Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overstroming


Dreutel

Aanbevolen berichten

@moderator: ik kon hier nog geen draadje over vinden, en ook is er geen onderwerp "scenario's"oid, maar als ik mij vergis wilt u dit draadje dan verplaatsen dan wel samenvoegen?

 

"Water, water everywhere, nor any drop to drink" (rhyme of the ancient mariner)

 

In mijn ogen is een overstroming een ramp waar we in NL serieus rekening mee moeten houden, en daar komt nog wel het eea bij kijken. Als (een deel van) ons land overspoeld zou zijn, en je krijgt dorst, dan sta je daar met je waterfilter op de dakrand, en je hebt er niks aan! Grote kans namelijk dat het zout water is wat langs je dakgoot spoelt. Ook is dit water vreselijk vervuild doordat het water uit de riolen omhoog komt, en er overal chemicaliën in het water komen. Grote kans ook dat er dode dieren en mensen in ronddrijven. Je bent dan dus echt aangewezen op flessen water. Zorg dus dat je daarvan voldoende op zolder hebt staan, of dat je dat meeneemt als je naar boven vlucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

water is idd altijd al een van mijn angstdromen geweest (en dat voor kind uit schippers familie ) , dus vandaar dat ik op woonschip heb gewoond, en nu boven op een berg in limbabwe . als ik naar beelden van Venetië kortelings op de buis kijk rijzen mijn haren ten berge

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom al mijn voorraden op zolder (tenminste wat niet in diverse bol's gestashed ligt) tezamen met een oplaasbare rubberboot. Mocht ik niet bijtijds kunnen vluchten, of een tsunamigolf van 30 meter over mijn huis komt, tsja heb ik het toch geprobeerd. Geen middelen om mer vervroegd pensioen te gaan en in midden azie te gaan wonen. Lijkt me trouwens ook geen goed idee. Hoe goed je je ook voorbereid, er is altijd sprake van een geluksfactor wil je overleven...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds we hier al een grote water ramp hebben gehad is het zeker niet uitgesloten dat nog een keer voorkomt.

Sterker nog ik kan me herinneren dat 1 of 2 jaar geleden mensen hun huis moesten verlaten omdat er een dijk op springen stond, waar een bug out bag een goede uitkomst zou hebben geboden.

Ik woon gelukkig op 200 meter hoogte,

maar sinds 53 is de bevolkingsdichtheid enorm toegenomen en ik zou dan ook meer te maken krijgen met een vluchtelingenstroom .

Een interessant onderwerp betreffende ons kikkerlandje.

 

http://avn.geog.uu.nl/15water/40/40.html

 

Groeten vinny.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterzuivering is in overstromingsgebieden een enorm probleem.. Het is op een RWZI na, de meest vervuilde waterstromen waar je mee te maken kan hebben.

 

Als je kijkt dat mensen en hulpverleners na Katrina ziek zijn geworden, van alleen door het water waden..Hulpverleners hebben daar huidziektes opgelopen, waar ze nu nog steeds last van hebben, dan betekend dat ook iets voor het winnen van drinkwater..

 

Je hebt hier dus keuze voor twee bronnen, als je niet weg kan komen en je gedwongen bent, om te blijven en te wachten op evacuatie. Drinkwater voorraad.+ Regenwater opvang creeeren en zuiveren of vervuild water zuiveren.. En je kan helaas niet wedden op 1 paard..

 

Dus drinkwater voorraad is essentieel voor de eerste uren..

Regenwater is langere termijn

Vervuild water zuiveren, vertrouw niet alleen op een methode, Bron selectie is al niet mogelijk, dus bezinken, voorfilteren, filters, en koken, en indien nodig chloreren, koolfilters zijn nodig..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waterzuivering is in overstromingsgebieden een enorm probleem.. Het is op een RWZI na, de meest vervuilde waterstromen waar je mee te maken kan hebben.

@rescue: Wat is een RWZI?

 

Algemeen:

Het is hoogst waarschijnlijk zout water, dus je zou een solar still (zonne distillatie) kunnen maken. Maar dat levert je wel erg weinig water hoor, probeer het maar eens. Hooguit een paar glazen per dag, maar alle beetjes helpen.

 

Een reverse-osmose filter op je zolder bewaren lijkt me erg kostbaar, en met een overstroming zul je toch echt weg moeten, dus water voor een week op zolder lijkt me genoeg. Als je een zeegaand jacht hebt, dan loont zo'n filter wel, want dan gebruik je het ook als je op zee bent. Grotere zee schepen hebben watermakers die op dezelfde manier werken.

