuur" bij de apotheek. dat is een soort geconcentreerde vit c. ( ps smaakt wel vies, dus niks voor kleine kinderen)

mijn vader nam dit destijds toen hij longkanker had en uitbehandeld was.

 

ik heb ook veel spul van zonnatura op voorraad ( bv knapperappeltje, enige ingredienten zijn : gedroogde appel,kaneel en beetje zeezout, verder geen toevoeging) zitten in handige folie zakjes verpakt. ( je kunt dit natuurlijk ook zelf maken)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren bij een vriendin een lepel rauw gekiemd zaad geproefd. Heel gezond. Ze liet me de beschrijving in een boekje zien. Er zitten meer vitaminen en mineralen in dan in welke groente dan ook. Het zag eruit als Couscous en is droog te bewaren. Je strooit het gewoon over je eten of je eet een lepel ervan. Blijkt dat zij ook prept! :rolleyes: Ze heeft haar kelder vol staan.

 

Hoe heet het, hie ziet het eruit en waar kun je het kopen?

Misschien een foto??? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine c kun je dan het beste kopen in hoge concentraties, bijv. 1000 mg anders moet je erg veel pillen slikken voor een goed resultaat voor je weerstand. Bijv van Solgar of Orthica

 

Verder zou ik probiotica adviseren, goed voor de darmwerking en je weerstand, http://www.orthica.nl/index.php?page=5166 is ook te koop van Solgar en goedkopere varianten, maar altijd nog beter dan Yacult en ook beter houdbaar buiten de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vitamine c kun je dan het beste kopen in hoge concentraties, bijv. 1000 mg anders moet je erg veel pillen slikken voor een goed resultaat voor je weerstand. Bijv van Solgar of Orthica

 

Verder zou ik probiotica adviseren, goed voor de darmwerking en je weerstand, http://www.orthica.nl/index.php?page=5166 is ook te koop van Solgar en goedkopere varianten, maar altijd nog beter dan Yacult en ook beter houdbaar buiten de koelkast.

 

Ik raad dat niet aan. Bij hoge doseringen neemt je lichaam slechts een klein deel op. Lagere doseringen waarbij je procentueel meer opneemt zijn dus veel kosten effectiever. Bovendien kan je lichaam maar een beperkte hoeveelheid vitamine C opslaan/in het systeem hebben, zodra hier aan voldaan is plas je alles weer gewoon uit. Ook is er een kans op bijwerkingen bij een hoge dosis vitamine C.

 

Daarnaast is er een theorie dat als je na een tijd grote hoeveelheden vitamine C nemen opeens een veel lagere dosis neemt (wat niet ondenkbaar is tijdens SHTF) je lichaam nog steeds is ingesteld op die grote hoeveelheid waardoor je de kans hebt op 'Rebound effect/scurvy', maar dit is slechts een hypothese.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze link ook al bij een ander topic gepost maar voor degene die dit gemist hebben: http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/

Heel relevant voor dit topic want je kunt van vrijwel alle producten precies de vitamines, voedingswaarde en het cijfer hoe gezond het is vinden.

Doe er je voordeel mee!

 

Goede tip GreenHood!

 

Zelf kijk ik vaak in de NEVO-tabel, deze is nog uitgebreider en ook op papier te bestellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte

Ik raad dat niet aan. Bij hoge doseringen neemt je lichaam slechts een klein deel op. Lagere doseringen waarbij je procentueel meer opneemt zijn dus veel kosten effectiever. Bovendien kan je lichaam maar een beperkte hoeveelheid vitamine C opslaan/in het systeem hebben, zodra hier aan voldaan is plas je alles weer gewoon uit. Ook is er een kans op bijwerkingen bij een hoge dosis vitamine C.

 

Daarnaast is er een theorie dat als je na een tijd grote hoeveelheden vitamine C nemen opeens een veel lagere dosis neemt (wat niet ondenkbaar is tijdens SHTF) je lichaam nog steeds is ingesteld op die grote hoeveelheid waardoor je de kans hebt op 'Rebound effect/scurvy', maar dit is slechts een hypothese.

 

Toch schrijft onze orthomoleculair arts wel degelijk de 1000 mg vit.C voor. Zelfs in dagdosis van 4000 mg. Meer dan 4000 schijn je diarree van te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mrs.Lotte

 

Toch schrijft onze orthomoleculair arts wel degelijk de 1000 mg vit.C voor. Zelfs in dagdosis van 4000 mg. Meer dan 4000 schijn je diarree van te krijgen.

 

Klopt, maar orthomoleculaire geneeskunde is alternatieve behandelwijze die vaak niet gebaseerd is op wetenschappelijk onderzoek. Wat overigens niet betekent dat een hoge dosis vitamine C per definitie onzinnig is, maar zelf hou ik het bij een lagere dosis (

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heet het, hoe ziet het eruit en waar kun je het kopen?

Misschien een foto??? :)

Tarwekiemen van het merk Amanprana (belangrijk, andere merken zijn snel ranzig)

Er zit alfa-liponzuur in dat zorgt ervoor dat vit.c beter wordt opgenomen (volgens mijn vriendin)

Zie link hieronder. Scroll naar beneden voor vitaminen/mineralen.

 

http://www.noble-house.tk/html/nederlands/tarwekiemen_nl.html

 

Zij zweert ook bij:

green magma

chlorella

vitame A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...