Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Envirofit G3300


Simurgh

Aanbevolen berichten

Inleiding

Na veel verschillende dingen uitgeprobeerd te hebben, en vooral genoten (daar gaat de objectiviteit al...:o) is hij er dan de review van van de Envirofit G3300 aangeboden door Robert Kattenberg van http://www.envirofit.nl , http://www.hetbrugwachtershuis.nl en http://www.bonfirebuitenkeuken.nl.

 

Verpakking

[ATTACH=CONFIG]1410[/ATTACH]

Zo kwam hij binnen, in de originele doos, goed dicht getaped. Naast een standaard limonade fles om een idee van de grote te krijgen.

 

In de doos zaten de volgende dingen.

 

De papieren inhoud:

 

- Gebruiksaanwijzing (geprint A4, was gescheurd)

- Garantieformulier vanuit de fabriek (geprint A4, was gescheurd)

- Flyer van het brugwachtershuis.nl en van bonfirekeuken.nl

- Flyer Envirofit

- Visite kaartje van Envirofit/Rober Kattenberg

 

De fysieke inhoud:

 

- De stove

- Een grate (deze zit in de stove om het hout van de bodem te houden)

- Een rack (deze zet je voor de stove om het hout in te voeren en ook van de grond te houden)

 

[ATTACH=CONFIG]1411[/ATTACH]

 

Een valse start

 

- Zoals hierboven al genoemd was een deel van de papieren inhoud gescheurd, tevens vind ik losse velletjes A4 uit de printer niet heel veel goeds voorspellen.

- Er bleek er een deuk in de achterkant te zitten.

- En de steen in de stove was erg gekarteld aan de randen, dit kan natuurlijk zijn ivm de steen soort, het kan ook een voorbode zijn voor het scheuren van een sommige steensoorten.

[ATTACH=CONFIG]1412[/ATTACH]

 

Even een belletje naar Robert Kattenberg.

 

Dit was een relaxt en fijn gesprek, waarin hij liet weten dat hij verschillende manieren van verzenden had geprobeerd en waarin hij openstond voor ideeën (deze komen hieronder). De gebruiksaanwijzing, had ik binnen het uur al digitaal in mijn mailbox en ook werd me verzekerd dat de deuk en de kartels het functioneren niet zou moeten beïnvloeden.

Al met al een goed gesprek en tijd voor wat tips.

 

- Gebruiksaanwijzing en garantieformulier op een beter kwalitatief papier, vergelijkbaar met de flyers, een soort foto papier.

- Alle papieren inhoud in een envelop met Envirofit logo, zodat het niet door de doos zit en beschadiging voorkomen word.

- Ondanks dat ik geen oorzaak heb gevonden voor de deuk (de doos was nog zonder schade aan het karton), zou ik willen aanraden om toch nog een extra doos te gebruiken, niet alle pakket bezorgers zijn even zorgvuldig.

 

Maar dan nu, de fik er in!

 

Een goede doorstart

 

[ATTACH=CONFIG]1414[/ATTACH]

 

Met het uitpakken valt me vooral op dat hij veel lichter is dan dat hij er uit ziet. Echter heeft hij voldoende massa om stevig op zijn plek te staan tijdens het koken (wel zo veilig). Hij voelt erg solide, maar blijft door het gewicht erg handzaam.

 

De materialen:

- De cilinder(orange) lijkt alluminium.

- De zwarte accenten en de handvatten zijn van kunstof.

- De top/kookplaat is lijkt van gietijzer.

- De bodem in de stove is van natuursteen.

- De roosters voor het hout zijn van ijzer.

 

Qua gewicht erg handzaam en makkelijk blijkt later om even leeg te gooien, maar tegelijkertijd er stevig.

Een goede eerst indruk.

 

De fik er in zei ik...., oke, vrouw en kinderen naar buiten om takken te verzamelen zodat er vanavond gegeten kan worden.

