Ga naar inhoud
GENEGEERD

[DIY] Kaars en Tondel van Vaseline in Potters blikje


Gast Heksenboot

Aanbevolen berichten

Gast Heksenboot

Zo die tip van @Bandoeng, met een blikje vaseline, heb ik als volgt uitgevoerd:

 

Blikje van Potters met katoenen draad en vaseline gevuld.

Draad door het gaatje, geeft een soort kaars.

Draad kan je eruit trekken en als tondel gebruiken.

Doe het in een takje, die je aan de bovenkant een stukje opensplijt.

Dan kan je makkelijk een vuurtje aansteken.

Blikje helemaal open en je hebt een flink vuurtje.

 

[ATTACH=CONFIG]2369[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2370[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2366[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2367[/ATTACH]

 

[ATTACH=CONFIG]2368[/ATTACH]

 

Zippo met ranger-band tegen uitdrogen.

Vaseline 1 euro bij de Action.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
@Heksenboot: Geinig idee. Nuttig en goedkoop. Heb je al geprobeerd die tondel met magnesium stick aan te krijgen?

Tondel zoeken in de natuur is altijd zo'n crime, in dit natte klimaat. 'k Neem altijd een aansteker mee, maar ja, die raken uiteindelijk leeg.

 

Touwtje uitpluizen is prima tondel. Getest en geschikt.

 

EDC is firesteel en zippo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Dank voor de review en de foto's, altijd geinig zo'n leuk idee.

 

Kun je het vlammetje ook gewoon als een kaarsje laten branden? Dan wordt het hele doosje te heet denk ik?

 

Nog niet zolang aangehad, maar daar moet je wel rekening mee houden inderdaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dan een andere tip. in het verlengde.

 

Neem een schoonmaakwatje en doop die na de vaseline, even in gesmolten kaarsevet.. dan is alles ook gelijk waterproof.. Bij het aansteken even alles uitpluizen prima tondel. Ook als alles zeiknat is.

Bewaar dat een simpel blikje in je BOB en/of EDC en/of GHB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Mooi idee! Hoe lang zal dat ongeveer branden?

 

Geen idee, Harmen. Dat moeten we maar eens uitproberen. Kunnen we gelijk voelen hoe heet dat blikje wordt.

 

 

Bedankt voor de complimenten allemaal :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Geen idee, Harmen. Dat moeten we maar eens uitproberen. Kunnen we gelijk voelen hoe heet dat blikje wordt.

 

Bedankt voor de complimenten allemaal :D

 

Hoe dik is het katoenen draad die je gebruikt? 'k Heb net wat katoenendraad gescoord, maar 't is zo moeilijk uit te pluizen, 't lijkt me te dun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Hoe dik is het katoenen draad die je gebruikt? 'k Heb net wat katoenendraad gescoord, maar 't is zo moeilijk uit te pluizen, 't lijkt me te dun.

 

In elkaar draaien dan. 1 einde vastmaken. Andere einde maar opwinden en opwinden. Op een gegeven moment, draait het vanzelf dubbel.

Eventueel herhalen, tot de gewenste dikte is bereikt.

 

Uitpluizen: Schrapen met je mes op een houten oppervlakte, van een tak bijvoorbeeld.

Dan even met je vingers uit elkaar trekken.

 

Ik zal het de 27e wel even voordoen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Lijkt me inderdaad een simpele oplossing :D Ga 'k morgen doen!

Dan is 't voor de 27ste wel klaar. 'k Ga ook nog iets met watjes doen in een lege lipbalsem stick.

 

offtopic: Net twee petroleum lampen, een oude en kleine nieuwe en een driepits petroleumstel bij m'n pa uit de schuur gevist. Nu nog een kachel.

 

Truuk met de bloempot ken je toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Compleet offtopic, sorry mods, 'k heb twee jaar in een caravan gewoond met zeer strenge winters. Zo'n CV, hapert af en toe, gasdrukregelaars zijn onbetrouwbaar, creatief zijn leer je door noodzaak. Dus ja, bloempotten, gaspitten, m'n oude gasblikjes brandertje, electrisch, als die niet uitgevallen was, waxine lichtjes, oude kookblikjes van 't leger (met een soort vloeistof en soort houtvezel erin), geleende petroleum kachel en heel veel dekens en zelfs een vossenvelletje over de beentjes. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Heksenboot: Geinig idee. Nuttig en goedkoop. Heb je al geprobeerd die tondel met magnesium stick aan te krijgen?

Tondel zoeken in de natuur is altijd zo'n crime, in dit natte klimaat. 'k Neem altijd een aansteker mee, maar ja, die raken uiteindelijk leeg.

 

Staand dood hout (eik, beuk, kastanje) afzagen en een blok van ongeveer 30 cm, vierendelen met je bijl. Een kwart met je mes afschrapen (binnenkant is altijd droog) deze schilfers op een hoop en klaar is je tondel. Rest lekker opstoken of verder splijten. Heet een One-log-fire.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staand dood hout (eik, beuk, kastanje) afzagen en een blok van ongeveer 30 cm, vierendelen met je bijl. Een kwart met je mes afschrapen (binnenkant is altijd droog) deze schilfers op een hoop en klaar is je tondel. Rest lekker opstoken of verder splijten. Heet een One-log-fire.

 

Dat vergt oefening, maar dat is geen probleem in mijn omgeving. Wil ik wel eens proberen, maar, luxe beest als ik ben, komende lente.

Eigenlijk zit ik wachten op iemand die een workshop kan geven in het maken van vuur met alleen natuurlijke middelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
@Heksenboot: Compleet offtopic, sorry mods, 'k heb twee jaar in een caravan gewoond met zeer strenge winters. Zo'n CV, hapert af en toe, gasdrukregelaars zijn onbetrouwbaar, creatief zijn leer je door noodzaak. Dus ja, bloempotten, gaspitten, m'n oude gasblikjes brandertje, electrisch, als die niet uitgevallen was, waxine lichtjes, oude kookblikjes van 't leger (met een soort vloeistof en soort houtvezel erin), geleende petroleum kachel en heel veel dekens en zelfs een vossenvelletje over de beentjes. ;)

 

Kouwe boel. Volgende keer (liever niet) tent maken van reddingsdekens (wel ventileren). Heb je zo'n ding wel eens omgedaan?

Ik denk dat je een soort zweethut krijgt, als je daar dat blikje in gaat branden :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...