Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 52
    Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    aardappelen ben je nu te laat voor, gaat niet meer goedkomen denk ik, maar door te proberen kun je leren!

Prei is ook heel eenvoudig te zaaien, en als je voor winterprei gaat, kun je die ook goed bewaren (gewoon in de grond waar ie staat )

Ik gebruik altijd alleen het witte van de prei, van de restjes groen trek ik bouillon. Wortelschillen, uienschillen, vetrandjes vlees, en als je hebt lavas (maggiplant, winterhard) erbij, wat zout en eventueel laurierblad of kruidnadel, laten koken en lekker laten trekken. Afgieten en je hebt een mooie, smaakvolle, eigengemaakt gemaakte bouillon! (en je hebt geen restjes weggegooid!)

Nog even een on-topic tip trouwens! Vruchtenthee... (bramen, frambozen, aardbeien) droog het blad van deze planten en je drinkt de hele winter lekkere vruchtenthee!
    Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag!

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    hahaha ja die aardappel was een probeersel, had ooit ergens gehoord dat je aardappelen niet kunt poten omdat ze genetisch gemanipuleerd zouden zijn. je zou echt poot aardappelen moeten kopen ipv aardappel uit de zak....

inderdaad ontopic hahaha, gebruik je voor de thee het groene blad???
    Pretend inferiority and encourage his arrogance.
    - the art of war-

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Aug 2012
    Op vele verzoek ;

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevlekte_scheerling

http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterscheerling

of bladzijde 78 van je SAS boek.

Happy KungfuFox?
    Disclaimer: Prepping is addictive so don't trust my "objective" opinion

"You never know how strong you are untill being strong is the only choice you have"

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ja, ik was eerst ook sceptisch, maar vruchten thee maak je dus van het blad, en niet van de vrucht en het smaakt ook goed! Ik gebruik brandnetel ook veel voor de thee, alsook mint (groeid werkelijk als onkruid hier), tijm en goudsbloem (die zaden moet iedere prepper hebben, te veel mogelijkheden en zaait zichzelf goed uit!)

Aardappelen van de em-te heb ik ook gewoon gepoot dit jaar, 1,5 kg opbrengst per aardappel is makkelijk te halen. Geen probleem, mŠŠr, mijn dieet hangt er nu niet vanaf, mislukte oogst = winkelen!
    Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag!

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    thanks, lijkt ook wel wat op berenklauw... waarvan de kleine trouwens ook eetbaar is... wel uitkijken, doet erg zeer als je m aanraakt...

Naam:     Gewone_berenklauw.jpg
Bekeken:  802
Groote:   182,6 KB

http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Gewone_berenklauw
    - the art of war-

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Oct 2012
    hahaha ja inderdaad nu loop je gewoon nog even appie in en klaar... maar anderhalve kilo is best netjes! hou vaak kleine aardappelen over...

dit is overigens een geweldige site die ik net even snel ontdek....

http://oogstenzonderzaaien.nl/wiki/Hoofdpagina
    - the art of war-

Adventurer
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Waar je eten in het wild kunt vinden
    http://wildplukwijzer.nl/

2erep
    Guest
    Sorry maar snoekbaars heeft helemaal niet veel graten dat is snoek....en inderdaad lekker om van snoek troketjes te maken.

Diehard Prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Ook ik heb me terdege verdiept in eten uit de natuur. Let wel ik ben veganist, dus alle handige vallen en strikken en hengelmethoden heb ik overgeslagen ;-)

Wat me dan opvalt is dat er rondom ons ruim 100 eetbare planten zo even van internet te plukken zijn. Handiger natuurlijk als je ze uit de natuur plukt. ;-) Heb voor mezelf ze uitgeprint met tekening erbij. Als ooit de elektriciteit uitvalt heb ik niets meer aan internet natuurlijk.

Afijn, de laatste maanden al speurend gekeken en al wat geproefd zo rauw uit de natuur. Het kan allemaal. Veel vind ik trouwens bitter smaken. Maar afijn een gegeven weegbree kijkt men niet in zijn blad natuurlijk. Ook staat internet bol van de aardige recepten met onkruid koken. Hartstikke leuk hoor, maar als je ťcht moet gaan voedsel verzamelen, dan heb je behalve het allerkostbaarste bezit dat je hebt kunnen meenemen qua keuken, ZOUT, natuurlijk niet lekker Griekse olijven bij je voor in de weegbree salade met pijnboompesto.

Dus heb ik eens kritisch bekeken hoeveel je nu werkelijk echt 100% uit de natuur bij elkaar kunt schrapen als je geen vlees eet. Dat is dan verdomde weinig in kwantiteit. Behalve in het notenseizoen en in het vruchtenseizoen betreft het bijna allemaal groen blad dat je als sla kunt eten. We weten allemaal dat sla erg goed voor de lijn is, omdat het voor geen meter vult. ;-)

Dan zijn er nog wortels om uit te graven, maar ik kan niet zeggen dat (met een paar uitzonderingen daargelaten) ik daar nu vet van zal worden. Als ik er vanuit ga dat een mens in tijden van nood op ik gok 3 aardappels een hele dag zou moeten kunnen leven, zonder inspanning te verrichten, dan moet je als je eten moet zoeken toch bewegen en meer eten.

Ik kan me vergissen, correct me if I'm wrong, maar als je niet kunt verzamelen of opslaan, en geen vlees zoekt, klopt het dan dat je enkel op groen blad/ sla-vervangers bent aangewezen? Iemand briljantere ideeŽn behalve toch maar gaan vissen?

Senior Prepper
    Ingeschreven
    Sep 2012
    Wat denk je van aardpeer ipv aardappel? Ze vallen minder op qua plant. De meesten herkennen de aardappelplant maar niet die van een aardpeer. Ze zijn wel kleiner maar het is wel handig om het voorhanden te hebben in de tuin. Diegene die je laat liggen vermeerderen zichzelf.

Eten in de winter kan je voor bereiden. Maak confituur en siroop in de lente, verzamel noten in de herfst. Als er een financiŽle voedselcrisis is en de electriciteit werkt nog dan kan je soep, puree, stampot maken en invriezen. Sla honing op.

Sommige eetbare planten groeien het hele jaar door bv. vogelmuur.

Probeer niet alleen eetbare planten op te zoeken op het internet maar ook wanneer ze groeien en wanneer je kunt plukken.

Heb je een tuin? Plant dan diverse planten met diverse oogsttijden. bv herfstframboos, winterprei, ...
    Ook enkele onbekende eetbare planten. Stel ze komen s'nachts je prei stelen dan heb je nog steeds dat "onkruidstruikje" in de hoek dat dan lekkere melde blijkt te zijn.
    Laatst gewijzigd door Nature; 24-11-12 om 10:54.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten