Ga naar inhoud
GENEGEERD

SHTF en dan staan familie, vrienden en collega's voor de deur. Wat doe je?


Blik(voer) op oneindig

Aanbevolen berichten

Ik heb gezocht in de 9 blz van survival algemeen of ik een dergelijke vraag kon vinden. Niet gevonden. Mocht ik aan het dubbelen zijn, mea culpa, dan kunnen de topics misschien samengevoegd worden?

 

Afijn. De vraag: SHTF en dan staan familie, vrienden en collega's voor de deur. Wat doe je?

 

Niet veel mensen weten dat wij preppen. Vooral vertellen we het niet uit zelfbescherming uiteraard. Maar ook omdat we tegen diegenen (familie) waartegen we het wel verteld hebben het toch niet snappen.

 

Echter we hebben een stukje grond, het is niet onlogisch te veronderstellen dat er mensen in onze omgeving in een SHTF-situatie zelf bedenken dat ze mogelijk bij ons wel eens veilig zouden zijn.

 

Wat doe je dan?

1. Zeg je, rot op, had je zelf maar moeten preppen.

2. Zeg je, kom maar binnen, maar werken en betalen, kreng.

3. Zeg je, onvoorwaardelijk tuurlijk, geen probleem.

4. Knal je ze gelijk af en eet je ze op ;-)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 96
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De vraag over familie en vrienden was er volgens mij nog niet, wel heb ik een topic over de buren gevonden.

http://preppers.nl/forum/threads/695-Gewetensvraag?highlight=buren

 

Een combinatie van 2 en 3 lijkt me het beste, eerst mogen ze een tijdje rustig aan doen om van de shock te bekomen maar uiteindelijk zullen ze bij moeten dragen of vertrekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houd er al rekening mee, dat er mensen aan komen kloppen. Heb hiervoor een voorraad waterflessen (schone frisdrankflessen) met gewoon kraanwater kan eventueel als ruilmiddel.

En goedkope blikken zoals bruine bonen van de C1000 voor E0,50 cent.

Maar kan maar een kleine groep tijdelijk helpen, daarna wordt het een probleem.

Is al wel meer over gesproken op WWW , wat doe je als je buurvrouw met kleine kindertjes aan de deur staat, of die goede kennis met haar baby.

Is ook afhankelijk van de SHTF is er nog enigzins orde of is het een scenario waarbij men niet meer de deur uit kan, dan heb je ook weinig aanloop.

 

Zie nu net dat ik al eerder hiet iets over gezegd heb;

(via de link hierboven)

 

Ligt er aan of ze dus weten dat je een prepper bent dan heb je een probleem. Komen inderdaad hun kinderen of ouders die hun buren enz.

Als ze het niet precies weten wat je hebt kun je een bepaald produkt hiervoor op voorraad nemen wat goedkoop en en toch voldoende calorieen bevat.

En de afspraak dat het niet nog een keer kan en mondje dicht over de gift

Zelf heb ik voor dit soort gevallen een stuk of 10 potten pindakaas goedkoop merk 1 pot van 350 gram is voldoende voor 1 dag ongveer 2220 kalorieen, per volwassene.

Pindakaas is lang goed te houden en wel tot 1 jaar over datum te eten.

 

Drinken zelfde verhaal, lege frisdankflessen omspoelen met water en vullen met kraanwater tot de rand dop erop, de fles mag niet met de mond zijn leeggedronken, anders goed schoonmaken.

Wel makkelijk 1 jaar goed in donkere plaats.

Als de buren dus komen is het echt goed mis en zijn de winkels waarschijnlijk al geplunderd, een supermarkt is in 3 uur geplunderd en het duurt 3 weken om deze winkel weer netjes te vullen. Ervan uitgaande dat het vervoer de logistiek nog werkt anders wordt het inderdaad evacueren na enkele dagen als u in de stad woont.

