Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vraag


Achilles

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo, en welkom. Volgens mij ben jij nu de jongste hier. Indien je wilt zouden we het erg waarderen als je je even wilt voorstellen in het voorstelronde topic.

 

Ook als veertienjarige kan je al best veel doen. Je zult waarschijnlijk geen waterfilters van 300 euro gaan kopen, of een enorme voedselvoorraad aanleggen, gewoon omdat dat erg veel geld kost.

 

Voor de meeste dure Prepper hobbies zijn ook goedkope alternatieven die je zelf kunt maken. Ga bijvoorbeeld eens uitzoeken hoe je zelf van bijvoorbeeld zand een waterfilter kunt maken, begin een moestuin zodat je leert hoe je zelf voedsel kunt verbouwen, leer vuur maken in de buitenlucht, of probeer op internet uit te zoeken welke planten en bloemen in de Nederlandse natuur je kunt eten.

 

De tip is dus eigenlijk: Begin vooral met kennis opbouwen, de spullen kopen kan altijd nog.

 

Succes,

 

PS: Vanaf deze kant toch wel enige verbazing maar vooral ook blijdschap dat zelf zulke jonge mensen zich al met preppen bezig willen houden. Hoop dat er snel meer jonkies volgen, jullie zijn tenslotte de toekomst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Achilles,

 

Er zijn meerdere leeftijdsgenoten van je op dit forum die je vast meer kunnen vertellen maar wat basis dingen:

-Zoek 1 of meerdere leuke verenigingen waar je dingen leert die handig zijn. Bijvoorbeeld Scouting, zelfverdediging, schietsport maar ook EHBO of bijv de jeugd brandweer. Voetbal, tennis, hockey etc is wel goed voor je conditie maar daar houd het mee op.

-Zoek een bijbaantje (als je dat nog niet hebt) en wees zuinig met geld.

-Niet beginnen met roken en drinken, kost klauwen met geld.

-Veel lezen op dit forum en de zoekfunctie gebruiken, vind je iets niet stel gerust vragen.

-Laat je niet gek maken door allerlei conspiracy verhalen, maar probeer wel met een open mindset om je heen te kijken.

-Praat ook met anderen (familie, vrienden) over de dingen die je bezighouden.

-Je leeft maar 1 keer, en je bent maar een paar jaar tiener: geniet daarvan!

 

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Achilles: Leer van de natuur. Leer zoveel mogelijk hoe zaken werkten voordat we deze maatschappij hadden. Mensen hebben al lang overleefd, voordat electriciteit werd uitgevonden, waarvan eenieder nu compleet afhankelijk van is. Kennis is de enige gratis prepping/survial tool. Probeer simpele/goedkope dingen uit in de praktijk. Vuur maken is heel belangrijk.

 

Ik heb ooit een documentaire gezien waarin amsterdamse jongeren vroegen wat voor wit beest dat was, met die zwarte vlekken, die in de wei stond.

 

Laat dit soort dingen je niet gebeuren. Weet wat er leeft en hoe het leven werkt. De natuur heeft veel antwoorden en geeft een basis, waarop je moderne technieken (bv keramische filters), kunt staven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Achilles: Leer van de natuur. Leer zoveel mogelijk hoe zaken werkten voordat we deze maatschappij hadden. Mensen hebben al lang overleefd, voordat electriciteit werd uitgevonden, waarvan eenieder nu compleet afhankelijk van is. Kennis is de enige gratis prepping/survial tool. Probeer simpele/goedkope dingen uit in de praktijk. Vuur maken is heel belangrijk.

 

Ik heb ooit een documentaire gezien waarin amsterdamse jongeren vroegen wat voor wit beest dat was, met die zwarte vlekken, die in de wei stond.

 

Laat dit soort dingen je niet gebeuren. Weet wat er leeft en hoe het leven werkt. De natuur heeft veel antwoorden en geeft een basis, waarop je moderne technieken (bv keramische filters), kunt staven.

