Ga naar inhoud
GENEGEERD

Zeep Maken


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast oliestel

zeep maken is ook best leuk, voor het mixen van de zeep is het misschien wel handig om een 2e hands mixer aan te schaffen, of natuurlijk met de hand mengen..?

als ingrediënt heb je ook vaste gootsteenontstopper nodig, in korrel vorm, alleen weet ik niet of die wegens "bommakers" nog in de schappen ligt, maar bij de kruidvat waren de flesjes destijds het goedkoopst.

 

hier misschien nog een link om eens te sneupen:

http://gilde.vanderleden.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Ik maak ook wasmiddel met zeepvlokken ;)

 

kost niks :rolleyes:

http://www.vitexnatura.com/a-24460925/marseille-zeep-vlokken/marseillezeep-vlokken-1000g

 

Groet Jolanda

 

Echte Marseille zeep wordt traditioneel gebruikt voor onderhoud van Belgisch hardsteen en andere natuurstenen vloeren. Maar is ook zeer geschikt voor hand- en machinewas.

 

Zuivere zeep vlokken

 

Geschikt voor het reinigen van vloeren

Geschikt voor de Machinewas

Geschikt voor de Handwas (maakt wol zeer zacht)

 

Zeer zacht voor de huid Zonder kleurstof en parfum.

 

Milde zachte zeep op basis van 20% Kokos- en 80% Olijf olie. Samen minimaal 72%.

 

Zuinig in gebruik. 1 handvol vlokken op 5-10 liter water.

 

Gebruiksaanwijzing zit in de verpakking.

 

Zelf wasmiddel maken van marseillezeep vlokken:

 

 

Het wasmiddel der wasmiddelen is toch wel wasmiddel gemaakt van Marseille zeep. Ook wel bekend als Marsiglia. Marseille zeep heeft een heel aparte maar neutrale geur die lang in je kleding blijft hangen en waarvan je echt een ultiem schoon gevoel van krijgt als je je Marseille kleding uit je kast of koffer haalt. Het lijkt in zijn verte niet op een ander wasmiddel. Het ruikt heel natuurlijk. En daarbij, het is ook natuurlijk. Het is gemaakt van plantaardige olien. Omdat het helemaal biologisch afbreekbaar is wordt het milieu hier natuurlijk mee gespaard.

 

Let op, dit is een recept voor 5 liter wasmiddel dus zoek een emmer of bak die groot genoeg daarvoor is. Als het even kan neem dan een emmer met een deksel.

 

Neem een beetje Marseille zeep vlokken, een hoopje van zo’n 70 a 80 gram.

Vul de emmer met vijf liter mega heet water.

Gooi de zeep schilfers of vlokken al roerend door het hete water en roer net zolang tot alles is opgelost. Doe voor de witte was nog een schep soda door het mengsel.

Laat het mengsel een nachtje (totdat het net zo dik is als vloeibaar wasmiddel) en je hebt superzachte zelfgemaakte (wasmiddel) zeep.

Voor bonte was kun je eventueel een scheutje azijn in het wasverzachter bakje gooien. Extra wasverzachter gebruiken hoeft bij deze zeep niet, de zeep is heel zacht van zich zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak ook wasmiddel met zeepvlokken ;)

 

kost niks :rolleyes:

http://www.vitexnatura.com/a-24460925/marseille-zeep-vlokken/marseillezeep-vlokken-1000g

 

Groet Jolanda

 

Echte Marseille zeep wordt traditioneel gebruikt voor onderhoud van Belgisch hardsteen en andere natuurstenen vloeren. Maar is ook zeer geschikt voor hand- en machinewas.

 

Zuivere zeep vlokken

 

Geschikt voor het reinigen van vloeren

Geschikt voor de Machinewas

Geschikt voor de Handwas (maakt wol zeer zacht)

 

Zeer zacht voor de huid Zonder kleurstof en parfum.

 

Milde zachte zeep op basis van 20% Kokos- en 80% Olijf olie. Samen minimaal 72%.

 

Zuinig in gebruik. 1 handvol vlokken op 5-10 liter water.

 

Gebruiksaanwijzing zit in de verpakking.

 

Zelf wasmiddel maken van marseillezeep vlokken:

 

 

Het wasmiddel der wasmiddelen is toch wel wasmiddel gemaakt van Marseille zeep. Ook wel bekend als Marsiglia. Marseille zeep heeft een heel aparte maar neutrale geur die lang in je kleding blijft hangen en waarvan je echt een ultiem schoon gevoel van krijgt als je je Marseille kleding uit je kast of koffer haalt. Het lijkt in zijn verte niet op een ander wasmiddel. Het ruikt heel natuurlijk. En daarbij, het is ook natuurlijk. Het is gemaakt van plantaardige olien. Omdat het helemaal biologisch afbreekbaar is wordt het milieu hier natuurlijk mee gespaard.