Want na 1 week zullen er bendes van huis tot huis gaan om te plunderen e.d.

 

Het gunstigste is dat u zze kunt overtuigen dat er niets is en je zelf ook gaat bedelen, voor de show weer naar de andere buren gaan om te eten te vragen.

Het is moeilijk te voorspellen hoe het verder zal gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@preppzh dank voor je link, ik heb hem gelezen dat topic en geantwoord.

 

Het is nét ff wat anders inderdaad omdat mijn vraag meer is wat doe je als ze bij je willen komen wonen.

@Tom ik las je antwoord inderdaad bij het buren topic.

 

De vraag is dus meer in dit topic alhier, wat doe je als ze onderdak bij je vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@preppzh dank voor je link, ik heb hem gelezen dat topic en geantwoord.

 

Het is nét ff wat anders inderdaad omdat mijn vraag meer is wat doe je als ze bij je willen komen wonen.

@Tom ik las je antwoord inderdaad bij het buren topic.

 

De vraag is dus meer in dit topic alhier, wat doe je als ze onderdak bij je vragen.

 

Ligt er aan waarom ze onderdak komen vragen. Als hun huis kapot gegaan is, mogen ze uiteraard naar binnen, maar wel meehelpen.

 

Het kan ook een voordeel zijn om vrienden en familie binnen te halen, je groep wordt immers groter. Kost ook wel meer eten en drinken om te onderhouden, alhoewel drinken nou niet meteen een probleem zal worden met een goede waterfilter en regenwateropvang.

 

Hoe groter de groep in je huis, hoe meer kans je hebt om een eventuele plunderaanval af te slaan.

 

En, zoals ik in het gewetensvraag topic al schreef: Je kunt het nu best geheimhouden dat je prept, maar na SHTF gaat dat toch opvallen als iedereen er besodemieterd uitziet, en jij met je dikke pens en stralende lach over straat huppelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En, zoals ik in het gewetensvraag topic al schreef: Je kunt het nu best geheimhouden dat je prept, maar na SHTF gaat dat toch opvallen als iedereen er besodemieterd uitziet, en jij met je dikke pens en stralende lach over straat huppelt.

 

Daarom moet je na de SHTF niet te veel eten zodat het niet gaat opvallen. Bij voorkeur ook niet koken. Een hongerige ruikt kookluchten op een kilometer afstand.

 

Prep dus vooral dingen die niet perse bereid hoeven te worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals hierboven als huis kapot dan mogen ze best even inwonen, uiteraard met een bijdrage/inbreng.

We zien wel hoe het dan loopt.

Is wel een beetje nadeel met veel ruimte dat je tevoren al weet dat er zeker mensen om onderdak komen vragen, met voorraad hou ik er al een beetje rekening mee.

Voor mede-preppers op doorreis naar evt. BOL maken we altijd plaats!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine rode hen

 

Er was eens een varken, een kat, een eend en een kleine rode hen, die samen in een huisje woonden. Het varken, de kat en de eend waren alle drie erg lui en wilden nooit met het werk in en om het huis helpen. Dus moest de kleine rode hen alles zelf doen.

Op een dag, toen de kleine rode hen de tuin aan het bijharken was, vond zij zaadjes. “Wie helpt mij om deze graankorrels te planten?” vroeg zij.

 

“Ik niet,” zei het varken.

“Ik niet,” zei de kat.

“Ik niet,” zei de eend.

 

“Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

Al gauw groeide het graan en kreeg een prachtige gouden kleur. “Wie wil mij helpen om het graan te maaien?” vroeg de kleine rode hen.

 

“Ik niet,” zei het varken.

“Ik niet,” zei de kat.

“Ik niet,” zei de eend.

 

“Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

 

Toen het graan gemaaid was en klaar was om tot meel gemalen te worden, vroeg de kleine rode hen: “Wie wil mij helpen om het graan naar de molen te brengen?”

 

“Ik niet,” zei het varken.