 

Goed punt! En ook leren hoe je een spijker in een stuk hout hamert, nadat je een stuk van het hout hebt afgezaagd. Gewoon die simpele klusjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben verheugd over al deze reacties

- ik heb al een baan daarmee verdien ik ongeveer €60 per maand

- ik heb al 7 jaar bij de scouting gezeten dus ik weet al veel basis dingen

- ik heb onlangs een EHBO koffer gekocht , ik ben van plan om ook een cursus te gaan volgen

- begin januari start ik met pijl en boog trainingen

- ik ben al 1.80 meter lang sus ik kan best wel mijn mannetje staan

- ook ben ik al 2 x op survival kampen geweest

 

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben verheugd over al deze reacties

- ik heb al een baan daarmee verdien ik ongeveer €60 per maand

- ik heb al 7 jaar bij de scouting gezeten dus ik weet al veel basis dingen

- ik heb onlangs een EHBO koffer gekocht , ik ben van plan om ook een cursus te gaan volgen

- begin januari start ik met pijl en boog trainingen

- ik ben al 1.80 meter lang sus ik kan best wel mijn mannetje staan

- ook ben ik al 2 x op survival kampen geweest

 

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken

 

Goed bezig Achilles!

 

Laat je ouders even checken of die EHBO cursus vergoed wordt door de zorgverzekering, bij sommige (aanvullende) zorgverzekeringen krijg je de volledige cursus vergoed als je slaagt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom @Achilles!

 

Wat goed dat je al nadenkt over een extra verzekering voor de toekomtst! En heel goed als je een EHBO training gaat volgen! Mijn tip voor jou zou zijn, leren, leren, leren! Niet perse op school (ja wel, maar dat moet sowieso ;) ), maar inderdaad EHBO, eetbare planten, waterzuivering, etc. Kennis preppen is heel belangrijk!

 

Ik zou ook je ouders er voorzichtig in betrekken. Misschien kun je beginnen als Bushcrafter? Dat zullen de meeste ouders wel kunnen begrijpen als t een hobby wordt! ;) Succes in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Achilles,

 

Er zijn meerdere leeftijdsgenoten van je op dit forum die je vast meer kunnen vertellen maar wat basis dingen:

-Zoek 1 of meerdere leuke verenigingen waar je dingen leert die handig zijn. Bijvoorbeeld Scouting, zelfverdediging, schietsport maar ook EHBO of bijv de jeugd brandweer. Voetbal, tennis, hockey etc is wel goed voor je conditie maar daar houd het mee op.

-Zoek een bijbaantje (als je dat nog niet hebt) en wees zuinig met geld.

-Niet beginnen met roken en drinken, kost klauwen met geld.

-Veel lezen op dit forum en de zoekfunctie gebruiken, vind je iets niet stel gerust vragen.

-Laat je niet gek maken door allerlei conspiracy verhalen, maar probeer wel met een open mindset om je heen te kijken.

-Praat ook met anderen (familie, vrienden) over de dingen die je bezighouden.

-Je leeft maar 1 keer, en je bent maar een paar jaar tiener: geniet daarvan!

 

Succes!

 

Wat een fantastisch advies, hier kun je je prima an vast houden. Denk ook aan boog schieten, zeilen, Kickboksen. Probeer een maatje te vinden! Iemand die met je meedenkt.

 

Ik zag later je antwoord pas....sorry....nu nog een maatje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is een Bushcrafter

 

Bushcraft is een hobby. Mensen die graag t bos intrekken en daar met niks (of weinig) een hut bouwen, vuur kunnen maken, kunnen eten. Ook een soort survivallen eigenlijk. Je hebt er ook programma's over op national geographic channel en discovery, Ray Mears is denk ik t beste voorbeeld (youtube zal hij ook wel op te vinden zijn).

 

Als je tegen je ouders zegt dat je wilt gaan preppen zullen ze het misschien een beetje raar vinden (je kunt t proberen hoor, ik weet niet hoe open-minded je ouders zijn?), dus daarom dacht ik maak er een bushcraft hobby van! T is maar en tip natuurlijk! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is misschien een idee

Laatst ging ik spullen halen en ze deden en ze deden nogal sceptisch

 

Geef hen de tijd aan het idee te wennen. Er gebeurt zo veel op deze aardbol dat steeds meer mensen het een goed idee vinden voorbereid te zijn. Zoek in het nieuws naar voorbeelden zoals orkaan Sandy om hen te overtuigen (later). Op dit forum staan ook links naar artikelen over de gevaren die er zijn zoals bijv. terroristen die ons stroomnet platleggen. Of geef ze het boekje van @Dick Berts cadeau.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Achilles, welkom hier

 

Denk aan de regel van 3

In extreme situatie kun je niet overleven voor meer dan:

3 minuten zonder lucht - Dus idd niet roken ;) Ik ben ook sinds 5 Dec weer gestop. Maar dit spreek uiterard voor zich. als de lucht ruikt niet goed, beschermt! Mondkapje.