 

Let op, dit is een recept voor 5 liter wasmiddel dus zoek een emmer of bak die groot genoeg daarvoor is. Als het even kan neem dan een emmer met een deksel.

 

Neem een beetje Marseille zeep vlokken, een hoopje van zo’n 70 a 80 gram.

Vul de emmer met vijf liter mega heet water.

Gooi de zeep schilfers of vlokken al roerend door het hete water en roer net zolang tot alles is opgelost. Doe voor de witte was nog een schep soda door het mengsel.

Laat het mengsel een nachtje (totdat het net zo dik is als vloeibaar wasmiddel) en je hebt superzachte zelfgemaakte (wasmiddel) zeep.

Voor bonte was kun je eventueel een scheutje azijn in het wasverzachter bakje gooien. Extra wasverzachter gebruiken hoeft bij deze zeep niet, de zeep is heel zacht van zich zelf.

 

Thanks Jolanda daar heb k zeker wat aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ook Wondermiddel Baking soda mag niet ontbreken in huishouding

 

Groet Jolanda

 

http://www.duurzaamthuis.nl/wondermiddel-baking-soda

Wat azijn is voor Nederland is baking soda voor de rest van de wereld. Ook wel natriumbicarbonaat, natriumwaterstof carbonaat, zuiveringszout, maagzout, baksoda, dubbel koolzure soda of E500 genoemd. Een wit, kristalvormig poeder dat voor allerlei klusjes gebruikt kan worden en een duurzame vervanger is voor een hele set milieuvervuilende schoonmaakmiddelen. In ons land behoorlijk onbekend en meestal niet te verkrijgen in de reguliere supermarkt. Maar wel in de toko’s en Aziatische supermarkten. Het is zeker de moeite waard een stukje om te rijden voor baking soda. Het is namelijk een alleskunner, niet giftig en goedkoop!

Bruisen

 

De werking van baking soda ligt in het feit dat het zuren bindt. De zuren worden door die chemische reactie geneutraliseerd. De zuren, die in vuil zitten, die nare geurtjes geven, worden dus niet gemaskeerd, maar echt verwijderd. Bij de reactie van baking soda met zuren komt koolzuur vrij. Dit koolzuur zorgt voor de rijzende werking van baking soda.

Verwarring

 

Baking soda is niet hetzelfde als bakpoeder. Bakpoeder bevat wel baking soda, maar er is ook een zuur aan toegevoegd. Als daar vocht bij komt gaan die twee een reactie aan. Baking soda is ook iets anders als gewone soda van bijvoorbeeld het merk Driehoek (washing soda). Soda bindt twee keer zoveel zuur als Baking soda en is daardoor een sterkere base. Het is zelfs bijtend en is dus niet uitwisselbaar met baking soda.

 

Hieronder vind u een lijst met mogelijke toepassingen van baking soda. Doe er je voordeel mee!

In de keuken

 

Rijsmiddel: voeg het samen met iets zuurs (karnemelk, yoghurt, citroen bv) aan het beslag toe.

Ovenreiniger: strooi baking soda op de bodem van de oven, spuit het nat met een plantenspuit met water om de soda vochtig te maken en laat het een nacht weken. In de ochtend kun je de baking soda verwijderen en de oven schoonmaken.

Magnetronreiniger: doe wat baking soda op een schoon vochtig sponsje en reinig de magnetron aan buiten en binnenkant. Goed napoetsen met een vochtige doek zodat je baking soda ook weer verwijdert.

Afwas: voeg twee flinke eetlepels toe aan het gewone afwaswater met afwasmiddel. Vet en etensresten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Voorweken in het afwaswater bij extra hardnekkige vlekken. Thee en koffieresten laten zich ook verwijderen met een mengsel van water en baking soda.

Wassen van groente en fruit: ontdoe fruit en groente van vuil en bestrijdingsmiddelen in een bak met water en een paar eetlepels baking soda. Goed afspoelen.

 

Schoonmaak

 

Zilverpoets: meng 1 deel water met drie delen baking soda en poets het zilver met een doek of spons. Daarna goed afspoelen en drogen.

Vloerreiniger: voor het verwijderen van vlekken en viezigheid van de vloer meng je een half kopje baking soda in een emmer warm water en reinig daarmee de vloer. Nareinigen met schoon water. Niet geschikt voor vloeren in de was!

