Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overzicht 27mc apparatuur


Communicator

Aanbevolen berichten

Op veler verzoek is hier dan eindelijk een complete lijst met 27Mc apparatuur voor zowel de budget prepper, als de doorgewinterde zendamateur! alles netjes uitgesorteerd en met prijzen erbij.

Voor elk wat wils! Aan het eind staan tips en handigheidjes over het monteren van een antenne en extra benodigheden!

 

Ik heb me enkel gericht op de 27Mc, dus niet op de 446porto's! Dat mag iemand anders doen in een vers topic!

Ik hoop dat ik jullie hiermee op weg heb geholpen!

 

Groetjes, The_Communicator

 


Budget Mobiele CB set

 

Intek M-100 Plus

met Magneet antenne

999v.JPG

Prijs: 75,00 euro

 

Met deze set kun je alle 40 beschikbare kanalen gebruiken op zowel AM als FM!

 

Voordelen:

- De prijs!

- alles in 1 koop

- compact

 

Nadelen

- Erg slechte antenne waardoor bereik erg verkleint wordt! Deze set wordt voornamelijk gebruikt als 'vakantie-setje'.

2 of meer auto's die in convoy rijden kunnen hiermee prima communiceren!

 


Middel Mobiele CB set

Danita 640 FM

danita%20640.jpg

Een degelijke zendbak met een bewezen staat van dienst!

Prijs: 79,00 euro

 

Sirio Ml-145 + Magneetvoet

527.jpg

Een goede antenne, die redelijk makkelijk af te stellen is.

Prijs: 45,00 euro

 

 

Totaalprijs: 124,00 euro

 

Voordelen

- analoog toestel

- degelijke kwaliteit

 

Nadelen

- Enkel 40 kanalen FM

 


Top Mobiele CB set

 

K-PO DX 5000

096.jpg

AM / FM / LSB / USB / CW / PA

Prijs: 189,00 euro

 

Wilson 5000 + Magneetvoet

618.jpg

Prijs: 95,00 euro

 

Totaalprijs: 284,00 euro

 

Voordelen

- Beste waarde voor je geld

 

Nadelen

- teveel mogelijkheden voor een leek?

- de DX 5000 is niet legaal als je geen licentie hebt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Budget Basis CB set

President Teddy ASC

teddy.jpg

40 kanalen AM/FM

Prijs: 66,00 euro

 

13,8v 5-7Amp (Max) Voeding

kpo10-20-120x120.gif

Als voeding kan ook een auto accu gebruikt worden.

Prijs: 29,95

 

GPA 27 1/2 Basis antenne

053.jpg

Prijs: 32,50 euro

 

Antenne-Kabel Aircell

568.jpg

Prijs: 2,35 euro PER METER x 20 = 47,00 euro

 

Aircel 7 plug

548.jpg

Prijs: 3,85 euro PER STUK x 2 = 7,70 euro

 

Totaalprijs: 183,15

 

Voordelen

- Leuk beginners setje voor een basis opstelling

- prijs!

- Geen slechte kwaliteit

 

Nadelen

- Beperkt tot 40 kanalen AM/FM

- Je wilt gauw meer!! geloof me!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Middel Basis CB set

K-PO DX 5000

096.jpg

AM / FM / LSB / USB / CW / PA

Prijs: 189,00 euro

 

13,8v 10-12Amp(MAX) Voeding

kps101.gif

Als voeding kan ook een auto accu gebruikt worden

Prijs: 47,50

 

Solarcon A99 Basis antenne

763.jpg

Ook bekend als Atron a99

Prijs: 89,00 euro

Deze antenne is vervaardigt van Glasfiber. Men dient rekening te houden met statische electriciteit tijdens het demonteren![/i]

 

Antenne-Kabel Aircell

568.jpg

Prijs: 2,35 euro PER METER x 20 = 47,00 euro

 

Aircel 7 plug

548.jpg

Prijs: 3,85 euro PER STUK x 2 = 7,70 euro

 

Totaalprijs: 380,20 euro

 

Voordelen

- Deze set is in principe voor iedereen voldoende

- zeer goede prijs/kwaliteit verhouding

 

Nadelen

- kans op statische schok van antenne tijdens demonteren

- de DX 5000 is niet legaal als je geen licentie hebt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Middel Basis CB set

K-PO DX 5000

096.jpg

AM / FM / LSB / USB / CW / PA

Prijs: 189,00 euro

 

13,8v 10-12Amp(MAX) Voeding

kps101.gif

Als voeding kan ook een auto accu gebruikt worden

Prijs: 47,50

 

Sigma Montova Turbo 8 Basis Antenne

736.jpg

Dit is een grote antenne! houdt hier rekening mee tijdens het monteren!

