Ga naar inhoud
GENEGEERD

Aquaponics / Hydroponics alternatief: Zelfbewaterende plantenbakken


Holbewoner

Aanbevolen berichten

Enige jaren geleden kwam ik bij toeval Hydroponics tegen op het internet, een manier van planten kweken in water met voedingsstoffen. Soms staan de planten nog in een substraat, vaak kleikorrels, soms hangen ze direct met hun wortels in het water. In theorie een prachtig systeem, zonder gedoe met ziekten en plagen die normaalgesproken in de grond voorkomen. Als snel komt echter het grote nadeel bovendrijven: als je enigszins veel groenten en fruit wilt verbouwen mag je er jaarlijks tientallen, zoniet honderden euro's aan vloeibaare voedingsmiddelen in gooien, want alleen op water doet je plant niets.

 

Vervolgens kwam ik Aquaponics tegen. Het grootbrengen van de planten is identiek aan Hydroponics, met het grote verschil dat je hier juist geen voedingsstoffen in hoeft te gooien. Een groot aquarium / vijver met eetbare vist zorgt hier namelijk voor. Met pompen worden de vissenuitwerpselen naar de plantenbakken gepompt, waar de planten het gebruiken als voeding, en tegelijkertijd het water weer zuiveren voor de vissen. De enige input die hier nodig is, is visvoer. Dat klinkt al een stuk beter voor een prepper, en dit hoop ik ook nog eens te proberen. Het enige probleem wat ik hierbij ondervindt is dat het vinden van een lekkere (eetbare) zoetwatervis die tegen wat koudere watertemperaturen kan nogal moeilijk blijkt, en het jaar rond het water om 25 graden celcius houden wordt een kostbare grap.

 

En TOEN kwam ik Larry Hall tegen, met zijn zelf-bewaterende dakgoot systeem. Dit lijkt mij echt het ideale systeem voor preppers. Zie hier:

 

Dit ga ik duse zekerweten bouwen in mijn kas aankomende winter.

 

Benodigdheden:

- 1 dakgoot, of brede PVC buis in de lengte door midden gezaagd

- 2 steigerplanken, evenlang als de dakgoot

- circa 10 emmers

- circa 10 net-cups

- 1 vlotterventiel (optioneel)

- paar zakken perliet, kokosvezel, en een paar scheppen kompost uit de tuin.

 

Bedankt, Larry Hall.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste Holbewoner,

 

Ben jij al begonnen aan je hydroponic systeem?

 

Hydroponic lijkt erg goed te werken maar je bent idd zo afhankelijk van de voedingsstoffen.

Aquaponic wordt echter in Nederland niet als rendabel beschouwd omdat het te duur is om het water op temperatuur te houden tijdens de winters.

 

Wat ik mij afvraag is wat er met planten zou gebeuren wanneer het water om de wortels kouder is als de temperatuur bij de bladeren, dus koud water rondpompen terwijl de plantjes wel binnen warm onder een lamp staan. Kunnen plantjes hier tegen denk je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Misschien een ideetje voor de mensen die hier in geinteresseerd zijn. Een hydroponics systeem waar je niet voor 100en euro's aan kunstmatige meststoffen in kiepert maar percolaat. Percolaat wordt beschouwd als zwart goud voor planten en kun je zelf verkrijgen dmv een wormenbak. Ik zag op een ander draadje wat terug over wormenbakken.

Het idee is simpel. In een wormenbak heb je een kolonie (tijger)wormen. Deze wormen leven van groenafval (sla, koffieprut, snijbloemen etc). Dit wordt omgezet in zeer rijke compost en percolaat. Dit is een vloeistof die je af kunt tappen en is zo sterk dat je dit x10 moet aanlengen met water. Dit percolaat kieper je dus in je watercontainer en gaat dus zo je systeem in. Hier groeien en bloeien je planten op, die geven weer voedsel en het afval wat van de planten komt kieper je weer bij je wormen. Een zo goed als gesloten cirkel.