Wasmiddelversterker: vervang de helft van het reguliere wasmiddel door een half kopje baking soda. De kleren worden schoner, frisser en helderder.

Vlekkenmiddel: smeer een pasta van baking soda met water op de vlek, laat even weken en was vervolgens zoals gewoonlijk.

Autoshampoo: los een kwart kopje baking soda op in een liter warm water en gebruik een zachte doek of spons om hiermee alle onderdelen van de auto te reinigen, zonder bang te zijn voor krassen. Strooi wat baking soda op een vochtige spons voor hardnekkiger vlekken.

Geurvreter: zet een bakje met baking soda in de koelkast. Strooi baking soda op de bodem van een vuilnisbak. Strooi op een snijplank, schrob en spoel af. Gooi een half kopje baking soda in de afvoer van badkamer of keuken. Strooi baking soda in de vaatwasser voor het wassen. Strooi ruim over het tapijt en laat het een nachtje liggen om het ’s ochtends op te zuigen. Bestrooi de bodem van de kattenbak. Strooi wat baking soda in (sport)schoenen als je ze niet gebruikt. Overal verdwijnen de ongewenste geurtjes.

Matrasverfrisser: bestrooi, als het beddengoed in de was gaat, het matras met een dunne laag baking soda en laat het zo een paar uur liggen. Daarna kun je het met een stofzuiger verwijderen.

WC-reiniger: strooi een kopje baking soda in het toilet en giet daaroverheen 1 kopje azijn. Laat het 10 minuten bruisen en maak het toilet dan met een borstel schoon.

Luchtverfrisser: houd de kamer fris met een bakje baking soda met potpourri.

Ontstopper: zorg er voor dat de afvoeren niet verstoppen door er wekelijks vier eetlepels baking soda in the gooien. Doorspoelen met heet water.

 

Gezondheid

 

Maagzuurremmer: los een halve theelepel baking soda op in een half glas water en neem dit iedere twee uur. Lees voor gebruik de aanwijzingen op de verpakking.

Anti-jeuk: gestoken door een insect? Meng baking soda met water tot een zalf en wrijf dit over de steek om jeuk te verminderen. Als je last hebt van een jeukende huid, kun je baking soda na het baden op een handdoekdroge huid wrijven.

Tegen misselijkheid: los een halve eetlepel baking soda op in een kopje warm water en drink dit. Niet geschikt voor zwangeren door het hoge zoutgehalte!

Aftersun: een verbrande huid wordt verzacht door de huid met een plantenspuit, gevuld met koud water en twee eetlepels baking soda, te bevochtigen.

Tegen droge ellebogen: meng het sap van een citroen met baking soda tot een pasta. Wrijf het op de ellebogen en laat het een kwartiertje intrekken. Verwijder met water en behandel de ellebogen na met vaseline.

Tegen wratten: strooi een dikke laag baking soda op de wrat en druppel er wat azijn op. Doe dit ’s ochtends en ’s avonds tot de wrat verdwenen is.

Tegen kiespijn: dip een natgemaakt wattenstaafje in de baking soda en wrijf over de pijnlijke tand en tandvlees, totdat de pijn wat wegtrekt.

Tegen keelpijn: verzacht de keel door te gorgelen met een mix van een halve theelepel baking soda, een halve theelepel zout en een halve kopje warm water.

 

Persoonlijke verzorging

 

Tandpasta: Meng 1 eetlepel baking soda, een halve eetlepel fijn zeezout en een druppel pepermunt-olie. Dep je tandenborstel in het mengsel en poest je tanden. Witmakend en goed tegen slechte adem.

Mondwater: Meng een theelepel baking soda in een half glas water, spoel en spuug uit. De geuren worden niet gemaskeerd, maar geneutraliseerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben helemaal weg van sunlight zeep. 40 gram geschaafd sunlight zeep en 40 gram soda een scheut azijn en 2 liter water een dag laten staan en je hebt prima wasmiddel. Let wel op met aluminium trommels in de wasmachine. heb naar het zeep maken gekeken leuk.

