Ga naar inhoud
GENEGEERD

Tips gevraagd voor opslag voedsel


CityPrepper

Aanbevolen berichten

Potjes en blikjes heb ik voldoende.

Ik heb mylar bags een sealer en oxygen absorbers.

Toch zit ik nog met wat vragen betreffende de meest ideale opslag methode.

 

Maylar bags zijn wat minder om 100kg rijst in te bewaren.

Ik zou ook graag 'gemengd' opslaan. Dus bv rijst+bonen+etc in 1 doos zak.

Op die manier kunnen de verpakkingen langer dicht blijven.

 

Ik overweeg ook een voorraad systeem van dozen* met een weekvoorraad (excl blikjes en potjes)

Dus bv houten luchtdichte houten kisten timmeren. Pak rijst, pak pasta, kruiden, bonen, etc in de kist oxygen absorber erin en dichttimmeren (+kit)

Dat is handig omdat ik de kisten op een, voor mijn opslagruimte, ideale maat kan maken.

Voedsel kan in de originele verpakking blijven zitten.

 

Ik heb ook zonder succes gezocht naar grote dozen. Deksels sluiten zeer slecht.

 

 

Bovenstaande zijn wat losse ideeen. Ik zou graag de ideeen van mede preppers lezen :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Wie wil mij wat wijzer maken over het gebruik van oxygen absorbers. Waarvoor gebruik je ze en waarom? Welke hoeveelheid doe ik bv bij 500 gram rijst? En zeer belangrijk waar kan ik ze kopen?

 

http://store.lds.org/webapp/wcs/stores/servlet/Product3_715839587_10556_21003_-1__195877

 

De mormoonse kerk heeft als verplichting dat je een jaar aan voedsel opslaat.

 

En ze doen niet moeilijk om te verdienen aan de heidenen ;)

 

zuurstofabsorbeerders zorgen er simpelweg voor dat dat zuurstof binnen een verpakking (veelal mylarzakken) wordt geabsorbeerd. Geen zuurstof = geen bederf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Veel producten, zoals rijst, zijn in plastic verpakkingen leverbaar. Uitgaande van een onbeschadigde verpakking hoe slaan jullie die rijst op?

A] In de originele verpakking en verder niets?

B] Overkiepen in mylar bags + oxygen absorber.

C] In de originele verpakking + oxygen absorbers omdat de verpakking onbetrouwbaar is bij jarenlange opslag.

 

 

Stapelbare dozen incl. deksel bij Ikea.

45 liter – transparant – e4.99 – Deksel e2.00

65 liter – transparant – e6.49 – Deksel e2.00

130 liter – transparant of zwart – e16.95

 

Deksel sluit slecht. Dus als je oxygen absorbers wil gebruiken moet je de deksels dicht kitten/lijmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elders op dit forum gaf iemand als tip om dichtgelijmde buizen gevuld met voorraad te begraven op diverse locaties.

Dat systeem is uiteraard ook prima voor opslag in je woning of schuur.

Die buizen en allerlei bakken zijn niet special bedoelt voor voedsel. Ik vraag mij af ofdat er bij jarenlange opslag een vieze geur of smaak in je voedsel komt.

 

Ideeën?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de oorlog begroeven mensen gegevens in weckflessen in in de grond. Om daarna de namen van baby`s te achterhalen. Of je daar ook rijst in kunt doen of ander voedsel,

ik heb geen idee. Een kennis van mij weet nog wat inkuilen is. Ze gebruikt de trommel van een wasmachine en graaft deze in vol met aardappels.Zo kunnen er geen muizen bij komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
En de mijne!

 

Vierkant kan niet luchtdicht vanwege de verschillende afstanden van het midden naar de randen en de druk die dat geeft helaas. Het enige dat luchtdicht is en vierkant dat ik ken is van tupperware, heet blokbussen en is luchtdicht vanwege het gebruik van een soort rubber randje.

Maarja veel te klein en veel te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb grote mayonaise emmers. Sluiten perfect hebben een foodgrade logo en bovenal ze zijn gratis. de frietboer is dol blij dat ik heb van de (in zijn ogen) afval afhelp. Ik ben blij ik sla er mijn spullen in op. En een deel van de emmers ga ik gebruiken om wortelen in te verbouwen in mijn tuintje.

 

Ik heb je tip opgevolgd en heb bij de snackbar mayo emmers gekregen en ook de frituurolieemmers, gebruik jij die ook? Ik heb het idee dat dezeminder goed sluiten.

By the way hoe check je of je emmer echt luchtdicht sluit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb je tip opgevolgd en heb bij de snackbar mayo emmers gekregen en ook de frituurolieemmers, gebruik jij die ook? Ik heb het idee dat dezeminder goed sluiten.

By the way hoe check je of je emmer echt luchtdicht sluit?

 

Je kan er een waxintje in branden, als die uit gaat is de emmer luchtdicht.

 

Verder gebruik ik de jerrycans waar curry in heeft gezeten voor water. Nadat ik ze meerdere nachten met chloor heb weggezet. (om de stank eruit te krijgen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan er een waxintje in branden, als die uit gaat is de emmer luchtdicht.

 

Verder gebruik ik de jerrycans waar curry in heeft gezeten voor water. Nadat ik ze meerdere nachten met chloor heb weggezet. (om de stank eruit te krijgen.)

 

Ja dat had ik zelf ook kunnen bedenken, dank ga ik direct ff testen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Graag gedaan

 

wil je laten weten of het lukt?

 

ik heb het nl nog niet getest

 

In het donker getest zodat ik goed kon kijken of het lichtje uitging.

 

De eerste keer, bij de frituurolie emmer Ik dacht dat het uit was, maar het brandde toch nog, toen ik de deksel eraf haalde ging het waxinelichtje alsnog uit?? De deksel is nu naar binnen vervormd, door de warmte.

De mayo emmer dicht doen het randje van de deksel pakker en het midden nog even duwen en je hoort een pufje om nog wat lucht eruit te krijgen en het geheel onder een hele lichte druk te krijgen, ook toen ik dacht dat hij uit was brandde de kaars nog en deze bleef aan nadat ik de deksel eraf haalde. Het midden van deze deksel is licht gesmolten, gelukkig zijn ze gratis.

 

Tweede test, de emmers zijn exact even groot. De kaarsjes tegelijk aangedaan en gekeken welke eerder uitgaat, by far de mayo emmer, nu echt lang genoeg gewacht om de te kijken, ze zijn dus beiden uit, ik zie niet dat de deksel naar binnengetrokken is, ook hoor ik geen pufje of voel ik lucht naar binnen gaan als ik de deksels eraf haal.

 

De frituuremmer voelt voor mij dus niet ok, de mayo emmer wil ik wel proberen, ik ga morgen nog testen onder de douche / bad om te kijken of ik in een dichte emmer water kan krijgen of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Vierkant kan niet luchtdicht vanwege de verschillende afstanden van het midden naar de randen en de druk die dat geeft helaas. Het enige dat luchtdicht is en vierkant dat ik ken is van tupperware, heet blokbussen en is luchtdicht vanwege het gebruik van een soort rubber randje.

Maarja veel te klein en veel te duur.

 

hee, adrie, wat dacht je van een vierkante verpakking met in het midden gewoon een ronde opening met schroefdeksel. blijven waarnemen !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...