Ga naar inhoud

3th little Pig

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Ik ben van plan om kraanwater op te slaan in 1000L IBC containers. Die kubieke meters opslag koop je voor weinig dus leek het me een goede verzekering om je drinkwatervoorziening veilig te stellen. Alvorens over te gaan tot de aanschaf van 2 of 3 van die containers leek het me verstandig de kwestie en nog openstaande vragen hier voor te leggen. Heb de afgelopen dagen het hele forum afgestruind voor info over wateropslag. Wat me inmiddels duidelijk is geworden is dat water niet onbeperkt houdbaar is, de houdbaarheid enigzins verlengt kan worden door de toevoeging van een beetje Chloor (geen bleekwater) en dat de voorraad het beste regelmatig ververst kan worden. Bij gebruik van het opgeslagen water als drinkwater kun je deze het beste even koken of via de Katadyn filteren.

 

De vragen die ik nog heb:

  • De verkoper van de containers geeft aan dat ze 1x gebruikt zijn voor plantaardige olie. Kan je IBC containers controleren op 'Foodgrade' (logo, industriële codes of iets dergelijks) of zijn IBC containers per definitie geschikt voor opslag van levensmiddelen?
  • Aangezien water in een SHTF situatie snel op kan raken ben ik, in het kader van En-En, ook nog van plan een waterput slaan om grondwater op te kunnen pompen. Omdat de plek voor de pomp niet bereikbaar met groot materieel vroeg ik me af of dit zelf te doen is (Noord-Brabant). Las ergens op dit forum dat dit met behulp van een edelmanboor gedaan kan worden maar aangezien je volgens mij nogal wat meters diep moet ga je het denk ik niet redden met een boor met de lengte van een bezemsteel :). Iemand een idee of dit zelf te doen is met brute spierkracht en welk materiaal ik hiervoor nodig heb? (info en links zijn welkom).

 

 

 

.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • De verkoper van de containers geeft aan dat ze 1x gebruikt zijn voor plantaardige olie. Kan je IBC containers controleren op 'Foodgrade' (logo, industriële codes of iets dergelijks) of zijn IBC containers per definitie geschikt voor opslag van levensmiddelen?
  • Aangezien water in een SHTF situatie snel op kan raken ben ik, in het kader van En-En, ook nog van plan een waterput slaan om grondwater op te kunnen pompen. Omdat de plek voor de pomp niet bereikbaar met groot materieel vroeg ik me af of dit zelf te doen is (Noord-Brabant). Las ergens op dit forum dat dit met behulp van een edelmanboor gedaan kan worden maar aangezien je volgens mij nogal wat meters diep moet ga je het denk ik niet redden met een boor met de lengte van een bezemsteel :). Iemand een idee of dit zelf te doen is met brute spierkracht en welk materiaal ik hiervoor nodig heb? (info en links zijn welkom).

.

Als je de IBC's goed wast met zeepsop en/of glycerine in heet water gebruikt is e.e.a. goed vetvrij te krijgen.

Of e.e.a. officieel 'food-garde' is weet ik niet maar als er olie inzat voor menselijke consumptie: ja!

 

Qua put zou je, afhankelijk van de bodem, de waterboor kunnen gebruiken.

Hierbij wordt met een stel (PVC) buizen en een tuinslang met behulp van water een gat gemaakt.

Eenmaal op de diepte van het grondwater aangekomen wordt er grof gesteente gestort.

Een tijdje terug heb ik er wat jijbuis videos van gezien.

Dit lijkt iets wat je zelf zou kunnen uitvoeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@3th little Pig

 

Je kunt ook overwegen om regentonnen te kopen, de groene uit de bouwmarkt kosten ongeveer 50 euro en kan 200 liter in.

Deze zijn nieuw dus wassen met afwasmiddel en warm water volstaat.

Er zit ook al een kraantje bij, ik heb er 1 op een stapel stenen staan in de schuur (vorstvrij) wel 200 kg (vol water) dus moet stevig staan.

De containers van 1000 liter wegen dus vol 1000kg , dus let op de vloer.

 

En het lijkt me nogal een klus om ze te verversen. met mijn regenton ben ik al een uurtje zoet. ongeveer elk jaar verversen

Omdat je ook wel binnenshuis wat wilt hebben, kun je de lege frisdrankflessen verzamelen en vullen met schoon kraanwater

Heb zo al een hele verzameling ook op zolder. Wel 1 tot 2 jaar goed en dan verversen. Donker en koel bewaren.

Na 2 jaar nog goed tre drinken, mits de fles goed omgespoeld is.

Heb in jaren met 500 liter nog maar 1X een rotte fles gehad, water is dan geel en stinkt naar slootwater :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie het liever als egoïstisch. Etisch zou voor mij zijn als je tracht iedereen te redden.

 

Liever ben ik een egoïst welke alleen aan zijn eigen gezin denkt.