“Ik niet,” zei de kat.

“Ik niet,” zei de eend.

 

“Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook.

 

Toen het meel van de molen terug kwam, vroeg de kleine rode hen: “Wie wil mij helpen om brood van dit meel te bakken?”

 

“Ik niet,” zei het varken.

“Ik niet,” zei de kat.

“Ik niet,” zei de eend.

 

“Dan zal ik het zelf wel doen,” zei de kleine rode hen. En dat deed zij dan ook. Zij maakte deeg van het meel. Zij rolde het deeg van het meel. Zij rolde het deeg tot een brood en deed het in de oven om te bakken.

 

Toen het brood gebakken was, nam zij het uit de oven. Mmmmm! Wat rook dat lekker!

 

“Wie wil mij helpen om dit brood op te eten?” vroeg de kleine rode hen.

 

“Ik,” zei het varken.

“Ik,” zei de kat.

“Ik,” zei de eend.

 

“O nee, hoor, daar komt niets van in!” zei de kleine rode hen.

“Ik heb de zaadjes gevonden. Ik heb ze geplant. Ik heb ze geoogst. Ik heb het graan naar de molen gebracht. Ik heb brood van het meel gemaakt en jullie hebben mij geen van drieën geholpen. Ik heb alles alleen gedaan en nu eet ik het brood ook helemaal alleen op.”

 

En dat deed zij ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste reactie is: wie niet prept zal niet eten. Maar ik zie ook wel schaalvoordelen in een kleine community (delen van eten en drinken, verwarming, verlichting, en ook bescherming). Dus wie bij mij voor de deur staat (familie, vrienden) met in tassen en dozen alles wat ze thuis hadden aan voedsel en verlichting is welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daarom moet je na de SHTF niet te veel eten zodat het niet gaat opvallen. Bij voorkeur ook niet koken. Een hongerige ruikt kookluchten op een kilometer afstand.

 

Prep dus vooral dingen die niet perse bereid hoeven te worden.

 

Dan nog. Zijn hier echt mensen die hun directe familie gewoon buiten laten staan, als ze geen huis, geen eten, geen drinken e.d. meer hebben, terwijl jij nog wel hebt? Dat zou ik wel echt heel triest vinden. Lijkt me geen reet aan om als enige van al mijn familie, vrienden, kennissen e.d. te overleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
Dan nog. Zijn hier echt mensen die hun directe familie gewoon buiten laten staan, als ze geen huis, geen eten, geen drinken e.d. meer hebben, terwijl jij nog wel hebt? Dat zou ik wel echt heel triest vinden. Lijkt me geen reet aan om als enige van al mijn familie, vrienden, kennissen e.d. te overleven.

Jij kent mijn familie niet .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou eerst met veel genoegen en een beetje irritatie mijn "ziejewel"-preek houden,

daarna iedereen uitschelden omdat ze niet geluisterd hebben naar mijn eerdere tips,

en vervolgens binnen laten om te kijken waarmee ik kan helpen :p

 

Maar als ik weg ga laat ik mn familie achter, ze zijn niet in de conditie en hebben niet de kennis om ook maar iets meer te zijn dan een blok aan mn been.

Daar ga ik wel n traantje om laten maarja dan hadden ze me maar serieuzer moeten nemen.

 

Ik ben blij dat er hier meerder mensen zijn die er zo over denken ik vond mezelf al erg wreed toen ik dat had besloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wreed zijn krijgt een heel andere betekenis WSHTF, Annelies.

 

Waar ik nu niet moeilijk doe om mensen uit de brand te helpen met wat geld ( terwijl het de vraag is of ik het ooit terug krijg ), kan ik niet meer zo vrijgevig zijn als de problemen echt niet meer te overzien zijn.

 

Mijn familie is gelukkig nog maar erg klein en ik help alleen maar familie met wie ik goed ben....de rest kunnen echt allemaal opzouten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...