Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke messen hebben jullie & voor welke doeleinden?


cerdo

Aanbevolen berichten

na de bijna 60 pagina's van ''wat is het allerbeste mes voor een prepper''

 

was ik benieuwd wat voor messen jij hebt en ook waar je die voor gebruikt.

 

welk mes heb je in je BOB?

 

welk mes heb je in je EDC?

 

In de auto

 

persoonlijk houd ik van plaatjes en Links :D

 

fijne dag

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik gebruik de volgende messen het meest.

De grote dat is een Commander van Andrew Jordan het is een handgesmeed mes van Damast en deze gebruik ik het meest als ik buiten op pad ben voor werk/eigen tripjes.

Dan heb ik er nog een Leatherman TTi inzitten die ik altijd wel ergens bij me heb, in mijn auto of in mijn rugzak etc.

Dan het mes wat ik op jaar basis het meest gebruik is een Spyderco Tenacious, deze heb ik eigenlijk altijd wel in mijn broekzak zitten. Noem het vaak mijn peanutbutter knife.

DVD_5013.jpg

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn 'kontzakmes' is een Buck 327 Nobleman voor de kleine snij-tussendoortjes (van appel tot verpakkingen etc) daarnaast heb ik twee Leathermans waarvan ik eentje standaard in m'n tas heb zitten (een oude Leatherman Super Tool en m'n Leatherman Charge Tti (blijkbaar hele goeie aankoop want lees hierboven dan Dennis @overleven hem ook heeft ;)) incl. uitgebreide bitjes bewaar ik standaard in de auto, dus is meestal ook bij me in de buurt. Die Leathermans zijn m'n favoriete gereedschappen wanneer een tang of klein schroevendraaiertje nodig zijn.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

ESEE-5, Mora Clipper en Bahco Laplander vouwzaag thuis/voor in de BOB, voor als de SHTF.

 

Spyderco Military in m'n rechter achterzak;

Victorinox Ranger of Camper in m'n linker voorzak;

Victorinox Classic SD of Rambler aan m'n sleutelbosje;

Leatherman Juice S2 linker jaszak (of zijzak cargo pants);

Smith & Wesson H.R.T. rechter jaszak;

Leatherman Charge ALX Black met bit kit in EDC rugzak;

Benchmade Folding Tool Kit in EDC rugzak;

Cold Steel Rajah II in hydratation compartment EDC rugzak.

 

fc5bddb1.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ESEE-5, Mora Clipper en Bahco Laplander vouwzaag thuis/voor in de BOB, voor als de SHTF.

 

Spyderco Military in m'n rechter achterzak;

Victorinox Ranger of Camper in m'n linker voorzak;

Victorinox Classic SD of Rambler aan m'n sleutelbosje;

Leatherman Juice S2 linker jaszak (of zijzak cargo pants);

Smith & Wesson H.R.T. rechter jaszak;

Leatherman Charge ALX Black met bit kit in EDC rugzak;

Benchmade Folding Tool Kit in EDC rugzak;

Cold Steel Rajah II in hydratation compartment EDC rugzak.

 

LOL, ik dacht al, waar blijf je ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

hetgeen ik altijd op zak heb is mijn leatherman skeletool, daarom is dat ook de meest gebruikte,

PICT0002.jpg.f177c7ff0c24932c2e324da8770c661d.jpg

 

voor bushcraft ed keuze genoeg,

PICT0004.jpg.e80feef0060985b8a82bc57e4429227c.jpg

 

Dat doet me denken...

Die oogjes zitten er niet voor niks aan, bij een mes zie ik dan ook een touwtje :)

Zo'n touwtje kan voor allerhanden zaken makkelijk zijn, maar bij een mes is het ervoor, voor mij eerste doel, dat je het niet kwijt bent als hij uit je hand schiet.

 

Als je bv. ooit met steenkoude handen met je mes gewerkt hebt, blijft gevaarlijk, zonder dat je je mes nog voelt Dan ben je je mes zo kwijt. Zo'n touwtje is dan je redding, ik gebruik een lus die ik makkelijk om mijn pols kan doen. Vervolgens heb ik daar een snelbinder zitten, dat is een plastic bolletje waar de twee touwtjes van de lus doorgaan en die je door het in drukken van het knopje kunt verschuiven, en zo de lus zo groot en klein kunt maken als het touwtje toelaat.

 

Eigenlijk zou elk mes hiemee moeten zijn uitgerust, moet eerlijk toegeven dat ik dat zelf ook nog niet bij elk mes heb gedaan, dus weer wat te doen....

