Ga naar inhoud
GENEGEERD

Powerpot


overleven

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Daarom heeft technologische vooruitgang ook zijn voordelen...

 

Men maakt foute uitvindingen die uiteindelijk leiden tot de ondergang van een samenlevings-systeem en vinden weer andere dingen uit die delen van die fouten weer een beetje oplappen, waardoor er een nieuw systeem in korte tijd tot leven word gewekt. Het Frankenstein Effect. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier nog geen ervaringen mee maar ziet er wel leuk uit.

https://www.thepowerpot.com/

 

http://youtu.be/bpekzkJ1Rhs

 

Ik denk dat er na de Biostove wel meer en meer van dit soort producten zullen komen op de markt.

Waarschijnlijk wil ik deze wel gaan kopen en eens testen op bruikbaarheid.

 

Ik ben erg benieuwd, ben benieuwd naar de specificaties. Las iets met 5w en je telefoon opladen in 60-90 minuten. Naast solar is dit misschien een prima oplossing, werkt ook in binnenshuis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak

Even een vraagje, Als je zelf een stove maakt en een peltier element tegen de stove aanzet krijg je ook een spanning. Zijn er hier prepper die daar ervaring mee hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben erg benieuwd, ben benieuwd naar de specificaties. Las iets met 5w en je telefoon opladen in 60-90 minuten. Naast solar is dit misschien een prima oplossing, werkt ook in binnenshuis.

 

60- 90 minuten, ik merk dat ik heel geïnteresseerd ben, maar als ik dat lees dan ben ik direct teleurgesteld. Dit is namelijk een geval te goed om waar te zijn. Misschien een decennia oude telefoon, maar mijn telefoon lukt dat nog niet eens op netstroom...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak
Ik niet, maar dit klinkt interessant. Weet jij meer?

 

Ik ben bezig met een stove aan het maken van een expansievat en misschien dat ik daar probeer toe te passen. Ik weet het rendement niet van een peltier element.

Maar volgens mij wordt het ook gebruikt in een BioLite Stove. Maar ik probeer te even en dan laat ik het weten wat mijn bevindingen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Ik heb afgelopen weekend de PowerPot gekocht. Hij is bij bever in de uitverkoop. http://www.bever.nl/power-practical-pan-powerpot-v-1436c40001?id_colour=5806

Niet omdat ik die nu zo dringend nodig heb, het is wel een mooie uitbreiding voor mijn 5 volt backup systeem, voor batterijen, tablets, e-readers en telefoons.

 

Ik heb er een paar testjes mee gedaan.

Met verschillende hoeveelheden waxine lichtjes. Met 8 heb je genoeg stroom om een klein ledlampje te laten branden. Dat schiet niet echt op dus.

DSC_1651.jpg.94a1079898b1843a3fcdc74cc967176e.jpg

Een telefoon gaf wel aan dat hij stroom had, maar laden deed hij niet.

 

Op het gasfornuis, de kleinste pit.

Mijn tablet wilde niet laden, hij gaf af en toe aan dat hij even stroom had, maar meer ook niet.

 

DSC_1655.jpg.e2326f01542993e29b5fe5f9c34d2383.jpg

 

Mijn Samsung S+ ging wel laden. Na één uur heb ik wat water bijgevuld, na twee uur zag de curve er zo uit.

 

DSC_1656.jpg.12a6caceb57185b4ba9ef4623df76554.jpg

 

Ik heb het ook nog geprobeerd met een klein ouderwets petroleum brandertje.

Dat werkte ook goed.

Helaas had het niet genoeg power om mijn tablet te laden. Mijn varta AA powerpack kan dat wel.

https://www.conrad.nl/nl/varta-7-hour-multi-powerpack-powerbank-1-usb-poort-en-1244544.html

De powerpot kan wel de powerpack opladen.

 

Op de houtkachel en op open vuur heb ik nog niet getest.

