Ga naar inhoud
GENEGEERD

Motorboot of zeilboot?


Harmen Stap

Aanbevolen berichten

Ik ben van plan een boot te kopen, maar ik twijfel tussen een motorboot of zeilboot. Ik heb weinig geld, dus ik wil een tweedehands boot. De boot moet ongeveer 5 tot 9 meter lang zijn. Nu wil ik graag weten hoe snel een motorboot of een zeilboot gaat, maar ik wil ook graag weten hoe veel liter brandstof een motorboot per kilometer gebruikt. Ik weet dat dit moeilijk is om in te schatten, maar ik wil gewoon een gemiddelde.

 

Bij zeilboten ben ik ongeveer op zoek naar zo iets:

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1099963/Marcon-Tomahawk-25-1975.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1098086/Defender-27-1979.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1093831/Friendship-22-1980.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1071715/Tornado-770-1979.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/1028973/Sneekermeer-800-1970.html

http://www.botentekoop.nl/zeiljachten/937019/Aeolus--1.html

 

En bij motorboten ongeveer zo iets:

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1098005/tukkervlet-75-1970.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1098739/Waterland-500-1976.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1096327/Kilkruiser-530-1980.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1092778/stalen-kruiser-1970.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1055408/Stalen-kruisertje-1975.html

http://www.botentekoop.nl/motorkruisers/1091785/Avon-onbekend-1999.html

 

Dus als iemand de (gemiddelde) snelheden weet te schatten en het gemiddelde brandstof verbruik ben ik weer helemaal blij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Snelheden hangen af van stroming en wind.

 

Brandstofverbruik zijn tabellen over te vinden op internet, per motor. Daar rekenen ze in liters per uur per zoveel omwentelingen per minuut.

 

Met die kennis kun je dan ongeveer een grove schatting maken van verbruik, bijvoorbeeld: bij 15 kilometer per uur staat het gas half open en stook ik ongeveer een liter per uur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Harmen,

 

een paar overwegingen:

 

Een zeilboot heeft natuurlijk als grote voordeel dat (als je kan zeilen) er geen diesel nodig is. Het nadeel is wel dat je de mast moet strijken als je onder een brug door wilt (die zullen niet draaien na shtf). Sluizen draaien ook niet, dus ga uit van een beperkt vaargebied. Wees dus zeker dat je de mast zonder hijskraan plat kan leggen. Ook als je je boot in een rietveld wilt verbergen oid is het handig dat de mast omlaag kan :D

 

Ik heb niet alle boten van je keuze bekeken, maar ik kreeg de indruk dat je voor een dieselmotor gaat, en dat vind ik heel verstandig. Vanwege de lage ontbrandingstemperatuur (oid) van benzine wil je dat helemaal niet aan boord hebben.

 

Je wilt vooral weten hoeveel brandstof die boten gebruiken, en ik heb eerlijk gezegd geen idee. Het zal in de liters per uur zijn bij normaal gebruik. Het brandstofverbruik is afhankelijk van hoe hard je vaart, en dat gaat exponentieel, en in de stationair kom je niet echt vooruit, dus halfgas varen ongeveer als je diesel wilt sparen.

 

Tot slot: als je een boot koopt krijg je in één klap twee hobbies: varen, want je moet wel oefenen en er lol in hebben, en onderhoud. Als je een (stalen) boot niet bijhoud rot -ie onder je weg. Ik zag dat je er ook gestripte casco's bij had staan. Daar moet je van binnen natuurlijk wel een bed, fornuis, wasbak, kastjes en dergelijke in maken, wil je er een beetje aangenaam op kunnen verblijven.

 

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

Dreutel

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Koop een boot, werk je dood.

 

Dat is de uitdrukking en daar zit wel wat in. Onderhoud. Ligplaats. Beide genoemd.

Maar wel leuk hoor een boot. Kijk maar op het water, daar laat niemand zich door tegenhouden.

 

Beetje onmogelijke vraag die je stelt. Veel factoren.

Romp-vorm. Tegenwind. Motor. Vaarstijl.

 

Relatief minste verbruik natuurlijk, een zeilboot, want dan kan je af en toe op windenergie varen.

Wel meer onderhoud.

Wel beter als er nergens meer brandstof is.

