Ga naar inhoud
GENEGEERD

Laptops en dergelijke


CityPrepper

Aanbevolen berichten

Ik heb enorm veel informatie op mijn PC staan. Informatie die ook tijdens een shtf nuttig kan zijn. Lezen is ook een manier om te relaxen.

Momenteel heb ik een zware PC die enorm veel energie verbruikt. (ongeveer 1000 watt)

Ik ben op zoek naar een wat meer shtf bestendige PC*

 

*=PC, laptop, tablet, etc.

 

Iets met zonnecellen. Laag verbruik. Methodes om de accu op te laden.

 

Moet Windows (kunnen) draaien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een laptop zou in dit geval een goede keuze zijn. of wellicht een notebook. (uitgeklede versie van een laptop).

een Notebook heeft vaak beperkingen zoals een el cheapo videokaart waardoor spelletjes spelen vaak niet tot de mogelijkheden behoord.

 

duurzaamheid van de accu's heb je zelf in de hand. Als je de accu's volgens de voorschriften gebruikt kun je er veel langer mee doen dan normaal. Het is gangbaar dat men de accus echt misbruikt waardoor na een jaar de capaciteit al voor de helft is verminderd. en na 2 jaar is het vaak al onmogelijk om nog zonder lader de laptop te gebruiken.

 

als je bijvoorbeeld je laptop nooit gebruikt zonder oplader, kun je de accu het beste 90% geladen ontkoppelen, en deze koel en donker opslaan. en om de 2 maanden bijladen. Vergeet hierbij niet om de accu ook om de, bijvoorbeeld, 10x geheel te ontladen.

 

Op deze manier profiteer je optimaal van je accu!

 

Dat jouw voeding momenteel maximaal 1000Watt aan vermogen kan leveren, wil niet zeggen dat hij dit ook continue doet. Voor een paar euro kun je bij de lokale bouwmarkt een apparaat kopen wat je tussen de stekker en het stopcontact steekt. Hiermee kun je precies aflezen wat jouw pc verbruikt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb enorm veel informatie op mijn PC staan. Informatie die ook tijdens een shtf nuttig kan zijn. Lezen is ook een manier om te relaxen.

Momenteel heb ik een zware PC die enorm veel energie verbruikt. (ongeveer 1000 watt)

Ik ben op zoek naar een wat meer shtf bestendige PC*

 

*=PC, laptop, tablet, etc.

 

Iets met zonnecellen. Laag verbruik. Methodes om de accu op te laden.

 

Ik zou voor een netbook gaan, eventueel met externe harde schijf. De hierbovengenoemde tekortkoming van een netbook is correct, de videokaart is vaak, en overigens ook de rest van de hardware, zijn niet toerijkend voor het spelen van spelletjes. Echter uit je vraag maak ik op dat je vooral bij je informatie, tekst en wellicht een video wilt kunnen. Dat gaat perfect met een netbook.

 

Voordeel van een goede netbook is dat deze kleiner en lichter in gewicht is, en dat ze stukken langer kunnen werken op een volle accu. Heb er zelf enkele jaren geleden eentje van Samsung aangeschaft die op een volle accu 10 uur door ratelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat jouw voeding momenteel maximaal 1000Watt aan vermogen kan leveren, wil niet zeggen dat hij dit ook continue doet. Voor een paar euro kun je bij de lokale bouwmarkt een apparaat kopen wat je tussen de stekker en het stopcontact steekt. Hiermee kun je precies aflezen wat jouw pc verbruikt.
Dat klopt maar vanwege de inefficientie v/d voeding kom je snel hoog uit.

Zonder in vrij nutteloze discussie te verzanden wil ik wel melden dat mijn monitor 176watt verbruikt. Ik zoek een totaal systeem dat flink onder die 176 Watt verbruikt.

 

Het accuverhaal ken ik. Een groot probleem want ik ga die laptop niet gebruiken tot een shtf en natuurlijk tijdens de shft jaren wil gebruiken.

 

Notebook heeft vaak beperkingen zoals een el cheapo videokaart waardoor spelletjes spelen vaak niet tot de mogelijkheden behoord.
Tijdens een shft zijn de quad sli oplossingen verleden tijd :-) GPUs zijn vaak grootverbruikers.

 

Ik zoek dus iets met een laag verbruik, evt met ingebouwde zonnecellen Opladers zonder omvormers. Dus niet eerst met je zonnepaneel accu's laden omzetten naar 230v en dan via een lader weer de laptop accu opladen. Al die stappen geven een enorm energieverlies.

Een laptop die op ongeveer 12v draait zou ideaal zijn. Auto accu's laden met zonnepaneel. Spanningsregeling en dan direct naar de laptop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Hoi @CityPrepper, je hebt het over lezen. Goed idee.

 

Maar waarom dan windows? Linux is gratis, klein, snel, stabiel, zuinig,makkelijk, enz.

Geen grote videokaart nodig voor games. Goedkoper laptoppie.