 

Dit is een idee waar ik nu mee aan het spelen ben. Ik heb gister pas mijn wormen binnengekregen dus ben zelf ook pas startende. Op korte termijn wil ik een hydroponicssysteem gaan bouwen en bovenstaande in de praktijk gaan brengen. Ook wil ik de benodigde pomp op zonnenenergie laten lopen zodat ik volledig off the grid onafhankelijk plantjes kan groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 6 maanden later...

Ik kwam vanmorgen een geweldig youtube video tegen, hierin werd een simpel aquaponics systeem gebouwd uit een IBC. Ik wil dit filmpje graag met jullie delen, ook staat er een website onder, daar kan je onder andere een PDF downloaden waar je nog eens stap voor stap wordt uitgelegd hoe alles wordt gedaan. Het mooie van alles er wordt gesproken in het engels maar de maten die ze gebruiken zijn in cm,mm en liters, dus geen geklooi met omrekenen van gallons en Inches.

 

[video=youtube_share;WYFM7J_TpTU]

 

 

http://ibcofaquaponics.com/

 

Hier kan je ook aquaponics systemen vinden van andere mensen die hun eigen twist aan de aquaponics systemen hebben gegeven, ik heb meteen de PDF hiervan gedownload en ik heb er zeer leuke ideeen van gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

ik ben begonnen met aquaponics,heb enkele langwerpige bakken voorzien van klei korrels,in de kleikorrels staan kleine plastic bekertjes met steenwol waar in gezaaid is met sla zaad,ze kwamen snel op maar naar ongeveer 1 maand leek het er op of ze dood gingen nu komen er toch weer nieuwe blaadjes,maar ben een maand verder,eerst ben ik de plantjes met voeding en water via een bak aan het bewateren geweest, nu heb ik er een bak met vissen aan gekoppeld een pomp maakt het water zuiver via een filter de andere stuurt het water via de planten,heb de indruk dat ik net zo ver ben als een maand geleden,eerst positief met het opkomen van de plantjes nu negatief en soms positief als een bijna dood plantje toch een blaadje krijgt pH van het water was 6.8 enkele dagen geleden heb ik hem met azijn terug van 7.2 gekregen vanmorgen waren er drie meerval vissen dood weet niet of dit aan de azijn ligt wie kan er meer vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je ook de rest van je water waardes gemeten, werkt je filter al (qua bacterieen).

Azijn, dat vind een visje niet zo fijn, vooral een flinke scheut, doe het dan opbouwend en in kleine hoeveelheden.

Doe je ook aan waterwissels, klein systeem 20% groot systeem 10% per week voor het verwijderen van feromonen en hormonen die de vissen afscheiden, er een teveel aan zorgt er voor dat ze minder hard groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat het systeem eerst eens zonder vegetatie lopen voor een week of twee, daarna is het al een stuk stabieler. Vergeet niet dat je het beste met sla kan beginnen in een opstartend aquaponics systeem, azijn lijkt me geen goed plan... Gebruik desnoods deels gefilterd slootwater (waar vis zit)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Flow

Dank voor je reactie,ik ben in voor iedere informatie,ben pas enkele weken geleden begonnen,gezaaid op steenwol in bakjes en grof zand, de plantjes in langwerpige bakken gezet met hydro korrels er omheen en enkele in een ronde pijp waar water doorheen stroomde vanuit een bak verrijkt met pokon groente mest,het water liep weer terug in de bak,een week geleden heb ik van enkele vissers Europese meervallen gekregen,heb de bak met pokon mest verwijderd,alles doorgespoeld,en aangesloten op de visbakfilter,denk te vlug,de slaplantjes die ik vanuit het zand op steenwol heb gezet zijn er als ze niet dood zijn het er slechts aan toe, de plantjes die direct op steenwol gezaaid zijn zijn het sterkst en leven nog,de boerenkool op steenwol doen het nog goed,van de gevangen vis zijn 20% gestorven,pH is 7 van mijnTDS&EC meter snap ik niets deze geven vier cijfers aan zonder komma terwijl er op internet over 1,2 tot 2,2 wordt gesproken waar moet op deze meter de waarde zijn. een ding is, dat ik te snel resultaat wil zien,,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@tonnie Ik snap wat je bedoeld, heel begrijpelijk dat je snel resultaat wilt zien alleen werken dit soort systemen pas wanneer alle waardes stabiel zijn (voor een aantal weken). Ik zou opnieuw van vooraf aan beginnen. Alles schoonmaken & doorspoelen, inclusief visbak.

