Ga naar inhoud

Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Deze forumthread zal de aankomende jaren behoorlijk veel bekeken worden en hier zal veel informatie in komen m.b.t een safe house(s) (schuiladres). Een safehouse is een plek die gebruikt kan worden om personen heimelijk te laten onderduiken. Dit onderduiken kan veel redenen hebben om een plek of plekken te hebben op aarde als een soort verzekering als het hier mis mocht gaan. Deze plek kan natuurlijk ook gebruikt worden voor positieve zaken zoals vakantie.

 

Zelf ben ik ook in het bezit van een "safe house' en voor mij is het belangrijk dat ik deze plek ook kan bereiken als er zich problemem zouden voordoen in de voorzieningen van bijvoorbeeld transport (olie) en dat de lokatie in theorie ook op de fiets te bereiken is in een uiterst geval. Daarom is het geen lokatie geworden aan de andere kant van de oceaan. Uiteraard zijn er voorzieningen genomen om dit met de auto te kunnen doen en zijn er op strategische punten bepaalde zaken om de lokatie te kunnen bereiken. Ik zou er zelf een boek(je) over kunnen schrijven en zal hier regelmatig in deze thread wat zaken aanhalen waarbij aan gedacht is en hopelijk zullen er t.z.t. forum gebruikers zich hier melden om mee te praten over dit geweldige onderwerp.

 

Dit is hem niet geworden :)

 

09-Safe-House.jpg.2711bf5e8ea127090ca86c7eaec68c0b.jpg

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zeer interessant maar lastig onderwerp. Ik zelf ben ook bezig met het schrijven van een plan van aanpak, naar meerdere geschikte locaties binnen Europa(google earth). Een Prepper moet een evacuatieplan hebben met minimaal één of twee geschikte locaties waar hij (met of zonder gezin) naartoe kan gaan. Deze locaties moeten aan een aantal criteriapunten voldoen. De locatie moet veilig zijn, vruchtbaar en liefst ook bosrijk zijn. De Prepper is in het bezit van een route en kompas en gebruikt landkaarten om de locatie te bereiken. Daarnaast kies je een vervoermiddel uit die jou (en je gezin) zo snel mogelijk op de locatie kan brengen. Dit laatste is een lastig punt. Stel dat om welke reden dan ook, er grote paniek in Europa heerst(dus ook in Nederland). Het eerste vervoermiddel om weg te komen in Nederland is de auto. Je pakt wat spullen bij elkaar, springt in je auto en probeert de stad of je dorp uit te komen richting de snelweg. Dit doet ook de rest van Nederland (17 miljoen). Alle Nederlanders in de auto met een paniekaanval. Wegen raken dus binnen de korste keren geblokkeerd en niemand kan meer wegkomen. En daar sta je dan op een geblokkeerde snelweg. In mijn geval pak ik de fiets(met fietstassen) of ga lopen. Ook heb ik een tweepersoons opblaasboot bij me om bepaalde kanalen over te steken (omlopen duurt een beetje lang). Ik advieseer voor Preppers om zoveel mogelijk mensen onderweg te vermijden. Als zij namelijk lucht krijgen of zien wat je allemaal meedraagt in je rugzak(BoB), dan heb je grote kans dat je overvallen wordt en alles kan kwijtraken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik hier ook al goed over nagedacht over het vluchten (evacuatieplan). Het lijkt mij dat er eerst twijfel heerst en dat dan al het moment is om weg te gaan als andere mensen nog willen hamsteren of moeten nadenken om spullen te pakken of andere zaken eerst te regelen. De voorbereiders hebben een enorme voorsprong hierop en gaan de meute als ware vooruit. Ik ken een prepper die zelfs een motor klaar heeft staan voor dit soort gevallen om overal doorheen te komen. Zelf hebben we een zuinig autotje ter beschikking en jerrycans met benzine om heel ver te kunnen komen naar onze lokatie met onderweg nog een semi safe house (vakantie woning) waar een flinke opslag staat. Mooi om over dit soort dingen na te denken en te discussieren :)