Prijs: 135,00 euro

 

AIRCOM Plus Kabel

990.jpg

Lowloss kabel 50 Ohm

Prijs: 3,99 euro PER METER x 20 = 79,80 euro

 

 

AIRCOM-PL plug

pl%20aircom.jpg

Prijs: 8,25 euro PER STUK x 2 = 16,50 euro

 

Totaalprijs: 467,80

 

Voordelen

- Super set-up!

- goed bereik (zend en ontvangst)

- weinig storing voor en van de omgeving (qua signaal)

 

Nadelen

- Antenne moet stevig gemonteerd worden! (windvanger)

- de DX 5000 is niet legaal als je geen licentie hebt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tips:

 

Ontstoorder voor in de auto

570.jpg

Prijs: 24,95

Met dit apparaat haal je de storing/brom uit je signaal, hierdoor verbetert het luistergenot!

 

SWR/POWER Meter

317.jpg

Prijs: 15,95 euro

Een must have! met dit apparaat stel je de antenne af voor optimaal gebruik!

 

Tussenkabel

303z.jpg

Prijs: 5,00 euro

Deze tussenkabel heb je nodig om tussen de zendbak en de SWR meter te plaatsen! ook een must dus!

 


Montage Basis Antenne

 

Regels

Bij het monteren van een basis antenne aan de gevel, op een mast of aan een schoorsteen dient men met een aantal dingen rekening te houden!

In veel gemeenten is dit aan grenzen gelegd en moet met voldoen aan eisen. Controleer de APV van jouw gemeente om hier duidelijkheid in te verschaffen voor jezelf!

 

De meest voorkomende regel is de volgende:

 

De antenne mag maximaal 5 meter boven het punt uitkomen waar deze snijd met het dak. het maakt dan niet uit welk dak!

Dus als je hem aan je garage of schuur monteert. mag deze maximaal 5 meter daarboven uitsteken!

voor meer gedetailleerde informatie verwijs ik je graag naar cb-forum.

 

Montage beugels

Als je de antenne aan je gevel wilt monterengebruik je hiervoor meestal mast beugels:

1245511039_wb50.jpg

 

in combinatie met een lange antenne pijp.(16,95 euro per meter)

Deze dient van stevige kwaliteit te zijn! Er komt door de wind nogal wat kracht op te staan!

Je kunt ook steigerpijp gebruiken, en met een beetje creatief zoekwerk vind je die voor een habbekrats! (of zelfs gratis!)

 

Indien je de mogelijkheid hebt om de beugels ongeveer 120cm vertikaal uit elkaar te plaatsen, geniet dit de voorkeur. Hierdoor heeft de pijp enige vrijheid om te bewegen.

Afbeelding011.jpg

 

Gebruik de beugel met 3 poten als onderste!

 

Montage Antenne op beugel

Dit is voor de Atron a99 en de GPA makkelijkst horizontaal te doen. Pas als de antenne op de pijp zit, en de kabel is ingeplugt zet je de pijp in de beugels. schuif hem nog niet helemaal omhoog want hij moet nog afgesteld worden!

Voor de Montova met zijspiralen zal het monteren iets bewerkelijker zijn. ga hier bedachtzaam te werk!

 

Pluggen op de kabel solderen

Als je ooit zelf je tv-antenne kabel met goede pluggen hebt voorzien is dit een makkelijk karweitje. Let er wel op dat je alles goed afgeschermd houdt zodat je minimala instraling van buitenaf hebt!