 

Werk je met een druppelsysteem of is er een constante flow van water? Het wortel systeem heeft net zoveel zuurstof als water nodig, anders verdrinken je planten.

 

Begin bij het begin, kweek je plantjes op in gewone grond totdat ze ongeveer 10 cm hoog zijn & een goed wit wortelsysteem hebben ontwikkeld. Zet nooit plantjes met steenwol in de kleikorrels, vuil of andere invloeden moet je voorkomen in een aquaponics. Installeer een Swirl zodat vaste vispoep uit het aquaponics systeem word gefilteerd. Denk er ook over na wat voor soort voeding dat je je vissen geeft, bereken ook goed hoeveel water er in je systeem zit als de planten gevoed worden en hoeveel water er over blijft voor de vissen. ;)

 

In de tijd dat je je planten aan het opkweken bent kun je je aquaponics (droog) laten draaien, hiermee bedoel ik dat er geen enkele zaailing/plant in het aquaponics systeem zit. Hierdoor komt er meer zuurstof in het water voor de vissen & vordert de opbouw van voeding voor planten middels vispoep(nitraten) in het water. Hierdoor ontstaat er een buffer.... Ph moet inderdaad rond de 7 liggen, als dit eenmaal stabiel is zul je de EC vanzelf zien stijgen (aangezien de voedingsstoffen nog niet worden opgenomen door planten) Ik ben zelf niet heel erg met de EC meter bezig geweest, aangezien dit meestal wel goed komt bij aquaponics.

 

Als de planten een goed netwerk van witte wortels hebben ontwikkeld kun je de plantjes over gaan plaatsen (doe dit in de ochtend), spoel met lauw water alle aarde(potgrond) van het wortelsysteem af. Plaats daarna voorzichtig het wortelsysteem tussen de kleikorrel en je zult zien dat je planten zich met een paar uur hebben aangepast in het aquaponics systeem.

 

Iedere week dien je aan de hand van hoe groot je systeem is een deel van het water te verversen zoals in voorgaande post uitgelegd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 jaren later...

Ziet er echt super interessant in! Ik ben wel benieuwd of ik dit ook voor elkaar krijg met mijn twee linkerhanden hahaha. Vind het zeker een beter alternatief dan wat ik nu gebruik, kost nog veel moeite en ook veel geld. Heb op dit moment zo'n druppelsysteem met zo'n besturingssysteem dat ding kostte mij een fortuin.. Heb er achteraf echt spijt van had me echt beter moeten verdiepen in alles op dat moment. Maarja was toen nog niet echt invested en was op zoek naar een makkelijke oplossing. Ga binnenkort mijn tuin omgooien en alles even opnieuw inrichten en uitvogelen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Op 4-9-2020 om 10:00, Ronnieth zei:

Ziet er echt super interessant in! Ik ben wel benieuwd of ik dit ook voor elkaar krijg met mijn twee linkerhanden hahaha. Vind het zeker een beter alternatief dan wat ik nu gebruik, kost nog veel moeite en ook veel geld. Heb op dit moment zo'n druppelsysteem met zo'n besturingssysteem dat ding kostte mij een fortuin.. Heb er achteraf echt spijt van had me echt beter moeten verdiepen in alles op dat moment. Maarja was toen nog niet echt invested en was op zoek naar een makkelijke oplossing. Ga binnenkort mijn tuin omgooien en alles even opnieuw inrichten en uitvogelen.

Haha beste @Ronnieth ik kan me niet voorstellen dat iemand echt twee linker handen heeft, dan is het juist mooi om met kleine projecten te beginnen en steeds iets uitbreiden, dan begin je zelf vertrouwen te krijgen, en je word steeds handiger, ik wil je wel begeleiden, zeker weten dat het gaat lukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...