Ga naar inhoud
GENEGEERD

Recept Beef Jerky


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Er zijn veel recepten voor Beef Jerky maar hier is de mijne.

 

Het volgende recept is voor een dehydrator, maar je kunt ook beef jerky in een oven maken, op de laagste temperatuur (meestal 55 ° - 65 °). Houd de deur open op een kier, alsof je braadt, om de convectieve looping maken.

 

Hieronder is een lijst van essentiële methoden / ingrediënten om echt goed beef jerky, gebaseerd op mijn eigen bevindingen en voorkeuren te maken:

rundvlees: schouder/rostbeef. Het kan natuurlijk met meer vleessoorten maar wat je wil is zoveel mogelijk vetvrij vlees want dat kan gaan rotten. Ik gebruik ook vaak runderstoofvlees en snij zelf het vet weg omdat het goedkoper vlees is en vaker in de aanbieding.

 

Snijmethode: dwars op de vezel of met de vezel mee. Dwars door de vezel betekent snijden langs de lengte van het vlees. Ik meestal snijd het vlees in de helft zodat de stukken niet te lang zijn. Snijden met de nerf geeft je een kruimelig soort Jerky. Je kan altijd een stukje zo snijden zodat je ziet wat het verschil is.

 

Ik snij mijn strips 4 a 5 mm dik.

 

MARINADE: Ik speel met verschillende marinades de hele tijd. Ze zijn echt allemaal erg goed. Marinade is eigenlijk het minst belangrijk element om de Beef Jerky proces. Je moet gewoon je basis te hebben: zout, zoet, zuur .... maar geen vet of olie.

 

Ik hou van Kikkoman Lite sojasaus, honing, ahornsiroop, of melasse (bruine suiker is prima, ook), misschien een beetje sherry of marsala, en nu dit is echt, echt belangrijk .... mijn geheime ingrediënt. Balsamico azijn. VEEL balsamico azijn. Het is het meest essentiële onderdeel van een Jerky marinade. De enige kruiden ik toevoegen aan de vloeistof is veel knoflook poeder (maar dat kan altijd later worden toegevoegd, ook). Ik meestal voeg wat water op mijn mengsel, om het zoutgehalte / soyness van de marinade te verminderen, zelfs met lite sojasaus. Roer goed.

 

Laat de reepjes een nacht weken, ongeveer 12-14 uur. Pal een handvol, en leg ze op keukenpapier. Plaats op droger rek of scherm. Plaats ze dicht bij elkaar. Ze kunnen raken, maar niet over elkaar heen.

 

Bestrooi het vlees strips met je favoriete droge kruiden. Ik hou van gemalen peper, knoflook poeder en in het bijzonder de twee volgende ingrediënten: gemberpoeder en chili uit de molen. Ik maak vaak ze allebei, een partij Jerky met chili en gember.

 

Maar die twee zijn de twee belangrijkste dominante smaken voor Jerky, en je moet ze niet door elkaar samen (tenzij je weet wat je doet).

 

Je kan ze aan het oven roosterrek hangen of ik gebruik ook vaak een bakblik met erin een rooster. Ik draai dan het rooster om zodat naar boven staat.

 

DROOGTIJD: Hier is het moeilijkste deel. Het hangt allemaal af van wat voor soort droger of oven. In de oven duurt het ongeveer 7 uur.

 

Om te testen, wil je in staat zijn om de strip in een plooibare manier te breken. Als het volledig in 2en breekt was de droog tijd te lang.Je kan het nog wel eten.

 

Bewaren in een papieren zak, zelfs een beetje meer te drogen . Als het overgedroogd, dan is de jerky in een plastic zak.

 

Helaas heb ik het nog nooit bij een open vuur gemaakt maar dat wil graag nog eens proberen.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als ik jerky maak(lang niet gedaan) laat ik de stuk vlees uithangen voor 2/3 weken .Je heb dan veel minder sap in de vlees en de marinade woord goed opgenomen. Daardoor had ikook veel minder schimmel op het jerky.

 

Op deze manier speel je met eigen -en dat moet je fijn zelf weten- en het leven van anderen met zulk "advies". Weleens van botulisme gehoord? En, zodra je eten ongecontroleerd beschimmeld, zou er toch een lampje moeten gaan branden, nietwaar? Nog iets, kom nou niet aan met "vroeger", 1800's methoden en wat meer.... "Vroeger" gingen mensen hieraan gewoon dood, langzaam, pijnlijk en ellendig, door voedselvergiftiging!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed vlees laat je besterven,een slager laat vaak een stuk koe een week of drie hangen.Met wild laat je besten nog langer.Je moet wel de ingewanden eruit halen.En ja, van eten kan je dood gaan maar toch minder vaak dan van geen eten.Met koscheren doe je het zelfde door het vlees te zouten en uit te laten lekken,aleen wat minder lang.Hoe minder vocht ,hoe minder bedeerf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak altijd kleine reepjes van 0,4 cm dik en 5-7 cm lang. Hier prik ik een tandenstoker doorheen zodat ze opgehangen kunnen worden aan het rooster van de oven. De oven doe ik op iets minder dan 50 graden. Zodra het vlees heel donker is, is het goed. Laatste keer duurde het 9 uur.

