Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lukt het jou om alleen in de wildernis te zijn?


X-11

Aanbevolen berichten

Ik had (voordat ik een gezin had) altijd het beeld voor me dat ik het best alleen in de wildernis zou overleven. Ik denk dat vele dit hebben.

Toen kwam ik gisteren het onderstaande filmpje tegen. Deze man had ook een jongensdroom, alleen in de wildernis overleven.

 

http://www.youtube.com/watch?v=FPbz5TDy6fs

 

Ik betwijfel nu of het wel te doen is, een jaar of misschien wel langer afgezonderd van iedereen, overleven in de wildernis.

Het is erg interessant om te zien hoe snel hij al last krijgt van emotionele bijwerkingen en uiteindelijk half doorgedraaid is.

 

Ik ben absoluut geen mensen-mens, maar ik weet niet zeker of ik het zou redden, zo helemaal afgezonderd en alleen...

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Probeer het eens uit. Ga om te beginnen in je eentje een weekendje bv in de Ardennen zitten en stel je dan voor om dit voor langere tijd te doen. Dan heb je een goede indruk.

 

zonder mijn vrouw en kinderen hou ik het niet lang vol, ik geef het een week voordat ik er volkomen doorheen zit...

@Mr. Gold Ja ik vond het zo indrukwekkend om te zien. Ik denk dat vele van ons dit wel eens hebben willen doen of er aan denken het te gaan doen WTSHTF. zitten ook veel leer momenten in het filmpje denk ik, nooit een plek met veel voedsel verlaten (tenzij echt niet anders kan natuurlijk) en je boot is toch wel heel erg belangrijk op die locatie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil het gerust wel eens proberen een weekje in de wildernis. Maar ik denk dat ik het zonder mijn dierbare nog geen twee dagen alleen vol houdt.

Dat komt omdat ik een mensen mens ben. Ik heb graag mensen om mij heen en kan niet zo goed tegen alleen zijn.

Wanneer ik zou moeten overleven in mijn eentje denk ik dat ik het wel ga redden, gewoon omdat ik blijf vechten om mijn dierbare weer te zien!

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch dat iedereen er zo'n moeite mee heeft, het is ook onnatuurlijk voor een mens om een half jaar alleen te zijn.

Wij zijn kudde dieren, Vroeger leefde de mens in roedels van 20 à 30 personen. Kinderen, mannen, vrouwen, stamoudsten.

Ze waren niet altijd bij elkaar, maar waren een familie. We never survived on our own, we survived together.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor iedereen anders.

Ik heb met een paar weken geen moeite.

Maar de omstandigheden spelen een hele grote rol.

Ben je in een nieuw gebied of ken je het op je duimpje.

Ben je rustig of wordt je door idioten achterna gezeten die je gear willen hebben.

Zit je boven op een berg met min twintig of zit je in afrika en kun je van de natuur leven.

 

Er zijn mensen die het lang zonder ander menselijk contact volhouden en zelfs prefereren.

De meeste en ik ook hebben toch wel behoefte aan anderen, wat is het nut als je de laatste persoon op een continent bent?

Ik geloof ook dat je hier pas iets over kunt zeggen als je het ook probeerd.

Mijn ervaring is dat het heel hard werken en ongeloofelijk saai is in je uppie...

 

Grt

Kans

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

heb deze docu ook gezien, werd afgelopen week herhaald op canvas geloof ik. Super om naar te kijken. Ik vroeg me al kijkend af ,of je anderen nodig hebt om u zelf te defineren? Met anderen om je heen kan je altijd checken of u gedachten kloppen en worden er grenzen en kaders gesteld. Hier thuis weet ik als ik naar de reaktie van mijn dochter kijk bvb dat ik een goede vader ben, als ik naar de reaktie van mn vrouw een slechte huisman ;) enzovoorts.

Mocht ik in e natuur zijn zo alles een beetje overweldigend zonder grenzen zijn denk ik.

Btw lijkt me wel geweldig om dit een een weekje te proberen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had (voordat ik een gezin had) altijd het beeld voor me dat ik het best alleen in de wildernis zou overleven. Ik denk dat vele dit hebben.

Toen kwam ik gisteren het onderstaande filmpje tegen. Deze man had ook een jongensdroom, alleen in de wildernis overleven.

 

Ik heb deze serie een jaar of 2 terug op tv gezien. Niet alle afleveringen, maar zeker de eerste 2 of 3. Ik weet nog dat hij behalve eenzaam heel erg bang was voor beren. Hij kwam ze af en toe ook tegen, op afstand. Wat mij het meest tegenviel, was de moeite die hij had om aan voldoende voedsel te komen. Ik had niet gedacht dat het in een bosrijk gebied met meren, zo ongelooflijk moeilijk zou zijn om voldoende voedsel te vinden.

 

Ik heb me toen ook afgevraagd of het mogelijk was alleen in de wildernis te overleven. Dat is het natuurlijk wel, er zijn genoeg mensen die dat hebben gedaan, denk aan de pelsjagers in de outback van de VS in de 18de en 19de eeuw. Of wat te denken van Henk ter Velde, die toch meerdere keren solo wereldreizen ondernam.