 

Leer maar zeilen, dus :)

Tips over zeilboten hierboven van @Dreutel (sorry, kudo's geven gaat niet zo makkelijk tegenwoordig ;), dan maar een plus).

 

Gewoon kopen waar je je lekker in voelt. Doe ervaring op. Bevalt het, hou m dan. Krijg je inzichten, pas die dan toe.

:D lijkt wel een levensles :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst de ervaring, zeilen vraagt wat meer kennis en ervaring dan op de motor varen.

Het vaargebied. de door jouw uitgezochte zeilbootjes hebben allemaal een vaste kiel, dus een diepgang van een meter of meer. De kruisertjes hebben een diepgang van ca 40-50cm.

op binnenwateren kun je met de kruisertjes nog wel uit de voeten, maar op bijvoorbeeld de kop van de ketel, met een noordwester windkracht 7 zijn ze al niet meer geschikt. (een en ander natuurlijk afhankelijk van ervaring, moed, en inzicht)

Dan de ruimte. een kruisertje geeft veel meer binnenruimte. Daar zijn ze ook op gebouwd, het zijn drijvende caravans.

 

Kortom een boot is, na shtf alleen leuk als je een uitgebreid vaargebied hebt wat niet afgesloten is door sluizen, en niet afhankelijk is van waterstandbeheer.

Dan kom je al snel op, ofwel de grote rivieren, ofwel de friese meren, het ijsselmeer of de waddenzee en de kustwateren.

Voor het ijsselmeer en de kustwateren zou ik voor een (zeil)boot gaan met vaste kiel. Liefst een kimkieler, want die kun je laten droogvallen op het wad.

Zorg wel voor extra zeilen!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

de wortel van de waterlijn lengte in voeten maal anderhalf is de romp snelheid, bij een zeiljacht maal twee en half alhankelijk enkel of meer romps boot, de romp vorm onder water is de gever weerstand benodigde aantal pk voor de rompsnelheid, de romp snelheid kost weinig vermogen bij gunstig weer een 10 pk of 40 pk is rond 1 of 3 ltr per uur 1 vierkante meter zeil geef een half pk een goed zeil dus, dus zie maar wat je ermee doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reactie's! Mijn voorkeur ligt op dit moment bij een zeilboot. Ik ben van plan voor dat ik de zeilboot koop eerst wat ervaring op te doen, door middel van bijvoorbeeld zeil lessen. Ook ben ik me ervan bewust dat de bootjes die ik liet zien nog het enige onderhoud vereisen, maar dat maakt het juist leuker! Een uitdaging! Bovendien heb ik liever niet dat er allemaal meubilair in zit, want ik wil hem liever 'oppreppen'. Ik koop liever een 'lege' boot dan dat ik een kastje er uit moet gaan slopen om ruimte te maken voor mijn water- en voedselvoorraad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee? Sorry voor al mijn moeilijke vragen!

 

Hoi Harmen,

 

Helaas ken ik het antwoord op je vraag niet. Ik heb ook geen zeilboot, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar het antwoord. Degene die met een goed antwoord komt, wil ik bij voorbaat alvast bedanken. Waarom ik dit bericht stuur? Omdat ik hoop dat je sorry in het vervolg weglaat als je goeie en interessante vragen stelt op dit forum, waar anderen ook nog iets aan hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Harmen,

 

Helaas ken ik het antwoord op je vraag niet. Ik heb ook geen zeilboot, maar ik ben wel heel nieuwsgierig naar het antwoord. Degene die met een goed antwoord komt, wil ik bij voorbaat alvast bedanken. Waarom ik dit bericht stuur? Omdat ik hoop dat je sorry in het vervolg weglaat als je goeie en interessante vragen stelt op dit forum, waar anderen ook nog iets aan hebben.

 

Snelheid van flink zeewaardig zeiljacht is, afhankelijk van wind, koers, zeiloppervlak....maar ga maar uit van tien knopen, dat is bijna twintig kilometer (per uur). Hardere wind, dan sneller, weinig wind, stuk langzamer. Storm is weer een probleem natuurlijk. Even een voorbeeld uit de praktijk: van Vlieland naar noorden van Denemarken kost twee dagen aan één stuk doorzeilen. Met optimale wind, wel hadden we golven tegen. Tweemaster, dus genoeg zeil. Het zou sneller moeten kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee? Sorry voor al mijn moeilijke vragen!

