Pagina 2 van de 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 78
    Dick Berts
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Harmen Stap Bekijk Berichten
    Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee? Sorry voor al mijn moeilijke vragen!
    Hoi Harmen,

Helaas ken ik het antwoord op je vraag niet. Ik heb ook geen zeilboot, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar het antwoord. Degene die met een goed antwoord komt, wil ik bij voorbaat alvast bedanken. Waarom ik dit bericht stuur? Omdat ik hoop dat je sorry in het vervolg weglaat als je goeie en interessante vragen stelt op dit forum, waar anderen ook nog iets aan hebben.

In overleg met hogere entiteiten
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dick Berts Bekijk Berichten
    Hoi Harmen,

Helaas ken ik het antwoord op je vraag niet. Ik heb ook geen zeilboot, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar het antwoord. Degene die met een goed antwoord komt, wil ik bij voorbaat alvast bedanken. Waarom ik dit bericht stuur? Omdat ik hoop dat je sorry in het vervolg weglaat als je goeie en interessante vragen stelt op dit forum, waar anderen ook nog iets aan hebben.
    Snelheid van flink zeewaardig zeiljacht is, afhankelijk van wind, koers, zeiloppervlak....maar ga maar uit van tien knopen, dat is bijna twintig kilometer (per uur). Hardere wind, dan sneller, weinig wind, stuk langzamer. Storm is weer een probleem natuurlijk. Even een voorbeeld uit de praktijk: van Vlieland naar noorden van Denemarken kost twee dagen aan ťťn stuk doorzeilen. Met optimale wind, wel hadden we golven tegen. Tweemaster, dus genoeg zeil. Het zou sneller moeten kunnen.
    keyserpreppersuze@gmail.com

Last (wo)man standing
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Vraag ff aan Charlie, die heeft grote zeilvaart, dus die zal er wel een antwoord op hebben......
    Laatst gewijzigd door Amazing Dree; 25-11-12 om 18:08.

der_obergefreiter
    Guest
    Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee? Sorry voor al mijn moeilijke vragen!
    Denk daar nu zelf eens over na , waar is snelheid van een zeilboot van afhankelijk ?

Dick Berts
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keyser Suze Bekijk Berichten
    Snelheid van flink zeewaardig zeiljacht is, afhankelijk van wind, koers, zeiloppervlak....maar ga maar uit van tien knopen, dat is bijna twintig kilometer (per uur). Hardere wind, dan sneller, weinig wind, stuk langzamer. Storm is weer een probleem natuurlijk. Even een voorbeeld uit de praktijk: van Vlieland naar noorden van Denemarken kost twee dagen aan ťťn stuk doorzeilen. Met optimale wind, wel hadden we golven tegen. Tweemaster, dus genoeg zeil. Het zou sneller moeten kunnen.
    KS verdient het om helemaal groen te zien, maar helaas: "Je hebt de afgelopen 24 uur te veel repuratie gegeven. Probeer het later opnieuw." Repuratie het staat er echt. Ik heb niet het gevoel dat ik KS repureren moet...

Elementary prepper
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hoi Harmen,

Een goede keuze om het water op te gaan. Als je wilt overleven moet je een plaats hebben waar men niet snel bij je kan komen.
    Ik wil je het volgende aanraden: een zeilboot die zonder tussenkomst van sluizen of bruggen (om de redenen hier eerder vernoemd).
    Wat de boot betreft: Ik heb zelf een schip met een volle kiel vanwege de ruimte die me dit binnen geeft. Tijdens langere oversteken met goede wind geeft deze me een snelheid van 5 ŗ 6 knopen.
    Een goede vriend van me heeft een wat sneller schip (een trintella 4) en die haalt 7 knopen. Als ik op de motor vaar (60pk) verbruik ik ongeveer 5 liter per uur. Als ik de motor gebruik om stroom (elektriciteit) te draaien verbruik ik ongeveer 1,5 liter per uur.

Dat waren de positieve dingen. nu iets om te overdenken.
    De zee/water is geen veilige plaats om te zijn als je niet weet wat je doet. lees: als je onvoorbereid het water op gaat is een SHTF je minste probleem.
    Kies alsjeblieft een andere methode om te overleven als je geen goed materiaal hebt, of niet weet hoe je hiermee moet omgaan.

