Ga naar inhoud
GENEGEERD

De perfecte preppers hout/kookkachel


Yoyo

Aanbevolen berichten

Binnenkort willen wij een houtkachel gaan aanschaffen waar je ook met 1 of 2 pitten op kunt koken. Ons budget is rond de 500 euro.

De grote mag max 1.50 m bij 50 cm zijn, hoogte maakt niet uit.

Wat is een goede aanschaf?

Liefst merk en/ of foto/ verkooppunt.

Alvast bedankt voor het meedenken, dit is nieuw voor mij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot

Yo @Yoyo,

 

Als je even doorzoekt, kan je er een vinden waar ook een oven in zit.

Rayburn helaas te duur, die zit rond de 1500 euro 2ehands. Ook te groot. Wel perfect. Kan je C.V. op aansluiten.

 

Volgende keer maak ik ff foto's van onze antieke Belgische hout/kolen kachel/oven/kookplaat.

 

Welke stijl hou je van? Wij zijn wel gecharmeerd van Art Deco t/m 70's.

 

Deze vond ik even snel, ter illustratie.

 

http://www.pulceo.com/petites-annonces/joue-sur-erdre/maison/cuisiniere-a-bois-ou-charbon-152

 

http://vernieuwd.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/curiosa-en-brocante/m617892289-aangeboden-antieke-emaille-houtkachel-kolenfornuis.html?c=c40de5ad629ab42516ec13768067e2e0&previousPage=lr

 

Zoek ook op kolen-fornuis, want daar kan je ook hout in stoken. Wat kleinere stukken, maar het kan. Hebben we afgelopen winter ook gedaan.

Die zijn goedkoper.

Kolen zijn ook nog te krijgen, wat je wil. Lekker heet, brand 's nachts door. CO-melder, geen probleem. Papierbriketten.

Heb m nu ff omgetoverd tot gasfornuis.

 

Je hebt wel een goeie schoorsteen toch?

Als het nieuw is voor je: experts laten checken.

Wij hebben zelf in de stenen schoorsteen een r.v.s. pijp gemaakt, met daaromheen vermiculite. Dat kost ook een paar honderd euro.

Brand of CO in je huis is niet leuk (understatement).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een jaar geleden hebben wij een houtkachel gekocht bij http://stokertje.nl/ (lokatie Epe) en is ons erg goed bevallen: enorm veel modellen in de showroom, goeie begeleiding in overige noodzakelijkheden voor de installatie (we hadden nl nog geen schoortsteen oid), zijn vooraf thuis komen kijken of het inderdaad mogelijk was om pijp door plafonds en dak heen te krijgen, en installatie uiteindelijk duurde maar een uur of 6.

 

Vooraf had ik al flink wat gegoogelt, maar in een showroom kijken is wel aan te raden. Ook het berekenen van de benodigde capaciteit is belangrijk, want je wil bv ook niet een kachel met teveel power (want je kan het beste stoken naar de capaciteit van de kachel, dus niet maar 1 houtblok doen in een grote kachel, dat werkt niet goed).

 

Volgens mij heb ik geen houtkachels gezien met 2 kookplaten, maar wel een mooie (vond ik) met eentje, een Jøtul F602, zie ook deze post.

 

Die Jøtul zou een te hoge capaciteit voor onze huiskamer hebben (en Mw.Prepper vond em ook minder mooi) dus wij hebben voor de Heta Scandia 6304 gekozen, met een achterkantaansluiting, zodat we er goed een pan bovenop kunnen zetten. Niet ideaal voor de emaille laag, maar heb er al aantal keer op gekookt en gaat best :)

 

heta_scandia_6304.jpg

 

Verschil in vermogen zie je o.a. op http://www.klaverdokkum.nl/haardenenkachels/top10_goedkoopste_houtkachels.php

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook een oude voordelig op Marktplaats scoren. Dat hij een beetje roestig is, is niet erg zolang het metaal nog maar gewoon heel/dik is. Je kunt met kachelpoets de kachel zo weer zwart maken.

Kijk dan wel goed of het binnenwerk nog goed is en het rooster er nog bij is.

 

Glaasje kapot is ook niet zo erg, bij de meeste kachelzaken verkopen ze die nog.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De frontierstove...

