Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recepten met onkruid


X-11

Aanbevolen berichten

Ik kwam een site tegen met recepten met onkruid! Lijkt mij echt super handig wanneer je door je voedsel heen begint te raken!

 

http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/84071-onkruid-eten-eetbare-onkruiden-uit-de-tuin-en-moestuin.html

 

weet iemand nog een leuk recept met iets wat we langs de spreekwoordelijke kant van de weg of in de achtertuin kunnen vinden?

 

zo schijnt karper en snoekbaars ook heerlijk te smaken....

 

groeten X-11

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast der_obergefreiter

snoekbaars is geweldig om viskroketjes van te maken , wel erg veel graten , maar dan heb je ook iets :p

en karper heet in indonesië ikan mas . kweken ze zelf in vijvers bij de sawa's . heerlijke vis .

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is inderdaad een handige tip @JohnVonSchutz voordat we stuiptrekkend en kwijlend op de grond liggen, wist ik niet, dus daar gaan ik zeker mee uitkijken!

@der_obergefreiter ik heb inderdaad al wat recepten gezien en het ziet er echt heerlijk uit! heb vroeger altijd op karper gevist maar het kwam niet in me op om er eens één te proeven :) maar goed, volgens mij valt dat dan ook onder stropen en dat mag niet :p

@eva1986 dat klinkt erg lekker, let dan wel op dat je de tamme kastanje met de (vele) dunne stekels hebt en niet de wilde met (minder) dikke stekels. naar mijn weten zijn de wilde niet te eten toch???

Link naar reactie
Delen op andere sites

In tijden van SHTF gaan we niet al te kieskeurig doen neem ik aan.]

 

Juist wel! Als je iets verkeerds eet wanneer er geen dokter in de buurt is ben je mooi de z*k! Al ga je er alleen maar flink van aan de dunne, dan kan t in een SHTF situatie toch ook echt fout aflopen...

 

Zeker weten, dan pas eten!

@X-11, inderdaad alleen tamme kastanjes! Nu te laat denk ik, maar een paar weken terug lagen er hier kilo's voor t oprapen! (en heb ik lekker gesmuld!)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@X-11, inderdaad alleen tamme kastanjes! Nu te laat denk ik, maar een paar weken terug lagen er hier kilo's voor t oprapen! (en heb ik lekker gesmuld!)

 

heb er in mijn omgeving inderdaad ook zat staan van die bomen. had een zooi stekels geraapt met mijn dochter samen, maar volgens mij moet je echt wachten tot ze open zijn, ik heb ze thuis laten drogen maar ze er nooit meer mooi en vol uitgekregen :( was inderdaad van plan om ze te gaan roosteren! volgend jaar beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op MP of in de kringloop eens door de boeken snuffelt heb je voor een habbekrats vaak mooie boekjes over onkruid en kruiden (met plaatjes/tekeningen).

 

Zo heb ik laatst in de kringloop voor €5,- 3 boeken meegenomen, één redelijk antiek boek over moestuinieren (weer andere tips dan tegenwoordig, en ook meer gericht op simpel leven zonder een boerenbond in de buurt met chemische troep in de buurt om van je plaag af te komen), een boek over geneeskrachtige kruiden in NL (zakformaat) en een met vergeten-groenten recepten.

 

Geen geld! En, ook niet geheel onbelangrijk, als we echt off grid moeten gaan leven (of we ons internet niet meer kunnen betalen), zijn boeken gewoon de beste naslag werken die je in huis kunt hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb er in mijn omgeving inderdaad ook zat staan van die bomen. had een zooi stekels geraapt met mijn dochter samen, maar volgens mij moet je echt wachten tot ze open zijn, ik heb ze thuis laten drogen maar ze er nooit meer mooi en vol uitgekregen :( was inderdaad van plan om ze te gaan roosteren! volgend jaar beter!

 

Als ze met grote getallen tegelijk uit de boom vallen, vallen ze vaak ook direct uit hun stekelige omhulsel, en dan kun je ze het makkelijkst rapen, en weet je zeker dat je ze direct kunt consumeren ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelamineerde plaatjes is ook fijn voor in de BOB, scheelt weer ruimte. Nu zijn mijn naslagwerken voor een groot deel niet voor mij bedoelt. Ik ben geboren met groene vingers, en kan mijn weg wel vinden... Maar vriendlief heeft er echt geen kaas van gegeten. Stel dat ik er niet meer ben, om welke reden dan ook... En is zaad in huis, inclusief de kweek-, oogst, en zaadoogst beschrijving! Zo weet ik zeker dat hij geen honger hoeft te hebben, ook als er iets met mij zou gebeuren!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@eva1986 ik denk dat ik op het niveau van je vriend zit hahaha... ben wel dingen aan het proberen nu... heb een stuk prei in een pot voor het raam gezet (het onderste witte stukje wat ik overhield na de soep hahaha) en dat begint zowaar door te groeien!!! heb een kleine aardappel uit de zak, gepoot en daar komt nu ook een klein plantje uit. van het voorjaar wil ik gaan proberen met paardenbloemen en madeliefjes e.d. ik heb totaal geen groene vingers (meer). vroeger een schooltuintje gehad, een in de ouderlijke tuin een groentetuin gehad. maar die kennis ben ik echt kwijt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

aardappelen ben je nu te laat voor, gaat niet meer goedkomen denk ik, maar door te proberen kun je leren! ;)

 

Prei is ook heel eenvoudig te zaaien, en als je voor winterprei gaat, kun je die ook goed bewaren (gewoon in de grond waar ie staat ;) )

 

Ik gebruik altijd alleen het witte van de prei, van de restjes groen trek ik bouillon. Wortelschillen, uienschillen, vetrandjes vlees, en als je hebt lavas (maggiplant, winterhard) erbij, wat zout en eventueel laurierblad of kruidnadel, laten koken en lekker laten trekken. Afgieten en je hebt een mooie, smaakvolle, eigengemaakt gemaakte bouillon! (en je hebt geen restjes weggegooid!)

 

Nog even een on-topic tip trouwens! Vruchtenthee... (bramen, frambozen, aardbeien) droog het blad van deze planten en je drinkt de hele winter lekkere vruchtenthee!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hahaha ja die aardappel was een probeersel, had ooit ergens gehoord dat je aardappelen niet kunt poten omdat ze genetisch gemanipuleerd zouden zijn. je zou echt poot aardappelen moeten kopen ipv aardappel uit de zak....

 

inderdaad ontopic hahaha, gebruik je voor de thee het groene blad???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik was eerst ook sceptisch, maar vruchten thee maak je dus van het blad, en niet van de vrucht ;) en het smaakt ook goed! Ik gebruik brandnetel ook veel voor de thee, alsook mint (groeid werkelijk als onkruid hier), tijm en goudsbloem (die zaden moet iedere prepper hebben, te veel mogelijkheden en zaait zichzelf goed uit!)

 

Aardappelen van de em-te heb ik ook gewoon gepoot dit jaar, 1,5 kg opbrengst per aardappel is makkelijk te halen. Geen probleem, máár, mijn dieet hangt er nu niet vanaf, mislukte oogst = winkelen! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...