Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zelfgemaakte hobo stove en penny stove


Aanbevolen berichten

Net een Video gemaakt (beetje donker beeld XD) van mijn verbeterde hobo stove, en een optie om een penny stove erin te zetten wat werkt als windbreker.

De penny stove kan ook gebruikt worden als verwarmingsbron, er komt vrij veel hitte vanaf.

Zelf gebruik ik spiritus als brandstof. De penny stove moet ook even voor verwarmd worden. Dit kan op verschillende manieren, zoals een aansteker eronder houden tot het borrelt(dit gaat snel).

Misschien dat men hier wat aan heeft.

http://www.youtube.com/watch?v=RePELC_REjw

 

Groeten S.T.A.L.K.E.R. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Mag ik weten welk mes daar ligt op de foto? :)

 

Buck 119

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-buck-model-119-special.htm

Heb het mes nu een jaar of 5, prijs kwaliteit is ook perfect. Nooit problemen mee gehad. Alleen de greep kan soms wat glad zijn, dat is zo opgelost met ranger bands.

Maar goed je moet houden van een dergelijke bowie stijl.

 

Groeten S.T.A.L.K.E.R. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buck 119

http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-buck-model-119-special.htm

Heb het mes nu een jaar of 5, prijs kwaliteit is ook perfect. Nooit problemen mee gehad. Alleen de greep kan soms wat glad zijn, dat is zo opgelost met ranger bands.

Maar goed je moet houden van een dergelijke bowie stijl.

 

Groeten S.T.A.L.K.E.R. :)

 

Nice! Glad handvat is overigens ook prima op te lossen met Hansaplast, heeft iedereen in zn ehbo set en is een stuk cheaper.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
Nee! Bloedlink! In plaats van spiritus (85% alcohol) kun je veel beter Bioethanol (>95% alcohol) gebruiken.

 

Die bioethanol kan je overigens kopen bij de Action, een liter kost 1.80 geloof ik, je kan er prima wat op koken trouwens, als je wat van de ethanol in een waxinelichthouder ( je weet wel, dat cupje dat om een waxinelichtje heen zit) doet en die in een esbitbrandertje zet kan het feest beginnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raycoupe de wand isoleren is zeker een voordeel , want de verbrandingstemperatuur in de bus wordt hoger en dus ook een betere verbranding doch er zal roet op de

pot blijven komen want een hobo stove maar ook veel andere ''woodgas'' stoves hebben een niet optimale verbranding en dus blijf je roet houden bij die woodgasstoves is de optimale verhouding tussen

de primaire en secundaire lucht 1:5 dus de hoeveelheid lucht die je van boven in de bus moet invoeren is 5 x zoveel als dat je vanonder invoert .(en kleine fan van een oude computer is een grote verbetering

omdat je dan de lucht kan forceren en regelen .

Een trucje om de roet makkelijker van je pot of te kunnen krijgen is de onderkant van de pot inzepen met zachte zeep zodat de roet op de zeep neerslaat wat je daarna kunt wegwassen

gr wafels

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hij is dan misschien in het bos, maar dat is toch echt (deels) klei wat hij gebruikt.

 

Een interessante idee voor als je geen stove bij je hebt en wilt koken zonder dat op een kampvuur te doen. Bedankt voor het delen @AWOL!

Maar voor alleen een kop koffie lijkt het me aardig wat werk. Als je nou 2 wat dikkere takken naast elkaar legt, daar een klein vuurtje tussen bouwt en er 2 groene takken dwars overheen legt kun je ook je kopje water koken. Het duurt misschien iets langer voordat het kookt, maar je bespaart wel een hoop tijd op de voorbereiding volgens mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...