Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vogels bereiden, nav. het topic; Voedsel optie: Duiven.


Marc67NL

Aanbevolen berichten

Voedsel optie: Duiven.

 

Een methode om zonder plukken en/of schroeien elke vogel te bereiden.

Overigens werkt dit ook voor egels.

 

Verwijder de kop en de poten. (Niet nodig bij een egel).

Wikkel het dier in een laag klei van zo'n 2-3 Cm.

Leg hem in het vuur.

Na ongeveer 2 uur bakken breek je de kleilaag weg.

De veren, stekels in het geval van een egel, blijven in de klei steken.

De ingewanden zijn nagenoeg verschrompeld, en van geen betekenis.

 

 

Bron;

 

Overleven in de natuur.

Brian Hildrith.

Uitgeverij Kosmos.

ISBN 90 215 1555 5.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ben er wel nieuwsgierig naar.

Ging vroeger met mijn opa jagen en hebben veel, heel veel wild gegeten.

Fazant, haas, konijn, eend, zwijn (ja zelfs die) het was allemaal heerlijk.

Alleen zwaan niet, dat krijg je op het bord als opa wat ouder werd en het allemaal niet meer zo goed begreep.

Hoe dan ook, goeie post.

Nu nog iemand vinden die kan vertellen hoe egels smaken ;)

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een recept voor je gevonden.

 

Wilde zwarte zwaan met honing.

 

Ingrediënten: wilde zwaan, 5 el. honing, 3 el. citroensap, 1½ dl. witte wijn, 1 ui, 2 tl. tijm, 1 tl. rozemarijn, 150 gr. boter of margarine, zout en peper.

 

Of het te eten is weet ik niet.

 

Nog 1

 

http://www.coquinaria.nl/recepten/07.3histrecept.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe zit het met egels, ook goed eetbaar?

Duif is best smakelijk is mijn ervaring.

 

Greener

 

Ik heb zelf nog nooit een egel gegeten en zou het ook niet zomaar kunnen doen ( iets met schattige kraaloogjes en een lief nat neusje:rolleyes: ), maar wat ik gelezen heb kun je ze het bete bereiden door ze in klei te bakken. Op die manier blijven de stekels in de klei hangen als het gaar is. Schijnt trouwens ook wel zo te zijn dat het bakken van een egel niet zo loont aangezien er weinig vlees aan zit en veel botjes.

Wat betreft vogels, vroeger at men spreeuwen en lijsters. Die schijnen erg lekker te zijn. Meeuwen moet je dan weer van afblijven. Het schijnt dat zelfs schipbreukelingen die het geprobeerd hebben liever stierven van de honger dan dat ze meeuw aten! Hieronder een link naar een leuke site over eetbaar wild en gevogelte:

http://t-over-leven.dansfans.be/index.php/lijster-merel-spreeuw

Link naar reactie
Delen op andere sites

Greener, volgens mij is dit de 2e keer dat je meld dat zwanen niet lekker zijn. Kun je dat wat beter beschrijven, er zwemmen er hier nogal wat rond in de buurt, dus die stonden wel op mijn lijstje ;)

 

Dan begrijp je dus wel hoe smerig ik het vond :D

Smaak: Taai vlees met een vleugje modder. Een beetje het idee van neem een hap aarde aan de kant van het water waar de planten een paar jaar daarvoor al zijn afgestorven. Dat het taai was is sowieso al vreemd, opa stoofde alles tot het uit elkaar viel...

En John, bedankt voor het recept, je zal het vast niet erg vinden dat ik hem niet opsla;)

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Egels worden in klei gebakken ook omdat ze zoveel vloien hebben,romas eten ze graag.Ik zou geen vogel eten zonder cloaqua en ingewanden weg te halen,het is niet zo moeilijk.Schijn in een gebaren van onder de borstbeen tot de cloaqua, deze niet snijden.De snee moet door de huid en vet ,niet dieper.Met een hand duw je de huid en vet uit elkaar ,met de andere hand pak je in een keer ,longen ,lever en darmen ,je moet een ronde draiende beweging maken,als last snij je de onder kant los,spoel met flink wat water.Om te plukken begin aan de nek kant en trek met ferme harde korte ruk.De veren laten beter los als je steeds wat kokende water er op giet.Het laaste dons en veertjes brand je weg op een open vlam,gas fornuis zonder de ring erop bvb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Egels worden in klei gebakken ook omdat ze zoveel vloien hebben,romas eten ze graag

 

Dat wist ik niet. Ze zullen ongetwijfeld heerlijke recepten hebben.

