Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] M.O.D 4 british survival mes/machete uit sheffield


Gast ancestral-viking

Aanbevolen berichten

Gast ancestral-viking

enige tijd geleden een m.o.d 4 aangeschaft .

het handsvat heb ik op maat geschuurd en de coating verwijderd tevens heb ik er een skindi grind van gemaakt.

 

het is nu scherp genoeg om mee te scheren en gisteren een redelijhke dikke boom ermee omgehakt en tot mijn verbazing ,daarna nog steeds scherp genoeg om vlees mee te snijden :p thuis gekomen even over de leren riem gehaald (stroppen ) en voila good too go !!!

 

ik wil echt nooit geen ander mes meer ,hij eet hout ,en door de dikte splijt hij mijn hout als mes door boter , feather sticks maken gaat ook beter dan ik had verwacht ...

 

 

mensen kunnen zeggen wat ze willen maar dit ding is echt bomb-proof

 

 

wil je echt een mes wat onverwoestbaar is neem een M.O.D 4 j.adams .....na een beetje T.L.C een geweldige tool om te hebben!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Is een aardig mes, maar het gebruikte 1095-staal is zeker niet het allesbeste en bovendien nogal roestgevoelig. Die coating die je verwijderd hebt, zat er niet voor niets op maar was juist om roest te voorkomen.

 

Groot ding ook, voor mijn gevoel té groot.

 

Heb je trouwens de echte militaire uitvoering - met broad arrow - of eentje die volgens M.O.D. specifications gemaakt is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is een aardig mes, maar het gebruikte 1095-staal is zeker niet het allesbeste en bovendien nogal roestgevoelig. Die coating die je verwijderd hebt, zat er niet voor niets op maar was juist om roest te voorkomen.

 

Ik heb meerdere grote messen in 1095, en bij het juiste onderhoud roesten die niet. Wat betreft de coating, je kan toch gewoon een patina aanbrengen? Heb ik bij meerdere Beckers gedaan, en deze zijn nog niet verroest. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

nee ik heb de originele broad arrow j.adams 1999 compleet met serienummer , en gewoon goed onderhouden de reden dat ik die coating heb verwijderd is simpel het was net schuurpapier en ruw genoeg om etens resten sappen,vocht etc in vast te houden , het heeft nu een mirror polish en een nieuwe skandi grind.....tja kwa grote kun je over twisten hij is klein genoeg om redelijk te gebruiken m.b.t villen , eten bereiden en groot genoeg om het zware werk mee te doen.....het blijft echt lang scherp af en toe over de riem stroppen en klaar is ie weer ......ik wil nooit geen ander mes meer .....ga er meschien nog een mora naast kopen maar nee ditr is echt een bomb proof mes :p geeft een grote glimlach op het moment dat ik het in mijn handen heb....:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

1095 staal lijkt mij juist een heel goede keuze voor het gebruik dat er van verwacht wordt, het roesten ervan is vrij eenvoudig tegen te houden.

Ik heb wel een paar messen in 1095-staal en ben er heel tevreden over.

Dit mes lijkt mij net iets te zwaar te zijn, hoewel dat uiteraard een geheel persoonlijke keuze is en afhankelijk voor wat je het wil gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat mes nog zo duur ja? Voor dat geld kan je ook een BK-7 of BK-9 kopen.:rolleyes: Nah ja, dit mes is in ieder geval in Europa gemaakt, dat heeft ook zijn charmes. Heb je een foto van die mirror polish? Ben wel benieuwd hoe het mes er nu uitziet. Ben ook benieuwd hoe lang zo'n afwerking standhoudt.

 

Als je het beu bent kan je altijd nog met mosterd of tomatenketch-up een mooie patina aanbrengen, :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 3 maanden later...
Gast ancestral-viking

nee ik heb een originele broadarrow 1999 heb hem ondertussen een skandigrind gegeven ,de lederen schede rubberwrapped en een oude binnenband om het handsvat geplaatst ,werkt perfect , het roesten valt reuze mee gewoon goed onderhouden ......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast ancestral-viking

heb weer wat aanpassingen gedaan aan mijn M.O.D 4 :)

 

de waardeloze lederen schede eerst omwikkeld met ductape ,en daarna een oude binnenband in de lengte doorgehaald en om de schede gewraped.....stukje binnenband om handsvat is nu heerlijk grippy geworden , die mirror finish is leuk voor een show knife ...heb er een forced patina op gemaakt en ben er helemaal tevreden over .

uiteraard heb ik er ook gewoon een mora naast :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking
Heb je foto's van de aanpassingen? :)

nee nog niet zal er eens wat foto,s van maken en uitvogelen hoe ik die tussen mijn post ga priegelen......

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Gast ancestral-viking

tip voor iedereen die ranger bands wil hebben of zijn foudraaln en hadsvat wil wrappen met rubber .......ga eens langs bij een kleine zzp,er fietsenmaker die geeft u gratis oude binnenbanden hij is blij om er vanaf te geraken anders moet hij geld betalen om het af te voeren ....:) jij je ranger bands hij minder kosten :)

 

bij komend voordeel van wrappen i.p.v veel rangerbands je hebt groter materiaal tot je beschikking voor B.V een sling voor je katapult :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...
enige tijd geleden een m.o.d 4 aangeschaft .

het handsvat heb ik op maat geschuurd en de coating verwijderd tevens heb ik er een skindi grind van gemaakt.

 

het is nu scherp genoeg om mee te scheren en gisteren een redelijhke dikke boom ermee omgehakt en tot mijn verbazing ,daarna nog steeds scherp genoeg om vlees mee te snijden :p thuis gekomen even over de leren riem gehaald (stroppen ) en voila good too go !!!

 

Het heet 'scandi grind' en niet skindi grind. Het is afgeleid van 'scandinavian grind' omdat ze daar de messen op die manier slijpen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...

Sinds enkele dagen in het bezit van een Sheffield Bolo machete. Geproduceerd in 1918.

 

Geen foto's kunnen maken, maar wel een leuk artikel op internet gevonden.

 

https://www.awm.gov.au/collection/RELAWM08181/

 

Edit: M'n pa is vrijwilliger bij een kringloop en zag dit exemplaar liggen tussen de spullen. Voor €5,- mocht hij em overnemen en voor €5,- nam ik em weer over.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Dit is dus die van mij;). Voelde, na de eerste keer in de handen gehad te hebben, enorm solide aan. Gewoon zoals een goeie oldscool Bolo machete uit 1918 voelt;). Lekker robuust. Het kan voor iemand met zwakke polsen een tikje te zwaar zijn. Moest zelf ook wennen aan een machete met deze lengte en gewicht

 

Totale lengte:51 cm

Handvat: 14cm

blad: 37cm

staaldikte: 5mm

 

[ATTACH=CONFIG]20331[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]20332[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]20333[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]20334[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]20335[/ATTACH]

 

 

[ATTACH=CONFIG]20336[/ATTACH]

De tijd maakt krom wat recht is

 

Nog wat leuke links:

 

Hier gebruikte iemand de machete als beitel

 

http://militaryantiques.co.uk/search.ihtml?search=dated&jump=12&type=:type

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...