Ga naar inhoud

athuahalpa

Aanbevolen berichten

Vast al ergens behandeld op dit forum maar toch meer even de vraag stellen.

 

Ik heb het plan opgevat zelf een waterfilter te maken. Het is bedoeld om het groffe vuil uit water te halen, alvorens het te desinfecteren/koken.

 

Daarbij stel ik mij een buis voor die aan de onderkant is afgebonden met een lap katoen of iets dergelijks. Hierna gooi je in de buis een laagje zand, daarop tondel van de lisdodde, weer een laagje zand, lisdodde, zand, enz tot je een buis hebt van zo'n 50 cm lang waarin verschillende lagen filter zit.

 

Als je hier vervuild (modderig) water in gooit zou je aan de onderkant er relatief schoon water van moeten overhouden, dit kun je dan koken.

 

Is er iemand die hier wel eens mee heeft geexperimenteerd?

 

Natuurlijk is het makkelijker om schone flessen drinkwater op te slaan en dergelijke. Ik ga er echter van uit dat ik die voorraad om welke reden dan ook niet meer kan bereiken. En dan is het toch een beetje behelpen. Zou een dergelijke methode werkbaar zijn of zijn er andere suggesties?

 

De verdampmethode onder plastic neem ik dan even niet mee als optie, het moet immers ook winterdag werken.... Of het moet een vat zijn waarin je water kookt en dan de stoom afvangt en afkoelt....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 66
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Heksenboot, bedankt voor de links. dacht ik een origineel idee te hebben is het er al. Had me eigenlijk ook wel verbaasd als niemand het eerder had bedacht.

 

Ja zo'n filter bedoel ik, al zal mijn versie nog eenvoudiger zijn in zijn samenstelling omdat ik ervan uit ga dat ik ooit alles opnieuw in elkaar zal moeten knutselen van bij elkaar geraapt goed. Die tip met de solardesinfectie is helemaal top! Heb altijd gedacht dat zoiets juist bacteriegroei zou bevorderen, niet dus! Scheelt weer een vuurtje maken, want je wil tenslotte ook niet altijd een rookpluim in je directe omgeving hebben toch....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Heksenboot, bedankt voor de links. dacht ik een origineel idee te hebben is het er al. Had me eigenlijk ook wel verbaasd als niemand het eerder had bedacht.

 

Ja zo'n filter bedoel ik, al zal mijn versie nog eenvoudiger zijn in zijn samenstelling omdat ik ervan uit ga dat ik ooit alles opnieuw in elkaar zal moeten knutselen van bij elkaar geraapt goed. Die tip met de solardesinfectie is helemaal top! Heb altijd gedacht dat zoiets juist bacteriegroei zou bevorderen, niet dus! Scheelt weer een vuurtje maken, want je wil tenslotte ook niet altijd een rookpluim in je directe omgeving hebben toch....

 

Als het even kan wel koken natuurlijk.

Dat met die lisdodde is een goeie. Kan ook met een t-shirt.

 

Hier nog een leuke uit de natuur. De dame heeft nog meer leuke filmpjes.

 

 

Youtube met engelse zoektermen is een schat aan informatie.

Deze site ook:

 

http://preppers.nl/wiki/Categorie:Water

 

Succes @athuahalpa

 

(@ teken zonder spatie, naam precies goed schrijven en je krijgt een melding)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hopen dat die buis niet bevriest op een winterdag en dat die modder nog steeds modder is... :p

 

Heb zelf een keer geëxperimenteerd met iets wat ik op youtube zag, een 2ltr cola fles, daar de bodem afgezaagd. Daarin lagen van zand, gras, kiezel/grint en houtskool. Daar deed ze water uit een moerassig gebied erin en daarna dronk ze het meteen op. Nou ik zou dan nog wel even het water filteren door een koffiefilter en koken. En als ik het dan zou koken, gelijk rijst erbij ofzo, sla je gelijk twee vliegen in één klap, beetje zonde als je het water twee keer zou moeten koken. Vind niet erg om rijstwater te drinken hoor. :)

 

Douwe Dabbert had een knapzak om zijn stuk hout, die knapzak zal ie vast ook wel gebruikt hebben om water te filteren.. :) Oh wat mis ik die strips van Douwe Dabbert, stukje jeugd-mentaliteit of herinneringen (tis om 't even)... :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bio zandfilter :

 

..........