 

Een tweede doel is dat je iets makkelijker je mes op een tak/stok kunt binden en zo een speer kunt maken.

Iemand nog meer toepassingen?

 

Grt,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans,

 

Een speer maken van een tak en mes, vind ik persoonlijk in een overlevings situatie niet zo zinvol. Je mes is een zeer belangerijk stuk gereedschap. Stel je raakt het kwijt omdat je het niet goed hebt vastgebonden aan je speer, of hij wrikt zich uiteindelijk los? Gebruik je mes om van een goede tak een speer te maken, door er een spunt aan te snijden. Ik wil het risico van verlies op deze manier niet nemen....

Sommige messen hebben geen handvat, en de bekende "cordwrap". Deze touw lengte kan je net gebruiken om een vuurboog te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

ik ga hier niet vertellen wat ik heb of niet heb, dat merk je vanzelf als ik je er mee kom helpen, het met je ruil voor iets wat jij hebt en ik kan gebruiken .of wanneer je aan de verkeerde kant staat van het handvat . heb jaren messen verzameld en gemaakt en het is maar net waar je het voor nodig hebt .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spyderco Delica 4

Spyderco Dragonfly G10

Spyderco Manbug ZDP-189

Byrd Robin 2 G10

Viper Pointer N690co

Esee 5

Ontario RBS-4

Zero Tolerance 350

Mora Companion Carbon

G.J.Herbertz butterfly knife

Tusa X-pert2 Titanium

En nog enkele waarvan ik eigenlijk niet weet van welk merk ze zijn.

Zal morgen eens een fotootje maken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
ik ga hier niet vertellen wat ik heb of niet heb, dat merk je vanzelf als ik je er mee kom helpen, het met je ruil voor iets wat jij hebt en ik kan gebruiken .of wanneer je aan de verkeerde kant staat van het handvat . heb jaren messen verzameld en gemaakt en het is maar net waar je het voor nodig hebt .

 

 

Kan je nog een foto van een zelfgemaakt mes laten zien? Dat vinden we leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doet me denken...

Die oogjes zitten er niet voor niks aan, bij een mes zie ik dan ook een touwtje :)

Zo'n touwtje kan voor allerhanden zaken makkelijk zijn, maar bij een mes is het ervoor, voor mij eerste doel, dat je het niet kwijt bent als hij uit je hand schiet.

 

Als je bv. ooit met steenkoude handen met je mes gewerkt hebt, blijft gevaarlijk, zonder dat je je mes nog voelt Dan ben je je mes zo kwijt. Zo'n touwtje is dan je redding, ik gebruik een lus die ik makkelijk om mijn pols kan doen. Vervolgens heb ik daar een snelbinder zitten, dat is een plastic bolletje waar de twee touwtjes van de lus doorgaan en die je door het in drukken van het knopje kunt verschuiven, en zo de lus zo groot en klein kunt maken als het touwtje toelaat.

 

Eigenlijk zou elk mes hiemee moeten zijn uitgerust, moet eerlijk toegeven dat ik dat zelf ook nog niet bij elk mes heb gedaan, dus weer wat te doen....

 

Een tweede doel is dat je iets makkelijker je mes op een tak/stok kunt binden en zo een speer kunt maken.

Iemand nog meer toepassingen?

 

Grt,

Kans

 

Ik zou dat touwtje gebruiken voor een boog, vuurboog of als strik en afhankelijk van dikte van het touw en de grote van wat er aan het mes zit zou je er een netje mee kunnen maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik behoorlijk wat messen zeker meer dan 100

Mn favos zijn de mora en opinel lekker licht en niet duur

vooral de mora is voor erg veel zaken inzetbaar

opinel voor het wat fijnere werk

Link naar reactie
Delen op andere sites

P1070529.jpg.8e52bb9313885dad9307fb67d5b342c3.jpg

 

Het bovenste mes is een trekmes, dat wil ik gebruiken voor het maken van een boog

Groot zwart mes; mijn survival mes in de categorie BIB (bigger is beter ;)) is van spec plus survival

Mes houten hand vat is mijn oude zakmes.

Klein mes ernaast is wat ik in mijn lunchtas heb zitten

Krom mes is wat ik net binnen heb, die is voor bushcraft voor het maken van lepels en bakjes

Mes met rood heft is zelf gemaakt, moet nog getest worden als bushcraft/survival mes.De achterliggend gedacht is dat het gereedschap is. Robust en stevig. Het begin van het mes is voor het fijne snijwerk, het midden gedeelte voor hakken en het voorste gedeelt voor het snijden.

Zakmes in de auto

Onderste mes is mijn nieuwe zakmes

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...