Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe kom ik thuis ?


Jules

Aanbevolen berichten

Het is niet ondenkbaar dat er een ramp zich voltrekt terwijl jij op je werk bent.

Je wilt natuurlijk zo vlug mogelijk terug naar je gezin.

 

Hoe kom je thuis ?

Uitgaande dat je 20 à 30 km van je werk woont, de snelwegen vaststaan of geen verkeer meer mogelijk is

 

In mijn geval, 32km van huis, is het 30 minuten met de auto, maar ja als je moet lopen is dat al snel 5 uur

 

Ideeën ? Graag

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Als het fout gaat en ik heb pech zit ik normaal z'n 200 km van huis. Heb wel water en voedsel bij me. En dan maar als t niet anders kan te voet naar huis. Tevens ook gasmasker en beschermende kleding bij me. Dit ook normaal nodig voor mijn werk.

 

Da's 40 uur lopen, 5 uur fietsen als je een beetje doortrapt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u, dank u!

Ik ben nieuw op deze site en zie een hoop goede ideeën

 

Het hoe kom je thuis probleem maalt al door m'n hoofd, sinds december 2 jaar geleden;

Op een doordeweekse dag (woensdag) begon het te sneeuwen en hield niet meer op.

Die dag kwam ik om 0300 uur snachts thuis. De A2 en A9 was 1 grote ijsbaan.

De strooiwagens, politie e.d. (overheid) maar ook de ANWB kon niet uitrichten.

 

En daar sta je dan, terwijl je je kinderen om 1800 moest ophalen van de kinderopvang.

Je voelt je echt machteloos.

Een deken en eten in je auto is natuurlijk fijn, maar daarmee kom ik niet zo snel mogelijk thuis

 

Mijn ideeën hierover;

1. Zorg voor een goede conditie, of zorg dat je 30 km kunt hardlopen

2. Leen een fiets

3. Ga dichter bij je huis werken of andersom

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Als het fout gaat en ik heb pech zit ik normaal z'n 200 km van huis. Heb wel water en voedsel bij me. En dan maar als t niet anders kan te voet naar huis. Tevens ook gasmasker en beschermende kleding bij me. Dit ook normaal nodig voor mijn werk.

als je 200 km van limburg af zit waarom zou je dan terug willen met Ruhrgebied ,DSM en die lekke kerncentrale bij Tihange? zijn allemaal potentiële rampgebieden en eventuële doelen . zorg gewoon dat de rest jouw kant op komt .

en die december was ik iid blij met dat zijspan , was samen met de strooi/veegwagens de enige die er moeiteloos door kwam .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Je begint natuurlijk met bellen, dat je later komt.

Zorg voor een goede kaart. En leer die alvast.

Kijkt op internet waar de knoop zit.

Loop daarvandaan, desnoods dwars door de velden.

Neem een taxi. Evt. naar het station.

 

Altijd bij je: EDC en BOB- rugzak.

 

Opvouw-fiets in je auto.

Geen conditie: neem een electrische.

Neem dan de accu ook uit je auto mee, met aanpassing voor je fiets.

 

Onderdeel van je EDC/BOB: wandelschoenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd een soort van GHB in de auto, dat samen met een flinke hoeveelheid flesjes water en zo'n 3600 calorieen noodrantsoen pack.. Mocht het nodig zijn om zo snel mogelijk thuis te komen en er is ECHT wat aan de hand , dan zijn plantsoenen, groenstroken en weilanden ook prima te gebruiken als weg tot het moment waar het stopt. Op dit moment moet je al wel hebben bedacht of je naar huis gaat voor een bug in, of dat je je auto nog nodig hebt op een later moment. indien je voor de bug in optie gaat, dan geeft een kras, deuk of erger niet. Aan je no-claim heb je toch nix meer. Het moge duidelijk zijn dat een 4x4 hier in het voordeel is, maar je moet roeien.... . Zorg in ieder geval voor kaarten en een kompas in je GHB, en oefen er mee zodat je er ook wat mee kunt als je tomtom accu leeg is,( dat gaat bij mij altijd een stuk sneller dan verwacht ) en je smartphone met gps ook de geest heeft gegeven. Het is zowiezo handig om wat alternatieve routes naar huis te onderzoeken. Mensen zijn gewoontedieren en sluiten liever aan in de rij voor de weg die ze kennen en elke dag volgen dan dat ze wat nieuws proberen. Doe daar je voordeel mee. Ik heb ook wel eens een vouwfiets overwogen die achter in de auto kan, en laatst zag ik een electrische step! Maar als je een kantoorbaan hebt of de hele dag op rubberlaarzen moet lopen, leg in ieder geval een paar stevige schoenen in je auto voor het geval dat je toch een heel stuk moet lopen.