 

De eerste keer heb ik niet moeilijk gedaan en heb ik een aanmaakblokje aangestoken met een aansteker. Later op de avond met pluis uit de droger, firesteel. Beide manieren werkt. De tweede manier, het was winderig, koude handen, als je het nog niet blind kan, mensen blijf oefenen.

 

[ATTACH=CONFIG]1415[/ATTACH]

 

Maar hij brand, en het werkt heel gemakkelijk, de takken die niet volledig droog waren branden goed.

Als hij net aanstaat met vochtig hout, dan rookt hij wel.

Als hij echter op temperatuur is, is dit zelfs met nat hout niet meer het geval.

 

Tijd voor deel twee ivm de foto limiet

  • Leuk 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Nu de praktijk test.

 

Hij brand, hoe kun je er dan op koken, te veel vlammen en je hebt een roet zwarte pan, te weinig vlammen en je heb lauwe prut.

 

Eigenlijk is dit verbazend simpel, het is een kwestie van de takken meer of minder in de stove steken. In de breedte van de stove liggen takken en dan is het proberen. Dit is een kwestie van gevoel, maar ik had na een minuut of 2 al door hoe je het vuur hoog of laag zet.

 

Goed wat gaan we eten papa.

20121027_182647.jpg.8ae840f229e0887e466853fb51208cbd.jpg

 

Deze jonge woudlopers hadden met mama takken verzameld, dan moet ze natuurlijk wel goed kunnen zien wat papa ermee doet en waar het voor is.

 

Oke, de pan op het vuur.

Water er is, pasta erbij en koken maar.

20121027_183353.jpg.02aa5d0e071676cb41b39067110aac2e.jpg

 

De pan staat erg stevig op de stove, heel handig zijn de inkepingen in de gietijzeren bovenkant die er voor zorgen dat ieder formaat pak gemakkelijk gecentreerd op de stove komen te staan.

 

De warmte en isolatie

Ook viel me al snel op dat de stove erg goed geïsoleerd is. Natuurlijk is dit een deel van het principe van de rocket stove(zie ook dit draadje http://preppers.nl/forum/threads/1911-Rocketstove-(theorie)?highlight=rocket+stove), maar het is wel fijn, zeker met kinderen.

Belangrijk om te noemen, de warmte, het is niet warm om er omheen te zitten, alle warmte komt als een kolom uit de stove. Tot wel anderhalve meter boven de stove is het lekker warm, maar als je met je handen naast de opening zit aan de bovenkant voel je haast niets. Houdt hier rekening mee als je kook onder een poncho of tarp.

 

20121027_182841.jpg.626c90fc1162c94fb7b853e46569c9c2.jpg

Rood is heet, zwart niet meer (het gietijzer zelf uiteindelijk natuurlijk wel).

 

Het uitzetten van de stove

 

Net zo gemakkelijk als het regelen van hoog of laag vuur, je haalt de takken uit de stove laat deze op het rack liggen en na 10 minuten is alles uit en na een uurtje is alles koud.

20121027_183648.jpg.b5c96836fd90a79c9a5d7a5a736ced0a.jpg

 

Aan tafel voor de eerste keer

 

ypyjudyg.jpg

 

Een eenpansgerecht voor 4 in nog geen half uur op tafel, verwarmt met een paar takken. Heerlijk, zelfs de kritische kinderen vonden het lekker.

 

In het derde deel kook variaties en wat test resultaten.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kook attributen variatie

 

We hebben er een nieuwe koperen pan voor moeten kopen die beter paste, maar hij past perfect.

Voor het idee achter een koperen pan, steamboot, hot pot, chinees fondue en nog veel meer synoniemen. http://en.wikipedia.org/wiki/Hot_pot

Het idee is een tulband vorm met boullon waar de warmte doorheen gaat door een schoorsteen. waarboven je vlees/vis etc kunt roosteren.

