Ga naar inhoud
GENEGEERD

Compacte branders voor hout


Raycoupe

Aanbevolen berichten

Ik woon in een omgeving waarin het vinden van hout en takken, danwel ander brandbaar vast materiaal, geen enkel probleem is.

Een houtkachel in mijn woning is niet mogelijk, aangezien ik in een huurhuis woon. Daarom zoek ik een compacte brander, dus tevens geschikt voor de BOB, die ik natuurlijk ook gewoon thuis kan gebruiken en tijdens trektochten en survival uitjes. Normaal heb ik hiervoor zo'n super simple gasbrandertje met blikjes.

 

Nu zag ik op het internet wel meer leuke dingen op dit vlak, een dure optie, waarmee je dan wel ook je lampjes kan bijladen, is: http://www.biolitestove.com/campstove/camp-overview/how-it-works/#sub

 

Kennen mensen dergelijke type brandertjes, maar dan zonder electriciteit op te wekken, en wat zijn de ervaringen?

Hout lijkt mij op de lange termijn namelijk een van de weinige duurzame opties.

 

Met veel interesse het bericht van S.T.A.L.K.E.R. gelezen hierover: http://preppers.nl/forum/threads/3659-Zelfgemaakte-hobo-stove-en-penny-stove

 

Een manier om het rendement te verhogen en voor minder rookontwikkeling, is een dubbelwandige kamer. Hierdoor stijgt de temperatuur, verbrandt het beter en kun je ook andere brandstoffen, bv turf, gedroogde citrusschillen, etc gebruiken. Dit principe wordt o.a. toegepast in pelletkachels, die ik veel in Duitsland zie.

 

Hebben mensen al uitgeprobeerde ontwerpen? Wat is een degelijk model om aan te schaffen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een prima houtbrander die dubbelwandig is en werkt met het houtvergassings principe is deze,

http://www.qvist.nl/bushcooker-bushcooker-ul.html ,

niet goedkoop natuurlijk, en als je beetje googeld of kijkt op youtube vind je genoeg ontwerpen om zelf te knutselen,

kijk maar eens op google naar "woodgas stove"

 

Een ander model dat ik interressant vind voor in de BOB is deze "honey stove", is eigenlijk gewoon houtbrandertje, maar volledig demonteerbaar en daardoor zeer handig om mee te nemen, heeft ook een plaatje om een spiritusbrander in te zetten

http://www.backpackinglight.co.uk/product397.asp

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een houtkachel in mijn woning is niet mogelijk, aangezien ik in een huurhuis woon. Daarom zoek ik een compacte brander, dus tevens geschikt voor de BOB, die ik natuurlijk ook gewoon thuis kan gebruiken en tijdens trektochten en survival uitjes.

 

Ik ben benieuwd of dit bestaat, volgens mij komt bij het verbranden van hout altijd rook (gas) vrij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@chrisprep: Dank je, dit soort links wil ik. Dergelijke ontwerpen zijn makkelijk na te maken, alleen materiaal keuze is erg belangrijk. Hobo stove's van gerecycled blik kunnen dergelijk temperaturen niet aan, vandaar dat in geintereseerd ben in duurzamere branders.

 

Die honeystove moet ik bestuderen, titanium kan ik niet verwerken. Die bushcooker is na te maken. Vind ik een flinke prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Capaciteit zou een probleem zijn, wellicht voor vorstvrij houden, daar heb je niet zoveel voor nodig. 'k Heb drie keer in een caravan gewoond. Derde keer was van jan 2010 t/m dec 2011, bijna twee jaar, met lekkere winters.

Maar je moet een afvoer naar buiten hebben, ook bij vrij schone gasbranders op propaan. Buren van mij in die tijd stookten wel met petroleum, modern kacheltje met CO melder etc, maar wat een bedompte lucht, kan niet gezond zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toevallig had ik paar dagen geleden foto van mijn wood stove gemaakt en zitten testen.

 

IMG148.jpg.8b49477280b9810605da076b558f28ab.jpg

 

Hj doet het! Deze is gemaakt van blikje (400g bonen/knakworst) en de binnenblik van Lidl tomatenpuree (dubbel grote dan die mini puree blik).