Koper poets Azijn met zout. Gooi er maar eens een muntje in!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Shampoo en tandpasta sla ik niet meer op! Daarvoor in de plaats: Met Marseille zeep was ik m'n haar (naspoelen met azijn), was ik m'n lijf, superzachte huid (bodycreme na douchen nu geen must meer) een heerlijk schoon gevoel en poets ik m'n tanden door een mengsel te maken van baking soda en Marseille zeep. Oh ja, maak m'n badkamer er ook brandschoon mee, gaat zo in één moeite door tijdens het 'badderen'. Heb nog een voorraadje waspoeder staan en wanneer we daar doorheen zijn ga ik me wagen aan het maken van wasmiddel met Marseillezeep. Ben er bij wijze van test mee aan de slag gegaan omdat het enorm ruimte bespaart, lang houdbaar is en multifunctioneel! Saillant detail: ik kom zelf uit de cosmetica/welness business en zocht uit prepperoverwegingen alternatieven en gooi nu zo'n beetje al het commerciële spul voor mezelf er uit. En met veel plezier. En voor het keukenreinigingsgebeuren is de ouderwetse sunlightzeep herontdekt met zeepklopper! Fantastisch!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken heel veel in jouw aanpak Kopje thee. Haren wassen met groene zeep en naspoelen met azijn gaat prima.... 1 nadeeltje als je in de regen loopt ruikt je haar naar mayonaise.

Heb alle moderne spullen er al lang uit gedonderd , sunlightzeep, groene zeep, soda schoomaak azijn, citronella en bleek, zeepsponsjes en vim. thats it

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik maak regelmatig mijn eigen wasmiddel, maar mijn ervaring is wel dat het een beetje een slijmerige substantie wordt.

Is dat normaal of die ik toch ergens wat verkeerd?

 

Oh, ik gebruik overigens geen Marseillie Zeep

 

mijn wasmiddel waar wij ook ons zelf mee wassen ziet er zo uit DSC02140.jpg.26674f366a5516a1b5864a33b9ad44fc.jpg tijdens koken

 

naar een nacht afkoelen DSC02143.jpg.e20df8f1e21119d9f92b2f04698bb3dc.jpg in de fles het is satijn achtig ;)

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Dick Berts

@ OBL-Rien. Dit zijn de betere tips. Het lichaam krijgt inderdaad zijn zelfreinigende werking terug. Maar je kleren hebben die niet.... vergeet dus vooral niet om veel waspoeder in te slaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ OBL-Rien. Dit zijn de betere tips. Het lichaam krijgt inderdaad zijn zelfreinigende werking terug. Maar je kleren hebben die niet.... vergeet dus vooral niet om veel waspoeder in te slaan.

 

Of je maakt het zelf, zoals hierboven is beschreven, met Marseille zeep.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ OBL-Rien. Dit zijn de betere tips. Het lichaam krijgt inderdaad zijn zelfreinigende werking terug. Maar je kleren hebben die niet.... vergeet dus vooral niet om veel waspoeder in te slaan.

 

Met het gevaar voor viespeuk uitgemaakt te worden :p De enige zeep die regelmatig aan mijn lijf komt is scheerzeep. Verder heel zeldzaam en shampoo 1x per 2 weken ofzo. Ik werk met mensen en heb nog nooit de klacht gehad te stinken. Zelfs sta ik niet iedere dag onder de douche en ik heb gemerkt dat wanneer ik dat wel veel doe, ik juist ga stinken wanneer ik zweet bijvoorbeeld. Het zelfreinigende is inderdaad heel sterk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 9 maanden later...
  • 1 jaar later...

Goed idee.

 

Student laat de natuur de was doen

Een gouden vondst van een student aan de Erasmus Universiteit. Hij besloot ongeveer anderhalf jaar geleden met het importeren van de schillen van een zeepnotenboom uit Nepal en maakt nu ecologisch verantwoorde zeep.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/student-laat-de-natuur-de-was-doen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Zit dit en elders op internet te lezen. Wil eens kijken voor m'n eigen wasverzachter. Wasmiddel maken doe ik al een tijdje. Heb nu rond de 5250 gram zeepvlokken en idem soda en ik woon alleen (hooguit 2 machinewasjes per week, de rest met de hand) dus daar moet ik een tijdje mee vooruit kunnen. Da's rond de 320 liter wasmiddel als ik 't even snel uitreken.

 

Enniehoe... Vond dit receptje:

 

------------------------------------------------------------------------------------------

250 ml huishoudazijn (of zelfgemaakte citrusazijn)

250g Zuiveringszout (Baksoda)

500ml Water

Langzaam en voorzichtig de azijn en het zuiveringszout mengen in een lege (wasverzachter) fles, let op: dit gaat even behoorlijk borrelen. Als het uitgewerkt is de 500 ml. water toevoegen.

Voor gebruik even goed schudden en dan ongeveer 50 ml. in het wasverzachterbakje doen en naar wens een paar druppeltjes etherische olie naar keuze toevoegen.

Lekker zachte en fris ruikende handdoeken zijn het resultaat.

