Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mini-kasjes en moestuin voorbereidingen in december


Piroska

Aanbevolen berichten

Omdat we vaak tot in mei nog nachtvorst kunnen hebben is het raadzaam voor mensen zonder kas om van te voren op de vensterbank vast te zaaien rond maart/april.

 

Hiervoor begin ik altijd rond december met het bewaren van kartonnen eierdozen, wc-rollen en plastic champignondozen met deksel.

 

De champignondozen fungeren als een soort mini-plantenkasje.. Je doet er wat aarde en zaaigoed in en je doet het plastic dekseltje met gaatjes er op.

Je hoeft slechts af en toe te sproeien met de plantenspuit;

 

De eierdozen gebruik ik ook om te kiemen: per ei-gat 3 zaadjes en na opkomst de sterkste laten staan. In mei knip je elk ei-gat met plantje uit en zet het zo in de grond, evt bodem wegknippen... Hetzelfde kan je doen met wc-rollen. Zet in een plastic doos allemaal wc-rollen naast elkaar, vul ze met aarde en zaai.. na half mei hup! de wc-rollen de moestuin in..

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 124
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De eierdoos techniek werkt redelijk goed, maar met de WC rollen heb ik slechte ervaringen... schimmels die t karton verteerden, verteerden ook mijn jonge plantjes. Droger houden was ook geen optie, te weinig water voor mn jonge kiempjes om goed te groeien!

 

Voor een mini kasje, gemaakt met gerecyclede plastic verpakkingen is zeker een goed idee, maar zorg wel voor een paar gaatjes onderin. Goed voor afwatering en "bodem" structuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eierdoos techniek werkt redelijk goed, maar met de WC rollen heb ik slechte ervaringen... schimmels die t karton verteerden, verteerden ook mijn jonge plantjes. Droger houden was ook geen optie, te weinig water voor mn jonge kiempjes om goed te groeien!

 

Voor een mini kasje, gemaakt met gerecyclede plastic verpakkingen is zeker een goed idee, maar zorg wel voor een paar gaatjes onderin. Goed voor afwatering en "bodem" structuur.

 

Oh jammer van de schimmels, ik heb er zelf geen last van gehad tot nog toe..Ik zet wel alles achter glas in de zon (zover die schijnt dan..)

 

Ik heb nu toevallig wel een avokado-plant (van pit ) waarvan de aarde helemaal onder de schimmel zit.. hij is al te groot om er last van te hebben maar het is wel opmerkelijk..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh jammer van de schimmels, ik heb er zelf geen last van gehad tot nog toe..Ik zet wel alles achter glas in de zon (zover die schijnt dan..)

 

Ik heb nu toevallig wel een avokado-plant (van pit ) waarvan de aarde helemaal onder de schimmel zit.. hij is al te groot om er last van te hebben maar het is wel opmerkelijk..

 

Hoi Piroska, die avokado pit kan je die zo in de aarde stoppen? Deze heeft zeker veel zon en warmte nodig. Wel een interessant experiment, wil ik graag ook eens uitproberen:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Piroska, die avokado pit kan je die zo in de aarde stoppen? Deze heeft zeker veel zon en warmte nodig. Wel een interessant experiment, wil ik graag ook eens uitproberen:p

 

Ja hoor geen probleem, hij was na 3 maanden al een halve meter hoog.. toen heb ik hem getopt anders wordt het een lang dun ding dat omvalt, nu krijgt hij takjes en nieuw blad.

 

Je kan hem ook eerst in een glaasje water zetten, waarbij de onderkant van de pit het water raakt en de bovenkant niet.. maar rechtstreeks in de grond geeft bij mij altijd ook goed resultaat.

 

Je kan hem gewoon als kamerplant houden, maar ook in de tuin in pot, dan naar binnen als het gaat vriezen, en vooral: niet te veel water geven hij wil geen natte voeten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga straks een experiment met een ananas planten aan. Duurt 16 mnd eer er een ananas vanaf komt, dus veel geduld.

 

Die champinonen doosjes vind ik erg slim, wc rollen had ik al bedacht.

 

grappig! ik heb net een ananas als ontbijt gehad, ik dacht er toevallig over om het groen in een pot te zetten, ik ben alleen weer bang voor schimmel omdat er zo weinig zon is in dit seizoen, hoe ga jij het aanpakken? Vroeger is het mij wel eens gelukt, maar toen was ik kind, geen idee wat ik toen bedacht had hiervoor ..

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede tip, zal ook eens beginnen met eierdozen sparen.

 

Heb zelf een tijdje geleden een enorme berg plastic potjes gekocht van 9 x 9 cm, deze gebruik ik nu al jaren. Het is inderdaad niet zo milieuvriendelijk als eierdozen, maar doordat ze jaar na jaar herbruikbaar zijn vond ik het in het kader van preppen wel geoorloofd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

grappig! ik heb net een ananas als ontbijt gehad, ik dacht er toevallig over om het groen in een pot te zetten, ik ben alleen weer bang voor schimmel omdat er zo weinig zon is in dit seizoen, hoe ga jij het aanpakken? Vroeger is het mij wel eens gelukt, maar toen was ik kind, geen idee wat ik toen bedacht had hiervoor ..

 

 

Deze vond ik van de week op youtube

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Piroske Goede tips ! Ik heb al vaker geprobeerd ind evensterbank te late kiemen maar dat is niet succesvol geweest want het is denk ik toch teveel temperatuurschommelingen.

Onder de vensterbank heb ik de cv en bij het raam is natuurlijk een licht (koude) tocht ,vooral als het buiten vroest.

Maar die eierdozen is misschien wel een oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor geen probleem, hij was na 3 maanden al een halve meter hoog.. toen heb ik hem getopt anders wordt het een lang dun ding dat omvalt, nu krijgt hij takjes en nieuw blad.

 

Je kan hem ook eerst in een glaasje water zetten, waarbij de onderkant van de pit het water raakt en de bovenkant niet.. maar rechtstreeks in de grond geeft bij mij altijd ook goed resultaat.

 

Je kan hem gewoon als kamerplant houden, maar ook in de tuin in pot, dan naar binnen als het gaat vriezen, en vooral: niet te veel water geven hij wil geen natte voeten!

 

Bij nood helpt het blad van de Avocadoplant bij disenterie en parasieten. Goed om bij een eventuele SHTF te weten..... Als je de avodaco blaadjes een kwartiertje kookt, kun je het aftreksel drinken als thee. Minimaal 3x per dag als thee drinken, voor het eten.

Oh ja, nooit aan honden geven, die kunnen er echt niet tegen, mensen wel. Maar alleen bij nood dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...