 

Samenvattend: als je noodgedwongen op je dak zit, mag je hopen dat je voldoende water bij je hebt, en anders moet je hopen dat het gaat regenen, en dat je een lap plastic oid bij je hebt, en emmers om het water in op te vangen. (en dat op een scheef dak!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het boxje "Search" typ je "Overstroming", dan selecteer je "Alleen titels" en presto:

 

http://preppers.nl/forum/threads/2223-SHTF-FM-Situatieschets-Overstroming!?highlight=overstroming

 

tnx @OBL-Rien, zo wordt ik ook nog eens handig op een forum! Waarschijnlijk heb ik idd op posts gezocht, want ik kreeg hele andere resultaten. Zoals ik al zei bij het starten van dit topic: "voeg maar samen". Excuses voor de overlast :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@rescue: Wat is een RWZI?

 

Het is hoogst waarschijnlijk zout water, dus je zou een solar still (zonne distillatie) kunnen maken. Maar dat levert je wel erg weinig water hoor, probeer het maar eens. Hooguit een paar glazen per dag, maar alle beetjes helpen.

 

Water koken - condens opvangen - et voila. B.v.:

 

http://www.youtube.com/watch?v=1nJKLu2Ozv4

 

http://urbanprepperchick.blogspot.nl/2012/05/blog-post_28.html

 

Die chickies weten het wel.

 

Dus nog wat preps op zolder zetten.

 

Net als Jager een opblaasboot.

Of drijvende dingen verzamelen. Piepschuim (extra zolder-isolatie-laag). Lege plastic flessen, jerrycans, voetballen, pingpongmythbusters. Groot zeil mee vullen. Daar kan je een eiland mee bouwen, echt. Binnenbanden, zwem-krokodillen, opblaas....matrassen. :D

Vele kleintjes maken 1 grote.

 

Verhuizen (zie kaartje op dit draadje) of nog verder.

 

Op een boot wonen, ook leuk.

 

Amfibievoertuig bezitten.

 

Yellow Submarine als schuur.

 

Bij mij komt mn heksenboot in de tuin. Zal niet nodig zijn hier, maar vind ik gewoon leuk.

 

Tuinbank van piepschuim met plastic laagje. Liefst een zitkuil, lekker groot, zo is mijn heksenboot ook vermomd. Maar dan van beton (niet lachen, daar worden woonboten ook van gemaakt, en sommige schepen). Weer een tipje van de sluier ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot, die met die fluitketel is echt geniaal!!!! die gaat papa ook maken :) heb toevallig een oude fluitketel over hahaha.

 

heb gisteren van de verhuizende buren twee opblaasboten gekregen! die gaan boven in de kast! zolder a.k.a. vliering heeft geen ramen, dat word dus niks hahaha. geloof dat ik overigens op een plek zit wat bij een overstroming ..... aan zee komt te heten hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot, die met die fluitketel is echt geniaal!!!! die gaat papa ook maken :) heb toevallig een oude fluitketel over hahaha.

 

heb gisteren van de verhuizende buren twee opblaasboten gekregen! die gaan boven in de kast! zolder a.k.a. vliering heeft geen ramen, dat word dus niks hahaha. geloof dat ik overigens op een plek zit wat bij een overstroming ..... aan zee komt te heten hahaha

 

Hoi @ X-11, vergeet je de opblaaspomp niet? ;)

 

Geen ramen op je vliering, hmmm. Wel dakpannen? Evt. een noodluik maken? (Gewoon onder de dakpannen, bij nood duw je ze weg). Tja, moet ik zelf ook eens over nadenken.

 

Net bij de kringloop geweest en ja hoor: een fluitketel rijker. En een schenktuit-kurk voor op een olie-fles of zo, dat wordt de uitgang (fluitketel-dop uitboren).

Nou nog wat slang halen bij het tuincentrum.

 

O, even nog een waarschuwing voor iedereen die gaat experimenteren met stoom: zorg ervoor dat het systeem open blijft, anders kan de boel exploderen.

 

Ja, volgens mij kan hier ook nog wel eens een strand komen. En ik kom net uit Den Haag. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @ X-11, vergeet je de opblaaspomp niet? ;)

 

Geen ramen op je vliering, hmmm. Wel dakpannen? Evt. een noodluik maken? (Gewoon onder de dakpannen, bij nood duw je ze weg). Tja, moet ik zelf ook eens over nadenken.