 

Het biosand-filter is een biologische waterzuivering dat werkt met een bacterie-cultuur op de zandlaag (zg. Smutzdecke). Het duurt wel 3 weken voordat een goed werkende bioloog wordt verkregen. dat is wel wat lang! Het voordeel van een goede biologische waterzuivering is echter dat behalve de ziekte-verwekkers (pathogenen) ook chemische/biologische afvalstoffen worden verwijderd. Dat doet een keramisch waterfilter niet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Het biosand-filter is een biologische waterzuivering dat werkt met een bacterie-cultuur op de zandlaag (zg. Smutzdecke). Het duurt wel 3 weken voordat een goed werkende bioloog wordt verkregen. dat is wel wat lang! Het voordeel van een goede biologische waterzuivering is dat behalve de ziekte-verwekkers (pathogenen) ook chemische/biologische afvalstoffen worden verwijderd. Dat doet een keramisch waterfilter niet!

 

Dus nu alvast maken en combineren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft iemand deze filter al eens gemaakt? of praktische ervaring mee opgedaan? Ik woon op de bovenste etage van een flat, en had als idee om de regenpijp die via mijn balkon naar beneden loopt te onderbreken, en daar een wateropslag te maken. er zitten natuurlijk ook vogels op het dak, dus zuiveren is een must.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Dus nu alvast maken en combineren.

 

Het moet dan wel een hobby zijn. Een bioloog is geen tool maar een huisdier. Je moet de bioloog altijd laten lopen en verwennen als een huisdier met kookvocht, beetje urine, beetje bier, slootwater anders verpietert de biofase (schmutzdecke). Als je dat niet doet dan treedt kannibalisme op. Als je de bioloog stopt dan komt er ook geen zuurstof meer mee en dan gaat ie over op anaerobe afbraak en krijg je een cultuur die niet meer geschikt is voor de zuivering van vervuild water. Ik zou pas beginnen met de bioloog (bv. in 2L PET-flessen) als de SHTF en alleen de hulpmaterialen aanschaffen en enten, zoals @Nonkel_Ries (posting hierboven) voorstelt vanuit een werkende bioloog (gemeentelijke waterzuivering). Een klein plastic flesje ca. 30 ml met bacteriëel slib invriezen.

Een belangrijk item is o.a. een drieweg verbindingsstuk gemonteerd in een PET-fles dopje zoals getoond in foto 2 in mijn eerdere posting.

Deze info is van het internet. Ik heb zelf nog geen ervaring met een bioloog. In de lente/zomer ga ik er er wellicht mee spelen.

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

In een aflevering van Doomdays Preppers was er een kerel die zijn antibiotica kocht in een aquariumspeciaalzaak omdat deze daar veel goedkoper was maar dezelfde was voor mensen enkel in een liquide en grotere dosis.

 

Ik trok die gedachte door qua filtersystemen die bestemd zijn voor aquariums en dacht eraan eens te experimenteren met lagen van bepaalde filters, ik heb vroeger een aquarium gehad met een filtersysteem van een soort van sponzen en deze kon je reinigen door ze om de 2 weken eens in kokend water te leggen.

 

De eerste en de vaak vervangbare laag was trouwens een stukje van een goedkope filter die bestemd was voor de dampkap...

 

Met zo'n basic filter is het echt wel de bedoeling om enkel de meeste vuiligheid eruit te filteren en het daarna alsnog te koken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vast al ergens behandeld op dit forum maar toch meer even de vraag stellen.