20121105_153134.jpg.b41df6397b1a691c884f5a37420bcee4.jpg

 

Nogmaals met de volledige(met originele kolen bak er onder) pan op de voorgrond met op de stove een gietijzeren gril

20121105_153600.jpg.043c555ec5887bde744c40663f481c69.jpg

 

Tenslotte een kleinere gietijzeren pan met een stew waarvoor ik het lam eerst gegrild heb.

20121105_161750.jpg.347f2acc894e9d5f501f6c61787f928e.jpg

 

Testjes

 

- Om 1 liter water te koken zonder zo hoog op te stoken dat je pan zwart ziet van roet. Dit duurt vanaf het aansteken tot koken 10 minuten.

 

- Om een maaltijd te koken (30 - 45 min), heb je ongeveer een half blok hout nodig van 30 cm lang en 15 cm doorsnede. Ik heb met twee blokken hout vier keer gekookt.

 

 

Goed de kinderen roepen om aandacht, vanavond de aanvulling van Vlinder en wellicht nog iets van mijn kant en de spellingscontrole, maar nu roepen de kinders.

 

Tenslotte voor het gevoel, een beetje warmte voor jullie allemaal.

20121105_164848.jpg.82c825c216937474374e6e1ece275df0.jpg

 

 

[MOD: voor het overzicht bericht van Vlinder hierbij ingevoegd]

En hierbij dus het gedeelte van Vlinder:

Na 2 weken op en af met de stove, al aantekeningen makend, in de weer te zijn geweest, heeft Simurgh eindelijk de gelegenheid gevonden om eea uit te werken en hoe...!

Over die Chinese fonduepan, steamboat, bij ons thuis beter bekend als 'de koperen pan'. Het is een geweldig ding voor de gezelligheid. Kolen in de onderkant, bouillon in de tulband of water en beginnen met er verse spinazie in te doen. Eventueel even de deksel erop, maar vervolgens schept ieder met zijn of haar netje de groente eruit. Belangrijk is wel om 'm echt leeg te scheppen. Als hij leeg is kan er een nieuwe lading groente in. Je kunt er werkelijk alle soorten groente oid in mikken: paprika, taugé, champignons, bloemkool, maar ook stukjes vlees of vis. Een andere optie voor vlees: snijd het vlees of laat het snijden, in mooie dunne plakjes, dit gaat het best als het vlees wat bevroren is. Deze plakjes kun je in de schoorsteen hangen om ze te roken, erg lekker!

De bouillon is aan het einde van de maaltijd een geweldige (basis voor) soep voor de volgende dag!

De bovenkant van de koperen pan die wij hadden, paste niet geweldig op de rocket stove, maar ik wist vrij zeker dat de koperen pan die wij vroeger hadden, wel zou passen. Lang leve marktplaats, een ongebruikte pan gevonden! En gelukkig, hij past! Perfect zelfs! Stel je voor; gezellig buiten met vrienden, stove aan, pan erop, wijntje erbij, stokbroodje, sausje en smullen maar! En als shtf een super makkelijk manier van koken, die ook dan gezellig blijft ;)

Verder een dikke plus aan de stove dat de buitenkant niet heet wordt. Nu is het niet de bedoeling eraan te zitten, maar een ongeluk blijft in een klein hoekje zitten (gelukkig zit geluk dan in de rest).

Nog een plus is de kleine hoeveelheid hout die er nodig is om een volledige maaltijd te koken. Daarbij wanneer je klaar bent kunnen de houtjes eruit, uit maken en klaar. De volgende keer kunnen dezelfde houtjes er gewoon weer in.

De as die achterblijft door de verbranding is heel simpel te verwijderen door namelijk de stove op te tillen, schuin te houden en leeg te schudden. De stove is klein genoeg, dus handzaam en licht genoeg, maar degelijk.

Doordat hij klein, degelijk en licht is, is hij makkelijk mee te nemen. Dus weekendje weg, camperen of een dagje uit, de stove kan zo mee.

