Ga naar inhoud

Dakhaas

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Nou vraag ik mij af wat de zuinigste petroleum kachel is.

Daarom mijn volgende vragen.

 

-Welk merk/type heeft u?

-In wat voor ruimte gebruikt u die?

-Hoeveel m3 is de ruimte? (Lengte x breedte x hoogte)

-Op welke stand brand de kachel? (In % aub)

-Hoeveel verbruikt de kachel in hoeveel uur? (In liters aub)

-Wat is de temperatuur in de ruimte?

 

Ik ben mij ervan bewust dat dit nogal wat vragen zijn.

Echter denk ik dat het wel belangrijke vragen zijn.

Ik zou het heel fijn vinden als er een aantal mensen zijn die op deze vragen antwoord willen geven.

 

Bvd Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Heel simpel. Petroleum levert iets van 12kwh per liter. Meer dan dat ga je er dus niet uithalen en aangezien alles verbrand wordt mag je stellen dat je die 12kwh per liter ook redt. Daarmee maakt het niet meer uit welke kachel je hebt als je het spul maar kan verbranden.

 

Een kachel met grote lont zal de vloeistof sneller laten verdampen en dus verbranden. Het vermogen neemt toe en het verbruik ook. Met een heel klein lontje heb je een superzuinige kachel maar je kan er nog geen kast mee verwarmen.

 

Mijn Zibro heeft een vermogen van 3kwh en hij brand 4 uur op een liter, dat is geen toeval he! Hoe groot is de ruimte die ik ermee kan verwarmen? Geen idee. Dat zal best een fabriekshal kunnen zijn als je de temperatuur van 21 naar 21,1 graad wilt hebben.

 

Mijn huiskamer kan ik met 3kwh langzaam opwarmen. Die is iets van 80m3 en op een koude winterdag gaat de temperatuur van 15 naar 17 graden maar dat kan ook komen doordat het zonnetje dan even schijnt.

 

Bottom line is dat je niet meer vermogen uit de petroleum kan halen dan erin zit. Kijk gewoon naar de ruimte die je moet verwarmen en bepaal hoeveel vermogen je nodig hebt om deze op te warmen bij een bepaalde starttemperatuur.

 

Voor de puristen: ik ga nu even uit van een standaard kachel. Het zal best mogelijk zijn om met trucjes het rendement te verhogen tot boven de 100% maar dat laat ik voor hier maar achterwege.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner

Ja dat heb je fout :-D Stel dat het 20 graden vriest buiten. Dan redt je het niet met die 6kwh. Dat geeft niet want als je namelijk je kamer verkleint dan redt je het wel ineens.

 

Dit is zo afhankelijk van allerlei factoren, hier is geen stelregel voor te geven. Dit is een kwestie van proberen. Ik gebruik de kachel die ik heb heel vaak. Soms staat hij op vol vermogen te loeien en heb ik het best fris terwijl de ruimte waarin ik zit ongeveer 8m3 groot is. Mag jij raden hoe dat komt. En nee, dat is niet als ik een griepje heb,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Misschien omdat je de ramen open hebt?

Anders zou ik het niet weten... Hier moet ik alles nog van leren....

 

Ik zit dan in een tent. Wat ik wil aangeven is dat het heel moeilijk zoniet onmogelijk om een advies te geven voor een kachel die jouw huis altijd warm houdt. Geef wat geld uit en koop een kachel en een tank petroleum. Ga hiermee experimenteren. Bij verschillende buitentemperaturen en in verschillende ruimtes. Op een gegeven moment weet je welke ruimte je kan verwarmen met je kachel en dat zal dan de ruimte zijn waarin je verblijft als de gewone kachel het niet doet, of je maakt je huiskamer kleiner door bijvoorbeeld met kleden een wandje te creeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
En hoe zit het met isolatie?

 

Een ruimte volgens het thermoskanprincipe kan je volgens mij met je eigen lichaamswarmte heet krijgen.

 

Inderdaad, vandaar het vergelijk tussen de woonkamer en de tent. Neem een kleine ruimte in je huis en isoleer die. Als je al extra moet verwarme kom je een eind met een kaars.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Inderdaad, vandaar het vergelijk tussen de woonkamer en de tent. Neem een kleine ruimte in je huis en isoleer die. Als je al extra moet verwarme kom je een eind met een kaars.

 

Check de post tijd: 00:27 :D

 

Ja, dit is een terugkerend gegeven. Een kleine ruimte in een andere ruimte maken.

 

En hoe beter je isolatie, hoe minder je hoeft te stoken.

Wel aan ventilatie denken: vocht - zuurstof - CO.

Vochtige lucht is moeilijker te verwarmen. Dus een warmtewisselaar is ideaal.

 

Hebben jullie wel eens voor de gein zo'n emergency blanket aangedaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een Foetsie Petroleum kacheltje.

Daar gaat iets van 5 liter in.

Zowel petroleum, kerosine, parafine als lampenolie.

Op de hoogste stand brand ie wel 16 a 17 uur lang op 1 tank.

De ruimte waar ik hem gebruik is 2 meter breed, 2,3 meter hoog, 4 meter diep en het dak is tot 3 meter tot de diepte en loopt dan schuin af met een klapluik erin.

Het produceert aangename warmte. Het kamertje word al gauw tegen 19 a 20 graden (mits je hem lang laat branden).

En je kunt erop koken. Dat heb ik een paar keer getest en het bevalt me goed.

Vind hem vrij zuinig al zeg ik het zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot

 

Dit klopt maar moet je wel heel goed ventileren ivm vocht.

Als je jezelf opsluit in "thermoskan" werkt dat even maar niet heel lang...

Aangezien vocht/waterdamp moeilijker te verwarmen is dan droge lucht zal het dan steeds meer energie gaan kosten om de ruimte te verwarmen.

 

Mvg Dakhaas

 

Thanx.

 

Experimenteer ze :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast gerbewoner
Ik heb een Foetsie Petroleum kacheltje.

Daar gaat iets van 5 liter in.

Zowel petroleum, kerosine, parafine als lampenolie.

Op de hoogste stand brand ie wel 16 a 17 uur lang op 1 tank.

Dat klopt heel aardig want volgens de opgave doet deze kachel 2,9 kwh. Er zit een verschil in, hij zou wat langer moeten branden in theorie maar ik neem even aan dat dit komt doordat ke de kachel niet helemaal leeg zult branden. Een kleine liter zal al snel in de tank achter blijven.

 

In feite is een petroleumkachel niets anders dan een grote olielamp. In het najaar houden wij de temperatuur van de dag vast met drie olielampen die per stuk voor ongeveer 180 watt aan warmte geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@CityPrepper in post 17 geeft die Rob zelf aan dat het idd meer energie kost om vochtige lucht warm te stoken.... 0,5%!!! Op 1kilo..

Als het mistig is en 15 graden voelt het ook veel kouder dan als het droog is en 15 graden is... Waterkou... Misschien dat iemand er wel eens van gehoord heeft..

Ga maar eens bij je oven zitten met een stopwatch..

Leg niks in je oven... Zet em op 180 graden en hou bij wanneer het lampje uit is..

Doe nu de volgende dag of een aantal uren later hetzelfde maar dan met een bakje kokend water in de oven... De oven zal nu meer tijd nodig hebben..

 

Mvg Dakhaas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...