Ga naar inhoud
GENEGEERD

Blik of Pot???


X-11

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

 

Ik ging net even wat klaar zetten voor het avondeten en toen zag ik in mijn kast mijn glazen potten met groenten en mijn blikken met groenten staan. Nou vroeg ik me af waar jullie de voorkeur aan geven. als het in het blik zit is het natuurlijk donker opgeborgen en lijkt het mij beter houdbaar... maar ik kan daar natuurlijk volkomen naast zitten. mijn oma deed altijd wecken en dat is ook doorzichtig... en tevens is de houdbaarheidsdatum (ook al geloof ik niet in ThT) op beide ongeveer gelijk... Ben wel benieuwd naar jullie mening hierover...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb veel potten van HAK omdat ik dat de lekkerste groentes vind, en die staan in de kast waar het donker is en dat schijnt net zo lang houdbaar te zijn als blikken.

 

Maar ik heb ook veel blikvoer gekocht dus ik maak er gewoon een mix van, net wat ik lekker vind en tegen kom voor een goede prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BPA komt door het blik toch? ja ik vind net zoals @Richard Friesland blik ook wel handzamer (en goedkoper), toch is pot ook wel goed te stapelen alleen ben ik vrij lomp en als ik een blik laat vallen issie niet gelijk stuk zeg maar... maar dat een pot licht doorlaat (mijn kast gaat regelmatig open) heeft geen invloed op de groente?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga voor een mix omdat beide verpakkingen zo hun voordelen hebben. Een pot kan je hergebruiken en je kan ook zonder wikkel zien wat er in zit. En een blik is natuurlijk makkelijker op te slaan en minder breekbaar. Bovendien denk ik dat je door een mix te gebruiken je het risico aardig spreidt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe beide, blikken en potten. Zelfde houdbaarheid... Zag laatst wel een blik kersen, houdbaarheid tot 2024, ik riep keihard "WOW!!!" toen ik het zag, zover had ik een houdbaarheidsdatum nog nooit zien uitlopen. Maar goed, back to topic...

 

De blikken zijn ideaal om op te koken, op het vuur. Resultaat: minder afwas. De potten zijn handig om weer andere dingetjes in te bewaren of om te hergebruiken. Bijvoorbeeld om water in op te slaan (doe ik liever in die glazen potten dan in blikken) maar ook zeer ideaal voor kleine plantjes in te kweken.

 

En die blikken zijn ook weer ideaal om speelgoed van te maken voor de kinderen; telefoon of van die wandelpumps... Je kunt gaan minigolfen, balletjes in die blikken gooien en als doelen gebruiken om op te schieten.

 

Kortom: Hergebruik van beide vormen, pot of blik, is er volop.

 

En die potten, als je ze stuk maakt kun je die glasscherven gebruiken ter zelfverdediging, stop ze in een doek, bind die dicht en je kunt er effectief mee meppen als het nodig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe beide, blikken en potten. Zelfde houdbaarheid... Zag laatst wel een blik kersen, houdbaarheid tot 2024, ik riep keihard "WOW!!!" toen ik het zag, zover had ik een houdbaarheidsdatum nog nooit zien uitlopen. Maar goed, back to topic...

 

De blikken zijn ideaal om op te koken, op het vuur. Resultaat: minder afwas. De potten zijn handig om weer andere dingetjes in te bewaren of om te hergebruiken. Bijvoorbeeld om water in op te slaan (doe ik liever in die glazen potten dan in blikken) maar ook zeer ideaal voor kleine plantjes in te kweken.

 

En die blikken zijn ook weer ideaal om speelgoed van te maken voor de kinderen; telefoon of van die wandelpumps... Je kunt gaan minigolfen, balletjes in die blikken gooien en als doelen gebruiken om op te schieten.

 

Kortom: Hergebruik van beide vormen, pot of blik, is er volop.

 

En die potten, als je ze stuk maakt kun je die glasscherven gebruiken ter zelfverdediging, stop ze in een doek, bind die dicht en je kunt er effectief mee meppen als het nodig is.

 

daar hebbie helemaal gelijk in... de scherven kun je natuurlijk ook gebruiken, nooit aan gedacht eigenlijk... en koken in dat glas zal op zich ook wel lukken toch? denk dat ik het ook maar op een combi van beide hou...

 

2024?! damn! dan moet ik toch ook kersen gaan halen, nog erg lekker ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

NOOIT blikken verwarmen, dan komt er nog meer BPA vrij uit het plastic van de wand. Au baine marie kan het meevallen, maar liefst niet doen, of alleeen in noodgevallen.

Daarom zo min mogelijk blikken want je gaat die blikken roteren in je pre collapse dieet, en je wil je hormoonhuishouding en je vruchtbaarheid niet verstoren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@zilver hahaha die vruchtbaarheid zal me een worst wezen hahaha, de derde is al onderweg... strak moet ik voor 12 koters zorgen, drie is al heavy hahaha. heb laatst een testje gedaan om te kijken of ik water kon koken in een blik. ging prima, maar als er vel giftige zooi vrij komt is dat natuurlijk niet echt tof... lukt koken in een glazen pot??? anders ga ik dat binnenkort eens proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weinig origineel maar ook ik prep zowel blikken als potten. Lege blikken zijn misschien niet ideaal om in te koken - dank voor de tip @zilver - maar wel handig voor van alles en nog wat: van het opbergen van schroeven en spijkers tot het smelten van resten kaarsvet en ga zo maar door. Glazen potten zijn vaker te gebruiken, in ieder geval tot het deksel verslijt. Sommige blikken - espressokofie vasn Lavazza en het brood van conserva.de - hebben zo'n mooi plastic deksel waardoor ze gebruikt kunnen worden om voedsel wat langer te bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja geloof dat het even lang houdbaar is, scheelt in ieder geval niet dramatisch veel. ik zal al te denken om een speciaal opbergsysteem in elkaar te timmeren om de potten veilig te kunnen opbergen. gewoon een kistje met 10 vakken ter grote van een pot. kun je makkelijk stapelen en er is geen kans dat je iets van een plank stoot :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...