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Wij zijn begonnen om uit te zoeken wat belangrijk en haalbaar is wanneer SHTF. wij zijn budget preppers en hebben geen tweede "safe house". Wij zijn bezig om ons huis zo in te richten dat wij daar een lange tijd kunnen uithouden.Wel gaan we nu proberen om een plek uit te kiezen om, wanneer dit noodzakelijk is, heen te evacueren. Voor ons zijn de mogelijkheden beperkt, dit ook door lichamelijk gebrek, wij zijn aangewezen op de auto. Maar natuurlijk als het zover is zullen wij misschien wel moeten gaan lopen. Zelf denk ik om een route uit te stippelen die niet over de grote wegen gaat, om zo min mogelijk mensen tegen te komen, als dit mogelijk is in Nederland. Ook gaan we trainen met de rugzak op. @ Cyberbeer een opblaasbare boot is een goed idee die zal er zeker komen. Verder zullen we gaan onderzoeken wanneer er een keuze is gemaakt over de plek waar wij naartoe gaan, om daar in de buurt al wat voorraad en andere belangrijke spullen heen te brengen. In ieder geval de omgeving verkennen zodat we daar onze weg kunnen vinden. Wij zijn beginnende preppers en er komt heel wat informatie tot ons op dit forum wij leren ontzettend veel in korte tijd. Waren wij maar eerder begonnen, ik heb het idee dat de tijd dringt en dat we nu niet genoeg tijd meer hebben om ons voor te bereiden. Er zijn nog zoveel zaken nodig.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het risico niet nemen om met mijn vrouw en 4 kids in de auto te springen en in een totale chaos terecht te komen, je weet never nooit of je wel op plaats van bestemming aan gaat komen en zelfs als je daar aan zou komen, wat je daar aan gaat treffen.

 

Ik blijf gewoon zitten waar ik zit en probeer er het beste van te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het risico niet nemen om met mijn vrouw en 4 kids in de auto te springen en in een totale chaos terecht te komen, je weet never nooit of je wel op plaats van bestemming aan gaat komen en zelfs als je daar aan zou komen, wat je daar aan gaat treffen.

 

Ik blijf gewoon zitten waar ik zit en probeer er het beste van te maken.

Dat is waarschijnlijk het meeste kans toe dat dat het verstandigste is omdat de kans op een lichte SHTF groter

is dan eentje waarbij je willens nillens moet vertrekken. Het gaat hem in dit draadje denk ik eerder over het laatste geval, waarbij vertrekken zowiezo beter is dan blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is waarschijnlijk het meeste kans toe dat dat het verstandigste is omdat de kans op een lichte SHTF groter

is dan eentje waarbij je willens nillens moet vertrekken. Het gaat hem in dit draadje denk ik eerder over het laatste geval, waarbij vertrekken zowiezo beter is dan blijven.

 

 

Okay, daarvanuit gaande heb ik een aantal opties in Nederland en in het buitenland.

 

Lopen, fietsen en de auto zijn dan opties die ik tot mn beschikking heb.

 

Ik zou wel graag een boot willen hebben maar een beetje knappe boot kost enorm veel geld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een simpele rubber opblaasboot kan al enorm handig zijn, om rivieren over te steken. Hoeft echt niet veel te kosten, paar tientjes hooguit. Het is niet bedoelt om in te overleven, puur om rivieren over te steken; als het bootje 't langer volhoudt is dat leuk, maar het gaat er als eerste om om bij je safehouse aan te komen. Als je plan is om veel te vissen, dan moet je bij je safehouse al een betere boot of een goede stijger hebben liggen.

 

Ik denk dat 't heel belangrijk is om OF als 1 van de allereerste er vandoor te gaan, dus terwijl de rest van 't land nog aan het paniek-shoppen is, moet jij al onderweg zijn, OF lang genoeg wachten dat er bijna geen autoverkeer meer is (alle benzine op) en dan hopen dat tussen de gestrandde auto's door kunt komen.

 

In beide gevallen lijkt 't me op z'n minst verstandig om te zorgen dat je genoeg brandstof bij je hebt om de bestemming te bereiken; vergeet niet om een flinke hoeveelheid extra brandstof te hebben; je zult flink moeten omrijden op sommige punten!

 

Zelf woon ik zo'n 70 km van de dichtstbijzijnde grote stad, op 't platte land. Aangezien m'n budget erg klein is is mijn plan voorlopig om 't hier in huis uit te zingen. Ik wil nog een stapeltje houten platen halen om voor de ramen te timmeren als 't zover is; deel van 't plan is om m'n huis er uit te laten zien alsof het onbewoonbaar en al geplunderd is.

 

Als ik het budget er voor krijg dan is m'n plan om een vakantiehuis/safehouse te bouwen hier niet al te ver vandaan, maar flink 't bos in. Een stukje grond erbij voor het verbouwen van voedsel, zonnepanelen op 't dak voor stroom en warmte, grote houtkachel met een stevige watertank er aan e.d..