ADVIES: Soldeer pas de pluggen als je de kabel hebt weggewerkt!

kijk

Filmpje voor een duidelijke uitleg! (Engels)

 

Afstellen Antenne (SWR meter) (Quick 'n Dirty)

Plug de antenne kabel in de daarvoor bestemde poort van de SWR meter en je zendbak in de andere. Zet je bak aan en zet hem op kanaal 20 (27,195Mhz).

zet de SWR meter op SET(CAL) en knijp de microfoon in. gebruik de draaiknop om de meter precies op het woord SET (Cal) te krijgen. Laat nu de Mic weer los.

Zet de schakelaar om naar SWR en knijp nogmaals de MIc in. De waarde die hij nu aangeeft is de afwijking van jouw antenne.

De meest ideale instelling is dat hij de hoek niet uit komt: 1:1 dus.

 

Nu moet je met de antenne gaan spelen (stelschroef, inschuiven, etc) om deze waarde zo dicht mogelijk bij de 1:1 te krijgen.

Als hij 1:2 staat is het ook geen ramp hoor!

Maar als hij pontificaal boven de 2 uitkomt, moet je uitkijken. Als je dan te lang gaat zenden, heb je kans dat je wat opblaast in je zendbak!

 

Voor een duidelijke uitleg over het afstellen van een antenne kijk je

 


In gebruik nemen

twitter-cb-radio.jpg

Je zendbak aanzetten en roepen! HALLO HALLO IS DAAR IEMAND JOEHOE ?!?!?...

 

Dat is gekheid natuurlijk, en word zeer zeker niet gewaardeerd!

als je op de standaard 40 kanalen FM of AM zit is enige enquette wel gewenst!

 

Zo ging het in den beginne:

 

Motto is: ben duidelijk, wacht je beurt netjes af, en roep kort en krachtig *BREAKO* tussen een pauze.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

K-PO SWR/POWERMETER 171

€15.95

 

K-PO DX 5000

€189.00

 

K-PO DX 5000 USB KABEL

€20.00

 

WILSON L. WILLIE

€34.95

 

Totaal:

€259.90

 

Ik zit op deze set te azen voor in/op mijn oude transit. Hopelijk is deze combi ook mogelijk om wat langere afstanden te DX-en als ik mijn transit op een heuveltop zet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast atarifreak
K-PO SWR/POWERMETER 171

€15.95

 

K-PO DX 5000

€189.00

 

K-PO DX 5000 USB KABEL

€20.00

 

WILSON L. WILLIE

€34.95

 

Totaal:

€259.90

 

Ik zit op deze set te azen voor in/op mijn oude transit. Hopelijk is deze combi ook mogelijk om wat langere afstanden te DX-en als ik mijn transit op een heuveltop zet.

 

Als je deze set gaat gebruiken lijkt het mij toch wel dat je een leuke afstand kan maken. En vooral als je in de mode AM gaat werken op 12 watt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Als je deze set gaat gebruiken lijkt het mij toch wel dat je een leuke afstand kan maken. En vooral als je in de mode AM gaat werken op 12 watt.

 

 

ik heb nu voor 45 euro een danita 640 met een little will op de kop getikt.

De antenne kost nieuw 39 dus daar kan ik geen buil aan vallen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

De MAAS DX 5000 is zeker weten "bang for buck". Zoals gezegd heb je hier een licentie voor nodig, omdat je buiten de vrije 11 meter band kunt zenden (en op meer vermogen dan toegestaan). Deze radio wordt overigens onder verschillende merken/typen verkocht, maar het is allemaal dezelfde radio:

 

- Alpha 10 Max MA-1000

- Anytone AT5555

- Aquário PX-80

- Avanti Grande

- Comtex CX1000DX

- CRT SS6900

- Hannover BR9000

- Intek HR5500

- K-po DX5000

- Superstar SS6900

- Syncro Impala

- Voyage BR-9000

 

Er zijn ook een aantal kleinere varianten zoals de CRE 8900 (ook bekend als Alinco DR-135CB).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
  • 7 maanden later...
  • 1 maand later...
Nieuwe CB shop die voornamelijk tweedehands verkoopt. eerste indruk is goed. Heb zelf nog geen ervaring met deze shop. maar zeker het bekijken waard!