Het vergt wel een bepaalde mindset, denk ik. Indien die Schot direct een stevig onderkomen had (kunnen) bouwen, waardoor hij zich 's nachts al veilig zou voelen, zou hij in ieder geval uitgerust op zoek kunnen gaan naar voedsel.

 

Verder blijf je natuurlijk erg kwetsbaar. Indien je enkel verstuikt, kan dat het begin van het einde betekenen. Indien een kies gaat ontsteken, dan ga je een onaangename tijd tegemoet.

 

Toevoeging:

Ik geloof overigens niet dat een mens daarvoor is uitgerust. Mensen zijn sociale dieren, die het best functioneren in een groep. Indien je echt een 'gezelschapsdier' bent, zul je het alleen in de wildernis moeilijker hebben dan wanneer je in een gemeenschap jezelf al afsluit van de rest. Dat bedoel ik met mindset. De trappers uit de Wild West waren geen gangmakers op feestjes. Eens in het jaar brachten zij hun pelsen naar de bewoonde wereld, kochten wat ze nodig hadden en vertrokken weer. Mensenschuw, misschien wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze serie een jaar of 2 terug op tv gezien. Niet alle afleveringen, maar zeker de eerste 2 of 3. Ik weet nog dat hij behalve eenzaam heel erg bang was voor beren. Hij kwam ze af en toe ook tegen, op afstand. Wat mij het meest tegenviel, was de moeite die hij had om aan voldoende voedsel te komen. Ik had niet gedacht dat het in een bosrijk gebied met meren, zo ongelooflijk moeilijk zou zijn om voldoende voedsel te vinden.

 

Ik heb me toen ook afgevraagd of het mogelijk was alleen in de wildernis te overleven. Dat is het natuurlijk wel, er zijn genoeg mensen die dat hebben gedaan, denk aan de pelsjagers in de outback van de VS in de 18de en 19de eeuw. Of wat te denken van Henk ter Velde, die toch meerdere keren solo wereldreizen ondernam.

Het vergt wel een bepaalde mindset, denk ik. Indien die Schot direct een stevig onderkomen had (kunnen) bouwen, waardoor hij zich 's nachts al veilig zou voelen, zou hij in ieder geval uitgerust op zoek kunnen gaan naar voedsel.

 

Verder blijf je natuurlijk erg kwetsbaar. Indien je enkel verstuikt, kan dat het begin van het einde betekenen. Indien een kies gaat ontsteken, dan ga je een onaangename tijd tegemoet.

 

dat vroeg ik mij dus ook af, je gaat een jaar daar zitten, bout dan iets van een blokhutje of iets dergelijks... dat zou volgens mij inderdaad al een stuk veiliger voelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry had ik nog niet gezien.

 

weet trouwens ook niet hoe ik om zou gaan met het gevaar van beren... een beter onderkomen zou ik zowiezo willen hebben in plaats van wat schrikdraad. en vissen zou ik in die kano hebben gedaan zodat ik ver van de kant af zou zijn... maar hoe dan ook vindt ik het bewonderingswaardig dat de beste man een jaar daar is gaan zitten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je niet voor te stellen, tenzij je er ondervinding mee hebt. Mindset, gefocust kunnen blijven met energie tekort en veel KENNIS, maken dat je op praktisch vlak er door spartelt.

Emotioneel hangt het van persoon tot persoon af, net zoals bij iedere crisis situatie, deze die dan hun hoofd koel houden, hebben de beste kansen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buiten het feit dat ik eigenlijk een echt gezelschaps mens ben. Heb ik door wat negatieve ervaringen met mensen (ik denk dat er niet zoveel zijn die je kunt vertrouwen) , zou ik het in mijn eentje goed kunnen uithouden. Vind t natuurlijk werk prettig als mijn trouwe viervoeter bij mij is. En daar bij komt, als chauffeur ben je altijd de hele week alleen. Je moet je zelf gewoon genoeg afleiding geven.

Een gezegde klinkt als volgt. Als je mensen leert kennen ga je van dieren houden!!

Maae alle gekheid op een stokje. Mensen zijn eigenlijk roedel dieren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is je niet voor te stellen, tenzij je er ondervinding mee hebt. Mindset, gefocust kunnen blijven met energie tekort en veel KENNIS, maken dat je op praktisch vlak er door spartelt.

Emotioneel hangt het van persoon tot persoon af, net zoals bij iedere crisis situatie, deze die dan hun hoofd koel houden, hebben de beste kansen.

 

Precies, Ed Wardle is zo'n man met veel kennis en ervaring. Dat maakt die video juist zo nuttig. Pech of verkeerde beslissingen (wellicht in dit geval onder druk v/d camera) kunnen heel snel levensbedreigend worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

sorry had ik nog niet gezien.

 

weet trouwens ook niet hoe ik om zou gaan met het gevaar van beren... een beter onderkomen zou ik zowiezo willen hebben in plaats van wat schrikdraad. en vissen zou ik in die kano hebben gedaan zodat ik ver van de kant af zou zijn... maar hoe dan ook vindt ik het bewonderingswaardig dat de beste man een jaar daar is gaan zitten!

 

Hij zat er 50 dagen.

 

Indrukwekkend om te zien, laat Bear Grylls dat maar eens proberen. Als het daar ook nog eens herfst of winter is dan is het helemaal onmogelijk te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...