 

3 uur zonder onderdak - Hier verstaat men ook over lichaams temperatuur 35'C. Dus goed kleden: muts, sjaal, handschoenen en thermo ondergoed zijn in de wintertijden een must. In de zomer een lichtkleurige pet (niet zwart) je hoofd van de zon beschermen. Zelf in de zomer ook goed kleden maar dan luchtig. zelf lange mouwen is ook een must voor geval je niet insmeert of zonnebrandcreme op raakt.

Dan uiteraard onderdak: tent,tarp,zeil,poncho en zelf hutje bouwen. Heb je vast al geleerd op scouting. Vuur heb je hier nodig voor nodige warmte.

 

3 dagen zonder water - 3L per dag. Dit is onderwerp wat veel preppers over hebben en de 2 hier boven overslaat... Waterfilter. Vraag je Pa/Ma of ze bij ANWB online voor je kerst kado 'lifestraw' wilt bestellen. Nu in aanbieding voor leden €12,48. Want een Katadyn van € 300 zouden ze toch gaan raar kijken:rolleyes:

Maar leer ook alternative van alles. Dingen Zelf maken is een must, vooral waterfilter en vuur maken om water te koken.

 

3 weken zonder voedsel - Je pijl en boog komt hier van pas, jagen, val maken, verzamelen. Leren slachten, koken...fire fire fire...sorry...

Een boek kopen en lezen over eetbare planten. Waarom een boek (so old school)? Kan je overal meenemen zonder electriciteit tijdens wandeling in het bos. ;)

 

Be cool :cool:

 

Correct me if I'm wrong guys, Of als iemand wilt toevoegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die waterfilter had ik gisteren avond al gespot

Ik zal mijn ouders vragen om het te bestellen

Ik heb al veel dingen gevonden in onze kelder

: verbanddoos ,8 meter goed touw ,3 pakjes lucifers , 2 pakken aanmaak blokjes en een veldvles

Ik ben van plan om een noodtent te kopen , een waterfilter van de ANWB en een goed mes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook wil ik een camouvlage jas/broek en nieuw stevige schoenen

 

camouflage kleding? Weet je dat zeker? Ziet er natuurlijk wel leuk uit, maar heeft het ook nut?

 

Over het nut daarvan lopen de meningen hier op het forum nogal uiteen. Ook met alleen de kleding wordt je niet 'onzichtbaar', je moet ook leren omgaan met die kleding en je omgeving. Bij een SHTF je cammo aantrekken en op je dooie gemakkie over straat huppelen gaat dus niet werken. Op vele mensen kom je met dit soort kleding over als agressief.

 

Mijn persoonlijke mening is dat er voor een prepper vele andere items te koop zijn die vele malen belangrijker zijn dan cammo kleding, tenzij je misschien ergens midden in een bos woont en verwacht dat de Grieken binnenkort komen binnenvallen, en zelfs dan moet je maar hopen dat ze geen warmtebeeldcamera's gebruiken want dan vinden ze je alsnog :-)

 

In een bebouwde omgeving heeft de standaard groenige legercammo ook weinig zin, dan ben je beter af met iets grauw/grijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tip voor het mes: kijk eens naar een Mora mes. Die zijn goed en niet duur (rond twintig euro). Kijk uit voor je vingers en andere ledematen, het gaat meestal mis als je domme dingen doet met een mes of er niet goed bij bent met je hoofd. Neem het mes NOOIT mee naar school!

Je kunt ook een stevig zakmes kopen. Koop dan iets zonder fratsen, gewoon een stevig mes van CRKT of Gerber, Buck maakt ook uitstekende messen. Iets van die messen is altijd goed.

@Achilles laat even weten wat je hebt aangeschaft of tussen welk mes je twijfelt, honderd man hier weten het namelijk toch niet beter maar geven graag;) advies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...