Voor koken van 200ml (glas) water is het prima, maar ondertussen aantal keren wat hout ingooien wat lastig is met woodgas-stove. Ik had niet getimed, maar ik denk zo'n 10minuten bezig ben om water te koken, toen ie bijna kookt, stoot ik pannentje aan en viel :mad:

Ik heb ook een grotere versie alleen hij zit al in mijn BOB en heb nog geen foto gemaakt.

 

Binnenkort ga ik maar Rocket stove maken en vooral iets grotere. Ik heb het idee dat rocket stove nog minder rookt in het begin. Wellicht heeft @Heksenboot beter kunt uitleggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Experimenteren is erg belangrijk. Alleen boekenskills zijn niet voldoende. Ben benieuwd.

 

Ik moet hier echt nog wat aandacht aan besteden. Ik kan vuur maken met "bijna" niks, maar je wilt altijd je brandstof zo efficient mogelijk gebruiken, vandaar. Alleen een kampvuur bouwen is niet goed genoeg. Te zichtbaar, te inefficient. Met slimmigheid kan het beter. Zie de vele projecten die de derde wereld willen helpen met efficientere kookmethodes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk draadje! The outdoors station heeft diverse podcasts over zo'n Qvist Bush Cooker (duur maar mooi) met goede uitleg. Ook hoe goed een Cosy Pot werkt (alu hoesje voor je eet/drink) en hoe zelf te maken. Deed me sterk denken (wordt ook genoemd overigens) aan de hooikist die wij zelf hebben en regelmatig gebruiken. Ook wat filmpjes over het zelf maken van zo'n woodgas stove bekeken maar misschien toch sparen voor de Qvist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Toevallig had ik paar dagen geleden foto van mijn wood stove gemaakt en zitten testen.

 

[ATTACH=CONFIG]2362[/ATTACH]

 

Hj doet het! Deze is gemaakt van blikje (400g bonen/knakworst) en de binnenblik van Lidl tomatenpuree (dubbel grote dan die mini puree blik).

Voor koken van 200ml (glas) water is het prima, maar ondertussen aantal keren wat hout ingooien wat lastig is met woodgas-stove. Ik had niet getimed, maar ik denk zo'n 10minuten bezig ben om water te koken, toen ie bijna kookt, stoot ik pannentje aan en viel :mad:

Ik heb ook een grotere versie alleen hij zit al in mijn BOB en heb nog geen foto gemaakt.

 

Binnenkort ga ik maar Rocket stove maken en vooral iets grotere. Ik heb het idee dat rocket stove nog minder rookt in het begin. Wellicht heeft @Heksenboot beter kunt uitleggen.

 

Rocket Stoves zijn mooie dingen.

Betere verbranding, minder rook, minder brandstof nodig. Veel efficientere verbranding dan een open vuur.

Je kan ook het hout aan de voorkant inschuiven, dus je pan kan blijven staan.

 

[ATTACH=CONFIG]2365[/ATTACH]

 

Belangrijk onderdeel is de isolatie tussen de blikken.

 

Dus het toestel van @Bandoeng, kan verbeterd worden, door een gat in de voorkant, waar een kleiner blikje inpast.

Isolatie tussen de 2 blikjes van de brander en testen maar weer.

Je zal het verschil gelijk merken.

 

 

In plaats van een open vuur, kan je ook een Dakota Fire Pit maken.

Dat is een zelfgegraven Rocket Stove.

Dat kan niet in veengebied, want dan krijg je ondergrondse branden.

 

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=woodgas+stove&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.r_qf.&bvm=bv.1355534169,d.d2k&bpcl=40096503&biw=1152&bih=583&wrapid=tlif135630449604210&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=eJDXUI_fAs_Y0QX204DgBQ#um=1&hl=nl&tbo=d&tbm=isch&spell=1&q=dakota+fire+pit&sa=X&ei=b_3XUL6gEKia1AWXlIDQCg&ved=0CFIQvwUoAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=9ec1f87a59f16a75&bpcl=40096503&biw=1291&bih=647

 

Dan heb je aan een schepje genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Aleen bij woodgas stove zou je niet zo dicht geisoleerd kunnen als rocket stove. want hier komen nog wat houtgas via de kleine gaatjes van de kleine blik. Misschien wel met Kao wool Dan komen er nog wat lucht/gas er door.

 

correct me if I'm wrong @Heksenboot

 

Kao wool is keramische wol. Prima spul.

Gaatjes niet nodig, omdat door de isolatie de vlam veel heter wordt en het houtgas gelijk mee verbrand. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...