 

http://www.cb-webshop.nl/

 

http://www.cb-webshop.nl/a-40731376/allmode/maas-dx5000-powerline/

interessante prijs....

 

alhoewel je ook een v6 kunt hebben nieuw:

http://www.handelsondernemingveenstra.nl/en/tranciver-cb/1606-anytone-at-5555-v6.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator Ik ben nieuw hier, sorry de voorstelronde moet nog komen! Maar t is al laat en wil snel nog vragen of er nog iets veranderd is aan de lijst zoals deze in het begin wordt gepresenteerd? Of kan ik me daar nog steeds op baseren en aan de hand daarvan een mooie radio aanschaffen?

Ik wil een radio, portofoon of zendapparatuur aanschaffen om te kunnen meeluisteren naar buitenlandse journaals en nooddiensten om zo up to date te blijven en kunnen zijn wanneer nodig. Hoewel het illegaal is om op veel kanalen te zenden maakt deze illegaliteit in een shtf scenario natuurlijk niets uit dus zou zoiets wel graag willen. Als dat kan. Ben een beetje nogal erg geënthousiasmeerd door deze site van de Uni van Twente: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/

Ultieme zou natuurlijk zijn om te kunnen horen wat hier allemaal te horen valt.

 

Hoewel je hiermee naar mijn weten niet mee kan zenden: http://www.bol.com/nl/p/k-po-wr-2100/9200000010135018/ is deze wereldontvanger even het voorbeeld, stel ik koop deze (of kan ik beter andere zendapparatuur kopen?) wat voor antenne zou daar dan bij moeten? Weet echt niet waar te beginnen, heb 0.00 kennis op dit gebied. Jajaja..schande ;)

 

Hopelijk is t niet teveel gevraagd, wou eigenlijk een pm sturen maar dat kan ik nog niet :)

 

Windmill

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Windmill

 

Zenden weet ik niet zo veel van, maar de vermelde wereldontvanger van K-PO is erg goed en zijn ook wel tests van, een goede ontvanger is altijd raadzaam. Nooit overbodig. De zend apparatuur kan @Communicator je veel over adviseren.

Veel radio amateurs hebben de K PO WR2100

 

Je kunt ook kleinere kopen makkelijk voor onderweg, zoals de TESCUN ontvangers http://www.bol.com/nl/s/elektronica/zoekresultaten/Ntt/tescun/N/3136/Nty/1/search/true/searchType/qck/defaultSearchContext/s_elec_all/sc/s_elec_all/index.html?_requestid=25142

 

Op Marktplaats staan regelmatig 2e hands vooral de SANGEAN 505 wordt veel aangeboden en is ook een goede wereldontvanger.Voor een 30 tot 40 euro te koop.

 

De luxe uitvoering met RDS op FM de Sanean 909W komt niet veel voor. De Nieuwe 909X is nogal aan de prijs. rond de 200 euro. Heeft als voordeel RDS op FM dus ook een mooie radio voor dagelijks gebruik.

 

Koop nooit de radio van AKAI komen erg slecht uit de tests

 

 

Het valt me op dat de nieuwe wereldontvangers bij BOL.COM en Conrad snel duurder worden, dit is aan jaartje bezig.

Misschien dat er meer mensen deze ontvangers kopen.

Kijk een op een leuke site van een radio amateur die ook radio's test https://www.youtube.com/channel/UCLVm5STfCi4fYim73JIKClA

 

En je bent nooit verkocht aan een wereldontvanger van een goed merk, altijd weer te verkopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tom Dank je wel voor de reactie! Je link werkt niet maar heb t zelf ff opgezocht. Zijn inderdaad mooi klein. Welke heb jij of welke zal ik aanschaffen? Als ik deze haal dan koop ik de KPO WR2100 niet, kan de Tecsun dan bij me houden en thuis ook gebruiken. Die van 139 of 149 is dan de vraag..tien euro meer voor meer optie alleen hoeveel meer. Knopjes voor verstellen zijn alleen erg klein en de stappen zijn 10k? Wat houdt dit in? :D

 

Windmill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...