 

Stove-1-.jpg.7e0c0e676d9ef8a94afeb7a591e473a4.jpg

 

Zag hem laatst op countrystore.nl maar die hebben ze niet meer in hun assortiment, alleen nog onderdelen.

 

Maar je wilt vast een echte houtskachelstove hebben voor in de huiskamer...

 

104864071_1.jpg.10de127089efc8c6fba319491ded34ef.jpg

 

Kun je ook pizza's in bakken, kost wel 695 euro...

 

Houtkachelkeuze Showroom Magazijn:

Wolfshoek 1a

5511KH Knegsel (N-BR Regio Eindhoven)

Tel: 0623702129

 

En anders inderdaad op marktplaats kijken, staan er genoeg. Anders heb je nog speurders.nl, 2ehands.nl en eventueel ruilen.nl (soms staat er net iemand op die net iets wil wat jij toevallig hebt voor in ruil voor iets wat je heel graag wilt hebben)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Je kunt ook een oude voordelig op Marktplaats scoren. Dat hij een beetje roestig is, is niet erg zolang het metaal nog maar gewoon heel/dik is. Je kunt met kachelpoets de kachel zo weer zwart maken.

Kijk dan wel goed of het binnenwerk nog goed is en het rooster er nog bij is.

 

Glaasje kapot is ook niet zo erg, bij de meeste kachelzaken verkopen ze die nog.

 

Ouwe emaille kachels met beschadigingen kan je laten stralen. Dan hou je kaal staal over, lekker in de kachelpoets, als nieuw. Gebeurt vaak met Rayburns.

Link naar reactie
Delen op andere sites

k1.jpg.4641d4e5c9fabb05def533740d64fd41.jpg k.jpg.167ca821197c5e9baec2652efdd39519.jpg k2.jpg.4ab78ff9efa8141bfa760d1457324e52.jpg. Deze hoog redement speksteenkachel met moederhaard en twee kook deksels houd ons "huis" van 350 cub warm.

De kachel heeft een eigen cv systeem, een 3500 watt convector, en kan ook op het gewone cv systeem geschakeld worden. een aanrader.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik een budget van 500 euro toch wat aan de lage kant om een kwalitatief 'beter' product in huis te halen.

Ik zou rekenen op een dikke 1.000 a 1.200 euro om iets -nieuw dan, geen tweedehands- in huis te halen waar je nog jaren lang plezier en warmte van hebt.

Houtkachels vind je tegenwoordig in elke doe het zelf maar mij lijkt de kwaliteit maar pover! Dun plaatstaal, made in China, zal wel kromtrekken na een harde winter denk ik?

 

Zelf heb ik een Efel hout/kolenkachel in gietijzer, (Belgische makelij) weegt 190 kg. en heeft een capaciteit van 9-11 KWdie zeer goed voldoet als verwarming voor een doorsnee woning met twee slaapkamers, echt koken doe ik er niet op, ik houd wel eens een pan soep warm of laat er wel eens iets langzaam op sudderen, maar het zou perfect mogelijk zijn om eten op te bereiden.

Mij lijkt het dat je beter wat meer kan investeren in een degelijk produkt dat veel langer zal meegaan en waar je ook nog wisselstukken kan voor kopen als het eens mis loopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit topic doorgelezen en op alle links geklikt. Ze zijn allemaal even mooi zelfs voor de sier zou ik er één willen hebben maar allemaal hebben ze een schoorsteen nodig. Nu is mijn vraag: Kun je de schoorsteenpijp ook aansluiten op de afzuigpijp van de keuken? Want ik heb een moderne huurwoning en denk niet dat mijn woningbouwvereniging het goed vindt als ik een schoorsteen laat aanleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit topic doorgelezen en op alle links geklikt. Ze zijn allemaal even mooi zelfs voor de sier zou ik er één willen hebben maar allemaal hebben ze een schoorsteen nodig. Nu is mijn vraag: Kun je de schoorsteenpijp ook aansluiten op de afzuigpijp van de keuken? Want ik heb een moderne huurwoning en denk niet dat mijn woningbouwvereniging het goed vindt als ik een schoorsteen laat aanleggen.

 

Dat zou ik in geen geval doen!!!! Meestal zijn dampafvoeren maar zeer lichte constructies van plastic of licht metaal wat zeker zou doorbranden bij grote hitte van bv. een kachel. Je gaat ook rekenening moeten houden met de 'trek' van de schouw. Een schouwuitgang moet bij voorkeur boven het hoogste punt van je huis uitkomen en zo veel mogelijk vrijstaand zijn anders krijg je gegarandeerd terugslag van rook en roetdeeltjes.