Survivor
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Als je niet kan zeilen heb je op zee helemaal niets te zoeken. De bootjes die je hebt uitgezocht zijn leuk voor de binnenwateren en het ijsselmeer.
    Als je ervoor kiest om een shtf in Nederland uit te zitten op een zeilboot zou ik een stalen platbodem nemen (schouw bv)

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Als het geen super catamaran is, reken dan zo'n 5 knoop gemiddeld per uur op de motor tov het water. Eťn knoop is 1,852 km/h. Op zeil is het sterk van de windrichting en -kracht afhankelijk. Voor het gemak heb ik de stroom even buiten beschouwing geladen, De snelheid over de grond is je snelheid door het water +/- (stroom mee of tegen) de snelheid van het water. Als de stroom dwars op staat drijf je opzij. Als dat de eb/vloedstroom is, gaat -ie na 6,5 uur weer de andere kant op.

Als je de zee op wilt, lees dan een boek over kust navigatie (of beter: volg een cursus)

gerbewoner
    Guest
    Zeker met een zeilboot ben je enorm afhankelijk van de wind voor wat betreft de snelheid. De zeven knopen die ik hier voorbij zag komen zitten denk ik aan de bovenkant van wat je normaal zult redden met een bootje van 7 meter. De boten die je laat zien zijn wat ouder dus zullen de zeilen ook wel uitgezeild zijn. Die zijn dus minder goed te trimmen en dat heeft een negatief effect op je snelheid. De snelheid is niet alles met een zeilboot. Ook de koers die je vaart ten opzichte van de wind is bepalend voor het aantal kilometers wat je per dag kunt afleggen. Als je naar een plek wilt waar de wind vandaan komt zul je moeten laveren en dan verdubbelt de afstand die je af moet leggen als je pech hebt. Gaat het je voor de wind dan kun je in een rechte lijn varen en hoewel de snelheid dan wat lager zal liggen ben je toch vele malen sneller op bestemming. Ga je op zee, of op bijvoorbeeld de Westerschelde varen dan moet je ook nog rekening houden met de stroom. Als je het tij tegen hebt dan lig je soms uren tegen dezelfde ton te kijken. Effectief kom je dan misschien maar een kilometer per uur vooruit. Gelukkig keert het tijd ook op bekende tijden en als je het tij mee hebt, dan mag je de stroomsnelheid optellen bij de snelheid die je vaart. Vaar je met je schip dus 6 knopen en heb je 4 knopen stroom mee dan loop je dus 10 knopen over de grond.

Met de zeilboot geldt dus eigenlijk een beetje dat het maximum aantal kilometers wat je op een dag hebt afgelegd, was voor die dag het maximum en de volgende dag begin je weer opnieuw met het bepalen van het maximum. Er zijn te veel variabelen dus zul je iedere avond weer moeten bepalen wat een haalbaar doel is. Dat leer je wel snel hoor, maar het scheelt als je een cursus doet.

Met een motorboot ligt het wat eenvoudiger. Het gas erop en voor je het weet druk je je snor. Voor de scheepjes die je laat zien moet je denk ik maximaal rekenen op een knoop of vijf in het uur zonder stroom. Wat ze dan verbruiken is geheel afhankelijk van de motor die je er in hebt liggen maar ik durf me te wagen aan een schatting van anderhalf tot twee liter diesel in het uur. Het zijn waterveplaatsende boten. Je duwt dus het water voor je uit in plaats van dat je eroverheen glijdt. Dat kost energie. Ik heb nu een open motorbootje van 5 meter en met een 6 pk motor gebruikt die 1 liter euro loodvrij per uur. Ik vaar dan ongeveer 9 kilometer per uur. Ik kan doorgaan tot 14 kilometer per uur maar dan ga je zo hard duwen dat je onevenredig veel brandstof gaat gebruiken, dat is niet meer interessant.

Ik zou je de tip willen meegeven om iemand mee te nemen die echt verstand heeft van boten. Dan bedoel ik niet iemand die twee keer tegen de kiel schopt en wat rommelt met de accukabels, maar iemand die met zijn hoofd in alle hoekjes en gaatjes duikt om te zien of er roest zit of wat dan ook. Op de jachthaven lag een stalen werkschip dat er op het oog best aardig uit zag. Hij moest wel een lik verf gebruiken en toen ze hem op de kant hadden en met een punthamertjes wat roest wilden bikken sloegen ze flinke gaten in de romp. Daar zag je op het eerste gezicht dus niks van. Het zou jammer zijn als je je zuurverdiende geld uitgeeft aan een bootje wat achteraf een wrak blijkt te zijn al weet ik uit ervaring dat het lastig zal zijn voor € 2000 een boot te kopen die als door een ringetje te halen is.