Er is nog niets geschreven over voor wie men water gaat putten. (!)

Maar je merkt terecht op dat alles is weggereguleerd in dit land maar dat de burger er dus weinig mee opschiet, vooral in de situaties waarvoor wij ons voorbereiden.

Geen wapens, geen waterput, geen goede energievoorziening (subisidies die niet werken), geen eten (RO-beheer van onder de meetschaal), etc).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is nog niets geschreven over voor wie men water gaat putten. (!)

Maar je merkt terecht op dat alles is weggereguleerd in dit land maar dat de burger er dus weinig mee opschiet, vooral in de situaties waarvoor wij ons voorbereiden.

Geen wapens, geen waterput, geen goede energievoorziening (subisidies die niet werken), geen eten (RO-beheer van onder de meetschaal), etc).

 

Met een beetje vindingrijkheid zijn er voldoende alternatieven te bedenken.

 

Zelfs vuurwapens zijn met gemak zelf te maken. Al zullen ze er dan niet uitzien hoe men ze zich voorstelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua vuurwapens: als ik details vraag over de loop van een 12-gauge word ik weggehoond dus tja, dat wil men niet hier.

(en ja ik weet grofweg wat er nodig is, is niet zo moeilijk met wat handigheid; op jijbuis voorbeelden te vinden)

 

En alternatieven voor de andere zaken zijn wat beperkt op één hoog...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jobs

Dank voor de uitleg en het filmpje. Daar kan ik wat mee. Zal es gaan Googlen voor zo'n waterboor.

 

@Tom

Het schoonmaken van de container en het verversen van het water is inderdaad een nadeel. Flessen vullen met water staat ook nog op m'n 'To-do' lijstje. Goed om te weten dat je het toch 1 à 2 jaar kan goedhouden.

 

@Badlaken

Heb een stukje bosgrond waar volgens de regeltjes absoluut niets mag. Ben onlangs bij de gemeente langs geweest om te vragen of de bestemming gewijzigd kon worden in landbouwgrond (iets meer mogelijkheden) of bouwgrond. Beiden waren onmogelijk. De vraag is dan of je je daarbij neerlegt en je lot accepteert of dat je het 'off the radar' doet. De reden waarom ik graag wil weten hoe zelf een put te maken geeft al aan waar ik voor kies. Egoïstisch lijkt me wat ver gezocht. Dan kunnen we veel prep maatregelen denk ik als egoïstisch gaan bestempelen. Denk dat veel mensen in een SHTF situatie blij zullen zijn als er water gepompt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is iets een put?

Als er een buis in de grond zit, verder verborgen, zonder pomp of wat dan ook is dat nog legaal?

Het wordt pas een put als je er uit put.

In de SHTF situatie hang je er dus een pomp aan van het een of ander (wel proberen voordat je hem opbergt!) en heb je water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer is iets een put?

Als er een buis in de grond zit, verder verborgen, zonder pomp of wat dan ook is dat nog legaal?

Het wordt pas een put als je er uit put.

In de SHTF situatie hang je er dus een pomp aan van het een of ander (wel proberen voordat je hem opbergt!) en heb je water.

 

Zoiets had ik ook al in gedachten. Nou nog ff uitvogelen waar 't boormateriaal te halen en hoe diep ie moet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan toch gewoon 20liter jerrycans vullen met water? 1000 liter is beter natuurlijk maar daar heb ik geen plaats voor, en 20 liter is in iedergeval beter als losse 1.5l flessen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Badlaken:

Dank, ik zal eens wat zoeken. Materiaal inslaan kan geen kwaad en is niet erg illegaal.

Qua 12 gauge en google kom ik op 2.5mm minimum dikte die men wenst met als onduidelijke variabelen staalsoort en productiewijze.

 

Wapens zijn gemaakt van verschillende metaalsoorten door de eeuwen heen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Gunmetal

http://www.firearmstalk.com/forums/f14/alloys-metals-used-gun-manufacture-36032/

 

Voor de dikte (verschil binnen/buitendiameter) zul je moeten zoeken naar de juiste formules. Ik betwijfel dat er ergens een juiste en exacte instructie staat. Je zult rekening moeten houden met de druk welke er vrij komt en de terugslag o.a..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben nu al een aantal jaar 3 van die vaten van 1000L aan elkaar gekoppeld.

 

Waar je op moet letten is dat je zwarte koopt. Dit ivm algvorming binnenin door (zon)licht. Sowieso hebben wij ze onder een afdak gezet tegen licht. Als je doorzichtige koopt spuit ze dan zwart aan de buitenkant of plak er zwart landbouwfolie overheen.

 

Je gaat er leidingwater in pompen zeg je. Waarom laat je er geen regenwater op afvloeien. Gratis en minder zooi erin dan dat je gemeente er waarschijnlijk indoet.

 

Als je je vaten niet als voorraad maar als via via doorvoer gebruikt hoef je niet te verversen.