 

Schijn in een gebaren van onder de borstbeen tot de cloaqua, deze niet snijden.De snee moet door de huid en vet ,niet dieper.Met een hand duw je de huid en vet uit elkaar ,met de andere hand pak je in een keer ,longen ,lever en darmen ,je moet een ronde draiende beweging maken.

 

:) Met jouw zal ik nooit geen ruzie maken. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Op een of andere manier ben ik gek op dieren (als levend wezen), maar op duiven niet zo erg. Dat zal dan een van de eersten worden die eraan moet geloven.

In de klei of plukken. Wel ingewanden eruit idd.

Stadsduiven, lekker vet van de resten hamburger en patat.

Alle mogelijke bereidingswijzen, net als kip.

Als je kan koken heb je niet zoveel camouflage kruiden nodig.

Iets lekker of vies vinden is door een cultuur ingegeven. Als je je daar overheen kan zetten, kan je heel veel lekker vinden. Gewoon de juiste bereidingswijze leren.

 

Google, kan je zeemeeuwen eten?:

 

Jazeker!

er is zelfs een plaatsje in Engeland (Totnes) waar ze diverse recepten hebben voor het bereiden van meeuw.

Denk aan meeuwtaart, meeuwsoufflé, meeuw met gember enz.

Echter het grootste geddelte van een meeuw bestaat uit veren.

Dus heb je wel een aantal vogels nodig voor een lekker taartje.

Dishes

Totnes has a secret legacy of sea bird dishes. Over the centuries, this secluded area of South Devon has come up with a number of ways of cooking the herring gull (Larus argentatus). Despite the unfashionable idea of eatingseagullss, the thrill of eating one of the many superb delicacies on offer still tempts the seabird connoisseur. Traditional dishes such as gull pie, marinated gull and mint, smoked gull souffle and roast gull have been extended by inventive offerings such as chillied gull with ginger, gull veronique and gull mousse through to the offbeat "lashings of larus". However, despite its bulky size, the gull is largely composed of feathers. One gull doesn’t go very far. It is not a chicken - or a turkey. Serious gull cuisine needs considerable numbers of birds with which to prepare the dish.

Bronnen:

totnes-bsac.co.uk/misc/gulls.html

 

 

Duiven zijn haut cuisine:

 

http://www.specialbite.com/restaurants/oosterbeek/fong-chen

 

Bon appetit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Egels worden in klei gebakken ook omdat ze zoveel vloien hebben,romas eten ze graag.Ik zou geen vogel eten zonder cloaqua en ingewanden weg te halen,het is niet zo moeilijk.Schijn in een gebaren van onder de borstbeen tot de cloaqua, deze niet snijden.De snee moet door de huid en vet ,niet dieper.Met een hand duw je de huid en vet uit elkaar ,met de andere hand pak je in een keer ,longen ,lever en darmen ,je moet een ronde draiende beweging maken,als last snij je de onder kant los,spoel met flink wat water.Om te plukken begin aan de nek kant en trek met ferme harde korte ruk.De veren laten beter los als je steeds wat kokende water er op giet.Het laaste dons en veertjes brand je weg op een open vlam,gas fornuis zonder de ring erop bvb.

 

Goed verhaal, met een korte aanvulling. Het dopen van de vogels in heet water, werkt erg goed, echter wanneer je dit met watervogels doet, bereik je het tegenovergestelde. De veren gaan bij deze dieren juist vaster zitten!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De snelle manier om duiven te slachten: duim en wijsvinger achter het borstbeen, hou met je andere hand de kop vast, trek het borstbeen door de huid heen, dan heb je in 1x de filet te pakken (80% van het vlees wat aan de duif zit), verder is nog eetbaar: hart, nieren, lever, en het orgaan waar steentjes in terechtkomen, en eten tijdelijk opgeslagen wordt (weet de Nl naam niet). Duurt minder dan 1 minuut om te slachten, 1 minuut wassen, en koken/barbequeen maar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en eten tijdelijk opgeslagen wordt (weet de Nl naam niet).

 

De krop.

En dank voor je info.

 

Nog een interessant filmpje over het eten en bereiden van duif.

 

Hoe een duif te bereiden op een blikje.

 

 

Binnenkort in het NOS Journaal;

 

"Onverklaarbare afname van de duiven populatie in heel Nederland. De regering maakt zich zorgen."

Link naar reactie
Delen op andere sites

De krop.

En dank voor je info.

 

Nog een interessant filmpje over het eten en bereiden van duif.

 

Hoe een duif te bereiden op een blikje.

 

 

Binnenkort in het NOS Journaal;

 

"Onverklaarbare afname van de duiven populatie in heel Nederland. De regering maakt zich zorgen."

 

 

Bosduiven zijn lekker. Ik eet er wel enkel de borst van, de rest is niet echt de moeite. Het is wel heeeeel erg mager vlees dus voor een lange termijn zou ik wel nog iets anders schieten/vangen. Aan stadsduiven zou ik persoonlijk niet snel beginnen :) Een bosduif kan je makkelijk met een loodjesgeweer schieten, maar ben nu al een paar maanden met de katapult aan het oefenen. Dat zal ik dus binnekort ( als ik heeeeel goed schiet) ook eens proberen. :)

 

Zeker eens proberen, maar eerst heel goed oefenen met het wapen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slinger is ook zeer effectief.

Makkelijker te maken, een stukje touw is genoeg.

Een simpele slinger van touw.

En zelfs als je dat niet hebt;

Een slinger uit braamstruik vezels.

Waarbij je gelijk een uitleg krijgt over touw maken van planten vezels.

 

Meer over slingers op slinging.org

 

1 Nadeel, het vergt oefening.

En dat het liefst uit de buurt van mensen, en vooral auto ruiten. (ahum) :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan begrijp je dus wel hoe smerig ik het vond :D

Smaak: Taai vlees met een vleugje modder. Een beetje het idee van neem een hap aarde aan de kant van het water waar de planten een paar jaar daarvoor al zijn afgestorven. Dat het taai was is sowieso al vreemd, opa stoofde alles tot het uit elkaar viel...

En John, bedankt voor het recept, je zal het vast niet erg vinden dat ik hem niet opsla;)

 

Greener

 

mij is ooit is verteld dat je zwaan met karper kan vergelijken.. dus dat klopt dan wel als ik dit zo lees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een slinger is ook zeer effectief.

Makkelijker te maken, een stukje touw is genoeg.

Een simpele slinger van touw.

En zelfs als je dat niet hebt;

Een slinger uit braamstruik vezels.

Waarbij je gelijk een uitleg krijgt over touw maken van planten vezels.

 

Meer over slingers op slinging.org

 

1 Nadeel, het vergt oefening.

En dat het liefst uit de buurt van mensen, en vooral auto ruiten. (ahum) :rolleyes:

 

Ja heb thuis al is zo'n paracord slinger gemaakt (zoek maar eens op youtube). Doet het goed, maar idd het oefenen gaat zeer langzaam. Een katapult is veel makkelijker te leren en kan je ook eenvoudig van een oude fietsband en een stuk hout maken. Ik kan nu toch al een kleine plastieken voetbal voor me uit gooien en in de lucht raken, ben er nu 2 maand mee bezig. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mij is ooit is verteld dat je zwaan met karper kan vergelijken.. dus dat klopt dan wel als ik dit zo lees.

 

haha grappig na de omschrijving van Greener moest ik dus meteen aan karper denken, maar die vergelijking is er dus echt blijkbaar? Bij karpers kan je de grondsmaak verminderen door ze een paar uur in water met azijn te leggen, misschien werkt dat ook zo bij zwanen.. anders werken met citroen in het gerecht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb thuis al is zo'n paracord slinger gemaakt (zoek maar eens op youtube). Doet het goed, maar idd het oefenen gaat zeer langzaam. Een katapult is veel makkelijker te leren en kan je ook eenvoudig van een oude fietsband en een stuk hout maken. Ik kan nu toch al een kleine plastieken voetbal voor me uit gooien en in de lucht raken, ben er nu 2 maand mee bezig. :)

 

Netjes!

 

mij is ooit is verteld dat je zwaan met karper kan vergelijken.. dus dat klopt dan wel als ik dit zo lees.

 

Naar wat ik ervan weet, is de karper een delicatesse in enkele (ook voormalige) Oost Europese landen.

 

Maar @Piroska, weet jij daar meer van?

Als zijnde al bijna een expert in die contreien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...