 

edit: heksenboot was een stuk beknopter en sneller vandaag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Maar dat is dan ook weer het moment waar gezond verstand om de hoek komt kijken. Wellicht moet je op zo'n moment ook gewoon het besluit nemen om één of twee dagen te wachten met het zoeken van je weg naar huis.

of hopen dat een behoorlijkgestoorde zijspanrijder langs komt en vragen om een lift ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

die bewuste december was het inderdaad wel erg bar . binnen een uur een laag van 30 cm sneeuw . geen strooiwagen te bekennen (dat hebben ze bij onze oosterburen toch beter geregeld ) . op weg naar mijn werk (20 km) diverse wagens gestrand , ze dwars van afritten zien glijden alsof het krabben waren . bepaald spectaculair . was erg blij dat ik redelijk normaal vooruit kon komen, al had ik wel voor de veiligheid stukken touw in de bak liggen om een noodsneeuwketting te kunnen maken en mijn zwaailicht aan , want veel zicht was er niet meer .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's 40 uur lopen, 5 uur fietsen als je een beetje doortrapt.

 

40 uur lopen, ongehinderd ja, maar zo'n afstand, dan zul je moeten rusten, doe je al snel drie dagen over. 5 uur fietsen, dat is 40 km per uur. Dat is niet haalbaar tenzij je gewent bent als wielrenner te fietsen.

 

In de eerste plaats denk ik dat je realistisch moet zijn, dit bovenstaande is niet zomaar overbrugt zelfs in ideale omstandigheden, slecht weer, slechte shtf met vijandigheid bijvoorbeeld dan kun je hier beter dagen van maken misschien wel een week als je te voet bent. Afgezien nog van de juiste kleding ivm kou/sneeuw /tegen etc. Neem een lekkere zonnige dag en ik hoor graag hoelang je er over deed.

 

Onderschatten is het niet halen, is niet thuis komen is.....misschien wel dood.

 

Zorg ook dat je afspraken hebt met de mensen thuis, hoe lang wacht je, waar ga je heen als je niet kunt blijven, waar laat je een boodschap achter en iets van voorraad.

 

Het is een goede vraag die zorgvuldige planning vergt, dit is namelijk het minst ideale uitgangspunt voor shtf, verdeeld starten(als je niet alleen bent natuurlijk) ver van je voorraden en uitrusting.

 

Zoals al aangehaald, een gethomebag of iets in die richting is meer dan welkom dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, ben ik nieuw hier.

 

Wat betekend BOL, BOB en EDC ?

GHB begrijp ik Get Home Bag

 

In mijn 1e bericht, was mijn punt ; hoe kom ik SNEL thuis

Ik wil immers mijn gezin veilig stellen. Er 3 dagen over doen in geen optie

 

Mij zelf kennende ben ik ook niet tehouden, als ik naar huis moet, doe ik alles om snel thuis te komen.

Zie ik jou fietsen, dan pak ik die fiets af. Dus ik begrijp dat anderen dat bij mij zullen willen doen.

 

Ik heb 3 hele goede plannen bedacht ondertussen, maar kan het helaas niet hier neerzetten

 

Heb vandaag een tas geprepareerd die in mijn auto gaat.

Met de inhoud hiervan ben ik binnen 2 uur thuis, ongeacht wat er gebeurd

Ben toch niet echt gerustgesteld, maar goed het is een begin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik al zei, ben ik nieuw hier.

 

Wat betekend BOL, BOB en EDC ?

GHB begrijp ik Get Home Bag

 

In mijn 1e bericht, was mijn punt ; hoe kom ik SNEL thuis

Ik wil immers mijn gezin veilig stellen. Er 3 dagen over doen in geen optie

 

Mij zelf kennende ben ik ook niet tehouden, als ik naar huis moet, doe ik alles om snel thuis te komen.

Zie ik jou fietsen, dan pak ik die fiets af. Dus ik begrijp dat anderen dat bij mij zullen willen doen.

 

Ik heb 3 hele goede plannen bedacht ondertussen, maar kan het helaas niet hier neerzetten

 

Heb vandaag een tas geprepareerd die in mijn auto gaat.

Met de inhoud hiervan ben ik binnen 2 uur thuis, ongeacht wat er gebeurd

Ben toch niet echt gerustgesteld, maar goed het is een begin

 

Er is een speciaal topic met alle afkortingen, is een sticky dus zo gevonden.

 

Naast alle vorige tips nog een paar:

-Zorg dat je zsm vertrekt, hoe langer je wacht hoe moeilijker het vaak wordt. Sneeuw smelt wel weer en een file lost op, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.

-Pak elke mogelijkheid om dichterbij je doel te komen, desnoods openbaar vervoer. Als je weer ergens strand ben je ieg dichter bij je doel.

-Zorg voor voldoende cash op zak (bijv voor een taxi)

-Luister goed om je heen, informatie is onmisbaar en wellicht bied iemand een lift aan. Zo was ik vorig jaar gestrand op een station en hoorde toevallig iemand rondvragen of iemand een lift zocht naar mijn woonwijk, hoefde alleen 'Ja, ik!' te roepen en was binnen no-time thuis.

-Een smartphone is erg handig om het laatste nieuws op te zoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben toch blij dat ik 5 km van mijn werk woon. Ik loop soms voor de lol naar mijn werk, maar meestal op de fiets en heel soms op de motor ;)

Maar, zoals hier al diverse keren geopperd is, zorg dat je basisconditie in ieder geval in orde is en je een noodvoorraad bij je hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...