 

Denk daar nu zelf eens over na , waar is snelheid van een zeilboot van afhankelijk ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts
Snelheid van flink zeewaardig zeiljacht is, afhankelijk van wind, koers, zeiloppervlak....maar ga maar uit van tien knopen, dat is bijna twintig kilometer (per uur). Hardere wind, dan sneller, weinig wind, stuk langzamer. Storm is weer een probleem natuurlijk. Even een voorbeeld uit de praktijk: van Vlieland naar noorden van Denemarken kost twee dagen aan één stuk doorzeilen. Met optimale wind, wel hadden we golven tegen. Tweemaster, dus genoeg zeil. Het zou sneller moeten kunnen.

 

KS verdient het om helemaal groen te zien, maar helaas: "Je hebt de afgelopen 24 uur te veel repuratie gegeven. Probeer het later opnieuw." Repuratie het staat er echt. Ik heb niet het gevoel dat ik KS repureren moet...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Harmen,

 

 

Een goede keuze om het water op te gaan. Als je wilt overleven moet je een plaats hebben waar men niet snel bij je kan komen.

Ik wil je het volgende aanraden: een zeilboot die zonder tussenkomst van sluizen of bruggen (om de redenen hier eerder vernoemd).

Wat de boot betreft: Ik heb zelf een schip met een volle kiel vanwege de ruimte die me dit binnen geeft. Tijdens langere oversteken met goede wind geeft deze me een snelheid van 5 à 6 knopen.

Een goede vriend van me heeft een wat sneller schip (een trintella 4) en die haalt 7 knopen. Als ik op de motor vaar (60pk) verbruik ik ongeveer 5 liter per uur. Als ik de motor gebruik om stroom (elektriciteit) te draaien verbruik ik ongeveer 1,5 liter per uur.

 

Dat waren de positieve dingen. nu iets om te overdenken.

De zee/water is geen veilige plaats om te zijn als je niet weet wat je doet. lees: als je onvoorbereid het water op gaat is een SHTF je minste probleem.

Kies alsjeblieft een andere methode om te overleven als je geen goed materiaal hebt, of niet weet hoe je hiermee moet omgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het geen super catamaran is, reken dan zo'n 5 knoop gemiddeld per uur op de motor tov het water. Eén knoop is 1,852 km/h. Op zeil is het sterk van de windrichting en -kracht afhankelijk. Voor het gemak heb ik de stroom even buiten beschouwing geladen, De snelheid over de grond is je snelheid door het water +/- (stroom mee of tegen) de snelheid van het water. Als de stroom dwars op staat drijf je opzij. Als dat de eb/vloedstroom is, gaat -ie na 6,5 uur weer de andere kant op.

 

Als je de zee op wilt, lees dan een boek over kust navigatie (of beter: volg een cursus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Zeker met een zeilboot ben je enorm afhankelijk van de wind voor wat betreft de snelheid. De zeven knopen die ik hier voorbij zag komen zitten denk ik aan de bovenkant van wat je normaal zult redden met een bootje van 7 meter. De boten die je laat zien zijn wat ouder dus zullen de zeilen ook wel uitgezeild zijn. Die zijn dus minder goed te trimmen en dat heeft een negatief effect op je snelheid. De snelheid is niet alles met een zeilboot. Ook de koers die je vaart ten opzichte van de wind is bepalend voor het aantal kilometers wat je per dag kunt afleggen. Als je naar een plek wilt waar de wind vandaan komt zul je moeten laveren en dan verdubbelt de afstand die je af moet leggen als je pech hebt. Gaat het je voor de wind dan kun je in een rechte lijn varen en hoewel de snelheid dan wat lager zal liggen ben je toch vele malen sneller op bestemming. Ga je op zee, of op bijvoorbeeld de Westerschelde varen dan moet je ook nog rekening houden met de stroom. Als je het tij tegen hebt dan lig je soms uren tegen dezelfde ton te kijken. Effectief kom je dan misschien maar een kilometer per uur vooruit. Gelukkig keert het tijd ook op bekende tijden en als je het tij mee hebt, dan mag je de stroomsnelheid optellen bij de snelheid die je vaart. Vaar je met je schip dus 6 knopen en heb je 4 knopen stroom mee dan loop je dus 10 knopen over de grond.

