Ga naar inhoud
GENEGEERD

Messen, bijlen en machetties


tim!

Aanbevolen berichten

ik vraag me af wat je nou het beste kan gebruiken. een mes is weer klein vergeleken met de anderen en dit is een van de belangrijkste tools, met een bijl kan je hetzelfde als een mes in principe maar vlees klaar maken gaat dan weer moeilijker en hakken makkelijker. een machette zit er tussen in maar deze heeft ook we ze nadelen en voordelen.wat is het meest effieciente in urban en zowel subnurban situaties?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 278
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

elk van de drie tools heeft een eigen toegespitste functie welke de andere niet kunnen.

 

je kan het zo zien:

 

met welk gereedschap kan ik het best een huis bouwen? Een zaag, een hamer of een boor?

 

er is geen "beste" tool in dit aspect. maar wel allemaal verdomde handig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle 3 (of meer) kopen.

 

Je bijl gebruik je voornamelijk voor het splijten van hout. Om dat te kunnen doen heb je het uiteraard eerst met je kapzaag van een dode boom gezaagd

 

Je machette/parang gebruik je voornamelijk in de tuin, bijvoorbeeld het aan mootjes hakken van plantenresten (koolstronken) zodat het wat sneller vergaat in de composthoop

 

Het kleinere mes is voor.......... de rest. Broodje smeren, vis fileren, worteltje snijden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een bug out hangt mijn tanto aan mijn riem, hangen er een sog tactische bijl en een ontario machete aan mijn bugoutbag en ik ben ook nog voornemens om de cold steel special forces shovel te kopen.

Dus vanalles wat en hoef ik geen keuze te maken.

Gewichtstechnisch gezien zal mijn vrouwtje ook wat mogen sjouwen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter

Niet alleen bij bomen vellen maar ook bij slachten van vee heeft een bijl meer nut dan een klewang . Dus doe mij maar een groot mes en een kleine bijl in mijn BOB . Mogen de klewang en de grote bijl gewoon del uit maken van de voertuiguitrusting .

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag me af wat je nou het beste kan gebruiken. een mes is weer klein vergeleken met de anderen en dit is een van de belangrijkste tools, met een bijl kan je hetzelfde als een mes in principe maar vlees klaar maken gaat dan weer moeilijker en hakken makkelijker. een machette zit er tussen in maar deze heeft ook we ze nadelen en voordelen.wat is het meest effieciente in urban en zowel subnurban situaties?

 

waar prept u voor en wat is ruw weg uw prep plan. Gewicht speelt als u een bug-out doet een rol.

Ik zit zelf te denken aan manchette en natuurlijk de multietool aan de riem. manchettes kan je makkelijker binnens huis ter zelf verdediging gebruiken. een bijl alhoewel u hier gigantisch bruut mee kunt vechten is minder efficient binnens huis als de manchette.

 

Waar prept u voor en wat wilt u zowel urban als suburban doen ? wilt u hiermee deuren van huizen inhaken om te looten dan kunt u beter een bijl gebruiken. (echter is een steen door het raam efficienter.

Voor zombies zou ik twee manchettes doen....... :p omdat dat cool is.

Als het voor mensen bedrijgen is werkt een manchette ook beter want dat schrikt mensen sneller af dan een gemiddeld survival mes.

Is het voor hout hakken en u doet een bug-in looter systeem dan de bijl he.....

 

of tewijl, wij moeten weten wat voor soort plan u heeft om u te kunnen adviseren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb diverse bijlen, voornamelijk omdat mijn eerste bijl een keukenbijl was. Weet bij god niet wat ze bedoelen met een keukenbijl overigens...

Daarna heb ik er nog twee gehaald, 1 ligt in de auto bij mijn GHB, 1 zit in mijn BOB en 1 is voor als reserve, mocht ik er eentje verliezen of zo.

Dan heb ik nog een kapbijl, je kunt er geen bomen mee omhakken maar wel prima mee graven als de grond hard is van boomwortels en een hamer om korte metten te maken met vervelende stenen.

Had ook nog een grote bijl maar toen mijn pa die zag wilde hij hem beslist hebben, dus die heb ik nu niet meer.

 

artikel720.jpg.6dc304b4af14c22286b2574221f21ef1.jpg

 

Je kunt verder nooit genoeg qua messen hebben.

 

Zat te denken over die machete, maar ik denk dat ik die niet nodig heb, woon te ver weg van de jungle. Denk dat die kapbijl meer als toereikend is. Trouwens, laatst een survival film gekeken dat afspeelde in de jungle. Dat is gewoon het utopia wat betreft het vinden van water en voedsel... Bamboestokken, lianen en een bepaalde plant die je letterlijk overal tegenkomt. Enige euvel zijn de insekten en slangen die je daar kunt tegenkomen en de vele regenbuien. Soms wou ik dat de jungle wat dichterbij was... lol

 

@Arisaka

Wat bedoel je precies met CQB? Heb ik eindelijk geleerd wat SHTF, GHB en BOB betekent... lol

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een vraag die je alleen kunt beantwoorden door alle drie in de verschillende situaties te gebruiken. Een jaar of 6 geleden kocht ik een machette vanuit de redenering, Nu heb ik iets om mee te hakken en snijden. Hij hangt nu bij de achterdeur:rolleyes:

Standaard heb ik nu een kleine en grote bijl voor het hakken en meerdere messen voor het snijden.

Er staat ook veel informatie in het reviewdeel, onderstaande is een vergelijk van een paar verschillende bijlen(van mij), maar er zijn allerlei reviews te vinden die je kunnen helpen voor joui de beste keus te maken.

http://preppers.nl/forum/threads/2242-De-strijd-der-keukenbijlen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opzich wel opmerkelijk allemaal. Machetes,bijlen,grote (stoere) messen aan je BOB. Zelfs om af te schrikken, wordt er overwogen om het eea aan te schaffen....

 

Ik kan je vertellen, dat als ik zo'n hung-go tacticool joker tegenkom, ik 2 dingen kan denken, een looter/plunderaar, dus korte metten mee maken.. Of, het is een stumper, die geen kans van slagen heeft, zodra hij ons één bedreigt. Als je zo opzichtig met je spullen loopt is dat niet erg slim. En ja, dan komt de greyman theorie weer tevoorschijn.

 

Ik denk dat ik de zelfverzekerde minder opvallende persoon eerder zal benaderen.....uiteraard nog steeds met grote voorzichtigheid.

 

Dus wat wil je, dreigend eruit zien, of minder/niet dreigend overkomen. Wat denk je dat je verder brengt? En ben je ook bereid om die dreigende uitstraling, te bevestigen dmv geweld, of hoop je maar dat ze je ontwijken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zijn in eerste instantie natuurlijk tools, geen moordwapens.

Afhankelijk van welke ramp zich heeft plaatsgevonden en hoe de maatschappij er dan uitziet bestaat de kans dat wetten niet meer bestaan en je zult moeten vechten om je hachie te redden.

Maakt het dan nog iets uit of dat mes aan je riem hangt?

Het kan inderdaad afschrikken omdat je er zelf niet mee overweg kunt.

Het kan ook helemaal niet meer uitmaken omdat iedereen er zo bij loopt.

Ach,het is toch enkel fantaseren over dit soort situaties waar we hopelijk nooit in terecht zullen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...