 

Wij maken de vaten wel 1x pj schoon als het hoogzomer is en meestal ze wel droog komen te staan.

 

Wij doen er geen chemicaliën of chloor of wat ook in ons regenwater. Wel gaat het regenwater door 5 filters van gaas, grove watten, actieve kool, etc naar micronfilters. We drinken het regenwater dus.

 

Isoleer je uitlaatkranen heel erg goed want als het bevriest heb je niets aan je voorraad. Ook de inhoud van de vaten zelf kan bij lange vorst bevriezen. Zorg dat je ze niet 100% vult anders kunnen ze kapot vriezen.

 

Iemand merkte het al op, 1000L water is ca 1000kilo. Dat haal je niet meer even weg en dat moet ook stevig staan. Als je je vaten wilt stapelen heb je vaten met stalen frames nodig.

 

Succes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survival

Wil sowieso nog wat kleine voorraden water opslaan. Dat zullen 10 of 20L cans worden.

@jobs

Handige link. Thanks.

 

@Blik(voer)

Goed bezig! Over het regenwater had ik ook al zitten denken. Heb alleen nog niet de tijd gehad om me te verdiepen in de filtratie. Wordt jouw regenwater met een pomp door de filters geduwd of gaat dat via de vrije val (zwaartekracht)? Goeie tip van de zwarte containers. Had witte op het oog maar zal ff verder zoeken naar zwarte. Staan er niet veel in het zwart op Marktplaats.

Zit nu te bedenken dat het misschien wel iets is om regenwater grof te filteren ( bladeren/zand/etc. ) voordat het de container ingaat. Vervolgens het water wat je als drinkwater wilt gebruiken filteren via de Katadyn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@3th little Pig:

Dat 'grof' filteren aan de ingang kan best tot een vrij fijn gaas. Gaatjes van een mm ofzo? Kleiner?

De eerste IBC, als je er meerdere hebt, tap je dan af even boven de bodem. (hiervoor extra tappunt plaatsen)

Het idee is dat alle vaste delen naar de bodem kunnen zinken die je dan niet verstoort met dat net wat hogere aftappunt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survival

Wil sowieso nog wat kleine voorraden water opslaan. Dat zullen 10 of 20L cans worden.

@jobs

Handige link. Thanks.

 

@Blik(voer)

Goed bezig! Over het regenwater had ik ook al zitten denken. Heb alleen nog niet de tijd gehad om me te verdiepen in de filtratie. Wordt jouw regenwater met een pomp door de filters geduwd of gaat dat via de vrije val (zwaartekracht)? Goeie tip van de zwarte containers. Had witte op het oog maar zal ff verder zoeken naar zwarte. Staan er niet veel in het zwart op Marktplaats.

Zit nu te bedenken dat het misschien wel iets is om regenwater grof te filteren ( bladeren/zand/etc. ) voordat het de container ingaat. Vervolgens het water wat je als drinkwater wilt gebruiken filteren via de Katadyn.

 

Vanaf de dakgoten gaat het dmv zwaartekracht naar de vaten door twee grove filters. Eerst gaas in de dakgoot voor bladafvangen. Op de vaten zelf bij de grote vulopening ligt grof filterwatten.

Vanaf de vaten gaat het door tyleen naar het pompsysteem naar een buffervat van 200L. Daar zinkt nog meer het zand als dat er al is naar de bodem de vervolgleiding zit boven het bezinkselniveau. dan gaat het naar de boiler waar het eerst nog door 2 filters gaat. In de boiler wordt het opgewarmd door de spiraal van de zonnecollector. Maar dat is weer een ander verhaal.

 

als ik mensen laat proeven, gaan ze allemaal voor regenwater en denken ze dat dat het leidingwater is omdat ze het ware leidingwater vreemd vinden smaken. Kun je nagaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanaf de dakgoten gaat het dmv zwaartekracht naar de vaten door twee grove filters. Eerst gaas in de dakgoot voor bladafvangen. Op de vaten zelf bij de grote vulopening ligt grof filterwatten.

Vanaf de vaten gaat het door tyleen naar het pompsysteem naar een buffervat van 200L. Daar zinkt nog meer het zand als dat er al is naar de bodem de vervolgleiding zit boven het bezinkselniveau. dan gaat het naar de boiler waar het eerst nog door 2 filters gaat. In de boiler wordt het opgewarmd door de spiraal van de zonnecollector. Maar dat is weer een ander verhaal.

 

als ik mensen laat proeven, gaan ze allemaal voor regenwater en denken ze dat dat het leidingwater is omdat ze het ware leidingwater vreemd vinden smaken. Kun je nagaan.

 

Da's een mooi systeem. Op zichzelf staand, altijd genoeg reserve en onafhankelijk van de leveranciers. Ik ga weer ff terug naar de tekentafel om m'n plannen wat bij te stellen. Thanks voor de uitleg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...