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nu las ik ook iets over aluminium trommels en azijn. Wat is daarmee? Ik heb geen idee of die van mij aluminium of iets anders is, zou ik even moeten opzoeken of over moeten bellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zit dit en elders op internet te lezen. Wil eens kijken voor m'n eigen wasverzachter. Wasmiddel maken doe ik al een tijdje. Heb nu rond de 5250 gram zeepvlokken en idem soda en ik woon alleen (hooguit 2 machinewasjes per week, de rest met de hand) dus daar moet ik een tijdje mee vooruit kunnen. Da's rond de 320 liter wasmiddel als ik 't even snel uitreken.

 

Enniehoe... Vond dit receptje:

 

------------------------------------------------------------------------------------------

250 ml huishoudazijn (of zelfgemaakte citrusazijn)

250g Zuiveringszout (Baksoda)

500ml Water

Langzaam en voorzichtig de azijn en het zuiveringszout mengen in een lege (wasverzachter) fles, let op: dit gaat even behoorlijk borrelen. Als het uitgewerkt is de 500 ml. water toevoegen.

Voor gebruik even goed schudden en dan ongeveer 50 ml. in het wasverzachterbakje doen en naar wens een paar druppeltjes etherische olie naar keuze toevoegen.

Lekker zachte en fris ruikende handdoeken zijn het resultaat.

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

Nu las ik ook iets over aluminium trommels en azijn. Wat is daarmee? Ik heb geen idee of die van mij aluminium of iets anders is, zou ik even moeten opzoeken of over moeten bellen.

 

Aluminium lost makkelijk op in zuren, dus ook azijn. Vandaar dat het niet handig is je tomatensaus in een aluminium pannetje te koken ook.

 

Ik heb nog nooit een wasmachine trommel van aluminium gezien. Altijd RVS en dat is geen probleem. Vroeger werden trommels nog wel eens van vernikkelde koperlegering gemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aluminium lost makkelijk op in zuren, dus ook azijn. Vandaar dat het niet handig is je tomatensaus in een aluminium pannetje te koken ook.

 

Ik heb nog nooit een wasmachine trommel van aluminium gezien. Altijd RVS en dat is geen probleem. Vroeger werden trommels nog wel eens van vernikkelde koperlegering gemaakt.

 

Nader onderzoek wijst uit dat het niet de trommel is maar andere onderdelen die gebruikt worden om te trommel vast te zetten of te laten draaien die van aluminium kunnen. Zijn. Als er dan alleen op lagere temperaturen (onder 60 graden) gewassen wordt kan er een residu van het wasmiddel achterblijven, de enzymen waarvan het aluminium kunnen aantasten. Aangeraden wordt dan ook om eens per maand (of als je weinig wast minder) even een kookwasje te draaien om die resten weer te verwijderen. Dan moet er verder niets aan de hand zijn.

Ik heb voor de lol eens gebeld met de winkel waar m'n machine vandaan komt en die raden het gebruik van de marseille zeepvlokken in combinatie met soda zelfs aan. Goed voor het onderhoud van de machine zeggen ze. En azijn als wasverzachter vonden ze ook prima. Dus dat ga ik straks even maken. Voorzichtig, zodat 't niet tegen m'n plafond op bubbelt met die baking soda en azijn :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nader onderzoek wijst uit dat het niet de trommel is maar andere onderdelen die gebruikt worden om te trommel vast te zetten of te laten draaien die van aluminium kunnen. Zijn. Als er dan alleen op lagere temperaturen (onder 60 graden) gewassen wordt kan er een residu van het wasmiddel achterblijven, de enzymen waarvan het aluminium kunnen aantasten. Aangeraden wordt dan ook om eens per maand (of als je weinig wast minder) even een kookwasje te draaien om die resten weer te verwijderen. Dan moet er verder niets aan de hand zijn.

Ik heb voor de lol eens gebeld met de winkel waar m'n machine vandaan komt en die raden het gebruik van de marseille zeepvlokken in combinatie met soda zelfs aan. Goed voor het onderhoud van de machine zeggen ze. En azijn als wasverzachter vonden ze ook prima. Dus dat ga ik straks even maken. Voorzichtig, zodat 't niet tegen m'n plafond op bubbelt met die baking soda en azijn :)

 

Af en toe een kookwasje is idd noodzakelijk. Ik was altijd alles op 30 graden, alles perfect schoon, maar na een tijdje gaat de machine stinken als de hel zonder af en toe een kookwas.

 

Gewoon azijn trouwens werkt ook prima als wasverzachter. Probleem wat hierbij altijd wel heb, is dat ik bij voorkeur dat toevoeg tijdens de spoelbeurten en niet meteen met de zeep. Azijn blijft niet in het bakje voor de wasverzachter liggen, maar sijpelt meteen door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 jaren later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...