Ga naar inhoud
GENEGEERD

THT?, TGT? vele vragen over houdbaarheid. Zembla geeft antwoord


Crafts

Aanbevolen berichten

  • 2 jaren later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

'Term 'ten minste houdbaar tot' is niet duidelijk genoeg'

 

Er moet een nieuw duidelijker alternatief komen voor de term THT (ten minste houdbaar tot) om voedselverspilling aan te pakken.

De actie #THTwegermee is opgezet om met een helder alternatief te komen voor de term THT. Een panel van creatieve denkers komt op 1 juli bijeen om alternatieve termen te bedenken.

 

http://www.nu.nl/eten-en-drinken/4078890/term-ten-minste-houdbaar-tot-niet-duidelijk-genoeg.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat de THT wel goed is. Werk zelf in de voedingsmiddelenindustrie dus weet ook waar het vandaan komt. Microbiologische testen en smaaktesten over tijd.

 

Voor zout nee daar hoeft het van mij niet op.

Blikken, microbiologisch blijft het goed, maar als er geen THT op staat krijg je als producent klachten omdat het niet lekker meer smaakt zoals het vers smaakt.

THT houdt er ook rekening mee dat mensen met oude koelkasten bijv niet de

Tevens willen mensen "schonere" producten met minder conserveermiddelen dus zal de THT ook soms korter zijn afhankelijk van het product en het proces.

 

Verpakking die de houdbaarheid aangeeft is wel erg mooi, maar daar zit een kostenplaatje aan. Als je pak melk 5ct duurder wordt door een fancy indicatortje zal je minder verkopen omdat we allemaal op de kleintjes letten en dus naar de concurrent gaan.

 

Ik zeg zeker niet dat bovenstaande voor de gemiddelde prepper geld, die is vaak een stuk bewuster, maar je zou de klachten eens moeten zien, je lacht je dood.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een onzin om een panel 'creatieve denkers' in te schakelen. Kost allemaal weer veel geld.

 

THT gewoon vervangen door: 'kwaliteit gegarandeerd tot' en TGT vervangen door: 'niet gebruiken na'

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Engelse term BBE vind ik nog de beste. Best Before End

 

Niet dat het na die datum niet meer eetbaar is, maar de kwaliteit kan achteruitlopen.

Nope, er zijn veel Nederlanders die die term niet begrijpen. Dus een Engelse term zal het niet worden ben ik bang ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Engelse term BBE vind ik nog de beste. Best Before End

 

Niet dat het na die datum niet meer eetbaar is, maar de kwaliteit kan achteruitlopen.

 

Ja daar ben ik t mee eens. THT moet worden: KGT= kwaliteit gewaarborgd tot. De smaak is daarna weg maar het is makkelijk nog te consumeren. Of ipv kwaliteit simpelweg smaak.

 

@Schatkist THT doet denken alsof t niet veilig meer is naar die datum en mensen gooien het toch weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hadden toch een neus voor dit soort zaken? Ik heb me nog nooit een ongeluk gegeten in iets wat (ver) over datum was, m'n neus vertelde me wel of het kon of niet.

Kijk, een bol pak van het een of ander, daar begin je niet aan, Yoghurt daar gelaten, maar droge/blik-waren? Als iets uit blik 8 jaar over datum is kun je moeilijk gaan klagen, maar opeten kun je het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Windmill, voor mij komt het over zoals de afkorting vermeld, het is tenminste houdbaar tot een bepaalde datum, maar het kan langer zijn. Misschien heb ik een vertekend beeld natuurlijk en andere afkortingen zie ik ook geen probleem mee. Meer met het afschaffen van zoiets in z'n geheel.

@Roel, klopt wij doen veel met de neus :) nadeel is wel dat je niet alles ruikt wat resulteerde in een Surinaamse eiersaladefestijn van 2dagen ondanks netjes bewaard ;) ps. Geef de Nederlander de kans om te klagen en het gebeurd (zonder gein).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...