 

Met de zeilboot geldt dus eigenlijk een beetje dat het maximum aantal kilometers wat je op een dag hebt afgelegd, was voor die dag het maximum en de volgende dag begin je weer opnieuw met het bepalen van het maximum. Er zijn te veel variabelen dus zul je iedere avond weer moeten bepalen wat een haalbaar doel is. Dat leer je wel snel hoor, maar het scheelt als je een cursus doet.

 

Met een motorboot ligt het wat eenvoudiger. Het gas erop en voor je het weet druk je je snor. Voor de scheepjes die je laat zien moet je denk ik maximaal rekenen op een knoop of vijf in het uur zonder stroom. Wat ze dan verbruiken is geheel afhankelijk van de motor die je er in hebt liggen maar ik durf me te wagen aan een schatting van anderhalf tot twee liter diesel in het uur. Het zijn waterveplaatsende boten. Je duwt dus het water voor je uit in plaats van dat je eroverheen glijdt. Dat kost energie. Ik heb nu een open motorbootje van 5 meter en met een 6 pk motor gebruikt die 1 liter euro loodvrij per uur. Ik vaar dan ongeveer 9 kilometer per uur. Ik kan doorgaan tot 14 kilometer per uur maar dan ga je zo hard duwen dat je onevenredig veel brandstof gaat gebruiken, dat is niet meer interessant.

 

Ik zou je de tip willen meegeven om iemand mee te nemen die echt verstand heeft van boten. Dan bedoel ik niet iemand die twee keer tegen de kiel schopt en wat rommelt met de accukabels, maar iemand die met zijn hoofd in alle hoekjes en gaatjes duikt om te zien of er roest zit of wat dan ook. Op de jachthaven lag een stalen werkschip dat er op het oog best aardig uit zag. Hij moest wel een lik verf gebruiken en toen ze hem op de kant hadden en met een punthamertjes wat roest wilden bikken sloegen ze flinke gaten in de romp. Daar zag je op het eerste gezicht dus niks van. Het zou jammer zijn als je je zuurverdiende geld uitgeeft aan een bootje wat achteraf een wrak blijkt te zijn al weet ik uit ervaring dat het lastig zal zijn voor € 2000 een boot te kopen die als door een ringetje te halen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft iemand een idee hoeveel kilometer je per dag gemiddeld kan afleggen met een zeilboot op zee?

 

Beste Harmen....

 

Je wilt dus naar zee? Jongen toch!

 

Ik heb zojuist een paar van je bootjes bekeken, die je op het oog hebt... vergeet allereerst die motorbootjes maar. Dat wat daar staat, daar kun je Engeland mee bereiken, als het weer meezit en je geluk hebt. Maar echt, dat zijn geen bootjes voor op zee. Het eerste voordeel van een zeilboot boven een motorboot is dat het slingeren van een zeilboot voor een deel bedempt wordt door de winddruk in de zeilen. Een motorbootje is als een kurk en volgt elke kabbeling in het water. Bij slecht weer, slinger je de nieren uit je lijf. De bootjes die jij toont, slaan vol of om, of allebei. Bij een windkracht 7 zul je meer onder dan boven water zitten. En dan moet je niet zeeziek worden, want dan heb je pas echt een probleem.

 

Ook de zeilbootjes die je toont zijn niet zeewaardig. Het kan allemaal wel, ik bedoel, er zijn ook mensen die in een bierton of vrachtwagen de Atlantic oversteken. Maarja, die zijn dan ook gek...

Een zeewaardig jacht heeft bijvoorbeeld geen ramen in rubbers, want die kunnen door een overkomend zeetje eruit slaan. Er moeten stevige luiken op zitten. Van die triplex kajuitdeurtjes houden ook geen zeeën buiten. En van dat ouwe spul, ik weet niet hoor. Je weet nooit tot hoe ver je de boel nog kunt belasten. Menig zeezeiler, met kennis van zaken, hebben op zee een mast verloren, omdat het staaldraadwant afbrak na de zoveelste ruk door een windvlaag. Hoe ouder het materiaal, hoe meer kans op moeiheid die van buitenaf niet ziet.