Mankinds only hope
    Ingeschreven
    Apr 2012
    Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee?
    Beste Harmen....

Je wilt dus naar zee? Jongen toch!

Ik heb zojuist een paar van je bootjes bekeken, die je op het oog hebt... vergeet allereerst die motorbootjes maar. Dat wat daar staat, daar kun je Engeland mee bereiken, als het weer meezit en je geluk hebt. Maar echt, dat zijn geen bootjes voor op zee. Het eerste voordeel van een zeilboot boven een motorboot is dat het slingeren van een zeilboot voor een deel bedempt wordt door de winddruk in de zeilen. Een motorbootje is als een kurk en volgt elke kabbeling in het water. Bij slecht weer, slinger je de nieren uit je lijf. De bootjes die jij toont, slaan vol of om, of allebei. Bij een windkracht 7 zul je meer onder dan boven water zitten. En dan moet je niet zeeziek worden, want dan heb je pas echt een probleem.

Ook de zeilbootjes die je toont zijn niet zeewaardig. Het kan allemaal wel, ik bedoel, er zijn ook mensen die in een bierton of vrachtwagen de Atlantic oversteken. Maarja, die zijn dan ook gek...
    Een zeewaardig jacht heeft bijvoorbeeld geen ramen in rubbers, want die kunnen door een overkomend zeetje eruit slaan. Er moeten stevige luiken op zitten. Van die triplex kajuitdeurtjes houden ook geen zeeŽn buiten. En van dat ouwe spul, ik weet niet hoor. Je weet nooit tot hoe ver je de boel nog kunt belasten. Menig zeezeiler, met kennis van zaken, hebben op zee een mast verloren, omdat het staaldraadwant afbrak na de zoveelste ruk door een windvlaag. Hoe ouder het materiaal, hoe meer kans op moeiheid die van buitenaf niet ziet.

Maar natuurlijk moet je voor een zeilboot kiezen. De wind is tenslotte gratis. Niet altijd voorhanden, maar wel gratis. Elk zeiljacht heeft een motor. Dus bij windstilte kun je altijd nog een eindje moteren om uit een vaargeul te komen of om verdagen op het strand of op een pier te voorkomen. Ik zou je zeker aanraden te leren zeilen. Dat is gewoon leuk en altijd handig. Maar denk nu niet dat indien je je bootje het Snekermeer over kunt pielen, dat je het lekt boven hebt. Zeilen op stromend water met echte zeegang is toch iets anders en dan hebben we het nog niet over navigeren gehad.

Bij SHTF situatie kun je niet vertrouwen op een gps. Dus je moet navigeren zoals men dat vroeger deed, op zeekaarten, met gegist bestek, met kustverkenning aan de hand van de Nautical Almanacs, met kruispeilingen, aanloden van dieptelijnen.
    Dus naast leren zeilen, moet je ook leren navigeren (Klein Vaarbewijs bijvoorbeeld). Daarnaast moet je een partner hebben die hetzelfde kan (en wil). Want hoe goed je ook onderlegt bent, hoe goed ook getraind en geoefend, indien je partner zeeziek wordt of bang, dan is de onderneming al bijna gedoemd te mislukken. Ik zou zeggen, huur eerst eens een boot met schipper en vaar een stukje over de Noordzee.

Wat de acceradius betreft, voor een motorboot hangt alles af van scheepsvorm, de motor en de snelheid waarmee je vaart. Ga uit van gemiddeld 5 liter per uur. Deel dat op de inhoud van je tank en je weet hoelang je motor kan draaien. Maar dat zegt nog niks over het aantal mijlen dat je af kunt leggen (wind en stroom). Maar het zal wel lullig voelen als je wilt uitwijken naar bijv. de Shetland Eilanden en je komt net 3 liter te kort. Daarom: zeilen.
    Met een zeilboot of jacht zou ik me ook niet rijk rekenen. Ik zou en gemiddelde pakken van 5 knoop. Dat maakt 120 mijl per etmaal = ongeveer 220 kilometer.

Ook dit is nog een optie: een motorsailer. Maarja, dat is dan weer een beetje boven het budget...

Ter overweging: Mijn vader zei vroeger altijd tegen me: Charlie, als jij gaat varen, breek ik je beide benen!
    Had hij het maar gedaan.....
    We could have saved ourselves.
    But we didn't.
    Amazin'.... what state of mind were we in?

Pete Postlethwaite, The age of stupid.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten