Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bugout Bike


offgrid

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 112
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Toen ik nog jong was, lang, heel lang geleden, hebben wij een paar jaar zonder auto gedaan. In plaats daarvan had ik mountainbike met daarachter een kar, ongeveer als het bijgevoegde plaatje, maar dan minder modern.

 

Dat was ideaal, er ging een vracht aan boodschappen in, daar zeg je U tegen. In die tijd (halverwege jaren 90) waren we pioniers, we hadden veel bekijks en kregen een hoop positieve reacties.

 

Ik heb ook wel met echte bakfietsen gefietst, maar die zijn erg zwaar. Dan liever een kar achter een fiets met voldoende versnellingen, want een klein verzet is wel een pré met een beladen kar.

 

 

fitskar.jpg.1bd2f9e953a33d32408e2b4f2eb50418.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Als het echt fout gaat heb je volgens mij het meest aan een degelijke fiets met zo min mogelijk bewegende delen want die slijten en gaan stuk. Dus géén versnellingen en handremmen en dat soort dingen. Zorg voor een stel reservebanden en wat gereedschap voor simpele reparaties. Erg handig:een eenvoudige en onopvallende fietskar. Als iedereen zich straks druk maakt over de laatste druppels benzine fiets ik naar huis met mijn karretje vol pasta, sauce, groente en aardappels. O ja, én wc-papier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb zelf ook een fietskar gekocht. In eerste instantie voor boodschappen en misschien wel een fietsvakantie. En wanneer nodig kan ik een tas erin gooien en weg. Het is een 1-wiel kar, die kan je helaas niet te vol beladen. 15 kilo is toch wel max om nog comfortabel te fietsen.

Heb ook met 35 kilo ermee gefietst maar toen hield ik de fiets nauwelijks in bedwang door het slingeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn opa had hier nog één en ander over te zeggen. In '45 was de Bug Out Bike een populair BOV onder de Duitsers! (Godwin! Slotje Mods!) ;)

 

daarom is de a12 nu 3 baans asfalt in die tijd was het een karrespoor (genaamd het hazepad) waarover ze vluchten

met het asfalt is het ze sneller terugschoppen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mij lijkt de fiets ook een goede optie. Momenteel woon ik in de stad, en doe ik alles toch al op de fiets. Aangezien ik geen rijbewijs heb ben ik voor langere afstanden op de trein aangewezen, maar ik kan me situaties voorstellen waarbij de trein ook geen optie meer is. In geval van nood kan ik mijn ouderlijk huis in het noorden van het land in een of twee dagen bereiken per fiets. Als de nood aan de man is en ik ben nog in de stad, dan is het noorden voor mij de eerste optie.

 

Maar wat kun je meenemen op de fiets, en wanneer is het niet comfortabel of veilig meer? Er zijn natuurlijk meerdere opties. Wie geld heeft koopt een goede toerfiets en een volledige uitrusting van Ortlieb of Vaude. Zo kun je een behoorlijke vracht meenemen op de fiets. Een goedkopere optie is een ouderwetse transportfiets. Wie deze fietsen kent weet dat ze verrassend licht fietsen, ook met een flinke vracht. Deze fietsen werden vroeger gebruikt door bakkers en slagers om de boodschappen rond te brengen. Vele transportfietsen hebben de oorlog overleefd, omdat de Duitsers deze fietsen niet in beslag namen vanwege het economisch (bedrijfs)belang. De fiets was in die tijd nog een serieus en betrouwbaar vervoermiddel. In de jaren dertig waren ze dan ook niet goedkoop, vijftig tot honderd gulden vertegenwoordigde toen nog een heel gewicht in goud of zilver. Nu kosten ze op Marktplaats zo tussen de 150 en 500 euro. Voor een gouden tientje een goede fiets, dat is een goede deal. De goedkopere zullen wat investeringen vergen, de duurdere zijn soms tot in de puntjes gerestaureerd. Het meest gangbare bagagerek van Roelewiel garandeert een gewicht van honderd kilo, de vracht kan eventueel worden uitgebreid door een achterdrager.

 

De laatste jaren is er een trend van retro-transportfietsen gaande. Ik wil benadrukken dat ik het over oude transportfietsen heb, de nieuwe zijn puur voor recreatief gebruik. Je bent automatisch aangewezen op tweedehands, omdat de productie van degelijke fietsen eind jaren zestig gestopt is (de inflatie steeg te hard, en hierdoor kwam de wegwerpcultuur op, producten konden goedkoper worden ondanks de groeiende geldhoeveelheid door in te leveren op kwaliteit, en de consument zou het een worst zijn, die wilde een jaar later toch een nieuwe). Overigens maakt 't Mannetje in Amsterdam replica's voor 1140 euro, de vraag is alleen of de kwaliteit in alle opzichten hetzelfde is.

 

Kijk voor meer informatie op http://www.transportfiets.net

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ backschless: Met alle respect, maar dat klinkt meer als een (afmattende) fietsvakantie. Ik zou iedereen afraden om grote afstanden te gaan fietsen met (grote en zware) rugzakken, ook een fietskar is niet prettig fietsen. Een zekere mate van comfort lijkt me belangrijk. Als ik een gezin zou hebben zou ik eerder denken aan een oude bakfiets, ook die fietsen zeer comfortabel, en kunnen een aanzienlijk gewicht verplaatsen. Hierop zou je dan zowel vracht als kinderen kunnen vervoeren. Natuurlijk kan het op jou manier ook, maar in mijn geval gaat het om een afstand van ruim tweehonderd kilometer die ik zo snel mogelijk zou willen afleggen. Er zullen vast anderen zijn die nog geen goede fiets hebben, voor hen zou dit een goede optie kunnen zijn. Het is sowieso handig in het dagelijks gebruik, ik koop mijn boodschappen soms groot in, en dat allemaal met de transportfiets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben fietsen en een opvouwbare fietskar. Daar zijn we wel eens mee gaan kamperen. We hebben eens geprobeert te fietsen met rugzakken, dat hou je niet lang vol. Maar met een fietskar (met goede bandenspanning!) is het goed te doen hoor. Je kan er heel veel op stapelen. Wel zware dingen onder en lichte dingen bovenop anders kantelt ie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb er ook wel eens over na zitten te denken. Ik was van plan om met de fiets en fietskar in een SHTFS gewoon de snelweg op te gaan want die staat waarschijnlijk toch vast. Ik denk wel dat je redelijk snel wat kilometers kan maken. Mocht het te vast staan dan kan je altijd er weer vanaf, desnoods over de vangrail en dan doorgaan op rustige wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaan fietsen het helemaal maken. Auto's zijn kwetsbaar door hun dorst naar benzine, onderhoud en onderdelen die stuk gaan. Vanmiddag begaf eerst de stuurbekrachtiging van mijn auto het en daarna de tractioncontrol. Ik kon rustig bij de garage komen en ja, de voiture zit nog volop in de garantie. Maar toch, met auto's en hightech fietsen blijf je afhankelijk van een samenleving waar iedere dag onderdelen worden ingevlogen. Dat wil ik niet. Ik heb een ouderwetse transportfiets en een degelijke batavus-fietskar met reserve-banden voor beiden. Geen versnellingen met kwetsbare onderdelen en geen handrem. En nee, ik fiets straks niet lachend langs de file als iedereen tegelijkertijd wegvlucht naar BOL's in verre landen want dan ben ik mijn fiets snel kwijt. Ik blijf thuis tot het veilig genoeg is om naar mijn moestuin te fietsen en naar boeren in de omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

Fietsen gaan het natuurlijk helemaal maken bij een langdurige shtf. Ik focus altijd op de artikelen die onvoldoende in de maatschappij aanwezig zijn en waarvoor de belangstelling zal exploderen bij een shtf. Fietsen zelf zijn er in principe wel voldoende, maar goede fietssloten bijvoorbeeld niet. Ik heb mijn halve leven in Amsterdam gewoond. Van mij is nooit een fiets gestolen, omdat ik altijd een slot meer had op mijn fiets dan andere Amsterdammers. Die strategie gaan meer mensen toepassen bij een shtf, maar waar haal je dan nog goede sloten vandaan?? Aanschaft tips waar een run op komt, fietsbanden, Simson plakdozen, extra bagagedragers, fietspompen, sloten, fietstassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Een topickickje. :rolleyes:

 

Ik ben ook van plan om een andere (tweedehands) fiets te kopen. Ik heb nu een omafiets die in principe prima is voor kleine afstanden, maar met wat gewicht op de bagagedrager breken alle spaken af. Ik ben dus op zoek naar een stevige fiets voor dagelijks gebruik (boodschappen, afstanden tot 10 km) die eventueel ook als BOV kan dienen.

 

Ik ga zo meteen eens marktplaats afspeuren voor een transportfiets, maar wellicht hebben jullie nog een tip voor me?

 

Alvast bedankt. :cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een topickickje. :rolleyes:

 

Ik ben ook van plan om een andere (tweedehands) fiets te kopen. Ik heb nu een omafiets die in principe prima is voor kleine afstanden, maar met wat gewicht op de bagagedrager breken alle spaken af. Ik ben dus op zoek naar een stevige fiets voor dagelijks gebruik (boodschappen, afstanden tot 10 km) die eventueel ook als BOV kan dienen.

 

Ik ga zo meteen eens marktplaats afspeuren voor een transportfiets, maar wellicht hebben jullie nog een tip voor me?

 

Alvast bedankt. :cool:

 

Gewoon een goede ouderwetse omafiets kopen! Maar dan van Gazelle of Batavus, gewoon ouderwetse kwaliteit en daar een transportrekje opzetten. Herenfiets is niet handig ivm been zwaaien over bagagedrager als die ook bepakt is met bagage (snelbinders) en fietstassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vault 101; Ik kan je uit eigen ervaring aanraden om een oude transportfiets te kopen. Er worden tegenwoordig veel nieuwe fietsen onder de naam transportfiets verkocht, maar deze hebben meestal een rekje dat vijftien kilo kan dragen. Een echte degelijke transportfiets heeft meestal een rek van Roelewiel, deze voordrager is goed voor honderd kilo. Het fietsen met zo'n zware vracht gaat verbazingwekkend licht. Zonder vracht rijdt de fiets als vanzelf, als je eenmaal in beweging bent. Op Marktplaats zou ik zoeken in de rubriek oldtimers, daar staan de transportfietsen voor een prikkie te koop. Ik zie er nu een staan in Amsterdam voor 200 euro, maar met een goedkoop zadel. Voor vijftig euro meer heb je een uitgerust met een Lepper zadel (in Sint Hubert). Een min of meer in originele en goede staat verkerende fiets kost ongeveer het dubbele. Conclusie, voor 200-500 euro heb je een perfecte fiets voor alle doeleinden. Wel eerst even proefrijden, niet elke oude transportfiets fietst even lekker.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...