En minpunten van dit humpje dumpje? Nog niet ontdekt! Ik ben fan!

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie review.. Ik gebruik de G3300 al een paar weken in combinatie met het Het dubbele kook systeem. (ik heb hem in het zwart.)

Ik had er al iets over geschreven incl. filmpje..

 

 

Sinds kort in nederland leverbaar.. Rocket Stove van http://www.envirofit.nl/nl/ .

 

Rocket stoves zijn natuurlijk al een bekende vorm van koken voor preppers, Ik vind deze stoves en sommige accessoires erg handig,

 

http://www.youtube.com/watch?v=wxz1KvEX3Cc

 

Het dubbele kook systeem. Het enige nadeel is ze passen niet standaard in de zarges kisten die ik heb, dus moet hier voor weer een alternatieve opberg vorm voor vinden.

 

De waterkoker en pannen van BonFire (moderne vorm van emaile) hebben voor mij voorkeur boven gietijzeren pannen, omdat deze niet poreus zijn, en weer simpel schoon te houden zijn., Niet bepaald lichtgewicht voor in je rugzak, maar wel iets voor in de auto, of op je BOL. of op de camping.

 

Voor mij een prima alternatief voor op gewoon op houtkoken, naast camping/lpg gas, of benzine branders.,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldige review! Goed en leuk geschreven, duidelijk en heel mooie foto's!

 

Jullie hebben mij in ieder geval overtuigd, deze komt op de Sinterklaas lijst! En als de Sint hem niet komt brengen, dan koop ik hem zelf wel! ;)

 

Grtn.,

 

JB

 

Dit wordt de beste sinterklaas ooit voor jou!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg honger van die review! :)

 

Een vraagje waar ik al langere tijd mee worstel. Vaak lees ik hoe effecient diverse stoves zijn. Weing brandstof verbruik en toch een liter water snel aan de kook. Als je dan wat verder leest blijkt dat het vuur vaak niet regelbaar is of maar 2 standen heeft. Het heeft geen nut water te blijven verwarmen met een grote vlam omdat het nooit warmer zal worden dan ~100 graden. Alle extra toegevoerde energie is verloren energie. Vaak is een zeer grote vlam ongewenst. Sudderen doe je op een klein pitje niet op snelbrander.

Mijn vraag is dus: is de temp. enigsinds regelbaar? Welke producten hebben een goede vlam regeling?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de leverancier ook gevraagd voor een inkoopactie voor dit mooie product via Preppers voor hopelijk een hele spectaculaire prijs. Wie o wie heeft er dan interesse?

 

Hangt allemaal van de prijs af. Interesse sowieso. Over de streep getrokken worden. Dat gaat er om hangen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb interesse, post ook meteen waar je die koperen pan hebtgekocht....

 

De pan kun je kopen in een toko. Geen idee waar je woont, maar de meeste grotere plaatsen hebben wel een toko. Verder heb ik op internet voor je gezocht, maar de enige plek waar ik 'm vond, daar was hij uitverkocht. Hierbij wel de link, wellicht kun je ze een berichtje sturen? http://www.onlinetoko.eu/a-16816131/non-food/chinese-fondu-pan-koperkleurig/

Verder heb ik voor je op marktplaats gekeken, maar daar heb ik er ook geen gevonden. Wellicht ook de moeite om in de gaten te houden?

Als er meer mensen zijn die zo'n pan willen hebben, dan wil ik wel naar de toko gaan, er een aantal halen en ze versturen (uiteraard voor eigen kosten).

Laat maar weten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de leverancier ook gevraagd voor een inkoopactie voor dit mooie product via Preppers voor hopelijk een hele spectaculaire prijs. Wie o wie heeft er dan interesse?

 

Dit mooie ding staat wel op mijn verlanglijst, hangt inderdaad van de prijs af, maar heb zeker interesse.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...