 

Plannen genoeg :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me altijd afvraag met dit soort bouwwerken, trekken ze niet meer problemen aan door de bouw/uitstraling? Als je bovengronds zo'n shelter/safehouse bouwt staat het teveel in beeld plus de bouwkosten lijken me nogal hoog. Is een kleiner en minder opvallend bouwsel niet praktischer en uiteindelijk betaalbaarder?

 

Ziet er wel stoer uit, maar met stoer zijn zonder spierballen ga het uiteindelijk niet redden......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper

Wat duidelijk is, is dat een SHTF situatie een dreiging met zich meebrengt. Prio 1 is om die dreiging het hoofd te bieden, of die nu van natuurlijke aard of vanuit opstanden/oproer e.d. is.

In alle gevallen biedt een (goed aangelegde) bunker je bescherming voor alle voorkomende dreigingen.

 

Stap 2 is het omgaan met de nieuwe situatie op langere termijn. Daar zijn uiteraard meerdere oplossingen mogelijk...

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

zelf heb ik gekozen voor een bug-in, mocht ik mijn flat moeten verlaten dan ga ik naar mijn BOL, dat zal ongeveer een uur hier vandaan zijn op de fiets. De BOL is mijn exit-plan tijdens een SHTF. Het idee om in de stad te blijven zolang het kan heeft te maken met het aanwezige hoeveelheid basis grondstoffen die men kan gebruiken, tenminste als men weet hoe ze te vinden en te gebruiken zijn. Eten wordt op een langere termijn wel lastiger, maar ik ga er vanuit dat de meeste mensen snel een zinkend schip zullen verlaten zodra men het moeilijk krijgt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper

Je moet voorbereid zijn op zowel een langdurig verblijf op je eigen locatie (zonder afhankelijk te zijn van externe zaken) én je moet één of meerdere goede uitwijklocaties hebben.

 

De term 'safe house' doet me meer denken aan witness programma's waarbij men getuigen tijdelijk (of permament) op een veilige locatie onderbrengt, al dan niet onder een andere naam.

 

BP

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf gewoon zitten waar ik zit en probeer er het beste van te maken.

 

Er zijn situaties waarbij je geen keus hebt. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar als de dijken of de duinen het begeven en het water komt, dan moet je vrij zeker zijn van je situatie voor je besluit te blijven.

Ik woon in Zeeland, zowel bij ons als bij de buren staat een kerncentrale. Als daar iets echt misgaat (wat natuurlijk bijna onmogelijk is :p) dan blijven wij toch echt niet zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203880704578088823307268526.html?mod=slideshow_overlay_mod

 

Een paar mooie voorbeelden van een bug in, als je het budget hebt...

 

Dat zijn leuke huisjes voor de rijken en verzekerd van belegering.

 

Zelf ben ik maar alvast verhuist, van de randstad naar het oosten. Boerderijtje. Bossen in de buurt.

Ga hier nog 2 BIL maken (of is het Billen? :))

Moestuin, e.d.

 

Mijn chinese sterrenbeeld is Rat. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn situaties waarbij je geen keus hebt. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar als de dijken of de duinen het begeven en het water komt, dan moet je vrij zeker zijn van je situatie voor je besluit te blijven.

Ik woon in Zeeland, zowel bij ons als bij de buren staat een kerncentrale. Als daar iets echt misgaat (wat natuurlijk bijna onmogelijk is :p) dan blijven wij toch echt niet zitten.

 

 

 

Ik zit vrij hoog dus er moet echt een tsunami komen, wil ik in de problemen komen.

 

Maar ik snap je punt en ik heb gelukkig meerdere BOL-opties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn situaties waarbij je geen keus hebt. Ik weet natuurlijk niet waar jij woont, maar als de dijken of de duinen het begeven en het water komt, dan moet je vrij zeker zijn van je situatie voor je besluit te blijven.

Ik woon in Zeeland, zowel bij ons als bij de buren staat een kerncentrale. Als daar iets echt misgaat (wat natuurlijk bijna onmogelijk is :p) dan blijven wij toch echt niet zitten.

 

Flevoland ook al zo,n plek om zo snel mogelijk weg te gaan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn leuke huisjes voor de rijken en verzekerd van belegering.

 

Zelf ben ik maar alvast verhuist, van de randstad naar het oosten. Boerderijtje. Bossen in de buurt.

Ga hier nog 2 BIL maken (of is het Billen? :))

Moestuin, e.d.

 

Mijn chinese sterrenbeeld is Rat. ;)

Ook tijd om weg te gaan hier. Maar ja, werk en budget he. Sterenbeeld stier en chinees aap (Ooh hadden we het daar niet over;) )!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...