 

12 v accu, met omvormer en dan weer adapter naar 12v? Dat moet beter kunnen, hoewel je die 240v nog voor andere dingen zou kunnen gebruiken.

Ga ik even voor neuzen, wil ik ook wel weten.

 

Liever bezuinig ik dat soort dingen weg. Consuminderen. Weg ontwerpen. Less is More. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @CityPrepper, je hebt het over lezen. Goed idee.

 

Maar waarom dan windows? Linux is gratis, klein, snel, stabiel, zuinig,makkelijk, enz.

Omdat ik veel software heb voor Windows.

 

 

12 v accu, met omvormer en dan weer adapter naar 12v? Dat moet beter kunnen,
http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulation.htm

Simpel te bouwen en weinig verlies als de spanningen ongeveer gelijk zijn.

 

 

 

hoewel je die 240v nog voor andere dingen zou kunnen gebruiken.
Klopt, maar je hebt dan toch minimaal 1 omvormer stap. Er is vrij veel 12v apparatuur verkrijgbaar. 240v apparaten zijn vaak niet ontworpen om zuinig om te gaan met energie. Een simple staafmixer verbruikt al 600w.
Link naar reactie
Delen op andere sites

een boek? ik heb t meeste ook op papier staan werkt altijd, evt ook nog als aanmaak of wc papier te gebruiken
Ik heb veel papieren versies. Ik ben begonnen ze te scannen ivm plaatsgebrek. In electrnische versie skan ik ook simpel zoek. Ik heel veel .pdf boeken met een indexer op mijn PC. Binnen een paar seconden heb ik alle boeken doorzocht.

Ik heb ook complete websites op mijn PC staan. Kan ik offline info zoeken. Een werkwijze die mij enorm bevalt. Ik wil die situatie zo goed mogelijk behouden tijdens een shft. Een beetje luxe is geen misdaad :-)

 

 

 

 

http://www.sust-it.net/energy_saving.php?id=21&tariff=26

Idle. Niet full load!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Omdat ik veel software heb voor Windows.

 

 

http://www.reuk.co.uk/High-Current-Voltage-Regulation.htm

Simpel te bouwen en weinig verlies als de spanningen ongeveer gelijk zijn.

 

 

 

Klopt, maar je hebt dan toch minimaal 1 omvormer stap. Er is vrij veel 12v apparatuur verkrijgbaar. 240v apparaten zijn vaak niet ontworpen om zuinig om te gaan met energie. Een simple staafmixer verbruikt al 600w.

 

Helemaal mee eens.

Bedankt voor de link.

Tja, als je het alleen over lezen hebt... wat heb je dan voor bijzonders op die windows?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot, het is niets bijzonders. Het is ook leesbaar op andere OSsen.

Lezen was slechts een voorbeeld. Ik doe ook ander dingen op mijn PC. Zal wel minder zijn zonder internet. Ik kan tijdens een shtf ook TV kijken op mijn PC. Mijn energieslupende plasma met HTPC kan ik dan niet meer gebruiken. En mijn lekker knusse waterbed :-(

 

Anyway, ik zoek dus een PC oplossing. Threads over bruine bonen zijn er genoeg :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot, het is niets bijzonders. Het is ook leesbaar op andere OSsen.

Lezen was slechts een voorbeeld. Ik doe ook ander dingen op mijn PC. Zal wel minder zijn zonder internet. Ik kan tijdens een shtf ook TV kijken op mijn PC. Mijn energieslupende plasma met HTPC kan ik dan niet meer gebruiken. En mijn lekker knusse waterbed :-(

 

Anyway, ik zoek dus een PC oplossing. Threads over bruine bonen zijn er genoeg :-)

 

 

. Okee .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst maar eens meten wat je PC nou echt gebruikt, het zal je verbazen hoe belachelijk veel te zwaar je voeding is.

 

Op de LAN parties hier in de buurt waarbij zo'n 70-100 jongeren met hun game-pc's langs komen heb ik het stroomgebruik gezien; het verbaasde me dat op die 70-100 PC's (inclusief schermen en de switches en overige infrastructuur enzo dus), het gemiddelde gebruik slechts 0.8A per persoon is, dat is nog geen 200 Watt! Dat is met een tweetal zonnepanelen, een acculader, wat accu's en een DC-DC ATX voeding echt heel makkelijk en redelijk betaalbaar te doen.

 

Een stevige laptop met een DC-DC voeding maakt het nog makkelijker. Je wilt in ieder geval de DC->AC->DC conversies overslaan en het gewoon DC houden, die voedingen zijn veel zuiniger en je mist 2 conversie stappen (en dus 2x verlies).

 

En uiteraard trek je bij een SHTF situatie waarbij de netstroom langdurig wegvalt, die quad SLI opstelling er uit en prop je er een goedkoop simpel passief videokaartje in! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt of even wachten tot die nieuwe laptop uitkomt die met een zonnepanneel op de klep zit... Of gaan voor een tablet, je kunt er zoveel mee en toch klein, compact, stil en als je de helderheid van het scherm op het allerlaagst zet, gaat ie behoorlijk lang mee.