 

Tot nu toe, lijkt het een leuk ding, wat altijd stroom kan leveren, zolang je maar een redelijke hittebron hebt en water. Hoe groter het verschil tussen de warmtebron en de water temperatuur, hoe meer stroom hij opwekt. Daarom werkt het met een paar waxinelichtjes ook niet. Het verschil blijft te klein.

Opvallend is ook hoe lang het duurt eer het water kookt. Immers een deel van de warmte wordt in stroom omgezet.

 

Ik ga er nog eens verder mee spelen.

 

*edit; Ik heb geen idee waarom mijn foto's soms gedraaid verschijnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je mooie review, vindt je het een echte preppers musthave of meer een hebbedingetje?

Voorlopig een duur hebbedingetje. Beginnende techniek. Een flinke powerbank en wat extra batterijen zijn goedkoper en werken ws. beter. Een vergelijking met een klein opklapbaar zonnepaneeltje is mischien wel aardig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je mooie review, vindt je het een echte preppers musthave of meer een hebbedingetje?

 

Een musthave is afhankelijk van of je het nodig hebt. Als je niets hebt met usb, geen smartfone in de lucht wilt houden oid, dan heb je we weinig aan.

Voor mij persoonlijk is het een preppers item. Het heeft geen bewegende delen en is redelijk robuust. Dit kun je rustig voor 20 jaar in de kast laten staan en het zal nog als nieuw functioneren. Dat is met batterijen en powerbanks niet zo. Al hoe wel dat natuurlijk een mooie aanvulling is.

Op deze manier kan ik ten alle tijden o.a. mijn e-reader, waar alle boeken opstaan draaiend houden. Niet alleen voor de romans maar ook de hele prep bibliotheek past zo, met onbeperkte stroomvoorziening en al, in de tas.

 

Een klein opvouwbaar zonnepaneeltje 7W heb ik ook. Maar die doet het alleen als de zon schijnt. In de Hollandse winters heb je er niet zo veel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voorlopig een duur hebbedingetje. Beginnende techniek. Een flinke powerbank en wat extra batterijen zijn goedkoper en werken ws. beter. Een vergelijking met een klein opklapbaar zonnepaneeltje is mischien wel aardig.

 

Batterijen en powerbanks zijn natuurlijk niet te vergelijken met iets als een paneeltje of de powerpot. Stroom opwekken is iets anders dan stroom opslaan. Ze kunnen elkaar wel goed aanvullen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peltier-elementen zijn al redelijk oud en leveren per definitie een zeer laag rendement, ik meen iets in de orde van 5 á 8 procent.

 

Laatst heb ik er eentje gehaald om zelf te experimenteren met eletriciteits-opwekking, maar ben er nog niet aan toe gekomen. :o

 

Ja, dat wil ik ook nog eens gaan doen. In elektrische koelboxen zitten die dingen ook, incl. de koelribben. Ik ben al aan het loeren in de kringloop winkels :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peltier-elementen zijn al redelijk oud en leveren per definitie een zeer laag rendement, ik meen iets in de orde van 5 á 8 procent.

 

Laatst heb ik er eentje gehaald om zelf te experimenteren met eletriciteits-opwekking, maar ben er nog niet aan toe gekomen. :o

 

Het zou mooi zijn als er wat wordt ontwikkeld wordt met een hoger rendement. Lijkt me een mooi project. Wat is de werking van de powerpot precies, het meeste verlies is warmte neem ik aan.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gevonden een bedrijf dat allerlei peltier toepassingen maakt en verkoopt.

Leuke dingetjes, maar tot nog toe niet echt interessant voor real-life gebruik. :(

Kijk naar wat voor vermogen die dingetjes genereren: varierend van 0.07W tot 0.1W en dan ook nog bij een constante temperatuur van een bron met redelijk hoog vermogen (de arm van een mens, radiator van een kachel).

 

Dat gaat lang duren voordat je mobieltje opgeladen is als je het moet hebben van een waxinelichtje. :eek:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...