 

Ik maak het liefst pittige jerky met sambal, peper en zout. Oestersaus is ook erg lekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op deze manier speel je met eigen -en dat moet je fijn zelf weten- en het leven van anderen met zulk "advies". Weleens van botulisme gehoord? En, zodra je eten ongecontroleerd beschimmeld, zou er toch een lampje moeten gaan branden, nietwaar? Nog iets, kom nou niet aan met "vroeger", 1800's methoden en wat meer.... "Vroeger" gingen mensen hieraan gewoon dood, langzaam, pijnlijk en ellendig, door voedselvergiftiging!

 

Ik zie trouwens niet hoe botulism zou kunnen in beef jerky. Botulism kom allen voor in een zuurstof arme ongeving,bvb in blik eten,ook kunnen sporen in honing voorkomen ,allen schadelijk voor kinderen onder de 2.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Bij vlees zelf drogen komt nogal wat kijken, zegt internet tegen mij.

 

Laat ik even voorop stellen dat ik geen voorstander van chemicaliën ben(vlees ook niet zo op het ogenblik).

Dan heb je hier wat leesvoer (naast alle survival-methodes in het wild, die je zelf ook kunt vinden en waarschijnlijk al weet):

 

http://www.vleesmagazine.nl/Nieuws/Algemeen/2011/3/Voedselveiligheid-bij-verduurzaamde-vleeswaren-VLS013117W/

 

@Mrsjones, @YONI heeft een punt, maar hij doet wel wat uit de hoogte. (... moet je fijn zelf weten.. ...moet een lampje gaan branden... ....kom niet aan met....).

 

C'est la ton qui fait la musique, monsieur Yoni.

Je hebt gelijk dat het geen makkie is dat vlees drogen en het is goed dat je mensen waarschuwt.

 

Maar het moet wel kunnen in het wild. De meeste mensen hebben vaatdoekjes in huis. Daar zit ook al aardig wat bacterie-shit in.

En what doesn't kill you, makes you stronger. We kunnen niet germ-free leven. Dat is zelfs niet aan te bevelen, want zo bouw je juist weerstand op.

 

 

Gelukkig ben ik zo goed als vegetarisch.

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

er werd gezegt slagers dus daar reageer ik op, er is geen slager die het niet eerst in alu folie verpakt dan vacuuum trekt en dan pas het in een koelcel legt. mijn over groot vader liet de hazen ook zonder al die toeters en bellen besterven en die is 92 geworden :). ben zelf slager al precies 20 jaar lang en heb nog nooit gezien dat er vlees niet in vacuuum ergens hangt 3 weken . tuurlijk kan het ook zonder maar het word niet voor niks door slagers altijd met vacuuum gedaan. het is naar mijn mening ook lekkerder maar neemt zeker risico's weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst wilde ik in de supermarkt Beef Jerky aanschaffen, maar toen ik zag wat voor e-nummers er in zaten heb ik het maar gelaten.

Dus ik ben erg blij met deze informatie, nu kan ik het zelf maken, zonder al die kunstzooi eroverheen.

Alleen de oven een uur of 7-9 aanlaten vind ik nogal wat.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Weer even een update, heb vandaag 1 kilo biefstuk gehaald en ik ga hier beefjerky van maken. Zal er wat foto`s van maken tijdens het maken en het recept hier zetten, misschien leuk om een receptentoppic te maken?

 

Leuk., ben benieuwd naar je bevindingen.. en ja een receptentopic lijkt mij ook wel wat als kokkie! :-))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ooit eens "old school" gedaan in Noorwegen, die zijn goed daar. Gewoon buiten, houtvuurtje, veel berken(schors)snippers op de kolen, 3 poot met rooster er boven en alles volgehangen met repen vlees en vis. Ik denk dat ze max een cm dik waren, en een cm of 4-5 breed.

Werd met grote varens afgedekt, en we gingen gezellig nog een paar uur vissen.

 

Na enkele uren (mag er een paar uur naast zitten) werd alles onder de varentoren uitgehaald....goddelijk, en gortdroog.

De uitgelopen sappen van zowel het vlees en de vis hadden een zalig aroma veroorzaakt.

Daarna uiteraard thuis nog een keer in de oven geprobeerd, maar nooit die smaak zo voor elkaar gekregen als toen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laatst wilde ik in de supermarkt Beef Jerky aanschaffen, maar toen ik zag wat voor e-nummers er in zaten heb ik het maar gelaten.

Dus ik ben erg blij met deze informatie, nu kan ik het zelf maken, zonder al die kunstzooi eroverheen.

Alleen de oven een uur of 7-9 aanlaten vind ik nogal wat.....

 

Mijn idee ook, mag ik vragen waar je nog beef-jerky kunt kopen, on line is nog heel weinig te vinden.

 

On topic: iemand nog een goed adres? Want ik vind het zalig spul.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Bever kan je het kopen, Bever zwerfsport..

 

Hebben ze een wachtlijst hier in Brabant, heeft te maken met "geen" levering op 12 filialen.

 

Iemand anders nog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben ze een wachtlijst hier in Brabant, heeft te maken met "geen" levering op 12 filialen.

 

Iemand anders nog?

 

Dat meen je niet zeg! Hier in Amsterdam is het wel te krijgen... als je nu geen reacties krijgt wil ik wel ff kijken voor je hier..Ik ben er een tijdje niet geweest maar als je wil kan ik voor je kijken. Laat maar horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...