Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe berg ik het beste mijn externe harde schijf op? (EMP bescherming)


Nonkel Jones

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

De meningen hierover zijn verdeeld op internet. De 1 zegt dat je zo'n box zelf kan maken, de ander zegt van niet.

Mocht je hem zelf willen maken dan moet je de binnenkant isoleren middels rubber of piepschuim. De buitenkant moet je dan (Middels accu) onder stroom zetten. Dit om straling te omleiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast der_obergefreiter
De meningen hierover zijn verdeeld op internet. De 1 zegt dat je zo'n box zelf kan maken, de ander zegt van niet.

Mocht je hem zelf willen maken dan moet je de binnenkant isoleren middels rubber of piepschuim. De buitenkant moet je dan (Middels accu) onder stroom zetten. Dit om straling te omleiden.

 

Via een accu hebik het idd. Wel eens vaker gehoord, is het ook mogelijk om dit rechtstreeks via stroomnet te doen , bv. dmv. Een adaptor of trafo ? Of springen dan de stoppen om je oren ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaats je belangrijke electronica in een aluminium of stalen bus of kist. Zorg ervoor dat de electronica niet de binnenkant van de bus aanraken. Dus met schuim of karton. Pak desnoods je electronica in met aluminiumfolie, maar zorg dat geen enkel metaal aanraking heeft met het folie, zoals de antenne van je radio. Dan heb je je electronica verzekerd tegen een mogelijke EMP. Batterijen heb ik ook in zo'n bus zitten, voor het geval ze leeg worden getrokken door een EMP.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Je moet zelf ook even een kooi aandoen:

 

[ATTACH=CONFIG]2264[/ATTACH]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Nou wil ik zelf ook zo'n Faraday kooi maken, lijkt me niet moeilijk (metalen kist en piepschuim, zie een van de Doomsday Preppers afleveringen). Maar inderdaad moet hij aarden (inverbinding staan met de aarde. Door bijvoorbeeld je Faraday kist via een metalen draad te verbinden met je radiator??

 

Graag een antwoord van iemand die er echt verstand van heeft.

 

Bij voorbaat alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Nou wil ik zelf ook zo'n Faraday kooi maken, lijkt me niet moeilijk (metalen kist en piepschuim, zie een van de Doomsday Preppers afleveringen). Maar inderdaad moet hij aarden (inverbinding staan met de aarde. Door bijvoorbeeld je Faraday kist via een metalen draad te verbinden met je radiator??

 

Graag een antwoord van iemand die er echt verstand van heeft.

 

Bij voorbaat alvast bedankt

 

Ja of je zet hem gewoon op de grond, het is niet dat die kooi geladen blijft he, tis gewoon dat ie de straling opvangt en wat er binnenin zit veilig houd... Als je 'm aard met je radiator, gaat het door je buizennetwerk en ik weet niet waar dat netwerk uiteindelijk aanvast zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kooi gemaakt van ongelakte kippengaas doet het 'm ook... En dan, dames en heren, is het maken van een faraday kooi vrij eenvoudig en goedkoop, kun je je eigen grootte bepalen wat je er allemaal in wilt zetten. Voorbeeldje: je auto in een "garage" zetten van volledig omhuld kippengaas. De auto staat op rubberen banden en dat geleid ook niets (houd de banden wel droog dan he) :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volledig dicht metalen doosje of kistje, daarin plastiek zakje en daarin de harddisk. Kistje aarden door het elektrisch te verbinden met de Aarde. Voila, komt niets aan.

Gaas houdt enkel golven tegen waarvoor de maaswijdte te klein is, dus speel je op zeker met een volledig VOLmetalen omhulsel.

Oh ja, deze vraag is denk ik al 20 keer gesteld op dit forum...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harde schijf in een anti-statisch zakje, je weet wel, zo'n zakje waarin hij geleverd werd. Ziplock bag is ook prima, die krijg je tegenwoordig ook overal bij geleverd. Vervolgens een paar keer omwikkelen met aluminiumfolie, weer een zakje of plastic folie, en nog een keer wat lagen aluminiumfolie. Klaar.

 

Hangt af van tov welke soort elektromagnetische puls je het wilt beschermen. Dunne alu folie heeft als nadeel dat het te snel opwarmt en kan gaan branden,

een dikker (1mm is genoeg) wanddikte voorkomt dit.

 

(Steek jouw voorstel in een microwave en mijn voorstel om maar iets te noemen... ik weet waar ik ijn data op wil bewaard hebben.... ;))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Harde schijf in een anti-statisch zakje, je weet wel, zo'n zakje waarin hij geleverd werd. Ziplock bag is ook prima, die krijg je tegenwoordig ook overal bij geleverd. Vervolgens een paar keer omwikkelen met aluminiumfolie, weer een zakje of plastic folie, en nog een keer wat lagen aluminiumfolie. Klaar.

 

Gebruik dan een Mylar nooddeken, dat is ook aluminium en een stuk sterker dan gewoon keuken aluminium folie. In gewoon alu kunnen gaatjes ontstaan en daar zouden golven weer doorheen kunnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoi

 

Nou wil ik zelf ook zo'n Faraday kooi maken, lijkt me niet moeilijk (metalen kist en piepschuim, zie een van de Doomsday Preppers afleveringen). Maar inderdaad moet hij aarden (inverbinding staan met de aarde. Door bijvoorbeeld je Faraday kist via een metalen draad te verbinden met je radiator??

 

Graag een antwoord van iemand die er echt verstand van heeft.

 

Bij voorbaat alvast bedankt

 

 

[ATTACH=CONFIG]2265[/ATTACH]

 

Kijk, die geel groene is de aarde.

Die blauwe en die bruine laat je weg.

Even voor de duidelijkheid:

 

Die Laat Je Weg!

 

Stekker weer sluiten, geel/groene draad aan je Faraday Kooi bevestigen.

 

Stekker in het stopkontakt, dat is veilig want de blauwe en bruine draad zitten er niet in.

 

 

U bent dan aardig geaard. Aardig he? :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

[ATTACH=CONFIG]2265[/ATTACH]

 

Stekker in het stopkontakt, dat is veilig want de blauwe en bruine draad zitten er niet in.

U bent dan aardig geaard. Aardig he? :)

 

Volgens de regelen der kunst! kan alleen wat verwarrend zijn.

Elke radiator en koperen waterleiding in een nederlandse woning is volgens de NEN 1010 geaard( dat is hetzelfde als dat groengele draadje van heksenboot.

Door je metalen box nu met een koper of ijzerdraad te verbinden met een ander geaard oppervlakte kan hij ontladen.

Belangrijk is dat de voorwerpen in de box goed geisoleerd liggen van de wanden van de box.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...