Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12
    Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012

THT?, TGT? vele vragen over houdbaarheid. Zembla geeft antwoord

Erg duidelijke en informatieve documentaire over voedselverspilling door THT. Voor de prepper een must see!

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=58617&cHash=4d3e76c26911a6965c3c161eee25d58e
    Survival is no picnic

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    'Term 'ten minste houdbaar tot' is niet duidelijk genoeg'

Er moet een nieuw duidelijker alternatief komen voor de term THT (ten minste houdbaar tot) om voedselverspilling aan te pakken.
    De actie #THTwegermee is opgezet om met een helder alternatief te komen voor de term THT. Een panel van creatieve denkers komt op 1 juli bijeen om alternatieve termen te bedenken.

http://www.nu.nl/eten-en-drinken/407...jk-genoeg.html
    Al mijn berichten zijn samengesteld uit 100 % gerecyclede elektronen.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik denk dat de THT wel goed is. Werk zelf in de voedingsmiddelenindustrie dus weet ook waar het vandaan komt. Microbiologische testen en smaaktesten over tijd.

Voor zout nee daar hoeft het van mij niet op.
    Blikken, microbiologisch blijft het goed, maar als er geen THT op staat krijg je als producent klachten omdat het niet lekker meer smaakt zoals het vers smaakt.
    THT houdt er ook rekening mee dat mensen met oude koelkasten bijv niet de <7c halen of mensen die iets een halve dag buiten de koelkast laten staan. Het zal zeker niet altijd pathogene bacteriën bevatten, maar er komen anders een hoop klachten van mensen over "bedorven" producten terwijl dat bijv door de koelkasttemperatuur komt. Ook al zet je er op bewaren bij <7c zal echt niet iedereen z'n koelkast controleren.
    Tevens willen mensen "schonere" producten met minder conserveermiddelen dus zal de THT ook soms korter zijn afhankelijk van het product en het proces.

Verpakking die de houdbaarheid aangeeft is wel erg mooi, maar daar zit een kostenplaatje aan. Als je pak melk 5ct duurder wordt door een fancy indicatortje zal je minder verkopen omdat we allemaal op de kleintjes letten en dus naar de concurrent gaan.

Ik zeg zeker niet dat bovenstaande voor de gemiddelde prepper geld, die is vaak een stuk bewuster, maar je zou de klachten eens moeten zien, je lacht je dood.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Wat een onzin om een panel 'creatieve denkers' in te schakelen. Kost allemaal weer veel geld.

THT gewoon vervangen door: 'kwaliteit gegarandeerd tot' en TGT vervangen door: 'niet gebruiken na'

Peerke
    Guest
    De Engelse term BBE vind ik nog de beste. Best Before End

Niet dat het na die datum niet meer eetbaar is, maar de kwaliteit kan achteruitlopen.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Aug 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peerke Bekijk Berichten

Niet dat het na die datum niet meer eetbaar is, maar de kwaliteit kan achteruitlopen.
    Nope, er zijn veel Nederlanders die die term niet begrijpen. Dus een Engelse term zal het niet worden ben ik bang ;-)

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Peerke Bekijk Berichten

Ja daar ben ik t mee eens. THT moet worden: KGT= kwaliteit gewaarborgd tot. De smaak is daarna weg maar het is makkelijk nog te consumeren. Of ipv kwaliteit simpelweg smaak.

[MENTION=2436]Schatkist[/MENTION] THT doet denken alsof t niet veilig meer is naar die datum en mensen gooien het toch weg.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    We hadden toch een neus voor dit soort zaken? Ik heb me nog nooit een ongeluk gegeten in iets wat (ver) over datum was, m'n neus vertelde me wel of het kon of niet.
    Kijk, een bol pak van het een of ander, daar begin je niet aan, Yoghurt daar gelaten, maar droge/blik-waren? Als iets uit blik 8 jaar over datum is kun je moeilijk gaan klagen, maar opeten kun je het wel.

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jul 2013
    [MENTION=5157]Windmill[/MENTION], voor mij komt het over zoals de afkorting vermeld, het is tenminste houdbaar tot een bepaalde datum, maar het kan langer zijn. Misschien heb ik een vertekend beeld natuurlijk en andere afkortingen zie ik ook geen probleem mee. Meer met het afschaffen van zoiets in z'n geheel.
    [MENTION=1167]Roel[/MENTION], klopt wij doen veel met de neus nadeel is wel dat je niet alles ruikt wat resulteerde in een Surinaamse eiersaladefestijn van 2dagen ondanks netjes bewaard ps. Geef de Nederlander de kans om te klagen en het gebeurd (zonder gein).

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Jun 2015
    [MENTION=2436]Schatkist[/MENTION] Oh ja voor mij is t ook zeker wel duidelijk hoor! En afschaffen is inderdaad lastig, een eind datum erop zetten is bijna ondoenlijk omdat de fabrikant natuurlijk ook niet weet hoe "jij", de consument, het opbergt. Ik snap wel hoe het werkt, is alleen jammer dat er zoveel voedsel weggemieterd wordt..
    De Oppresso Liber

Forum Rechten