Ga naar inhoud
GENEGEERD

Lang houdbare kaas


Multiprepper

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als je een koele kelder hebt en je regelt een paar liter plastic en 36 kilo (3x12kilo) jonge kaas... Om de dag of elke dag de kaas omdraaien, in het begin ook om de dag plastificeren. Je kunt er lang mee voorruit. Plastic kun je halen bij een kaasopslag. Je kunt ook zelf kaas maken... niet eens zo ontzettend moeilijk en je kunt er leuk mee handelen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb 2 ideetjes voor je: heb het zelf nog niet in voorraad.

 

 

1 Camembert van "bonjour du france"

Deze kleine Camembert is vrij zacht en neutraal van smaak. Door de verpakking in blik is het makkelijk om deze kaas ook mee te nemen, bijvoorbeeld op vakantie. De kaas is hierdoor ook lang houdbaar. Ik wou een plaatje knippen en plakken maar dat lukt me niet. op kaas.nl staat ie.

 

2 : turkse kaas/ panir

moet je van houden, is anders als hollandse kaas maar zit ook in blik.

te koop bij turkse winkels en ook bij een supermarkt in een wat grotere stad

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de toko gevonden: zachte kaas in blik, moet volgens de verkoper wel in de koelkast worden bewaard, dus bij stroomuitval wel gaan opeten.

Die van mij is houdbaar tot aug 2013

 

400 gr. 3,95 Beyaz Peynier van SutdiYarI

 

Maar hier (in Ulft) verkopen ze zelfs blikken van 1Kg: http://www.arkadaslarbakkerij.nl/versaanbiedingen.html

Bij deze kun je het online bestellen: http://www.altin-basak.com/c-28728/zuivelproducten

 

Wat ook een goede manier is om kaas te preppen is om pakken kant-en-klare kaasfondue in te slaan. Die moet je dan wel op je campinggaz of rocketstove opwarmen, maar heerlijk met een stukje brood. Gooi er een uitje/ preiringetjes/champignons doorheen en blokjes ham/bacon en je hebt bijna een maaltijd.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

kaas ,zeker als het nog een gesloten wiel is ,is lang houbaar, je kun in verschillende toko kleine kaas van 2 of 3 kilo koppen er zit een rode was omheen. die worden per bootpost na suriname opgestuur.je kun ook met melk poeder kaasmaken .

 

Bij de Aldi verkopen ze ook hele ronde kazen in rode was, maar die is maar een paar maand houdbaar... Terwijl de vacuumverpakte blokken kaas bij de Aldi langer houdbaar is. (ligt daar gewoon buiten de koelkast)

 

Wat ook lang houdbaar is, is een stuk parmezaanse kaas (harde soort), helemaal als het vacuumverpakt is.

 

Kan volgens mij ook buiten de koelkast... maar dat heb ik zelf nog nooit heel lang gedaan (is het al op)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet voorstellen dat kaas in blik een succes is. Kaas is een 'levend' iets. Als je een liefhebber van kaas bent denk ik dat je niet snel kaas uit blik gaat eten. Maar dan spreek ik voor mezelf. Als je een goede jonge kaas hebt kun je deze makkelijk een jaar laten rijpen en als het moet nog veel langer bewaren. Bespaar je nog geld ook! Heb het zelf ook gedaan met een dikke 12 kilo kaas en heb daar zeker 4 á 5 maanden mee kunnen doen en kunnen genieten van hoe de kaas zich ontwikkelde.

Probeer het eens voor de gein en ontdek dat je echt geen blik nodig hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik in mil.dienst zat;zo.n kleine honderd jaar geleden,zat er altijd in het noodrantsoen een blikje kaas,deze was een ware lekkernij in combinatie met die bijgeleverde scheepsbisquit en een likje jam er over.

Later is deze vervangen door een soort slanky smeerkaas;gaat ook wel maar niet te vergelijken met die unieke ingeblikte kaas van toen;jammer dat die niet meer bestaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt kaas ook wecken.

Heb dat zelf zo'n anderhalf geleden ook gedaan volgens

principe met een blok jonge kaas.

Een maand of twee geleden zo'n pot opengemaakt en gegeten. Smaakt prima!

Enige nadeel is dat het niet mooi meer smelt. Smaakt echter prima op de boterham of als blikje bij de borrel.

(De kaas is overigens niet veel 'ouder' qua smaak geworden.

 

Aanvulling: in deze video wordt de kaas in een 'pressure coocker' gesterilliseerd. Ik heb dat niet gedaan. De kaas die ik heb gewekct heb ik gewoon in een standaard weckketel geweckt: een half uur in kokend water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ikzelf heb trouwens een kaasmaakset gekocht. Niet voor het preppen, maar omdat ik met vrienden een 'kaasmaakclubje' run (we waren uitgekeken op het 'bierbrouwclubje').