 

Maar natuurlijk moet je voor een zeilboot kiezen. De wind is tenslotte gratis. Niet altijd voorhanden, maar wel gratis. Elk zeiljacht heeft een motor. Dus bij windstilte kun je altijd nog een eindje moteren om uit een vaargeul te komen of om verdagen op het strand of op een pier te voorkomen. Ik zou je zeker aanraden te leren zeilen. Dat is gewoon leuk en altijd handig. Maar denk nu niet dat indien je je bootje het Snekermeer over kunt pielen, dat je het lekt boven hebt. Zeilen op stromend water met echte zeegang is toch iets anders en dan hebben we het nog niet over navigeren gehad.

 

Bij SHTF situatie kun je niet vertrouwen op een gps. Dus je moet navigeren zoals men dat vroeger deed, op zeekaarten, met gegist bestek, met kustverkenning aan de hand van de Nautical Almanacs, met kruispeilingen, aanloden van dieptelijnen.

Dus naast leren zeilen, moet je ook leren navigeren (Klein Vaarbewijs bijvoorbeeld). Daarnaast moet je een partner hebben die hetzelfde kan (en wil). Want hoe goed je ook onderlegt bent, hoe goed ook getraind en geoefend, indien je partner zeeziek wordt of bang, dan is de onderneming al bijna gedoemd te mislukken. Ik zou zeggen, huur eerst eens een boot met schipper en vaar een stukje over de Noordzee.

 

Wat de acceradius betreft, voor een motorboot hangt alles af van scheepsvorm, de motor en de snelheid waarmee je vaart. Ga uit van gemiddeld 5 liter per uur. Deel dat op de inhoud van je tank en je weet hoelang je motor kan draaien. Maar dat zegt nog niks over het aantal mijlen dat je af kunt leggen (wind en stroom). Maar het zal wel lullig voelen als je wilt uitwijken naar bijv. de Shetland Eilanden en je komt net 3 liter te kort. Daarom: zeilen.

Met een zeilboot of jacht zou ik me ook niet rijk rekenen. Ik zou en gemiddelde pakken van 5 knoop. Dat maakt 120 mijl per etmaal = ongeveer 220 kilometer.

 

Ook dit is nog een optie: een motorsailer. Maarja, dat is dan weer een beetje boven het budget...

 

 

Ter overweging: Mijn vader zei vroeger altijd tegen me: Charlie, als jij gaat varen, breek ik je beide benen!

Had hij het maar gedaan.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle info allemaal! En voor degene die aanraden om een cursus te volgen; helemaal mee eens! Ik woon toevallig in de buurt van de Vlietlanden (Leiden), waar enorm veel zeilcursussen gegeven worden volgens mij, dus binnenkort misschien een keertje kijken. Ik zal ook nooit onvoorbereid een boot kopen. Misschien is het nog een idee om lid te worden van een zeilforum, en ik ga natuurlijk ook een beetje rond vragen in mijn familie- en vriendenkring naar mensen met ervaring. Hopelijk levert dat wat op.

Oh ja, de plaats waar ik heen wil, in verband met stromingen, is in de buurt van Frankrijk. Daar liggen wat eilandjes. Maar meer zeg ik niet ;) want dan verraad ik mijn plan. Misschien vertel ik het nog wel een keer, maar in ieder geval niet nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net even op een forum gekeken, op een pagina die ging over een Defender 27 en daar stond dat het een redelijk zeewaardig boot is. Toevallig staat er op dit moment ook een Defender te koop ergens op het internet. Ik citeer een paar comments:

 

''Zoals Wallaby al aangaf is het zeegedrag prima, ook IJsselmeer was goed te doen bij meer wind. Snelheid van de boot is dik in orde, en dat wordt nog versterkt doordat je dicht op het water zit. Constructief is de boot licht maar niet slecht! Je ziet dat er bezuinigd is op materialen, dat kan soms een issue zijn maar is meestal alleen cosmetisch van aard.''

 

''Defenders zijn ontworpen en gebouwd om op zee te kunnen varen en menig Defender heeft die oversteek gemaakt.''

 

''Paul, de Defender is getekend voor Noordzeewedstrijden. Misschien dat dat genoeg zegt? Die boot kan het echt wel hebben.''

 

Als dat niet genoeg lof is voor een boot weet ik het ook niet meer :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...