Maar aansluiten op de keukenkap: NIET DOEN!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dit topic doorgelezen en op alle links geklikt. Ze zijn allemaal even mooi zelfs voor de sier zou ik er één willen hebben maar allemaal hebben ze een schoorsteen nodig. Nu is mijn vraag: Kun je de schoorsteenpijp ook aansluiten op de afzuigpijp van de keuken? Want ik heb een moderne huurwoning en denk niet dat mijn woningbouwvereniging het goed vindt als ik een schoorsteen laat aanleggen.

 

Ik heb laatst de Envirofit G3300 rocketstove besteld via dit forum en was verbaasd te lezen dat deze de binnenluchtkwaliteit verbeterd t.o.v de andere ouderwetse gebruikte 'fornuizen' op hout. Zie ook de productspecificatie in dit bestand: http://www.envirofit.org/files/EnvirofitProductOverview_Fall2012.pdf

LET OP: Ze gaan dan waarschijnlijk wel uit van een hutje op de hei die niet zo goed is geisoleerd als de Hollandse woningen. Maar je zou eens een mailtje kunnen sturen naar de leverancier om dit na te vragen.

 

Alternatief: een ouderwets petroleumstelletje, maar dan gebruiken met lampenolie, dit stinkt minder dan petroleum. Kun je ook op koken en geeft ook wel een klein beetje warmte af. Nog steeds wel zorgen voor verse toevoer van lucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

THE STOVE AMMO CAN

 

Ik heb op youtube een voorbeeld filmpje van een stove ammo can genomen en deze ongeveer nagebouwd. Ik heb bij de armydump een ammo can gekocht voor 15 euro en bij een doe het zelf winkel de benodigde spullen en materialen voor 100 euro. Het duurde één dag om de stove ammo can te maken. Hieronder het resultaat.

 

002.jpg.269637ca5be6badd9b97f052f6bdc960.jpg

 

007.jpg.9a684beac99034461e3fe8e804a46c27.jpg

 

Het voordeel van deze stove ammo can is dat hij in je Bug Out Bag past:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb dit topic doorgelezen en op alle links geklikt. Ze zijn allemaal even mooi zelfs voor de sier zou ik er één willen hebben maar allemaal hebben ze een schoorsteen nodig. Nu is mijn vraag: Kun je de schoorsteenpijp ook aansluiten op de afzuigpijp van de keuken? Want ik heb een moderne huurwoning en denk niet dat mijn woningbouwvereniging het goed vindt als ik een schoorsteen laat aanleggen.

 

 

Hahaha! :D

You serious? :confused:

 

Niet denigrerend bedoelt hoor. Je kan niet alles weten. Maar dit kan dus NIET.

 

http://www.stokertje.nl/

 

is al eerder genoemd. Bel die mensen, met die vraag. Zij zijn deskundig en vriendelijk.

 

 

Verhuizen of niks is de enige keuze. Sorry.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Ik heb laatst de Envirofit G3300 rocketstove besteld via dit forum en was verbaasd te lezen dat deze de binnenluchtkwaliteit verbeterd. Zie ook de productspecificatie in dit bestand: http://www.envirofit.org/files/EnvirofitProductOverview_Fall2012.pdf

LET OP: Ze gaan dan waarschijnlijk wel uit van een hutje op de hei die niet zo goed is geisoleerd als de Hollandse woningen. Maar je zou eens een mailtje kunnen sturen naar de leverancier om dit na te vragen.

 

Alternatief: een ouderwets petroleumstelletje, maar dan gebruiken met lampenolie, dit stinkt minder dan petroleum. Kun je ook op koken en geeft ook wel een klein beetje warmte af. Nog steeds wel zorgen voor verse toevoer van lucht...

 

 

Oe wow, das een hele chique. Mooi hoor. :o

 

Lucht verbeteren? Lijkt me heel sterk. Ben benieuwd naar het antwoord van de leverancier. :confused:

 

Ipv een petroleumstelletje kan je ook gelijk een Zibro nemen. Die geeft heel veel warmte, is beveiligd en je kan er op koken. Wel ventileren natuurlijk.

Lampenolie is goede tip. Zibro vloeistof is veel duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...