 

Je zou kunnen overwegen zoiets te kopen. Maar ja, waar haal je een stabiele stroom melk en stremsel vandaan in SHTF. (we hebben het nog steeds over 10 liter melk voor 1 kilo kaas)

 

...en dan zijn er nog gedroogde / gerookte harde kaassoorten uit de Himalaya, schijnen ook heeeel lang houdbaar te zijn, lekker is anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik koop biologische kaas die zijn 5 kilo per kaas voor 50 euro

 

2 pittige en 2 oud en die leg ik in de kelder neer

bij snenen vacuüm ik de rest

 

DSC02438[1].JPG.f4916ef3291ed09e84cdd41570ad1337.jpg

 

daar liggen ze :rolleyes:

 

jol

 

Dat is 10,- per kilo! Mijn prijs om te kunnen kopen ligt op 5,- per kilo, soms iets meer. Maar 5,- is eigenlijk maximaal en moet lukken.

 

Voor de budgetprepper; ga eens langs een kaasboerderij of een kaasopslag en vraag naar schadekaas. Vaak prima kaas voor soms 3,- per kilo. Wat denk je dat ze op de markt verkopen? (Beetje bijsnijden, plastificeren en hoppa! 7,- per kilo! Ook plastificeren ze gerust een merk bijv. old amsterdam op een kaas die niet Old Amsterdam is... en ja, daar worden ze rijk van!)

 

Overigens, jol, als je het kan betalen en het er voor overhebt snap ik je keuze zeker wel, mooie kazen die je hebt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is 10,- per kilo! Mijn prijs om te kunnen kopen ligt op 5,- per kilo, soms iets meer. Maar 5,- is eigenlijk maximaal en moet lukken.

 

Voor de budgetprepper; ga eens langs een kaasboerderij of een kaasopslag en vraag naar schadekaas. Vaak prima kaas voor soms 3,- per kilo. Wat denk je dat ze op de markt verkopen? (Beetje bijsnijden, plastificeren en hoppa! 7,- per kilo! Ook plastificeren ze gerust een merk bijv. old amsterdam op een kaas die niet Old Amsterdam is... en ja, daar worden ze rijk van!)

 

Overigens, jol, als je het kan betalen en het er voor overhebt snap ik je keuze zeker wel, mooie kazen die je hebt!

 

dit is bij kaasboer aan huis en vergelijk het met gewone kilo prijs dit is niet duur

 

voor 5 euro koop je rubber en geen kaas

 

jol

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit is bij kaasboer aan huis en vergelijk het met gewone kilo prijs dit is niet duur

 

voor 5 euro koop je rubber en geen kaas

 

jol

 

Haha, dat soort uitspraken vind ik grappig. Je kan dit wel zeggen over veel kazen van rond de 5,- per kilo of goedkoper zelfs maar het is zeker niet altijd waar. Zo heb ik meerdere malen uitstekende en peperdure kaas gratis (haha, ja van datum alsof dat uitmaakt) bij de Jumbo. Ook kun je met 50% korting bij de hoogvliet prima kazen hebben voor kleine prijzen. Tot slot zijn er prima merken die vrij regelmatig in de aanbieding zijn en dan ook de prijs van 5,- per kilo benaderen. Zijn ze dan opeens niet goed meer? Je moet gewoon een beetje creatief zijn, ook biologische kaas wordt ergens als schadekaas verkocht. Doe er je voordeel mee, maar het is dan niet opeens rubber hoor!

 

Leuk uitstapje in de discussie, maar ik denk dat de topicstarter blij is als we weer on topic gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik koop biologische kaas die zijn 5 kilo per kaas voor 50 euro

 

2 pittige en 2 oud en die leg ik in de kelder neer

bij snenen vacuüm ik de rest

 

DSC02438[1].JPG.f4916ef3291ed09e84cdd41570ad1337.jpg

 

daar liggen ze :rolleyes:

 

jol

 

 

En hoe lang is de kaas nog houdbaar als je er een stuk vanaf hebt gesneden en vacuum verpakt hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die heb ik net besteld, samen met nog wat andere etenswaren. Wou ze eerst even testen voor ik daadwerkelijk grotere hoeveelheden ga bestellen. Ik hoop ze deze week binnen te krijgen en zal de review hier posten.

 

hoi, cool, test ook graag even de worstjes uit het worstpakket

ik heb een oogje op die biologische gehakt vleeswaren daar

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi, cool, test ook graag even de worstjes uit het worstpakket

ik heb een oogje op die biologische gehakt vleeswaren daar

 

Hoi, dit is wat ik besteld heb:

 

Organic pumpernickel bread in a tin (500g)

Organic whole rye bread in a tin (500g)

Canned cheese mini (113g)

Organic beer ham sausage in a tin (200g)

Mountain House Spaghetti Bolognese - 1 Serving (142g)

Mountain House Chicken Curry Tikka with Rice - 1 Serving (108g)

Mountain House Chili con Carne with Rice - 1 Serving (100g)

Bavarian organic potato salad with vinegar & oil in a tin (400g)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...