 

Ik heb het plan opgevat zelf een waterfilter te maken. Het is bedoeld om het groffe vuil uit water te halen, alvorens het te desinfecteren/koken.

 

Daarbij stel ik mij een buis voor die aan de onderkant is afgebonden met een lap katoen of iets dergelijks. Hierna gooi je in de buis een laagje zand, daarop tondel van de lisdodde, weer een laagje zand, lisdodde, zand, enz tot je een buis hebt van zo'n 50 cm lang waarin verschillende lagen filter zit.

 

Als je hier vervuild (modderig) water in gooit zou je aan de onderkant er relatief schoon water van moeten overhouden, dit kun je dan koken.

 

Is er iemand die hier wel eens mee heeft geexperimenteerd?

 

Natuurlijk is het makkelijker om schone flessen drinkwater op te slaan en dergelijke. Ik ga er echter van uit dat ik die voorraad om welke reden dan ook niet meer kan bereiken. En dan is het toch een beetje behelpen. Zou een dergelijke methode werkbaar zijn of zijn er andere suggesties?

 

De verdampmethode onder plastic neem ik dan even niet mee als optie, het moet immers ook winterdag werken.... Of het moet een vat zijn waarin je water kookt en dan de stoom afvangt en afkoelt....

 

Een zeer geschikt en zeer goedkoop voorfilter is beschreven in mijn eerdere posting. Het voorfiltreren van water is eigenlijk wel een must voor de volgende zuiveringsmethoden:

 

  1. De bioloog.
  2. SODIS (Solar Disinfection)
  3. Keramisch filter (tegen vervuiling van filter)
  4. Koolfilter.

 

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

 

Zie hierboven de link, maar dat is een beetje lastig meenemen. Je kunt ook wel iets filteren met koolstof, een lege plastic fles en er bestaan tabletjes waarvan je drinkwater kunt maken. Echter zou ik altijd voor een filter gaan van een goede fabrikant. In de prepshop is een kleine filter te koop, maar daar kun je wel 100.000 liter schoon water van maken.

 

http://prepshop.nl/sawyer-mini-waterfilter

 

Dat zou een leuk cadeau voor je verjaardag kunnen zijn.

 

Als je zelf gaat bouwen zou ik daarnaast te alen tijde het water goed doorkoken voordat je het drinkt, je kan van vervuild water behoorlijk ziek worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik ook gedaan maar ik kon niet vinden hoe je er zelf een kon maken.

 

Ik begrijp dat je weinig geld hebt maar ik zou sparen voor de genoemde Sawyer mini, of anders voor verjaardag of zo vragen.

Schoon water is zo belangrijk dat je er geen risico's mee wilt nemen, van alle uitgaven die je ooit zal doen qua preppen is die voor een goed filter waarschijnlijk de belangrijkste.

Hieronder een manier om een filter te maken, maar is niet erg mobiel.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo preppers.

 

Ik heb niet zo veel geld en probeer zo veel mogelijk zelf te maken.

Weet iemand hoe en of je je eigen waterfiltertje kan maken waarmee je direct uit de rivier kan drinken.

Alvast bedankt.

 

Groetjes Marijn. :o

 

Begint flauw te worden!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou zeg....

Ik heb ook wel eens gezocht op "waterfilter zelfbouw" etc. op deze site en dan valt het resultaat vies tegen.

Het hoeft dus absoluut geen troll gedrag te zijn maar idd,als je alleen zoekt op "water" komen er verschillende leuke onderwerpen voorbij.

Dat deed ik dus(ook) bewust niet, uit vrees voor een stortvloed aan onderwerpen over de heilige koe van de site,waterfilters,die commerciële dus.

Maar,OK,als je wat simpelere zoektermen ingeeft is er genoeg te vinden,ook voor mij een "leermomentje" dus;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...