 

Als je alleen maar wilt lezen: e-reader, maar wel eentje kiezen die zo simpel als wat is, die verbruikt dan ook veel minder energie. Zelf heb ik de Pocket Basic New 613, gebruikt halftonen als display (grijswaarden) dus ook geen verlicht scherm, het scherm geeft geen pijn aan de ogen, gaat superlang mee en geen touchscreen/wifi/bluetooth of whatever wat ook veel energie vergt mits geactiveerd. Kun je uitbreiden tot 32gb, standaard zit er 2gb op. Zonneladertje erbij of zo'n dynamocharger en praktisch eindeloos leesplezier. En dat ding weegt niets!

 

Maar als je liever kleurenscherm wilt hebben, voor bijvoorbeeld het volledige boekje van alle eetbare planten en bomen met foto's erbij enzo, ja dan is een tablet wellicht toch beter.

 

En deze is toch wel de beste laptop:

laptop.jpg.96184827e79451fab4a2d8cc7218dcf1.jpg

:)

 

Maar even serieus: Die laptop op zonne-energie komt Samsung dit jaar nog mee:

NC215_Black_Solar_04-300x231.png.4e6b9cd4795a99be45845eca1e5298ed.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

als je bijvoorbeeld je laptop nooit gebruikt zonder oplader, kun je de accu het beste 90% geladen ontkoppelen, en deze koel en donker opslaan. en om de 2 maanden bijladen. Vergeet hierbij niet om de accu ook om de, bijvoorbeeld, 10x geheel te ontladen.

 

Op deze manier profiteer je optimaal van je accu!

 

 

Als ik mij LT gebruik zonder accu, wordt het ding zo heet dat ik mijn vingers kan branden aan dat muisding!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ga eerst maar eens meten wat je PC nou echt gebruikt, het zal je verbazen hoe belachelijk veel te zwaar je voeding is.

 

Op de LAN parties hier in de buurt waarbij zo'n 70-100 jongeren met hun game-pc's langs komen heb ik het stroomgebruik gezien; het verbaasde me dat op die 70-100 PC's (inclusief schermen en de switches en overige infrastructuur enzo dus), het gemiddelde gebruik slechts 0.8A per persoon is, dat is nog geen 200 Watt!

Ik ga een keer meten als ik tijd/zin heb.

Ik kan je wel verklappen dat ik ruim boven die 200w ga komen. 176w voor mijn scherm. 2x 135w voor mijn CPUs . GPUs 100 per stuk denk ik. Harde schijven, mobo.

Uiteraard zijn dat full load cijfers die zelden gehaald worden.

 

Buiten wat algemene kennis weet ik niets van zonnepanelen. Welke setup zou je me adviseren? Niet puur voor mijn PC maar ook voor een lampje, en wat lichte huishoudelijke apparatuur.

Zonnecellen, convertor, accu, etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil zelf heel graag een solar systeem wat zowel gewoon kan terugleveren aan 't net en wat ook autonoom kan draaien; de standaard systemen schakelen zichzelf uit als 't net wegvalt, daar heb je in een SHTF situatie dus niets aan!

 

Het mooiste lijkt mij dus om een redelijke accubank erbij te hebben die genoeg energie opslaat om 't een week vol te houden, die aan de ene kant geladen wordt door de panelen en aan de andere kant een inverter die zoveel mogelijk de stroom voor het eigen gebruik levert en waarbij een eventueel overschot terugleverd wordt aan het net. Niet het goedkoopste maar wel het meest veelzijdige. Die week is dan om zwaar bewolkte dagen te overbruggen; op zulke dagen zal er overdag ook weinig energie bijgeladen worden tenslotte... Bij langdurige netuitval en grotere energieproductie dan ik zelf verbruik, zou ik het overschot in een electrisch verwarmingselement dumpen, wat dan een tank van 1000 liter mag verwarmen (voor douchewater).

 

Ik zou zelf ook een deel van m'n apparatuur dan vervangen door 12/24 Volt DC spul; zodat je voor een groot deel van de vaste energiebehoefte geen inverter nodig hebt (elke omzetting levert verlies op, hoe meer je die dus kunt overslaan, hoe beter). De verlichting in huis zou heel goed naar DC kunnen en een LED lamp gebruikt maar een paar watt en kan dus heel goed en heel lang door een accubank gevoed worden. Ook een vriezer en koelkast op DC zouden interessant kunnen zijn. PC, laptop, cb/ham radio/scanner adapters allemaal vervangen door simpele DC-DC voltage converters. M'n beveiligingscamera's zijn al 12V, dus da's ook makkelijk.

 

AC blijft wel nodig voor o.a. m'n verwarmingssysteem; hoewel dat ook zonder stroom kan werken, maar dan ben je de hele dag hout aan 't sjouwen, heb wel wat beters te doen! :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...