 

Net bij de kringloop geweest en ja hoor: een fluitketel rijker. En een schenktuit-kurk voor op een olie-fles of zo, dat wordt de uitgang (fluitketel-dop uitboren).

Nou nog wat slang halen bij het tuincentrum.

 

O, even nog een waarschuwing voor iedereen die gaat experimenteren met stoom: zorg ervoor dat het systeem open blijft, anders kan de boel exploderen.

 

Ja, volgens mij kan hier ook nog wel eens een strand komen. En ik kom net uit Den Haag. :D

 

nee wij hebben hele vage composiet platen... die zitten vastgeschroefd en daaronder zitten dus dikke houten panelen... die krijg ik niet weg hahaha. ja de pomp zit er ook bij hahaha, ook al rook ik niet meer, dat red ik echt niet zonder pomp hahaha.

 

thanks voor die waarschuwing, hahaha, ik had m dus dicht gelaten :) yes im that dumb! ik neem trouwens aan dat je het beste de "koude" kant open kunt hebben? :)

 

volgens de risico kaart zit ik net aan droog... bij een tsunami waarschijnlijk ook natte voeten dus... #ikgamijnspullenmaareenverdiepinghogerzetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Wat een lol he, dat preppen, @X-11. ;)

 

Ja koude kant open. Als het kan de stoom-buis/slang koelen met natte doeken, of door een vat water. Opvang-container ook.

Zo'n solar still is ook best leuk. Kan je evt. hete stenen ingooien, of zo. Dat is ook weer zo'n bushcraft-kook-trucje.

 

Ja, tsunami, moet kunnen. Desnoods ff een atoombom voor de kust. :cool:

Zouden die Haagse atoomkelders ook waterdicht zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

vermaak me inderdaad prima sinds ik prep hahaha (moet zeggen dat ww en preppen een prima combi is, heb tijd zat nu hahaha)

 

bij die Haagse schuilkerders geven ze denk ik standaard een snorkel mee :p

 

die solar still wil ik ook wel eens proberen van de zomer denk ik... ff op youtube kijken :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien geen echte ramp, maar wel degelijk een tijdelijke SHTF situatie meegemaakt.

 

Overstroming van de maas in 1995, ik was toen 9 jaar, en weet het nog goed. Heeft veel indruk gemaakt. Bij ons geen wateroverlast gelukkig, maar 400 meter verderop stonden straten en huizen blank. We konden niet naar de winkel, of naar school... (woonden in omgeving Venlo toen). De plaatselijke buurtsuper (woonde nogal achteraf) stond onder water. Als 9 jarig meisje stond ik ook de hele avond mee zandzakken te vullen. Ook sliep onze oude kraamverzorgster (waar mijn moeder toen altijd contact mee had gehouden) bij ons in huis omdat haar huis blank stond. Er was echt angst, ook bij mijn ouders, dat t water verder zou stijgen, en ik denk dat dat vooral indruk heeft gemaakt op mij.

 

Kortom, ook een "kleine" overstroming kan, al is het tijdelijk, een behoorlijke shtf situatie kan zijn, zeker als je niets op voorraad hebt!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
  • 1 maand later...
  • 4 weken later...
Op deze kaart woon ik 1 a 2 meter onder zeeniveau : http://www.risicokaart.nl/

En op de kaart in dit topic woon ik juist boven zeeniveau.

 

Maar goed, overstroming is hier in NL één van de grootste risico's. En wat als er iets heftigs gebeurd op het vulkanisch actieve IJsland, zouden wij dan ook

een tsunami kunnen krijgen?

 

 

Volgens mij heb ik een tijd terug in een docu eens gezien dat Nederland geen last zal hebben van n tsunami door de geografische ligging. (relatief ondiepe noordzee en Verenigd Koninkrijk in de weg). K heb t verder niet bestudeerd. Dit jaar komt het ministerie met een nieuw risico rapport mbt overstromingen en evacuatie, heb ik begrepen. Gelukkig, want ik woon hier ruim onder zeeniveau, achter t dunste stukje duin van Nederland.

 

ik kan het water vanuit mijn straat dan de duinen over zien komen. Jij hebt geluk dat je boven zeeniveau woont. Ook al is de kans 1:2500, laten we hopen dat onze nieuwe koning zich blijft inzetten voor watermanagement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...